PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Ben nu zelf ook met een nieuw systeem bezig en heb aan de hand van deze thread
besloten dat ik bepaalde dingen juist wel of niet moet kopen.

wat ik nu wil kopen is:

passief gekoelde kaart Geforce 8600GT

Asus p5k s775 moederboard

ik goor er 4 GB ram in, maar kan ik dan beter 4x1gb of 2x2gb.
en is er ook nog verschil in de verschillende soorten RAM? de verkopers had het over DDR2.

HDD neem ik iig 7.200 rpm, maakt het voorderest nog iets uit welk merk?

Dualcore processor, is ook veel verschil in, wat ik het best voor audio?


geluidskaart word extern dus bestel ik niet bij de pcdealer.

Rest is toch in orde dan?
of moet ik met meer rekening houden?

greets mischa
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door CgJoe
Oh, ik ben in de war met de 6750 =(

Scheelt een paar honderd mhz

Ja ik had de 6750 ook geselecteerd inderdaad in m'n systeem.

Ik gebruik trouwens (nog) geen Firewire. Heb net een Emu 0404 en 2x een Usb 1 controller gekocht dus.. Zijn de Via's dan wel goed? :)


Is de bottleneck nu het geheugen (6750+2gb+7200rpm) als ik een beetje wil gaan mixen zonder tracks te freezen? Zeg 16 tracks ofzo...
 
DDR2 is nu gangbaar. Neem gewoon 2x een "kit of 2", m.a.w 2x(2x1) Verschil is er in snelheid. Neem een zo laag mogelijke caswaarde. 4 is op dit moment het meest betaalbaar volgensmij.

HDD merk maakt niet echt uit. Met Maxtor heb ik zelf nog nooit problemen gehad. Samsung schijnt t ook wel goed te doen. Voor extern is lacie weer de heer en meester.
En het beste voor audio? Tja, een quadcore is nog altijd beter. Maar alles is budgetgerelateerd, dus tja.. Snel genoeg voor veel vsti

Via? Voor FW zou ik sowieso een losse pci kaart kopen, dan heb je meer bandbreedte dan via die onboard FW waarvan de snelheid wordt gedeeld met een stel usbpoorten en andere onboard dingen.
 
Thanx!, heb er veel aan gehad!

Ik heb het volgende in bestelling,

Intel Pentium dualcore/quadcore (zo snel mogenlijk voor betaalbare prijs)

4GB DDR2 geheugen met casewaarde 4 800mhr

Grafische kaart Geforce 8600GT

Audiokaart standaart(koop ik extern)

Moederboard Asus p5k s775

Minimaal 4 usb

Firewire - Voor FW wil ik sowieso een losse pci kaart, dan heb je meer bandbreedte dan via die onboard FW waarvan de snelheid wordt gedeeld met een stel usbpoorten en andere onboard dingen.

7.200 tpm HD, 320GB ong. Spinpoint Samsung (evt maxtor)

2X Acer AL1916WAs Widescreen LCD 19" breedbeeld

DVD brander

Stille koeling
 
Ik heb de afgelopen week de volgende compontenten besteld:

intel q6600 (quadcore);
Asus p5k moederebord
4 x 1 Gb DDR2 (800Mhz);
500 Gb Samsung sata HD;
Antec NKS-6580 kast (stille voeding, stille fans).

Op dit moment aan het kijken naar een goede cpu fan, sata dvd brander en leuke videokaart.

Bedoeling is om er een multiboot machine (xp en vista 64bit) van te maken.
 
Ik ben ff met iets heel anders bezig.

Ik heb de voormailge server van mijn werk in bezit gekregen en maak daar nu een studio werkpaard(je) van, naast de bestaande PC. De basis is niet ultra-modern maar zou toch nuttig moeten zijn, vooral voor recording:

Intel PIII 1,0 GHz met XP Professional
4x SCSI HD (2x18 GB en 2x36 GB)

Geluidskaart (Firewire) moet ik nog aanschaffen, maar daarvoor zijn genoeg opties. Verder wil ik deze PC zo veel mogelijk verschoond houden van poespas. Ik wil dan de twee 36GB SCSI drives gebruiken voor puur recording. Ik heb de ontwikkelingen niet zo bij gehouden, en SCSI zal inmiddels achterhaald zijn door SATA (2), maar toch zonde die vrij nieuwe SCSI drives niet aan het werk te zetten. En ik heb verder geen honderden gigs nodig op dit moment.

(Suf genoeg, zijn die 2 36GB HD's net nieuw geplaatst voor 700+ euro en ging ons kantoor kort daarop over op een geheel nieuwe server. Over kostenbesparing gesproken... Maar goed, nu staat dat zooitje hier :engel:)

Wie heeft er tips, en dingen waar ik op moet letten? En deze vraag zal ook eerder gesteld zijn, maar is het nuttig de twee PC te linken via LAN of andere manier? En kan ik op die manier vanaf mijn huidige PC alles besturen, maar voor het (meeste) studiowerk enkel de processor en HD's van de tweede PC gebruiken?
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat je voornamelijk rekening moet gaan houden met de kracht van de processor. Je vermeld niet hoeveel werkgeheugen je server heeft. Ik verwacht dat je hdd's geen roet in 't eten gaan gooien, maar gebrek aan processorkracht en werkgeheugen kunnen nadeligen gevolgen hebben.

Het ligt er wel aan hoe je de server gaat inzetten. Als je 'm puur voor recorden gaat gebruiken, prima. Anders zou ik voor een geluidskaart aan die redelijk wat DSP-power in huis heeft zodat deze de hoofdprocessor kan ontlasten van een deel van zijn taken.

Heb ook ergens vernomen dat het handig is om van een hdd de eerste 10 á 20 GB te partitioneren als rec-area. Dit schijnt 't snelste deel van je harddisk te zijn. Tenminste ik las ergens dat professionele studio's ook zo te werk gaan.

XP optimaliseren is ook handig, maar ik neem aan dat je die weg al bewandeld hebt met je huidig systeem.

http://www.musicxp.net/dnn/

Succes!
 
Ik verwacht dat je hdd's geen roet in 't eten gaan gooien, maar gebrek aan processorkracht en werkgeheugen kunnen nadeligen gevolgen hebben.

Het ligt er wel aan hoe je de server gaat inzetten. Als je 'm puur voor recorden gaat gebruiken, prima. Anders zou ik voor een geluidskaart aan die redelijk wat DSP-power in huis heeft zodat deze de hoofdprocessor kan ontlasten van een deel van zijn taken.

Heb ook ergens vernomen dat het handig is om van een hdd de eerste 10 á 20 GB te partitioneren als rec-area. Dit schijnt 't snelste deel van je harddisk te zijn. Tenminste ik las ergens dat professionele studio's ook zo te werk gaan.

XP optimaliseren is ook handig, maar ik neem aan dat je die weg al bewandeld hebt met je huidig systeem.

http://www.musicxp.net/dnn/

Succes!


Dank voor je tips! Dat van een krachtige DSP-chipset in de geluidskaart had ik nog niet aan gedacht, maar neemt mijn zorgjes over de CPU deels weg. Iemand nog suggesties voor merk / type? De processor is de jongste niet meer, maar het werkgeheugen kan ik nog zonder al te veel kosten uitbreiden naar 1 of 2 GB (is nu nog maar 1/2 GB) en dan moet ik een eind komen, denk ik.

De HD's 3 en 4 (ieder 36 GB) heb ik verder niet gepartioneerd. Die zijn straks puur voor audiodata. Miscchien dat ik dat later alsnog doe, eerst maar even kijken hoe het zo werkt.

Rest mij nog de GROTE vraag: hoe link ik die twee PC's aan elkaar, zodat ik een master/slave setup kan configureren? Voor alleen recording is het goed zo, maar ik wil ook beroep kunnen doen op een extra VST of plugin o.i.d. Of in ieder geval PC 1 voor dat werk gebruiken en de tweede voor dedicated recording en FX en EQ. Heb al wat gezocht in threads en op het net, maar nog geen duidelijke antwoorden gevonden hoe die twee te linken.
 
Laatst gewijzigd:
Voor een dedicated DSPkaart kun je denken aan UAD:
http://www.uaudio.com/products/uad-dsp_menu.html

Anders zou ik voor een fireWire oplossing van bijvoorbeeld MOTU, Focusrite of RME gaan. (als je budget het toelaat ;) )

Teleport FX is een veelgehoorde tool als het gaat om het netwerken van DAW's:
http://www.fx-max.com/fxt/

Ik heb zelf met deze nog geen ervaring, maar er zijn ontetwijfeld forumgenoten die met bovenstaande kaarten en software (goede) ervaringen hebben.
 
Dan
Rest mij nog de GROTE vraag: hoe link ik die twee PC's aan elkaar, zodat ik een master/slave setup kan configureren? Voor alleen recording is het goed zo, maar ik wil ook beroep kunnen doen op een extra VST of plugin o.i.d. Of in ieder geval PC 1 voor dat werk gebruiken en de tweede voor dedicated recording en FX en EQ. Heb al wat gezocht in threads en op het net, maar nog geen duidelijke antwoorden gevonden hoe die twee te linken.

System link, van steinberg ?



http://www.studioconnections.org/
 
System link, van steinberg ?

http://www.studioconnections.org/


Jij bedoelt deze denk ik:

http://mixonline.com/products/review/audio_steinberg_vst_system/

Waarschijnlijk moet ik het in die richting zoeken. Nu alleen nog "standard digital audio cables and formats such as ADAT, TDIF, AES/EBU and S/PDIF", want die heb ik nog niet geinstalleerd. Alleen vraag ik me dan weer af: dit zijn audio-formaten om de computers te verbinden... Is dat wel handig? En welk format zouden jullie kiezen?
 
CPU piekt te snel.

CPU piekt te snel.

Ik was daarnet bezig met een project met enkel software. 2 softsynths, een softsampler, en dan enkele VST effecten erop, en dan een audiospoor met een opgenomen baslijn.

Ik weet ook dat sommige VST effecten en softsynths veel van je CPU eisen, maar de meter slaat mij nogal snel in het rood, waardoor het project ook telkens 'hikt'. De latency settings staan optimaal, als ik er iets aan verander, dan wordt het slechter.

Ik heb nu pas dit probleem gemerkt, omdat ik normaal enkel hardware aanstuur.

Mijn systeem (dedicated computer met niks anders erop dan mijn DAW en VST's, geen internet verbinding of virusscanners...) heeft

AMD Sempron 3100+
1,80GHz en 960 MB ram (dit zijn de gegevens die bij 'systeem' te vinden zijn, meer weet ik ook niet -> gekregen pc)

Wàt is hetgeen ik 'te weinig' heb...?
 
Is het een laptop? 960 mb RAM is niet echt courant :)

Sempron is niet de meest krachtige processor op de markt en wil met audio/video wel eens te kort schieten. Wat ook beperkte prestatie kan opleveren is een onboard grafische kaart. Deze snoept werkgeheugen (1024-64 = ongeveer 960 MB?) en nog belangrijker, je processor moet ook daar meer werk verrichten. Oplossing voor dit probleem is een budget videokaart, als je geen spellen speelt zoals je al aangaf (dedicated audiopc) kun je met een eenvoudige ATI of Nvidia (ala FX5200, of 8500GT) met een investering van tussen de 60 en 100 euro je prestaties omhoog schroeven.
Ik weet niet of je een apparte interne of externe geluidskaart gebruikt? Dit maakt ook veel uit in de prestaties. Ook hier geldt weer dan onboard audio geheugen en processor extra belast.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt! succes.
 
Het is een toren PC. Ik weet het, de RAM is een rare hoeveelheid. Vond dat vroeger al... toch is het zo.

De geluidskaart is extern, de videokaart zit op het moederbord. Daar kan ik dus zeker eens naar kijken. Is het dan zo dat het verbruik van het grafische geheugen hoger wordt naarmate de bewerkingen moeilijker worden? Want in een nieuw project is er steeds een lage CPU, of ligt dit aan het feit dat een leeg project ook minder van het grafische geheugen-cpu vraagt...

Alvast bedankt, mijn vriendin haalde ook al iets aan van een grafische kaart. Ik weet daar echt té weinig van.

Groeten.

PS: is zoiets al beter dan on-board:
http://softwareshop.be/webshop/prod...25679&osCsid=1030335792bb303f44d72530f824cc3f

Bedankt.
 
Laatst gewijzigd:
Wat voor softsynths gebruik je dan?
En heb je je samplerate niet op 96khz staan of zo?
 
Wel eigenlijk gewoon de bijgevoegde synths van Nuendo. Ik heb pas gisteren de eerste keer die softsynths gebruikt, tot nu toe had ik Nuendo gebruikt om mijn producties af te mixen/masteren, en had ik eigenlijk nooit last van CPU pieken. Maar een project met een drietal synths, een sampler en wat plugin effecten (echo, distortion e.d...) en er zijn meteen problemen. Vreemd dat de computer wel vroeger zonder problemen zware grafische bewerkingsprogramma's zoals Adobe Creative Suite (Indesign, Photoshop, Illustrator) draaide, maar nu last heeft met enkele softsynths en effecten.

Samplerate staat trouwens gewoon op 48kHz...
 
Kan zijn dat je latency zo laag staat dat je computer er moeite mee heeft. Die zou je hoger kunnen zetten. (Check ASIO instellingen in je handleiding.)
 
Ja, ik heb dat gisteren al bekeken, omdat ik hetzelfde dacht (dacht niet dat er zoveel van de processor werd gevraagd), en als ik iéts verander aan de latency-instellingen word het probleem erger. Ik vind het raar. Zou wel graag wat meer met die softsynths gaan uitproberen, kan best leuk zijn, maar als mn pc al flipt op enkele standaard Nuendo synths (wat naar ik vermoed niet de meest zware zijn die er bestaan).

Te weinig ram?
 
Die 960 MB werkgeheugen komt dus doordat je onboard video werkgeheugen gebruikt van je systeem, ik denk dat die 64 mb leent...

Ik denk dat er dan bij de taakverdeling van het geheugen een soort bottleneck ontstaat als je aanspraak wil maken op dit geheugen met softsynth's en effecten.

Een grafische kaart zoals die 7300GS is dus zeker een welkome aanvulling op je sys specs. Geef hier vooral niet de hoofdprijs aan uit, over een paar jaar heb je toch een complete pc nodig die voor Vista geschikt is. XP wordt ondersteund tot 2009 las ik ergens van de week.

Waar je ook nog energie in kunt steken is het tunen van XP:
http://www.musicxp.net/dnn/

Dit kan de snelheid en stabiliteit van je systeem verder optimaliseren.
 
Back
Top