Nog iemand wat persoonlijke indrukken ondertussen ?
Ik heb afgelopen zondag 28 januari de toetsenversie vier uur kunnen uitproberen bij een muziekvriend die na zijn pensionering tijdelijk weer is gaan werken om de aanschaf te bekostigen. Hierbij mijn persoonlijke indruk. Niet noodzakelijk die van andere gebruikers dus!
De bouwkwaliteit is dik in orde. De drukknoppen lijken op die van PPG maar de respons verschilt. Zeker niet slechter. Mooi groot en helder scherm. Voor veel parameters is er een knop maar helaas ontbreken er ook belangrijke, zoals voor FM. Je moet eerst aan een knop draaien om in kleine cijfers boven de gewijzigde waarde de oorspronkelijke waarde te zien. Ik geef de voorkeur aan het systeem van de Alesis Andromeda
(view) en de Moog One (
more), waar je met een drukknop in het betreffende menu komt.
Hij kan klinken als een PPG en een Waldorf M. Dat is een compliment. Sommige nagebouwde fabrieksgeluiden van de PPG Wave zijn een feest van herkenning. Het geluid is niet moddervet maar glazig. Je kunt met een drukknop de overgangen tussen de golfvorm minder soepel laten verlopen, zoals bij PPG. Ik geef de voorkeur aan de standaard soepele overgangen. Wel vraag ik me af of je voor het gebruik van
wavetables drie oscillatoren nodig hebt. Voor de virtueel analoge golfvormen wel, maar die zou ik zelf niet gebruiken. De
waveflow is een handige functie om alle
wavetables in een
part tegelijk te doorlopen. Het digitale filter maakte op mij geen indruk. Het analoge wel. Het is mijn favoriete moderne analoge filter. Helaas staat de waarde van de filterfrequenties niet in Hz. De envelopes zijn snel en dat moet ook om de PPG na te bootsen. Helaas staan de waarden niet in milliseconden.
De modulatiesectie stelt teleur, al zegt Groove Synthesis op hun webstek van niet. Zowel het aantal sleuven als het aantal bronnen. Ik ben te verwend met de Andromeda, de Moog One en de Hydrasynth.
Ik had gehoopt dat de sequencer meer bewerkingsmogelijkheden zou hebben. Je kunt weliswaar per
program (=
patch) in echte tijd 24 patronen van 32 maten maken,
overdubs maken en de patronen tot een
song aaneenrijgen, maar je kunt de patronen niet bewerken. Al was het maar een sequencer als die van mijn Ensoniq SQ-80 geweest, dan had ik ermee goed kunnen werken. Maar de sequencer is handig om snel ideeƫn vast te leggen.
De effecten zijn in orde. Ze doen me denken aan die van Sequential en dat is niet verwonderlijk, gezien het cv van de ontwerper. Veel fabrieksgeluiden zijn droog en blijven zonder effecten overeind.
Ik stelde me voor de sessie de vraag of ik daarna spijt zou hebben dat ik voor de 5700 piek die de 3rd Wave kost, drie andere synthesizers heb gekocht, een zestienstemmige Waldorf M en Iridium Keyboard en een Sequential Pro 3 SE. Het antwoord is gelukkig nee. Ik ben minder onder de indruk dan ik op grond van demo's en ervaringen van andere gebruikers had verwacht.