De Grote Newbie Aanrader/afrader Thread!

@Furious5:

schitterende analyse toch wel vind ik, en die opzet die je daar omschrijft is ook net wat ik wil gaan doen.
Ik ben nu al anderhalf jaar aan het prutsen, maar beschouw mezelf toch nog steeds als beginner :D
Ik ben dus van plan een rm1x te gaan kopen en me daar rot mee te amuseren,
maar ik ben ondertussen al redelijk wat gewend geworden aan fruityloops, dus ja...
met beiden heb je toch al heel wat tools onder de handen om beats en grooves neer te leggen
die in je hoofd zitten of waar je jammend op komt.

voor meer info daar over kunnen belangstellend hopelijk terecht in de thread

rm1x & fruity thread

Verder zou ik ook verwijzen naar de vele threads op dit forum reeds over grooveboxen en dergelijke, maar ik heb op dit moment geen tijd om er een lijstje van te maken.
(laterz misschien)


@justin: sampler en VA? zelfs tweede hands zit je voor degelijk materiaal toch al aan een mooi bedragje denk ik zo...
als je meer dan 8 sec sample geheugen wilt dan sommige eighties samplers :D en een drumcompu is ook handig... nee?
en paar fx... en een mixertje om da samen te brengen... tenzij je een voorbeeld kunt geven van een vette track met enkel een samplertje en een va :)

greetz

cloudy
 
De balagrijkste reden van mijn argument is dat je jezelf de tijd geeft om eerst te te verkennen wat je wilt en/of kunt.

Wat voor controller je gebruikt is er afhankelijk van of je een drummer, toetsenist of bijvoorbeeld een blazer bent.(om maar eens iets te noemen) Dat is, voor alles, een individuele keus.

Wat de waardevastheid van hardware betreft heb ik weinig illusies. Er is wel een beperkt aantal (vooral vintage) apparaten die nog wat (en soms te veel) opleveren. Met de huidge ontwikkeling van de software wordt het snel minder. Kijk bijvoorbeeld maar een nar de hardwaresamplers.
 
Quote: Het is naar mijn mening erg moeilijk om met hardware en een laag budget muziek te maken die klinkt als je 'idolen' en als de platen die je hoort op de radio. Grooveboxen komen niet echt in de buurt van die profi sound (want dat willen we toch?

Ben ik het mee eens maar je moet toch ergens beginnen, En gewoon langzaam uitbouwen. En grooveboxen Kun je best profi sounds uit halen maar het hangt ervan af wat voor muziek je maakt. En wat voor groovebox je koopt.

Quote: Het valt echt niet mee om bijvoorbeeld hardware eerst te gaan proberen in de winkel. Het kost je veel tijd om zo'n ding goed te testen.. je moet vaak sleutelen aan preset sounds en ook de manier van inspelen laat een synth gaaf óf gaar klinken.
Bovendien is een hele dag testen in een winkel ook niet echt relaxed door het op je vingers kijkende personeel...

Als je instrumenten in de winkel probeert + vele reviews en sounddemos op t net enzo heb gechecked en info op forums moet je toch een goed idee krijgen van het instrument. En naar horen zeggen kun je bij feedback instrumenten testen zonder dat het personeel je op de vingers kijkt, maar het is inderdaad erg irritant als er iemand naast je komt staan.
Maar je zou hier bijvoorbeeld ook gebruik van kunnen maken en vragen of die persoon je niet even wat wil demonstreren.
En dan natuurlijk nog hopen dat die persoon weet waar ie mee bezig is :)

Quote: Hardware ziet er te gek uit en werkt lekker maar is vaak complex om aan te sturen en prijzig. Even een mp3'te maken van je muziek is een stuk onhandiger (eerst alles opnemen vanuit je mixer, daarna digitaliseren met je pc, daarna omzetten naar mp3).

Als je echt gedreven bent en het er ook voor over heb te willen leren hoe alles werkt en je niet te lui bent handleidingen door te lezen sla je je hier wel doorheen als newbie. Maar je moet er inderdaad rekening mee houden dat dit wel eens een erg dure hobby gaat worden wil je er een hoop uit willen halen.
 
Vooral steeds meer in gear investeren zou ik zeggen en dan maar eens hopen dan je in de buurt komt van een profi sound.

Succes mensen!:doei:

Ik zou deze thread eigelijk helemaal afraden aan iemand die muziek wil gaan maken.8o)
 
Ja het begint langzaam offtopic te raken..... Van iemand helpen die een synth wil kopen naar iemand totaal af te raden een synth te kopen maar met software aan de gang te gaan :confused:
Nog een paar posts verder en we krijgen weer een bekende Hardware Vs Software discussie.....
Deze thread was eigenlijk bedoeld voor de mensen die de keuze voor hardware al gemaakt hebben :)
Threads over software vs hardware en threads over newbie heeft hulp nodig met muziek maken zijn er zat te vinden.
Blijf ontopic please! :engel:
 
Origineel geplaatst door justin
Vooral steeds meer in gear investeren zou ik zeggen en dan maar eens hopen dan je in de buurt komt van een profi sound.

Succes mensen!:doei:

Ik zou deze thread eigelijk helemaal afraden aan iemand die muziek wil gaan maken.8o)

Zei iemand die steeds de idiootste vragen stelt.. :D
 
Origineel geplaatst door ikke
Zei iemand die steeds de idiootste vragen stelt.. :D

:biertje:

Quote: bij software kan men een demo loaden en uitproberen...
bij hardware kan men bij de locale muziekboer uitproberen...

Precies :)
 
Origineel geplaatst door ikke
Zei iemand die steeds de idiootste vragen stelt.. :D

Nou moet er wel bijzeggen dat deze thread bijzonder geschikt is voor mensen die hun akai s5000 na een week alweer de deur uitdoen. Hahhhahahha tjezus .. waarom stop je niet met muziek ieke.
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Ja het begint langzaam offtopic te raken..... Van iemand helpen die een synth wil kopen naar iemand totaal af te raden een synth te kopen maar met software aan de gang te gaan :confused:
Nog een paar posts verder en we krijgen weer een bekende Hardware Vs Software discussie.....
Deze thread was eigenlijk bedoeld voor de mensen die de keuze voor hardware al gemaakt hebben :)
Threads over software vs hardware en threads over newbie heeft hulp nodig met muziek maken zijn er zat te vinden.
Blijf ontopic please! :engel:

Nou dat echt niet mijn bedoeling. Ik had het over de weg naar...
Maar genoeg gezegd. I rest my case.
 
Ik persoonlijk vindt dat je ook wel sterke punten heb maar ben zelf van mening dat een combo van soft/hard het best is :) Maar hierover zouden we eigenlijk een andere thread moeten oppakken :biertje:
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Quote: Het is naar mijn mening erg moeilijk om met hardware en een laag budget muziek te maken die klinkt als je 'idolen' en als de platen die je hoort op de radio. Grooveboxen komen niet echt in de buurt van die profi sound (want dat willen we toch?

Ben ik het mee eens maar je moet toch ergens beginnen, En gewoon langzaam uitbouwen. En grooveboxen Kun je best profi sounds uit halen maar het hangt ervan af wat voor muziek je maakt. En wat voor groovebox je koopt.

Quote: Het valt echt niet mee om bijvoorbeeld hardware eerst te gaan proberen in de winkel. Het kost je veel tijd om zo'n ding goed te testen.. je moet vaak sleutelen aan preset sounds en ook de manier van inspelen laat een synth gaaf óf gaar klinken.
Bovendien is een hele dag testen in een winkel ook niet echt relaxed door het op je vingers kijkende personeel...

Als je instrumenten in de winkel probeert + vele reviews en sounddemos op t net enzo heb gechecked en info op forums moet je toch een goed idee krijgen van het instrument. En naar horen zeggen kun je bij feedback instrumenten testen zonder dat het personeel je op de vingers kijkt, maar het is inderdaad erg irritant als er iemand naast je komt staan.
Maar je zou hier bijvoorbeeld ook gebruik van kunnen maken en vragen of die persoon je niet even wat wil demonstreren.
En dan natuurlijk nog hopen dat die persoon weet waar ie mee bezig is :)

Quote: Hardware ziet er te gek uit en werkt lekker maar is vaak complex om aan te sturen en prijzig. Even een mp3'te maken van je muziek is een stuk onhandiger (eerst alles opnemen vanuit je mixer, daarna digitaliseren met je pc, daarna omzetten naar mp3).

Als je echt gedreven bent en het er ook voor over heb te willen leren hoe alles werkt en je niet te lui bent handleidingen door te lezen sla je je hier wel doorheen als newbie. Maar je moet er inderdaad rekening mee houden dat dit wel eens een erg dure hobby gaat worden wil je er een hoop uit willen halen.

Ach Resonance hou toch op met je gebrabbel! Dus al heb je geen theoretische of muzikale kennis,dan kan je met een studio van duizenden eurookes toch een profi sound inelkaar draaien? Quote: Een dure hobby mits je er een hoop uit wil halen :confused: ,je bedoelt zeker een dure hobby voor de mensen die juist te weinig uit hun spullen halen,en overbodig aankopen doen.

Hele thread zuigt meermalig aan diverse kanten.By the way,ik zou als newbie niet eens het lef hebben om deze thread op te starten.:eureka:

Cheers Mate.
 
en toch heeft hij op diverse fronten gelijk en bedoeld hij het goed

niet dat ik er veel over te zeggen heb, maar het begint een welles nietes topic te worden. misschien moeten we het hier bij laten en de topic als 'af' beschouwen?

:slotje:
 
Origineel geplaatst door justin
Ach Resonance hou toch op met je gebrabbel! Dus al heb je geen theoretische of muzikale kennis,dan kan je met een studio van duizenden eurookes toch een profi sound inelkaar draaien? Quote: Een dure hobby mits je er een hoop uit wil halen :confused: ,je bedoelt zeker een dure hobby voor de mensen die juist te weinig uit hun spullen halen,en overbodig aankopen doen.

Hele thread zuigt meermalig aan diverse kanten.By the way,ik zou als newbie niet eens het lef hebben om deze thread op te starten.:eureka:

Cheers Mate.

Quote: Dus al heb je geen theoretische of muzikale kennis,dan kan je met een studio van duizenden eurookes toch een profi sound inelkaar draaien

Dit waren niet mijn woorden, Zo zei juist iemand dat je uit een groovebox geen profi sound kan halen waar ik het niet mee eens was.

En ik denk dat iedereen die serieus met muziek bezig is het wel met me eens is dat je met 1 instrument niet ver zal komen als je serieus bezig wil. En dat je er nog een hoop moet gaan bijkopen. Zoals om te beginnen een goede mixer, hifi spullen, minimaal een FX box want aan alleen VST plugins heb je meestal ook niet genoeg. vooral als je gewoon gelijk de effecten over je synths hoort en niet alleen als je ze als audio tracks in je sequencer heb staan.

En je zegt het zelf al: je bedoelt zeker een dure hobby voor de mensen die juist te weinig uit hun spullen <---- precies spullen.... dus niet 1 apparaat. En ik heb nooit gezegd dat je ONEINDIG moet gaan uitbreiden.... maar als je net je eerst aankoop heb gedaan wel lijkt me .......
 
Origineel geplaatst door Rhy
en toch heeft hij op diverse fronten gelijk en bedoeld hij het goed

niet dat ik er veel over te zeggen heb, maar het begint een welles nietes topic te worden. misschien moeten we het hier bij laten en de topic als 'af' beschouwen?

:slotje:

Ik denk gewoon dat t beter is als justin weg blijft met zn domme opmerkingen.... Zo raadt ie ergens anders ook iemand aan om van de martini toren te springen als ie ergens ff niet uitkomt.


P.S. Zo'n newbie ben ik trouwens ook weer niet hoor.... Maar als ik mezelf vergelijk met andere mensen hier zoals Dione/Catscan/Niel/Xtrecist etc. en al die andere gasten die gewoon vette tracks neerzetten en het meer is als alleen een hobby wel....Ik kijk tenminste tegen andere mensen op... Als ik jouw gedrag zo zie kijk jij juist op iedereen neer.
Dat laatste was bedoeld voor Justin... Niet voor jou rhy :)
 
owkee, zeker relevant voor deze thread:
een klein lijstje van andere relavante threads voor beginners:

mc909 versus rs7000 grooveboxen met ingebouwde sampler
een rm1x thread
emu xl-7 en mp-7 thread
mc303 in combo met reason
korg emx-1 "groovebox"
de grote groovebox thread ;)
mc505 plus sampler

Zo, er zullen er wel nog zijn, interessante threads voor beginners,
maar deze geven alvast ook heel wat interessante info weg.
Velen gaan over grooveboxen, omdat toch een aantal mensen hier naar zullen zoeken
en velen hier plezier aan beleefden en hun ding op leerden.

Ik hoop dat dit wat relevant is voor de opzet van deze thread


greetz

Cloudy
 
Origineel geplaatst door justin
Nou moet er wel bijzeggen dat deze thread bijzonder geschikt is voor mensen die hun akai s5000 na een week alweer de deur uitdoen. Hahhhahahha tjezus .. waarom stop je niet met muziek ieke.

Zo, jij volgt alles op de voet, zeg! (tzijn vier weken, om precies te zijn ;) Waarom stop ik niet? t Is te leuk, joh! En dj'en alleen wordt wat saai.. En ik zoek de geknipte setup! En dat kan enkel door te proberen en te 'kloten' met gear.. Iedereen heeft een andere werkwijze, maakt andere muziek, elks budget is ook anders! Deze thread is inderdaad vrij zinloos maar om te zeggen: "vergeet alle hardware en switch naar software", is wat overdreven.. En eh, de S5000 is een superbak! Zeker in combi met de MPC60!! Maar ik wil een-alles-in-één-bak. MPC4000, dus..
 
Back
Top