Softube Console 1 MK3

Voor sommigen misschien al geen nieuws meer, maar aangezien ik het nog niet voorbij heb zien komen bij deze: Softube komt met de Console 1 MK3. Het is een hardware/software oplossing om een volledige channel strip in je DAW op een kanaal te kunnen zetten. Sterker nog, als je op al jouw kanalen (plus sends en master) de console one plugin zet, kan je vanaf de controller praktisch jouw hele track mixen zonder ook maar een keer op jouw scherm te kijken.

De nieuwe kan je al bestellen voor €989 euro bij Thoman (in stock in 2/3 weken zeggen ze) en Softube zelf zegt dat de fader MK3 ook eraan komt. Daarnaast geven ze ook al aan dat je kan mixen (pun intended) met MK2 en MK3 modellen. Dus bijbeeld een MK3 Fader, samen met een MK2 Console of andersom. Alle info die ik hier geef is op hun eigen site te vinden.

console-1-mk3.png


Ten opzichte van de MK2:
- Ipv de SSL 4000 channel strip kriijg je de 'Console 1 Core Mixing suite'.
  • Tape/Preamp: tape drive model
  • Filters: 6, 12, 18, 24, 48 dB included (default is 18 in bass and 12 on top
  • Shape: Dynamic Shaper, Panner, Dual Dynamics
  • 2 EQs: Modern precise and vintage passive parallel
  • 3 Compressors: FET Mk II, Opto and Bus Compressor
- 2x USB C port, die je ook kunt doorlussen straks naar de Fader MK3, die volgens hun ook aanstaande is
- Extra Tape/Preamp sectie en dubbele EQ en Compressor
- 6 sends ipv 3
- 2 hoge resolutie schermpjes voor EQ, compressie curves, vu meter en track info
- RGB leds
- touch sensitive 'high resolution analog feel' potmeters
- VESA en rack mount

De softube MK1 en MK2 consoles zullen support en software updates blijven houden, daar hebben ze zelfs een mail over gestuurd naar bestaande eigenaren.

 
Zag het ook, in oudere bitwig versies werkte het wel toch? Alleen de tracknummers liepen niet synchroom meen ik me te herinneren.
Het werkte wel, maar de track volgorde en track selectie werkte niet. Je moet dan dus heel goed opletten of je wel de juiste track bewerkt. Nu selecteer je gewoon een track in Bitwig en dan dan schakelt Softube automatisch mee. Altijd de juiste. Een onmisbare functie vind ik. Ik heb een tijd terug bij zowel Bitwig als Softube lopen smeken om deze verbetering. Fijn om te zien dat ze die nu geïmplementeerd hebben. Ik werk echter momenteel weer met Ableton door de Push 3 :dubbel:
 
Kan iemand die de mkIII heeft iets zeggen over CPU gebruik? Dat is voor nu mijn enige zorgen als je die core plugin op al je kanalen moet zetten en je gebruikt ook alle opties binnen die plugin
 
Ik vind het wel meevallen, maar dat hangt natuurlijk van veel zaken af. Hoeveel tracks precies. Welke DAW. Welke hardware. Wat heb je nog meer draaien. etc.. Ik denk dat het niet meer resources gebruikt dan andere plugins met dezelfde functies. Ik denk dat het zelfs efficiënter om alles in een enkele plugin te hebben dan losse. En volgens mij gebruikt hij alleen resources voor modules die je daadwerkelijk gebruikt. Ze staan dus default allemaal uit en schakelen pas aan als je aan de respectievelijke knoppen zit. Maakt dus weinig uit t.o.v. van andere plugins denk ik zo.
 
Er heb er nog nooit problemen mee gehad in ieder geval, maar ook niet op gelet. Wat Roonan zegt klopt iig, de plugin gebruikt alleen resources als er daadwerkelijk wat in aan staat. Dus als je 20 tracks hebt met de plugin erop, maar nergens gebruikt, zou het geen resources gebruiken. Weet niet of het nog steeds kan, maar ik heb de core mixing suite eerst als demo gedraaid om te kijken of ik het wat vond icm met de console mk2.

Bijzonder trouwens dat er nul komma null interesse is in de console mk2, die ook nog steeds tof is.
 
En volgens mij ook mk2 support, dus als iemand die voor een prikkie wilt, zie mijn advertentie :)
 
Mooi nieuws!
En al uit...

 
Back
Top