DrumBrute

Arturia komt met een analoge drumcomputer: de Drumbrute.

attachment.php


Specs (onder andere):
  • 17 analoge drum/ percussie tracks
  • Sequencer gebaseerd op de Beatstep pro
  • 2 mode Steiner parker master filter
  • Performance controls
 

Attachments

  • musician.ua_arturia_drumbrute_2.jpg
    musician.ua_arturia_drumbrute_2.jpg
    30,6 KB · Bekeken: 179
Last edited by a moderator:
Hmm, filter is bij mij niet echt gruizig. Ik vind het verder niet echt een interessante filter, maar op zich wel geinig voor een breakje soms... De gruizige hihats vind ik persoonlijk te gek. Had ze wel graag in toonhoogte willen kunnen veranderen.

Ik vind 'm verder lekker klinken (mits de kicks goed ingesteld en de volumes op orde zijn) en de workflow is te gek. Kick 1 en 2 layeren werkt bijvoorbeeld echt goed. Nu nog een geluidskaart met veel ins en de boel met Maschine layeren. Komt helemaal goed :)

En inderdaad, voor 450 euro is het bijna bizar. Hij is ook lekker groot en ruim ingedeeld. Vind ikz elf erg prettig !
 
Ik heb hem ook sinds gisteren. De individual outs zijn een zege. Dat had Roland ook mogen doen op de recente drumdozen.

Tip: gebruik de metronoom out om je compressor sidechain aan te sturen. Zelfs als je kicks gemute zijn kan je blijven pompen op de beat !
 
Ik heb hem ook sinds gisteren. De individual outs zijn een zege. Dat had Roland ook mogen doen op de recente drumdozen.

Tip: gebruik de metronoom out om je compressor sidechain aan te sturen. Zelfs als je kicks gemute zijn kan je blijven pompen op de beat !


Dat vind ik ook wel een leuke extra, dat er een indiv out voor de metro is!

Verder vind ik het filter ruisen. Ben ik de enige? Het is opvallend meer dan bij alle andere analoge spul dat ik bezit.
 
De gruizige hihats vind ik persoonlijk te gek. Had ze wel graag in toonhoogte willen kunnen veranderen.


Hij gaat hier nog wel even door een hi-pass om het een iets scherper kantje te geven.
Maar goed, ik ben niet gelimiteerd door hihats uit 1 drumdoos, dus alle ander dozen ook
in sync en je hebt keuze te over op je desk. :D

Robuust bakkie is het, outs/ins zitten ook solide in het frame..

Manual nog even downen zo..
 
Ik heb m net in combi gebruikt met de DRM (wat volgens mij de best klinkende drummachine is) en het klinkt te gek samen.
De DB heeft een hoog uitnodigingsgehalte om ermee te "aan de slag te gaan".... de perfecte workflow dus :)

Bovendien zoals hierboven al genoemd; lekkere ruime opzet... erg makkelijk live intikken zonder gepiel
 
Ik heb m net in combi gebruikt met de DRM (wat volgens mij de best klinkende drummachine is) en het klinkt te gek samen.
De DB heeft een hoog uitnodigingsgehalte om ermee te "aan de slag te gaan".... de perfecte workflow dus :)

Bovendien zoals hierboven al genoemd; lekkere ruime opzet... erg makkelijk live intikken zonder gepiel

Heeft hij ook een soort second instrument mogelijkheid dan? Of sequence je de DRM apart?
 
Apart via de Beatstep pro.

Om het helemaal af te maken hadden ze op de DB de drumgates van de Beatstep pro moeten zetten... en dan voor iedere pad een eigen gate. :)
 
Waanzinnig. Je kunt zelfs nog tweaken! Drumbrute heeft echt een hele hoop functionaliteit voor die prijs.

Er zitten zelfs mute groups in.

5.2.6 Shift timing

DrumBrute allows you to shift the timing of any step forward or backward by up to 50%
of the pattern’s timing value.
 
Jullie willen audio fragmenten ?

In bijlage een stukje waarbij alle drums uit de Drumbrute komen. Dit is geen multitrack opname. De individual outs gaan allemaal in een analoge mixer. Ik heb er hier en daar wat reverb en delay over gegooid. De kick is nummer 2 uit de DB. Kick 1 speelt mee als tom :-)

Hef fun :D
 

Attachments

  • The plans.mp3
    728,8 KB · Bekeken: 41
Waanzinnig. Je kunt zelfs nog tweaken! Drumbrute heeft echt een hele hoop functionaliteit voor die prijs.

Er zitten zelfs mute groups in.

ah dat ken ik uit de RM1x sequencer...die heeft ook zulke features. Blijft top sequencer!
 
Ben toch wel wat bugs tegengekomen. Al contact met Arturia hierover en er komt volgens degene die me helpt snel een firmware update. o.a. een issue met de step repeater en als je vaak switched tussen patterns, dan flippen beats soms waardoor sommige geluiden offbeat gaan lopen. heel apart.

Ook heb ik een issue met Studio One 3 en Maschine waar de DB ineens kapt met midi-out te sturen. Dan moet ik Studio One opnieuw opstarten voor het weer werkt. Na afsluiten van S1 moet ik ook End Task doen omdat ie op de achtergrond blijft draaien. Erg apart, en niet echt fijn want ik had m juist gekocht om deze complexe routing te kunnen doen.

Anyway, voor nu zet ik 'm gewoon aan en record en dan werkt het gewoon. heel soms flipt ie even off sync, raak ik stepmrepeat aan en dan gaat ie weer in sync. Hopelijk lossen ze dat op.

Heb er wel een leuke jam mee opgenomen, wordt denk ik wel een leuke track. Het jammen zelf op het apparaat is echt tof en top voor live, precies zoals ik hoopte. En de basis sound in combinatie met met een enkele synth is al top eigenlijk. Als je de boel een beetje subtiel instelt (minimallig) dat werkt het prima :). Ik heb de boel zo geroute dat ik alle sounds live kan layeren en straks met een nieuwe audio kaart individueel kan processen en dan wordt het alleen maar leuker nog :)
 
IDM,

Das grappig, ik dacht al dat het aan mij lag. Ik merk ook inderdaad dat als je een paar keer die note repeat gebruikt, de sequence soms uit zn gareel gaat lopen.. Best wel irritant! Update zou fijn zijn ja.
 
Yeah komt spoedig volgens de medewerker. Ah ja... Hoort er tegenwoordig een klein beetje bij. Software/firmware gedoe. Moet ze wel nageven dat ik erg snel antwoord kreeg en niet afgepoeierd werd metstandaard antwoorden of "fixes". Kan Native Instruments nog wat van leren o.a. Vroegen of ik een fillmpje van de problemen wilde maken en dat ze het zsm gaan oplossen. Dus ik ben benieuwd, en ik rapporteer zodra ik meer weet!
 
Om de drumbrute te complimenteren met individuele routing mogelijkheden (en het feit dat m'n geluidskaart aan vervanging toe was) heb ik gekozen voor een Tascam 16x08. Gisteren heel eventjes tijd gehad om de tascam te testen en de eerste indruk was top. Zeer weinig ruis (alsin, pas hoorbaar alsin je alles vol open zet), in elk geval in de instrument inputs. De rest nog testen. Nog leuker: Het drumbrute signaal laten clippen bij de input geeft een prettige distortion :D Dat had ik niet echt verwacht, aangezien bij m'n oude M-audio het altijd enorm naar en vervelend klonk. :) De interne dsp met compressor is ook handig en klinkt ook top.

Nu is het alleen zo dat er aan de voorkant alleen XLR zit, geen punt op zich, maar ik denk dat ik ga proberen de audio van de DB daar in te gooien. Daar heb ik alleen rare kabels voor nodig. Mono mini jack naar XLR male. En ik kan ze niet echt vinden? Stereo mini jack naar XLR male wel. Als ik het goed begrijp is het geen punt om een stereo mini jack te gebruiiken toch?

En weet iemand anders een goedkope converter mini jack naar XLR male? Eentje van Rode is 10 euro... Dat wordt me een te dure grap.
 
Back
Top