Groove Synthesis lanceert de 3rd Wave, een Advanced Wavetable Synthesizer

https://www.groovesynthesis.com

3rdwave6.jpg


De synth is een herinterpretatie van de PPG Wave, met extra functies, waaronder:

- 3 oscillatoren met de originele PPG wavetables evenals standaard sinus-, zaag-, blok- en pulsgolven. Met of zonder klassieke PPG-aliasing.
- 2 filters (Rossum analoog SSM-type en een digitale versie van de SEM)
- 4 LFO's
- 4 enveloppen
- 4-delig multitimbraal
- 2 digitale effecten op elk van de 4 lagen
- 4-track, 64-staps poly-sequencer, met controle over de lengte van de gate, ratcheting en nog wat meer
- 16 of 24-stemmige polyfonie

Wat de prijs zal zijn heb ik niet direct gevonden.


 
Last edited by a moderator:
Tof, al zou ik zo'n uitgebreide synth denk ik liever in keys hebben. Maar ja, ruimte is schaars zoals ik zelf ook helaas al heb moeten vaststellen. Helaas nog steeds niet de kans gehad om the 3rd Wave een keertje in het echt te proberen.
 
ja idd liever keys.
Maar die desktop heeft veel minder knoppen ook.
Das toch raar.
Dit is toch ook wel 1 van de baas synths uit het hogere segment.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Scheelt wel een slok in prijs en als je geen schrik hebt voor een beetje menu diven.
 
De knoppen van de bureauversie zijn kleiner. Die van de toetsenversie zijn gebaseerd op die van PPG en dat drukt heel fijn, kan ik u vertellen.

Een muziekvriend van me, die niet op dit forum zit, gaat de toetsenversie kopen. Ik weet niet wanneer. Ik verwacht op korte termijn. Als het zover is, zal ik hem mogen uitproberen en een op een met zijn PPG Wave 2.3 vergelijken en dan zal ik daarvan hier verslag doen.
 
Ik heb hier de toetsenversie staan, en ik vind het een heel leuk apparaat! Ik weet niet precies wat het is, maar de klank spreekt mij heel erg aan en is een heerlijke aanvulling op mijn veelal analoge hardware.
 
Klinkt toch wel heel erg overtuigend in de demo's vind ik. Maar met die prijs zou ik 'em toch een paar keer grondig zelf willen testen voor zelfs maar te beginnen nadenken over een aankoop ;-). En waar je dat tegenwoordig moet doen in Belgenland, geen idee.
 
Prachtbak.Doet me denken aan de popmuziek back in the days.Er sluimert een waas van die PPG geur door doorheen wat klanken.Je moet toch wel een liefhebber zijn van die sound.
Zie het meer in een C15 maar die bak bestaat al 6,7 jaar zonder dat daar echt specifieks aan veranderd is.Een oude processor die stilletjes aan op rust mag.Nee,een C16 zou stilletjes mogen verschijnen.
 
T'is misschien kort door de bocht, maar ik vind de Groove qua klank dicht aanleunt aan de samplebanks van de UVI.
Maar met de Groove ga je wel meer de highway op natuurlijk.
 
Laatst gewijzigd:
Vandaag eens goed een aantal filmpjes bekeken en beluisterd.
Ik begin serieus GAS te krijgen voor dit ding.
Maarja die prijs he. Zelfs de desktop is nog steeds reteduur.
 
een betaalbaardere 8 voice bitimbrale versie zou voor mij voldoende zijn šŸ™‚. Nog iemand wat persoonlijke indrukken ondertussen ?
 
ik heb de desktop sinds eind november, voor een desktop is het zeer hands on , heb er veel plezier van. zeer de moeite, heel leuk is eigen waventables maken met de wavemaker, parameter recording in de sequencer is ook heel tof, bijna alles kan record worden zoals zelf modulatie destinaties etc
hier een sequence / arp style video:

 
Nog iemand wat persoonlijke indrukken ondertussen ?
Ik heb afgelopen zondag 28 januari de toetsenversie vier uur kunnen uitproberen bij een muziekvriend die na zijn pensionering tijdelijk weer is gaan werken om de aanschaf te bekostigen. Hierbij mijn persoonlijke indruk. Niet noodzakelijk die van andere gebruikers dus!

De bouwkwaliteit is dik in orde. De drukknoppen lijken op die van PPG maar de respons verschilt. Zeker niet slechter. Mooi groot en helder scherm. Voor veel parameters is er een knop maar helaas ontbreken er ook belangrijke, zoals voor FM. Je moet eerst aan een knop draaien om in kleine cijfers boven de gewijzigde waarde de oorspronkelijke waarde te zien. Ik geef de voorkeur aan het systeem van de Alesis Andromeda (view) en de Moog One (more), waar je met een drukknop in het betreffende menu komt.

Hij kan klinken als een PPG en een Waldorf M. Dat is een compliment. Sommige nagebouwde fabrieksgeluiden van de PPG Wave zijn een feest van herkenning. Het geluid is niet moddervet maar glazig. Je kunt met een drukknop de overgangen tussen de golfvorm minder soepel laten verlopen, zoals bij PPG. Ik geef de voorkeur aan de standaard soepele overgangen. Wel vraag ik me af of je voor het gebruik van wavetables drie oscillatoren nodig hebt. Voor de virtueel analoge golfvormen wel, maar die zou ik zelf niet gebruiken. De waveflow is een handige functie om alle wavetables in een part tegelijk te doorlopen. Het digitale filter maakte op mij geen indruk. Het analoge wel. Het is mijn favoriete moderne analoge filter. Helaas staat de waarde van de filterfrequenties niet in Hz. De envelopes zijn snel en dat moet ook om de PPG na te bootsen. Helaas staan de waarden niet in milliseconden.

De modulatiesectie stelt teleur, al zegt Groove Synthesis op hun webstek van niet. Zowel het aantal sleuven als het aantal bronnen. Ik ben te verwend met de Andromeda, de Moog One en de Hydrasynth.

Ik had gehoopt dat de sequencer meer bewerkingsmogelijkheden zou hebben. Je kunt weliswaar per program (= patch) in echte tijd 24 patronen van 32 maten maken, overdubs maken en de patronen tot een song aaneenrijgen, maar je kunt de patronen niet bewerken. Al was het maar een sequencer als die van mijn Ensoniq SQ-80 geweest, dan had ik ermee goed kunnen werken. Maar de sequencer is handig om snel ideeƫn vast te leggen.

De effecten zijn in orde. Ze doen me denken aan die van Sequential en dat is niet verwonderlijk, gezien het cv van de ontwerper. Veel fabrieksgeluiden zijn droog en blijven zonder effecten overeind.

Ik stelde me voor de sessie de vraag of ik daarna spijt zou hebben dat ik voor de 5700 piek die de 3rd Wave kost, drie andere synthesizers heb gekocht, een zestienstemmige Waldorf M en Iridium Keyboard en een Sequential Pro 3 SE. Het antwoord is gelukkig nee. Ik ben minder onder de indruk dan ik op grond van demo's en ervaringen van andere gebruikers had verwacht.
 
Ik stelde me voor de sessie de vraag of ik daarna spijt zou hebben dat ik voor de 5700 piek die de 3rd Wave kost, drie andere synthesizers heb gekocht, een zestienstemmige Waldorf M en Iridium Keyboard en een Sequential Pro 3 SE. Het antwoord is gelukkig nee. Ik ben minder onder de indruk dan ik op grond van demo's en ervaringen van andere gebruikers had verwacht.
Bedankt voor de indrukken, Pepijn, er zelf mee aan de slag gaan is inderdaad de enige manier, alleen is dat met deze synth nogal moeilijk door de beperkte distributie spijtig genoeg.
 
Back
Top