DrumBrute

Arturia komt met een analoge drumcomputer: de Drumbrute.

attachment.php


Specs (onder andere):
  • 17 analoge drum/ percussie tracks
  • Sequencer gebaseerd op de Beatstep pro
  • 2 mode Steiner parker master filter
  • Performance controls
 

Attachments

  • musician.ua_arturia_drumbrute_2.jpg
    musician.ua_arturia_drumbrute_2.jpg
    30,6 KB · Bekeken: 179
Last edited by a moderator:
Ik vinnum errug goed hoor... volop creativiteit ontplooit zich :)
Ik heb zelf de TR-808, Tempest, AR, 999, 522, Volca, X-base, Tanzbar, Machinedrum, Tiptop, Linndrum en eigenlijk alles wel gehad maar het blijft altijd een persoonlijke smaak en past het bij de rest van het geheel....
Als ik een dikke BD wilde was ik bij de Tempest veel te lang bezig voor een fatsoenlijke kick, terwijl de Rytm nauwelijks in staat was om er één uit te persen. Nee doe dan maar de kick van de Tanzbar, Tiptop (vet), 522 maar zeker ook van de Volca die is gewoon goed aanwezig en kan je ook voelen (zonder de decay voluit te zetten). Het blijft allemaal persoonlijk en de een wil weten hoe de "Clap" klinkt, de ander de Toms... de drumbrute ziet er gewoon goed uit, klinkt ook goed (en dik) is analoog, betaalbaar en heeft leuke extra's. Mijn advies: Koop geen Rytm of Tempest voor analoge drums, die zijn veel te duur... maar zoek het in de klasse tot 500 euro: De Drumbrute, de Tanzbar lite...of gewoon de volca beats... Prachtig toch !
 
haha, beetje teveel wow, denk dat ie voor elke wow een drumbrute aan cash heeft gekregen.
en dan komt ie op de proppen met een slappe knurftbeat en durft Bomb Squad in zijn mond te nemen, nouououou eerder MC WC Beats en DJ Trekmaardoor.
 
haha, beetje teveel wow, denk dat ie voor elke wow een drumbrute aan cash heeft gekregen.
en dan komt ie op de proppen met een slappe knurftbeat en durft Bomb Squad in zijn mond te nemen, nouououou eerder MC WC Beats en DJ Trekmaardoor.

wahaha, :halleluja +1
 
Ik geloof best dat het in die ruimte heel erg vet heeft geklonken, maar in het filmpje valt het geluid toch elke keer erg tegen.
 
Ik vind die Drum Brute nog steeds interessant en misschien komt er hier ook wel eentje...heeft geen haast natuurlijk. Ik snap de kritiek op de sounds zeker, want het klinkt niet in alle filmpjes even lekker. Toch hoor ik hier en daar absoluut de potentie van deze bak en het valt me ook op, dat juist de Drum Brute veel profijt lijkt te hebben van een beetje overdrive/distortion. Net alsof het anders gewoon iets te clean en te saai klinkt ofzo.

Qua sequencing lijkt deze bak me erg fijn en creatief in ieder geval :)
 
Ik geloof best dat het in die ruimte heel erg vet heeft geklonken, maar in het filmpje valt het geluid toch elke keer erg tegen.

een 909 of een 808 klinkt in eerste instantie clean zonder iets ook een beetje slapjes. (echt waar) maar na het tweaken echt onwijs vEt bij een linndrum ook BTW
 
een 909 of een 808 klinkt in eerste instantie clean zonder iets ook een beetje slapjes. (echt waar) maar na het tweaken echt onwijs vEt bij een linndrum ook BTW

Bedoel je dan op YouTube? Want eerlijk gezegd vind ik de 808 en 909 helemaal kaal nog steeds krachtig klinken hoor, er zit gewoon veel druk achter die sound op een of andere manier. Vooral de 808 over de mono-uitgang is duidelijk aanwezig :D Waar dit nu precies aan ligt zou ik niet kunnen zeggen.

Ik geloof trouwens direct dat dit bij de Drum Brute niet zo is, maar dat wil voor mij niet zeggen dat het daardoor niks is. Elke bak heeft zijn eigen karakter en sterke punten en het alleen maar vergelijken met klassiekers (zoals veel mensen doen) is wel erg kort door de bocht. Ik denk serieus dat de DB voor techno heel interessant kan zijn.
 
Ik heb een aantal drumbakken en moet toegeven dat de DB een goede aanvulling is, het is gewoon een eigen sound. Neem daarbij de polyrhytm, repeats, het filter en het gemak van de sequencer (mute) en de prijs, dan is het gewoon een topbak.
WoW, krijg ik nu ook wat Arturia cash ;)
 
Het design en de functionaliteit is wel ergonomisch, en voelt leuk om mee te spelen.
Maar toch lijkt me bvb in dat filmpje van Paul Godfrey, vooral de duizenden euro's aan outboard gear waar hij het ding door stuurt de sound bepalen.
De paar momenten waar je het toestel droog hoort zijn toch behoorlijk meh. Wel straf hoe vet hij die snare kan doen klinken. Gewoon droog uit het toestel klinkt die echt vreselijk.

ik zou nog even de kat uit de boom kijken tot bekend is hoeveel deze bad boy gaat kosten:
Jomox Alpha Base
http://www.jomox.de/product_details.php?lang=1&category=&product_id=20
 
Het blijft gewoon lastig om vanaf youtube te bepalen of een drumdoos iets voor je is.
Dat moet je toch in de winkel met een koptelefoon op proberen, dan weet je of het karakter/sound iets voor je is en wat er nodig is om het wel naar je zin te krijgen.
En een internet aankoop kan je altijd weer terugsturen natuurlijk mocht het je niet bevallen.
Je moet 'm in ieder geval niet vergelijken met klassieke apparaten want dan kan je beter een nieuwe doos van Roland kopen.
Wat ik wel zie is dat de brute lekker hands on is en allerlei goede funktionaliteiten heeft om er lekker mee te spelen en speelplezier is minstens zo belangrijk als de sound want de sound kan je nog aan klooien maar als iets niet lekker intuitief is dan wordt het zeker niets.
 
Vandaag nog eens in een winkel met de drumbrute bezig geweest, en ik moet zeggen, klonk beter dan de vorige keer (drukke beursvloer en blijkbaar zeer crappy speakers) , merkte ook dat je toch wel behoorlijk wat variatie en range hebt in de parameters. Qua workflow is ie ook echt wel een pak aangenamer en instinctiever dan jomox of een originele 808
@Roonan, ja ware het niet dat ik weet hoe goed de voorgaande x-bases klinken zouden die demo's me totaal niet enthousiast krijgen. zo zie je maar...
 
Mijn 2%: ding aangesloten, paar pedaaltjes achter geplakt (Compressor, overdrive, delay en looper) en gaan. Ik moet zeggen: geniale interface!

De combinatie van individual track length en probability settings per track maakten dit ding voor mij in theorie zo aantrekkelijk. De praktijk bewijst mij het gelijk van die gedachte: waanzinnig inspirerend en een stuk meer hands-on t.o.v. de Rytm (die ernaast staat).

Sound: dat is, zoals altijd, (gedeeltelijk) persoonlijk. Bij mij komt ie beslist door de keuring, maar ik kan me voorstellen dat de punch-geöriënteerden er wat meer moeite mee hebben, hoewel ie nou ook weer niet zó slecht is, zeker de eerste kick niet. De snare vind ik geweldig. De toms ook. De clap is matig naar mijn smaak. de rest is oke.
Hoe dan ook, hier ga ik zeker nog een hoop lol van krijgen.
 
Mijn 2%: ding aangesloten, paar pedaaltjes achter geplakt (Compressor, overdrive, delay en looper) en gaan. Ik moet zeggen: geniale interface!

De combinatie van individual track length en probability settings per track maakten dit ding voor mij in theorie zo aantrekkelijk. De praktijk bewijst mij het gelijk van die gedachte: waanzinnig inspirerend en een stuk meer hands-on t.o.v. de Rytm (die ernaast staat).

Sound: dat is, zoals altijd, (gedeeltelijk) persoonlijk. Bij mij komt ie beslist door de keuring, maar ik kan me voorstellen dat de punch-geöriënteerden er wat meer moeite mee hebben, hoewel ie nou ook weer niet zó slecht is, zeker de eerste kick niet. De snare vind ik geweldig. De toms ook. De clap is matig naar mijn smaak. de rest is oke.
Hoe dan ook, hier ga ik zeker nog een hoop lol van krijgen.

cool, de seq lijkt me ook erg goed, beetje als beatstep pro, polyritmisch en zo, en heb m ook al paar keer best goed horen klinken, met een beetje processing is het vast een dikzak.
 
Inmiddels zo een 10 minuten mee gespeeld, en mijn eerste indruk is goed. Er vallen wel wat zaken op.
Zo is de hihat erg gruizig, word ik niet per se erg enthousiast van. De bassdrum(s) zijn op zich niet slecht.
De vergelijking met 808 oid wil ik niet eens aan beginnen. Ik denk ook niet dat dat het ontwerp idee was.
Hoe je programmeert en de instellingen doet, werkt allemaal prima en intuïtief.
Het filter vind ik geen toegevoegde waarde hebben! Hij ruist ook erg, maar gelukkig kan je hem bypassen.
Dat is dan weer goed bedacht van ze, maar ze hadden beter een niet-ruisend filter kunnen nemen.. :erm:

De pattern effects vind ik wel lekker werken (beter dan de scatter op de TR-8 bv).
De randomness knop bv, werk erg goed als break oid.

maw, blijvertje voorlopig maar heeft zijn issues.
 
Back
Top