Groove Synthesis lanceert de 3rd Wave, een Advanced Wavetable Synthesizer

https://www.groovesynthesis.com

3rdwave6.jpg


De synth is een herinterpretatie van de PPG Wave, met extra functies, waaronder:

- 3 oscillatoren met de originele PPG wavetables evenals standaard sinus-, zaag-, blok- en pulsgolven. Met of zonder klassieke PPG-aliasing.
- 2 filters (Rossum analoog SSM-type en een digitale versie van de SEM)
- 4 LFO's
- 4 enveloppen
- 4-delig multitimbraal
- 2 digitale effecten op elk van de 4 lagen
- 4-track, 64-staps poly-sequencer, met controle over de lengte van de gate, ratcheting en nog wat meer
- 16 of 24-stemmige polyfonie

Wat de prijs zal zijn heb ik niet direct gevonden.


 
Last edited by a moderator:
Weet iemand of je de twee filters ook in parallel kan gebruiken?
Op de - bijgewerkte - webstek staat: Run both filters in series for even more harmonically complex textures.
 
Wat een vet ding met mega veel mogelijkheden en dito sound. Inspiratie door Wolfgang Palm, maar verder niet betrokken begrijp ik. Filters van Dave Rossum <3
 
Misschien al bekend, maar hier is iets uit NAMM 2022…

Groove Synthesis 3rd Wave wavetable synth. :okdan:

Een heuse PPG cloon… (uuuh, geïnspireerd van, kan ik beter zeggen…):D
Een 24 stemmige wavetable synth,
3 osc’s per stem,
door de zelf ontworpen Dave Rossum lowpass filter, 4 LFO’s, effecten, etc…


Groove Synthesis
Kosten: rond 3800 euro.

Ander nieuwtje is de Behringer PPG kloon die in beta-testing is…


Ff wachten nog...
 
Ha, samengevoegd...oke. :okdan:
Ik kwam het tegen en heb hier nog gekeken maar niet goed genoeg blijkbaar...:o::z
 

WAVEMAKER TOOL​

Built-In Custom Wavetable Maker​

  • “Sample-to-wave” functionality. Connect an audio source to the 3rd Wave’s Audio In port, press “Make Waves” and the synth samples the audio to create a custom wavetable
  • Samples to convert can also be brought in as a 96 kHz wav file through USB
  • Store up to 32 custom wavetables
  • 64 waveforms per wavetable
  • Accepts pitched or un-pitched material as input
  • 96 kHz sampling rate
  • 16-bit resolution
  • 1024 cycles per waveform, converted automatically to cover entire keyboard range
  • Flexible wave-sampling length

'Bestemming bereikt'🤑
 
Vet apparaat.. alleen die knipperende knopjes van multi timbrality zou ik gek van worden
 
So, klinkt erg goed. Bediening ook solide. Maar ben te skeer dus ik moet er niet naar kijken ;)
 
Zijn er al forumleden die hem in huis hebben? Ik vond hem zeer interessant maar inclusief alle heffingen te duur dus ik heb voor de M en het Iridium Keyboard gekozen.
 
Zijn er al forumleden die hem in huis hebben? Ik vond hem zeer interessant maar inclusief alle heffingen te duur dus ik heb voor de M en het Iridium Keyboard gekozen.
Turnlab(Antwerpen) zou er 2 in stock hebben.
 
Zijn er al forumleden die hem in huis hebben? Ik vond hem zeer interessant maar inclusief alle heffingen te duur dus ik heb voor de M en het Iridium Keyboard gekozen.

Turnlab(Antwerpen) zou er 2 in stock hebben.
Ik heb dus een van de twee van Turnlab gekocht.
Eerste indrukken:
  • Bouw en afwerking is echt top. Alleen de draai knopjes voelen wat goedkoop. Daar had wel iets mooiers op gekund.
  • Bediening is intuïtief en eenvoudig. Nog geen manual nodig gehad.
  • Modulatie is super eenvoudig toe te passen.
  • Soundwise ook helemaal dik in orde. Die analoge filters zijn top. De digitale filter is ook niet verkeerd.
  • Als je even geen wavetables wilt, dan kan je ook de gebruikelijke analoge synth waveforms toepasen (blok, zaag, driehoek, super saw, etc.)
Ik merk dat ik de laatste tijd een voorkeur heb voor synths met keyboard. Ja, het neemt veel ruimte in beslag, maar het werkt toch wel veel fijner. Alles is wat overzichtelijker uitgespreid en er zijn vaak ook meer knoppen. Daarnaast is er direct een keyboard voorhanden om te spelen en patches te maken (testen). Vandaar deze er in kwam en de Irridium module mocht er uit. Hij is inderdaad niet goedkoop, maar je hebt wel iets moois in handen. Of hij het geld echt waard is hangt af van wat je zoekt. Ik vind hem persoonlijk overtuigender dan bijvoorbeeld de Quantum en de Irridium. De Waldorf M is close, maar die is qua bediening wat minder intuïtief vind ik. Zo eenvoudig als deze 3rd Wave werkt is nagenoeg perfect en dat vind ik ook veel waard.
 
@Roonan gefeliciteerd! Ik heb ook een voorkeur voor klavieren en daarom heb ik geen modules waarvan een klavierversie bestaat. Alleen de Ensoniq ASR-10 heb ik door een rek vervangen, omdat de klavierversies door een bouwfout - het klavier is verbonden met de circuitborden die door het toetsenspel te lijden hebben - na verloop van tijd kapot gaan. Na drie klavierversies was ik het wel zat.

Je hebt je ook goed verdiept in de verschillen tussen de instrumenten. De prijs bij Turnlab doet me vermoeden dat de winkel een prijsafspraak heeft met Groove Synthesis. Toch blijft € 5.295 een hoop geld. Ik heb voor de M en de Iridium € 1.300 en € 2.425,50 betaald. Het verschil was bijna genoeg voor een tweedehands Sequential Pro-3 SE. Mijn doel was de PPG Wave 2.3 te vervangen. Dat doel beschouw ik met de aanschaf van de M als bereikt dus de andere twee synthesizers zijn extraatjes. Overigens blijft de Sequential Prophet 12 ook interessant. De wavetables zijn een stuk eenvoudiger maar het geluid kan zeer dicht in de buurt van de PPG komen. Ik heb ze op het album 'Solstice' tegelijk gebruikt en in de mix was het verschil niet of nauwelijks te horen.

Ik vroeg me nog af of elke sequens van de 3rd Wave een andere klank kan spelen of andersom. Ik vermoed van niet. Het zou jammer zijn want de sequencer beperkt zich niet tot stapinvoer en onderscheidt zich daarmee van de concurrentie. Ik weet wel dat elk spoor een andere klank kan spelen.
 
Ik vroeg me nog af of elke sequens van de 3rd Wave een andere klank kan spelen of andersom. Ik vermoed van niet. Het zou jammer zijn want de sequencer beperkt zich niet tot stapinvoer en onderscheidt zich daarmee van de concurrentie. Ik weet wel dat elk spoor een andere klank kan spelen.
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Hij is multi timbraal, dus elke part moet in principe zijn eigen sequencer kunnen gebruiken. Ik heb dat echter nog niet getest, maar het lijkt er op dat je iets anders bedoeld.
 
Ik heb even snel gekeken, maar het lijkt er op dat elke part een eigen arp heeft, maar dat alle parts dezelfde sequencer delen.
Maar ik heb eerlijk gezegd de manual nog niet ingekeken.

Toch maar even gedaan:
When a multi-part button is lit, that part is active (and audible in the program). Each part can have 2 different effects and each part can have its own sequence “track” for each pattern in the sequencer. This allows for. some very interesting and powerful combinations of sounds.
Nu nog even uitzoeken hoe dat werkt, want default speelt de sequencer gewoon alle parts.
 
Laatst gewijzigd:
Je kunt dus niet voor elk spoor van elke sequens een aparte patch instellen. Dat kan met de Ensoniq SQ-80 en de ESQ-1 wel. Dat zijn ook patroonsequencers, waarmee je op vergelijkbare wijze een song maakt. Gelukkig is dit via firmware nog te realiseren, maar dan moeten klanten er wel behoefte aan hebben en erom vragen.
 
Heeft hij ook 160 oscillators per note, als in Omnisphere?🤝
 
Hey @Roonan gefeliciteerd met deze prachtige synth.
Ben zelf ook meer vande keyboard dan de racks.
Daar kun je tenminste standalone sounddesign mee doen.
En natuurlijk ook op jammen :)
 
Je kunt dus niet voor elk spoor van elke sequens een aparte patch instellen. Dat kan met de Ensoniq SQ-80 en de ESQ-1 wel. Dat zijn ook patroonsequencers, waarmee je op vergelijkbare wijze een song maakt. Gelukkig is dit via firmware nog te realiseren, maar dan moeten klanten er wel behoefte aan hebben en erom vragen.
Nee, dat gaat niet. Je kan de vier parts in de patch onafhankelijk sequencen. Dan moet je wel een keyboard split doen heb ik gemerkt. Anders speelt hij ze als een layer. Of ik doe iets verkeerd. Het staat niet zo duidelijk in de handleiding. Een part kan echter wel gezien worden als een patch, aangezien een part in weze een volledige patch is. Parts kan je overkopieren uit andere patches, dus je kan je eigen combi's samenstellen uit verschillende bronnen.
 
Back
Top