Groove Synthesis lanceert de 3rd Wave, een Advanced Wavetable Synthesizer

https://www.groovesynthesis.com

3rdwave6.jpg


De synth is een herinterpretatie van de PPG Wave, met extra functies, waaronder:

- 3 oscillatoren met de originele PPG wavetables evenals standaard sinus-, zaag-, blok- en pulsgolven. Met of zonder klassieke PPG-aliasing.
- 2 filters (Rossum analoog SSM-type en een digitale versie van de SEM)
- 4 LFO's
- 4 enveloppen
- 4-delig multitimbraal
- 2 digitale effecten op elk van de 4 lagen
- 4-track, 64-staps poly-sequencer, met controle over de lengte van de gate, ratcheting en nog wat meer
- 16 of 24-stemmige polyfonie

Wat de prijs zal zijn heb ik niet direct gevonden.


 
Last edited by a moderator:
In unison heb je er in theorie 24x3=72. Nee dus. Ik snap de vergelijking echter niet helemaal.
Haha,tuurlijk is er geen vergelijking te maken, alleen al soundmatig.Bedoel maar met softsynth's je wel begrensde onbeperkte oscillators,lfo's,filters,envelopes,....kunt maken.In princiepe kun je dat met de groove ook doen denk ik..Of dat beter, kwalitatief is, nee,maar voor de Omnisphere maak ik een uitzondering.Maar dit was maar terzijde.
 
De opvolger van de PPG wave 2.Zelfs de kleur en de knoppen is identiek aan de echte.Werk van Bob Coover dan weet je dat je iets gaat verwachten.5200 euro is en blijft vrij veel en je moet echt van de PPG sounds houden om er eentje te kopen.
 
je moet echt van de PPG sounds houden om er eentje te kopen.
Nee, ik trek mijn woorden in, je moet niet echt van de PPG sounds houden, dit ding kan zoveel meer.
Tijdperk dat je echt analoog moet kopen om analoog te horen is voorbij.Ben onlangs bij turnlab geweest, want daar stond er eentje uitgepakt en even mogen uitproberen.Dit ding kan als digitaal,als analoog klinken(heeft analoog filters).Diep.
Om het kort te houden.Jimdanaker heeft zojuist een YT geplaatst van een uur waar hij zowat mijn mening deelt.
Presets van de groove zijn echt waardeloos.Meestal gebaseerd op de PPG sounds.En ga nooit af op demo's op YT waar de meesten gewoon de presets afspelen, maar je moet het ook in het het echt kunnen uitproberen, maar waar kun je dat nog doen?
5700 euro waard?Een auto kopen van 40000 euro dat binnen 10 jaar versleten is?De groove speelt over 30 jaar nog altijd.
 
Van alle digitale (of hybrid, whatever) vind ik deze en de C-15 het meest interessant. Als ik er ooit nog eens ruimte en budget voor vrij kan maken...
 
Van alle digitale (of hybrid, whatever) vind ik deze en de C-15 het meest interessant. Als ik er ooit nog eens ruimte en budget voor vrij kan maken...
Ik heb de 3d Wave al weer weggedaan. Geweldig qua mogelijkheden, maar net als met de Waldorf M klikt het niet zo met de wavetables. Is niet echt mijn sound denk ik. En ja, analoog kan hij ook, maar daar heb ik al genoeg varianten van. Dan de C15 nog proberen. Die komt ergens volgende week. Ben heel benieuwd. Is meer een synth die je moet (leren) bespelen, dan aan knoppen draaien (zoals bijvoorbeeld ook de Osmose). Het kan natuurlijk wel, om bijvoorbeeld te programmeren, maar niet echt geschikt voor live knoppen draaien. Bij de Osmose haal ik zoveel variatie puur door de manier van bespelen, dat ik nog geen enkele keer de behoefte heb gehad om aan de knoppen te draaien. Ben benieuwd of dat voor de C15 ook zo is.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik heb de 3d Wave al weer weggedaan. Geweldig qua mogelijkheden, maar net als met de Waldorf M klikt het niet zo met de wavetables. Is niet echt mijn sound denk ik. En ja, analoog kan hij ook, maar daar heb ik al genoeg varianten van. Dan de C15 nog proberen. Die komt ergens volgende week. Ben heel benieuwd. Is meer een synth die je moet (leren) bespelen, dan aan knoppen draaien (zoals bijvoorbeeld ook de Osmose). Het kan natuurlijk wel, om bijvoorbeeld te programmeren, maar niet echt geschikt voor live knoppen draaien. Bij de Osmose haal ik zoveel variatie puur door de manier van bespelen, dat ik nog geen enkele keer de behoefte heb gehad om aan de knoppen te draaien. Ben benieuwd of dat voor de C15 ook zo is.
Ja, die wavetables is wel een dingetje ... ik vind zo'n Korg Modwave en Wavestation wel leuk, maar Waldorf heb ik ook weinig mee en meeste wavetable (soft)synths ook niet. Maar toch wel mooie demo's gehoord van die Third Wave ook. De C15 lijkt me immens, ik ben alleen wel heel benieuwd of het ook een beetje leuk is om zelf sounds te bouwen en tweaken op dat ding. Er zitten heeeeel veel knopjes op, maar slechts 1 jogdial als ik me niet vergis. Ik vrees een beetje dat je op zo'n apparaat niet verder komt dan de presets tenzij je op een gevorderde plaats van het autismespectrum zit (waar ik me op zich normaal niet door laat weerhouden maar het is nogal een investering :D ) .
 
Ik vind hem erg makkelijk om mee te werken. Heb alle presets de eerste week al verwijderd en heb al veel eigen sounds gemaakt. Ik maak niet veel gebruik van alle expressiemogelijkheden zoals bedoeld (expressiepedalen, ribbons, etc.) en zelfs dan is het een ontzettend fijne organisch klinkende synth. Ik gebruik de pedal inputs wel vaak met cv sequencers en lfo's. Voelt en klinkt als een premium instrument met eindeloze mogelijkheden. Die van mij gaat nooit meer weg in ieder geval.
 
Ja, die wavetables is wel een dingetje ... ik vind zo'n Korg Modwave en Wavestation wel leuk, maar Waldorf heb ik ook weinig mee en meeste wavetable (soft)synths ook niet. Maar toch wel mooie demo's gehoord van die Third Wave ook. De C15 lijkt me immens, ik ben alleen wel heel benieuwd of het ook een beetje leuk is om zelf sounds te bouwen en tweaken op dat ding. Er zitten heeeeel veel knopjes op, maar slechts 1 jogdial als ik me niet vergis. Ik vrees een beetje dat je op zo'n apparaat niet verder komt dan de presets tenzij je op een gevorderde plaats van het autismespectrum zit (waar ik me op zich normaal niet door laat weerhouden maar het is nogal een investering :D ) .
Ik denk (net als @synthiaks) dat het wel meevalt. Daarnaast werkt hij ook via wifi in een browser. Dan pak je een ipad erbij en dan zie je snel waar je zit en wat je doet. loopop heeft een goede review op YouTube en daar laat hij heel goed zien hoe dat werkt: Nonlinear Labs C15 Review by loopop
 
Hij heeft er ook eentje gemaakt van de OB-X8(desk) nu.Die OB;dat is toch ook om van te smullen.
 
OB-X8 is prachtig ja, ben erg blij met mijn (keys) exemplaar. Had altijd al een crush op die oude OBs, maar wilde geen vintage exemplaar dus dit was precies waar ik op zat te wachten.
 
Ik heb de 3d Wave al weer weggedaan. Geweldig qua mogelijkheden, maar net als met de Waldorf M klikt het niet zo met de wavetables. Is niet echt mijn sound denk ik. En ja, analoog kan hij ook, maar daar heb ik al genoeg varianten van. Dan de C15 nog proberen. Die komt ergens volgende week. Ben heel benieuwd. Is meer een synth die je moet (leren) bespelen, dan aan knoppen draaien (zoals bijvoorbeeld ook de Osmose). Het kan natuurlijk wel, om bijvoorbeeld te programmeren, maar niet echt geschikt voor live knoppen draaien. Bij de Osmose haal ik zoveel variatie puur door de manier van bespelen, dat ik nog geen enkele keer de behoefte heb gehad om aan de knoppen te draaien. Ben benieuwd of dat voor de C15 ook zo is.
Ik ga niet af wat andere zeggen of wat ook hun ervaringen mogen wezen.Naar mijn smaak en de korte tijd dat ik de 3 kon uitproberen is ok.De synth varieert tussen gewoon pop klanken en ambient scapes.Een beetje met de toetsen overweg kunnen is wel een vereiste om ten volle te genieten van deze synth vind ik.
 
OB-X8 is prachtig ja, ben erg blij met mijn (keys) exemplaar. Had altijd al een crush op die oude OBs, maar wilde geen vintage exemplaar dus dit was precies waar ik op zat te wachten.
Ja,ik zoek nog een dure synth met ballen neer te poten.Groove,C15,OB,misschien de nieuwe Montage.De one is dan wel iets te duur.
 
Er staat er hier op het forum eentje voor een nu-of-nooit vriendenprijsje van 12.5k.
 
Verleidelijk ... kan ik hem daisy chainen met degene die ik al heb voor een 32 voice.
 
Je kunt ook een zestienstemmige Moog One ongebruikt bij Thomann kopen voor bijna 11 ruggen. Dat zijn er 3 meer dan wat ik ervoor betaald heb.

Een muziekvriend van me gaat de 3rd Wave kopen, dus die ik krijg ik wel een keer onder handen. Maar zoals ik al eerder schreef, ben ik ruim voorzien in deze synthesevorm (11 apparaten). Ik heb twee stukken opgenomen met de Waldorf M. Die komt naar mijn oren zo dicht bij de PPG, dat ik die niet meer mis.
 
Back
Top