Softube Console 1 MK3

Voor sommigen misschien al geen nieuws meer, maar aangezien ik het nog niet voorbij heb zien komen bij deze: Softube komt met de Console 1 MK3. Het is een hardware/software oplossing om een volledige channel strip in je DAW op een kanaal te kunnen zetten. Sterker nog, als je op al jouw kanalen (plus sends en master) de console one plugin zet, kan je vanaf de controller praktisch jouw hele track mixen zonder ook maar een keer op jouw scherm te kijken.

De nieuwe kan je al bestellen voor €989 euro bij Thoman (in stock in 2/3 weken zeggen ze) en Softube zelf zegt dat de fader MK3 ook eraan komt. Daarnaast geven ze ook al aan dat je kan mixen (pun intended) met MK2 en MK3 modellen. Dus bijbeeld een MK3 Fader, samen met een MK2 Console of andersom. Alle info die ik hier geef is op hun eigen site te vinden.

console-1-mk3.png


Ten opzichte van de MK2:
- Ipv de SSL 4000 channel strip kriijg je de 'Console 1 Core Mixing suite'.
  • Tape/Preamp: tape drive model
  • Filters: 6, 12, 18, 24, 48 dB included (default is 18 in bass and 12 on top
  • Shape: Dynamic Shaper, Panner, Dual Dynamics
  • 2 EQs: Modern precise and vintage passive parallel
  • 3 Compressors: FET Mk II, Opto and Bus Compressor
- 2x USB C port, die je ook kunt doorlussen straks naar de Fader MK3, die volgens hun ook aanstaande is
- Extra Tape/Preamp sectie en dubbele EQ en Compressor
- 6 sends ipv 3
- 2 hoge resolutie schermpjes voor EQ, compressie curves, vu meter en track info
- RGB leds
- touch sensitive 'high resolution analog feel' potmeters
- VESA en rack mount

De softube MK1 en MK2 consoles zullen support en software updates blijven houden, daar hebben ze zelfs een mail over gestuurd naar bestaande eigenaren.

 
Ziet er practisch uit maar ik houd het bij mijn Electra ONE MKII controller wat ook bijzonder goed werkt met Ableton maar ook met hardware.
Vind het ding niet zo mooi en vrij groot in vergelijking met de electra one.
Vind ook juist dat minder visualisatie voor mij juist beter werkt.
Daarom kies ik nog voor de SSL 4000e channel strip.
Displays met curves etc beinvloeden op een negatieve manier hoe je luistert. Tenzij je echt chirugisch aan het probleem oplossen bent met eq. Dan is het wel handig.
Zit wat in, al kan je wel kiezen wat je op de displays ziet.
 
Wat vind je er zo lelijk aan dan? Beetje saai qua kleur?
Kleur valt wel mee. Te ronde knoppen en de leds om de encoders. Daarom was ik ook afgehaakt bij de channel strip van SSL
 
Heeft iemand die consoles al eens aan de praat gekregen met Bitwig? Dat houdt me nu tegen er een te proberen.
 
Heeft iemand die consoles al eens aan de praat gekregen met Bitwig? Dat houdt me nu tegen er een te proberen.
In Bitwig werkt het helaas niet zo fijn als in Ableton. Ik zou het niet doen. Met name de selectie van de track werkt niet. Dus je moet op de console altijd uitvogelen welk klein knopje correspondeert met de track waar je op werkt. In Ableton is dat automatisch, dus de console volgt daar de track selectie in Ableton. Dat is echt perfect. Moet je wel op elke track een instance laden. Ik heb toendertijd zowel Bitwig als Softube gecontacteerd om te vragen of dit ooit gefixed zou worden. Krijg van beide nul op het request (geen reactie in gewoon NL).
 
Bedankt voor de info, dan skip ik deze ook helaas. Jammer dat het niet goed werkt. Ik heb het idee dat er iets in de architectuur van Bitwig zit wat dit op het moment tegenhoud. Die SSL UC1 werkte volgens mij ook al niet goed met Bitwig.
 
Nooit geweten dat knoppen te rond kunnen zijn. Wat misschien helpt is dat er ribbeltjes op zitten, dus met de grip zit het wel goed als je dat soms bedoeld.
Klopt en klein ook nog. Die waren ook op Analog Four.. Verschrikkelijke synth was dat
 
Gaat het hier niet om de druk knoppen? Zowel op de analog keys als de console zijn de draaiknoppen toch helemaal niet klein?
 
Gaat het hier niet om de druk knoppen? Zowel op de analog keys als de console zijn de draaiknoppen toch helemaal niet klein?
Oh, dat zou kunnen. Al vind ik dat persoonlijk geen enkel probleem. Op De Console MK2 werkt dat ook prima. Die zijn echter wit, dus misschien dat deze wat moeilijker te spotten zijn in een schemerige studio?
 
En inmiddels leverbaar. Iemand al voor gegaan? Ik twijfel nog erg. Alles wat het kan kan ik nu in principe ook, maar ik ben wel een sucker voor die dedicated controls, die ook nog eens mooi geïmplementeerd zijn.
 
De nieuwe panner is wel interessant vind ik. Daarmee kan je het geluid meer in een 3d space plaatsen. Handig om die altijd direct beschikbaar te hebben. Oja, ik kan bevestigen dat de knoppen erg fijn werken. Ze kunnen in verschillende modes werken en hebben een fijne resolutie. Zelfs op lineair en slow mode kan je snel de waardes vinden. Niet eindeloos draaien en toch veel precisie.

En nog iets, ik kan bevestigen dat het nu ook goed integreert met de laatste Bitwig Bèta. Ik heb een tijdje terug zowel bij Bitwig als Softube erom lopen zeuren en ze gaven beide geen enkele indicatie of het ooit zou komen. Blij dat het toch gelukt is :)
 
Ik
De nieuwe panner is wel interessant vind ik. Daarmee kan je het geluid meer in een 3d space plaatsen. Handig om die altijd direct beschikbaar te hebben. Oja, ik kan bevestigen dat de knoppen erg fijn werken. Ze kunnen in verschillende modes werken en hebben een fijne resolutie. Zelfs op lineair en slow mode kan je snel de waardes vinden. Niet eindeloos draaien en toch veel precisie.

Ik heb hem ook binnen, kon het niet weerstaan, vooral omdat ik bij het mixen van mijn laatste track best veel andere plugins gebruik voor EQ en sidechain compressie. Ik hoop met de MK3 en core suite toch wel 90% van het mixwerk te kunnen gaan doen. Ik heb zojuist ff snel eea uitgeprobeerd en moet zeggen dat het allemaal heel fijn aanvoelt! Die precisie EQ is precies wat ik wilde en die panner is inderdaad ook erg tof! Nu een track weer helemaal opnieuw mixen, maar dan met de core suite en mk3, dan weet ik of het een blijvertje is, want het blijft wel een hele hoop geld.
 
Ja is hier ook wel een blijvertje, echt heel fijn apparaat om mee te werken, die integratie hebben ze echt heel mooi gedaan. Ook ff de volgorde van je secties snel aanpassen, of het kiezen van een ander typepguin werkt echt top. Verder zijn de vu ledjes en gekleurde (van je daw) channel knoppen echt een welkome toevoeging om snel de juiste track te selecteren. Hier hebben ze echt heel goed gekeken hoe ze de mk2 konden verbeteren, goed voorbeeld van goed naar de userbase luisteren :)
 
Back
Top