Niet omhoog eq-en?

Wordt ik nu gebanned ? ;{

Ff seriueze reactie. Als het goed klinkt is het ook goed. Die stelling ben ik het helemaal mee eens maar is eigenlijk zwak argument. De topicstarter kan dat zelf ook bedenken. Wat hij wilt weten is eigenlijk Wanneer heb ik de meeste kans dat iets goed klinkt? Door omlaag hoog te eqen.

Ikzelf doe iig beiden maar heb ook een voorkeur voor omlaag eqen als ik sounds wat schoner wil laten klinken of beter in de mix wil passen. Omhoog eq doe ik door iets meer accent te geven. Op mijn final mix heb ik eigenlijk zelden een eq. Vaag.
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt Adriaantje! Staan zeker vele nuttige tips op :biertje:

You're welcome! Ik heb er zelf ook een boel van geleerd! Misschien ook een tip voor de mensen onder ons die workshops geven want er staan een boel tips tussen waarmee je aardig indruk kan maken op beginners en gevorderden! Ook cartoons van Ome Henk zijn wel online te vinden dus ook dat hoeft niks te kosten :biertje:
 
Ik begrijp dus dat er EQ`s zijn die transparant zijn en/of verkleuren.
Hoe zit het eigenlijk met die verkleuring?
Verkleurd een klank enkel als je boost op een bepaalde freq? of ook als je cut?
En is een EQ altijd transparant OF verkleurend? of kan het ook alle 2?
En wat zorgt er eigenlijk voor dat een EQ kan verkleuren...?
 
Ik begrijp dus dat er EQ`s zijn die transparant zijn en/of verkleuren.
Hoe zit het eigenlijk met die verkleuring?
Verkleurd een klank enkel als je boost op een bepaalde freq? of ook als je cut?
En is een EQ altijd transparant OF verkleurend? of kan het ook alle 2?
En wat zorgt er eigenlijk voor dat een EQ kan verkleuren...?

Neem de sites eens door die gepost zijn door mij en resonance. Veel zo niet alle antwoorden op je vragen kun je er terug vinden zonder dat je in de war wordt gebracht door mensen die het beter denken te weten
 
Haha...alle nuttige info is welkom! ook door mensen die het beter denken te weten ( en daar bedoel ik niemand persoonlijks mee )...de aap komt vanzelf wel uit de mouw :)

Maar idd, ik ga ook ff de sites checken!
 
Laatst gewijzigd:
Neem de sites eens door die gepost zijn door mij en resonance. Veel zo niet alle antwoorden op je vragen kun je er terug vinden zonder dat je in de war wordt gebracht door mensen die het beter denken te weten

Het is natuurlijk niet zo dat je alles maar blind kan aan nemen omdat het op een site staat he.. maar goed, inderdaad alle info is welkom.. de info op de sites komt iig van mensen die er verstand van blijken te hebben..

en idd de aap komt vanzelf uit de mouw, dus lekker experimenteren :okdan:
 
Het lijkt wel een tell sell reklame :dubbel: natuurlijk zijn wij erg benieuwd naar het resultaat (niet echt ontopic maar er is toch al genoeg offtopic geneuzeld). Maar madr? Stel dat mijn mix niet goed is en ik zou dingen toepassen die hier worden uitgelegd en het is daarna wel goed. Wat is dan het probleem? Het gaat toch alleen om het eind resultaat?

Sorry was deze effe vergeten.

Het gaat idd om het eindresultaat. En wat je onder goed verstaat. Goed is een relatief begrip. Als jij een kleine fase verdraaiing niet hoort of oversturing dan kan jij dat goed vinden maar of het in absolute termen ook goed is een 2de.

Een fase draaiing bijv in je laag kan bijvoorbeeld hele rare bassen opleveren. Dat heb ik zelf ondervonden toen er ooit een plaat van me werd geperst waar ik zelf bij was. Dat kostte uiteindelijk 3 db minder volume en 2 laqers omdat de cutter uit de grove sprong !!! En dan heb ik nog niet over hoe het vervolgens klinkt op een PA. Fase draaiingen in het laag + staande golven = rare bas die om de meter bijna kan uitdoven of verdubbelen. Een systeemtechneut van een PA kan daar niks meer aan doen.

Dan volstaat: "Klinkt het goed ? dan is het goed!" niet meer ...

Voor de rest moet een aantal van jullie toch eens afleren om mensen als bet weters af te doen. Ik zit hier niet om het altijd beter te weten maar ook om te helpen en te leren.

Als ik het altijd beter wist zou ik een hoop meer mensen afzeiken dan ik nu doe. :biertje:
 
moet zeggen dat ik je laatste posts erg helder vindt madr, bedankt voor de info :okdan:
 
Sorry was deze effe vergeten.

Het gaat idd om het eindresultaat. En wat je onder goed verstaat. Goed is een relatief begrip. Als jij een kleine fase verdraaiing niet hoort of oversturing dan kan jij dat goed vinden maar of het in absolute termen ook goed is een 2de.

Een fase draaiing bijv in je laag kan bijvoorbeeld hele rare bassen opleveren. Dat heb ik zelf ondervonden toen er ooit een plaat van me werd geperst waar ik zelf bij was. Dat kostte uiteindelijk 3 db minder volume en 2 laqers omdat de cutter uit de grove sprong !!! En dan heb ik nog niet over hoe het vervolgens klinkt op een PA. Fase draaiingen in het laag + staande golven = rare bas die om de meter bijna kan uitdoven of verdubbelen. Een systeemtechneut van een PA kan daar niks meer aan doen.

Dan volstaat: "Klinkt het goed ? dan is het goed!" niet meer ...

Voor de rest moet een aantal van jullie toch eens afleren om mensen als bet weters af te doen. Ik zit hier niet om het altijd beter te weten maar ook om te helpen en te leren.

Als ik het altijd beter wist zou ik een hoop meer mensen afzeiken dan ik nu doe. :biertje:

En hoe zit dit dan met CD tegenover vinyl? En hoe zit het met muziek die live gemaakt wordt waarbij je niet uren de tijd heb om alles te perfectioneren? Voor de rest wil ik geen mensen uit maken als bet weters, wel krijg ik die indruk als mensen gaan lopen schelden in plaats van dieper op de materie in gaan wanneer ze (zogenaamd) niet begrepen worden (moet je toch niet aan denken als je leraar zo tegen je tekeer gaat)
 
Ik vind persoonlijk dat we gewoon lekker met zn allen hier naar moeten luisteren :
http://youtube.com/watch?v=uteBX4_wxXk

Hoe ging dat trouwens toendertijd met Eq, compressie e.d. ?
Vast ook gewoon met knopjes, maar wat was toen nou helemaal hot ( op b.v. EQ gebied ) .. of was er toendertijd geen sprake van "hotness" en had je maar de keuze uit een paar dingen?
En hoe zou het -kwalitatief- klinken als je het beste van toen op dit moment zou toepassen? ( omdat het immers niet om je spul gaat maar om wat je ermee doet :) )
 
Ik heb de thread volgens mij helemaal doorgelezen, maar ik weet het niet 100% zeker en ik ga dat ook niet uitvoerig controlen.



Wat ik wilde vragen:


Klopt het dat in geval van boosten er meer kans is op faseverschuivingenis dan in geval van cutten?

Of misschien nog sterker: levert boosten per definitie meer fase verschuiving op dan cutten?
 
En wat de rest betreft. Ik heb vandaag lekker met SPL, Neve en Shadow Hills EQ's gespeeld en wie weet ga ik morgen nog fijn eens kijken hoe Cranesong en Chandler klinken. Avalon en Manley heb ik al mee gespeeld maar als ik nog tijd over heb ga ik zeker nog even genieten. En dan kan ik iig een leuk verlanglijstje voor Syntherklaas maken. ;)

Trouwens die Old Skool Moog is ook errug lekker. Maar die mist een EQ sectie.
Maar da's ook een beetje raar op een monofone bak.
 
Last edited by a moderator:
Wat ik wilde vragen:

Klopt het dat in geval van boosten er meer kans is op faseverschuivingenis dan in geval van cutten?

Of misschien nog sterker: levert boosten per definitie meer fase verschuiving op dan cutten?

Dat ligt aan de eq. Een aantal vintage eq's zoals de Telefunken W-395 hebben voor het mid alleen een boost functie. Dit is een citaat van de Duitser Oliver Archut die een ware specialist is wat betreft de Duitse vintage studio-apparatuur;

"the entire german (as well used at EMI and Decca/Teldec) EQs were all optimized for tone/frequency enhancement and not distortion as nearly everybody uses an EQ today.

Very selective designed and efficient, if you know how to used them, with your other equipment; with a minimalistic phasing problem.

There are different versions, made by several german companies all with reference to the IRT "Braunbuch" specification derived from the prewar german "Tontraeger Standard" = "Sound recording standard" developed for tape and records... After the war just minor modification regarding dynamic, frequency response were added.

The entire idea was to develop an tone alternating module, with a minimum of phase angle distortion, an entiere different concepet than today where everybody is so affraid of phase shift.
It is easy to deal with phase shift, than an distorted or offset phase angle is the basic line. Still hard to quantify there is not to much (unbiased) published info, so very difficult to put into perspective.

The entire german EQs, with some minor exceptions (like the ELA 150 stereo EQ) were based around LC filter, better described as resonance filter. Most famous Resonance EQs are the "Pulse Technologies" ones, or as every body knows them PulTech....
Basic concept is, use three different passive filters (for three different center frequencies), link them and buffer them via a tube or in the 295/395 case a transistor pre amp.
The three filters are set up around a center frequency, in most cased 60 Hz, 10kHz plus a mid/presence boost, so that all ranges overlay around 1kHz. Sounds more complex than it is and the end result sounds very pleasant.

There is an entire range you might want to try out, the passive Eckmiller, Danner and Klangfilm EQs, the buffered tube boxes and the later transistorized ones,
Siemens made
C72157-A24-A1 better known as W295a/b/c
C72157-A26-A1 or W294 the low pass filter
C72157-A24-A11 or W293 the high pass filter

TAB made (also sold as relabeled Telefunken)
same specs only with W3xx number. Some minor variations in used transistors, x-formers, etc.

Telefunken made several RC filter active and passive...

The later BFE or filtek, ANT (after Daimler closed Telefunkens Ela division, ANT was formed to service and supply replacement parts) are all op amp controlled, feedback EQs, that share nothing aside the designation, sound is very sterile.

If you want to buy and use the historic units, please be aware that no replacement switches are available (they break very easy) and the units rely heavily on the original Siemens/TFK and Valvo transistor for there great sound. There is no equivalent that works satisfactory...

Best regards,

Oliver

Oliver Archut
www.tab-funkenwerk.com"
 
Bericht door een moderator:
Deze thread heeft nog één kans. Hou het gezellig
Eigenlijk had ik deze al lang dicht moeten gooien, maar het onderwerp is interessant...
 
Laatst gewijzigd:
Heeft er iemand nog nuttige tips en handige info ?
En alsjeblieft ff geen bijdehande opmerkingen, is zonde!
 
Daar zit zoveel verschil in eigenlijk.
Van bijna neutraal tot heel erg kleurend.
Neutrale EQ's zijn bijna allemaal passief en of je dan boost of cut draai je snel te ver door omdat je het niet hoort.

Kleurende EQ's is dan weer een kwestie van smaak. Maar wat wel opvalt is dat het qua smoothness met gemak het gros van de digitale EQ's in een hoekje zet. Maar goed, daar mag je ook voor bloeden.

Wat je ook hebt bij de betere vocal strips dat ze in het mid vaak erg kleuren (met buizen nog meer) en dat kan ook interessant zijn voor een synth.
 
Back
Top