Niet omhoog eq-en?

Een veel gebruikte truc is om je hoog en laag ietsje te boosten (hooguit 2 a 3 db) terwijl je je mid cut (welk frequentiegebied hangt af van je mix)...dat in combinatie met een low cut (high pass) zorgt al snel voor een 'open' mix...

Het beste is echter om je mix gewoon al goed te hebben...hoe minder je hoeft te doen op de eindmix,hoe beter...

Neemt niet weg dat je lekker mag experimenteren met eq op individuele sounds en tracks...

OK interessant stukje....dat van dat hoog en laag omhoog dat snap ik. Dat is de zogenaamde "smile" die dan maakt met je eq. Nu begrijp ik dus uit jouw woorden dat je ook nog een gedeelte mid gaat cutten in de totale mix....? En later ook nog laag weghalen.....? Dat laag wil je toch juist hebben in een stevige dancetrack?
Bedoel je met dat mid cutten dat je uit de totale mix een frequentiestuk weg gaat halen dione?
 
Zoals ik het begrijp bedoelt ie dat je een smile curve maakt door hoog en laag te boosten en nog een beetje mid cut om de smile vorm extra te accentueren.
Voor de allerlaagste rumble gebruik je tenslotte nog een highpass/lowcut filter op het geheel vanaf bijvoorbeeld 30-40Hz. Voor het stevige laag in een dancetrack heb je dan nog altijd de frequenties vanaf 40 Hz en hoger. (Zeg ik het zo goed, Dione?)
 
In dit soort kwesties is het handig als iedereen legitieme belangrijke hoofdvragen stelt (bijvoorbeeld waarom, wat de voordelen en nadelen van iets zijn, etc.), feiten en harde logica gebruikt, en geen enkele subjectiviteit geeft of accepteert en geen emotie of ego (die onder de ergste negativiteits-veroorzakers vallen). Zo zouden we dan wel kil bezig zijn, maar het is wel over het algemeen objectief, eerlijk, en niet makkelijk tegen te spreken. Een beetje zoals Spock ;)

Nu dat uit de weg is, zeg ik je dat ik gewoon Sonitus EQ in SONAR gebruik. Het is aanwezig en het werkt goed voor mij. Ik heb het genoegen gehad om meerdere software-EQ's te gebruiken zoals Waves Q10, maar ach... Waves.....

Verder ben ik een fan van Voxengo GlissEQ die je ook het spectrum van het geluid tegelijkertijd weergeeft waarbij je zelfs meerdere spectra van tracks bij elkaar kan zien in één (maximaal 4 dacht ik). Maar ik gebruik het nooit omdat ik nogal ben geneigd om teveel op de frequentie-analyse te letten. Wel handig als je problemen hebt met sommige instrumenten uit elkaar halen.
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dan de favoriete EQ is van de synthforum leden. Of het nou hard of software is. Welke gebruik je en waarom?

Mijn favoriete EQ is is mijn setje Siemens W295.
Dat zijn vrij eenvoudige EQ's wat betreft mogelijkheden.
Zeker niet overal voor geschikt, maar als ze passend zijn, dan doen ze het fijn.
 
Wanneer gebruik je die EQ als je de modular 'monotimbraal' gebruikt? Ook dan is het eerder een uitzondering dan regel.
De 8 draai knoppen rechts boven in zijn een grafische eq.
110f.jpg

Waren er maar meer synths met grafische eq. Voordeel is namelijk dat je dan met formanten kan werken. Een erg bruikbare toevoeging voor elke synth.

Heb je nog meer voorbeelden dan alleen een modular?
Vocoders zijn voltage controled grafische eq's.
Parametrische eq's zijn bandpass filters met een polarisatie mixer.
(Eigenlijk is een studio een modulaire synth. En alle onderdelen van een studio kan je in een synth stoppen. Je kan natuurlijk ook anders om redeneren en stellen dat alles wat in een synth zit ook in een studio zit, namelijk golfvorm makers en golfvorm vervormers)

De beste methode is degene die werkt.
Maar hoe weet je wat werkt als je net begonnen bent?
Ga je dan zelf het wiel opnieuw uitvinden of ga je eens na hoe anderen het doen (die er al wel achter zijn)?
Hier ben ik het wel mee eens, maar je moet toch gewoon zelf luisteren en dan lekker prutsen.
Ik heb leren eqen door eerst goed te mixen zonder eq, daarna alleen subtractive eq te gebruiken en dan pas db's erbij te draaien. Anders gezegt: Eerst de balans goed krijgen en zorgen dat ge geluiden zelf al mooi zijn, dan de rotzooi eruit halen en dan pas datgene wat mooi is versterken. Dus gewoon stapje voor stapje.
 
[..]Dat je bijvoorbeeld EQ bij een stereo kanaal per kanaal (links of rechts) gaat gebruiken om een geluidje beter in de mix te zetten. (Boosten of cutten) Wat wel leuk voor backing strings/vocals of tegenmelodie lijntjes werkt.[..]

:okdan: Hier ben ik dus zelf nog niet opgekomen en ik vind het een super tip! Ga nu gelijk een projectje openen en hier eens even lekker mee experimenteren!

Hmmm of ik nog een tip heb dan wat betreft EQ? Poeh.. ehm.. gebruik de Waves API 560eq en laat je betoveren!! Ik gebruik 'm op vocalen de laatste tijd en ik vind het echt lekker klinken als ik de 125hz, 4khz en 8khz een lekkere boost geef, de 31hz behoorlijk veel cut, de 63hz redelijk veel cut. De 250hz geef ik nog een heel klein boostje meestal. Uiteraard is alles afhankelijk van de opname en van het liedje. Maar één ding is zeker.. de Waves API 560EQ neemt niemand mij meer af! :luv:
 
Zoals ik het begrijp bedoelt ie dat je een smile curve maakt door hoog en laag te boosten en nog een beetje mid cut om de smile vorm extra te accentueren.
Voor de allerlaagste rumble gebruik je tenslotte nog een highpass/lowcut filter op het geheel vanaf bijvoorbeeld 30-40Hz. Voor het stevige laag in een dancetrack heb je dan nog altijd de frequenties vanaf 40 Hz en hoger. (Zeg ik het zo goed, Dione?)

Omdat er weer vetes uitgevochten worden en ik eigenlijk alleen hier ben om dingen te leren haal ik jouw stukje nog even aan championsound. Ik wil hier toch graag antwoord op hebben. Gaat het hier dan echt om het accentueren van de smilevorm of bedoel je het anders dione?
 
Wat een discussie weer ...:o:
En dan nog die haantjes tussendoor tegen elkaar...:luv:

Ik zal beginnen om de vraag van de topicstarter te beantwoorden.

Zoals ik het lees bedoelt Goran het in de zin van z'n gehele mix omhoog eqén.
Dit is iets wat veel gebeurd in het masteringproces om het zogenaamde 'air' geluid te krijgen. Dit is een soort frisse ruimtelijkheid in je tophoog wat de track een professioneel geluid geeft.
Dit geldt natuurlijk niet voor alle tracks maar veel tracks zijn er bij gebaat .
Dit doe je overigens met een kwaliteits eq en dan vooral een eq die daar erg goed in uitblinkt zoals bv de Avalon 747. Een Manley Massive Passive bijvoorbeeld, die 2x zo duur is, klinkt niet wanneer je daarmee het tophoog omhoog schroeft.

Ik vond Acidfever z'n opmerking op pagina 2 bovenaan trouwens erg goed. 'Waarom mag je niet omhoog eqén terwijl de apparatuur of software dit wel toe staat?'.
Goede vraag.
Antwoord is; natuurlijk is het soms handig om omhoog te eqén en mag het dus wel degelijk omdat het de beste oplossing is.
Het is echter belangrijk om van te voren te kijken waar de schoen wringt voordat je besluit om omhoog te eqén.
Het is namelijk meestal verstandiger om omlaag te eqén wanneer je kan omdat dit meestal beter is voor de sound van je gehele mix. ( Fase, frequenties van geluiden die een bepaalde relatie hebben etc.)

Als bijvoorbeeld je vocal rond een bepaald gebeid, zeg 3000hz, er niet lekker doorkomt en je dus een beetje presence mist, zou je gauw de neiging hebben om daar een eq liftje te geven.
Wat je echter eerst moet doen is naar de begeleidingsgeluiden kijken die de vocal omarmen/dragen. Welke van die sounds zijn ook redelijk aanwezig in dat 3k gebied?
Wanneer je dat op gezocht hebt ga je gewoon, desnoods 1 voor 1, die sounds in dat gebied een beetje omlaag eqén. Moet jij eens opletten hoe je vocal dan ineens kan klinken!
Opeens kan blijken dat je vocal die boost rond 3k niet meer nodig heeft omdat je plaats hebt gemaakt voor de vocal om nu in dat gebied duidelijker door te komen.
Het resultaat zal vaak beter klinken dan de vocal boost terwijl je overal soundlevel zelfs ietsje minder geworden is en je dus de gehele song weer wat luider kunt laten klinken. ( Is belangrijk in deze tijd) Natuurlijk is dat met één zo'n ingreep marginaal maar bij talloze van dit soort ingrepen zal dit steeds meer schelen.
Met een boost wordt je overall level bijna altijd meer. ( Er vanauitgaande dat je geen faseproblemen gaat creeren met je eq-boost maar dat is een ander verhaal))

Wanneer geef je dan wel een (lichte) boost?

Laten we even duidelijk zijn in het verschil tussen een productionele boost of een mix-boost.
Een productionele boost noem ik een boost die een geluid een enorm karakter kan geven wat je wilt gebruiken als een hook voor je track bijvoorbeeld. Dit zou best weleens een extreme boost van 12 db kunnen zijn in een bepaald frequentiegebied. Niets mis mee!

Een mix-boost noem ik een subtiele boost.
Er vanuitgaande dat je de sounds dusdanig gemanipuleerd hebt dat je dicht bij je eindresultaat bent, ga je de boel nu afmixen en met lichte eq kneden.
Overigens kan het best nog wel zijn dat je ergens een boost geeft van 3db hoor.
Als je echter een boost van 11 db ergens moet geven is er toch wat mis gegaan in het productieproces.

Dus, wanneer gebruiken we een mix-boost.
Nou, stel dat onze ingreep rond die vocal van daarnet wel iets geholpen heeft maar het nog net niet helemaal is, geef je vocal dan nog ietsje boost in die frequentie.
Let wel waarschijnlijk hoeft die boost nu veel minder te zijn omdat je ruimte hebt gemaakt door bij die andere sounds rond die 3k te kappen.

Een andere reden kan zijn wanneer het niet ligt aan andere sounds die prominent rond die frequentie aanwezig zijn maar je daar toch iets mist.
Het is niet te doen omdan over het hele frequentie gebied van je vocal (of sound) alle frequenties weg te kappen zodat alleen dat gebiedje overblijft waar je wat mist en dan op die manier een boost te creeren door dan het level van de gehele vocal/sound weer terug te brengen naar wat het ervoor was en daarmee een soort omgekeerde boost in dat frequentiegebied te krijgen.
Ik ben nog geen eq tegen gekomen die dit kon en als het zou kunnen is dat enorm bewerkelijk.
Simpele oplossing is dan om een eq-boost te geven in dat freqeuntiegebied.
(Er zijn meerdere truukjes voor zoals frequentiegebied afhankelijke distortion of een copie van je track maken, frequentiegebied 'uitsnijden'hard compressen en eronder schuiven, etc. maar deze discussie gaat hier om eqén.)

Overigens, wanneer het werkt door andere sounds in datzelfde frequentiegebied als je vocal/lead een cut te geven, zul je merken dat je dat niet mist in de totale sound van je track wanneer je dit goed doet.
Het zou echter wel kunnen dat je dat frequentiegebied gaat missen in die sounds wanneer die vocal/lead er (tijdelijk) niet is. Aha! :eureka: En daar komt dan eq automatisering om de hoek kijken... . Of misschien zou levelriding al genoeg kunnen zijn. ( levelriding= het level van bepaalde sounds omhoog/omlaag brengen in bepaalde stukken van je track wanneer bijvoorbeeld andere bepaalde sounds wegvallen of meer ruimte nodig hebben.)


Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker geworden is voor jullie.


Tom

P.s. Mijn Massive Passive gaat binnenkort de deur uit dus als jullie geinteresseerd zijn... .;)
 
Kijk eens aan, Ik zal niet het hele verhaal weer gaan quoten maar met de bovenstaande post kunnen we wat! :okdan:

EQ automation alleen nog maar als effect gebruikt, maar eens experimenteren om te zien hoe dit werkt als perfectie tool. Bedankt voor de vele nuttige tips en heldere uitleg :geslaagd:
 
Goed om te zien dat er toch nog profi's op het forum zitten, mooie afsluiter dacht ik zo! :biertje:
 
@Tom Thomas
EQ boosten van vocals kan heel nauwkeurig nodig zijn. Zelf heb ik wel eens meegemaakt dat vocals 0,3 dB boosten met een mid EQ een track al kan maken of breken. En dan merk je ook de meerwaarde wat bijv een Red heeft.
 
Last edited by a moderator:
Wat hierboven staat over EQ is allemaal wel aardig, maar met wat Tom beschrijft noemt hij wel een hoge kwaliteits EQ. Zou het dan zo zijn dat met een wat mindere EQ (zeg maar de gemiddelde synthforum EQ) je met boosten het geluid gaat verdraaien bij een EQ boost.

Wat me trouwens wel opvalt is dat die Moog EQ en bij die Teisco 110 er nogal wat EQ banden zijn. Die zijn natuurlijk wat smaller dan wat je meestal met je mengpaneel doet. Dan ben je volgens mij ook niet meer bijv. het 'hoog' aan het boosten maar een kleine frequentie-band om zo een ander geluid te creeeren.
 
Tom, bij zowel cut als boost geeft een analoge parametrisch EQ faseverschuivingen. De frequentie die je boost/cut ondergaat geen faseverschuiving, de frequenties errond wel. De fasekarakteristiek van een banddoorlaatfilter kan als voorbeeld dienen.

Een lowpass/shelf filter op een mix (bv. 40 hz ) kan je signaal level ook naar boven brengen met een paar dB's . Is gemakkelijk te zien bij een square wave. Dit om maar een voorbeeld te geven dat cutten ook je algemene level kan doen stijgen. (je zit met fase te kloten en dat kan altijd onverwachte resultaten opleveren)

Ik boost precies zelf bijna enkel hogere frequenties. Lage tonen en slechte (homestudio) ruimten kunnen wel eens voor serieuze problemen zorgen wanneer je die gaat boosten. Ik kan uit ervaring spreken :D

Boost en cut rond dezelfde frequentie is de truc waarmee een Pulteq Eq bekend is geworden...
 
Laatst gewijzigd:
@Tom Thomas
EQ boosten van vocals kan heel nauwkeurig nodig zijn. Zelf heb ik wel eens meegemaakt dat vocals 0,3 dB boosten met een mid EQ een track al kan maken of breken. En dan merk je ook de meerwaarde wat bijv een Red heeft.

Prima. Kan heel goed de beste oplossing zijn.
En natuurlijk is het van belang om je leadsound/vocal uiterst nauwkeurig te eqén (wanneer nodig) omdat de gehele track hier meestal omheen gebouwd is.

Wat hierboven staat over EQ is allemaal wel aardig, maar met wat Tom beschrijft noemt hij wel een hoge kwaliteits EQ. Zou het dan zo zijn dat met een wat mindere EQ (zeg maar de gemiddelde synthforum EQ) je met boosten het geluid gaat verdraaien bij een EQ boost.

Goede vraag.
Over het algemeen is de 'gemiddelde synthforum eq', zoals jij het noemt en waar niets mis mee is, prima om cuts mee uit te voeren.
Bij kwaliteits eq's zit hettum vooral in het boosten.
De goedkopere eq's zijn hier meestal niet zo best in. Is echter niet gezegd dat je er geen goed resultaat mee kunt behalen!
Tegenwoordig heeft iedereen verschillende eq's tot z'n beschikking en kun je uitproberen welke dit het beste doet. Hoe groter de boost echter, hoe onprettiger het kan gaan klinken met een middelmatige eq is mijn ervaring.
Met de huidige sotware eq's is echter prima resultaat te behalen alleen je zult er wat meer tijd aan moeten besteden om de juiste eq met de juiste curve te vinden.

De duurdere eq waar ik het over had is degene die over je gehele mix gaat om dat tophoog te geven (je kunt hem natuurlijk ook gebruiken voor individuele geluiden). Deze heeft echter een goede masteraar wel in huis. (En een goede software eq zou dit in de juiste handen ook kunnen)

Tom, bij zowel cut als boost geeft een analoge parametrisch EQ faseverschuivingen. De frequentie die je boost/cut ondergaat geen faseverschuiving, de frequenties errond wel. De fasekarakteristiek van een banddoorlaatfilter kan als voorbeeld dienen.

Precies, dus liever niet dan wel eqén maar mensen denken vaak dat er daardoor weinig geqúed wordt en het als 'slecht' gezien wordt terwijl het tegendeel waar is. Er wordt bij het produceren en mixen wel degelijk veel gebruik gemaakt van eq.


Een lowpass/shelf filter op een mix (bv. 40 hz ) kan je signaal level ook naar boven brengen met een paar dB's .

Zeker. Hier is het overigens wel belangrijk om een goede shelffilter te gebruiken. Dat kan enorm schelen.


Ik boost precies zelf bijna enkel hogere frequenties. Lage tonen en slechte (homestudio) ruimten kunnen wel eens voor serieuze problemen zorgen wanneer je die gaat boosten.

Begrijpelijk echter hebben kick en bassounds soms hard nodig een boostje nodig in bepaalde frequenties met een narrow wide. Vaak ontkom je daar niet aan.

Overigens gebruik ik analoge eq's bijna alleen maar om te boosten. Dit omdat sommige analoge stuks apparatuur daar erg muzikaal in klinken en er iets extra's aan mee kunnen geven, iets wat met een software eq nog steeds niet goed te benaderen is vind ik.

Het 'cutwerk' doe ik echter bijna altijd met software. (In mijn geval met de Sony Oxford eq.)
Software kan dat veel precieser en cleaner met een minimale aantasting van het originele geluid.



Tom
 
Bericht door een moderator:
Goed, ik heb alle vuilnis, bagger en modder opgeruimd. Het spijt me als daarbij misschien (stukjes) posts van niet-schreeuwers ook verwijderd zijn. Ik heb zoveel mogelijk alle relevante posts proberen te behouden. Als er toch iets is verdwenen, dan mogen jullie degene bedanken die het nodig vonden andere leden persoonlijk af te zeiken. Bedankt voor de aandacht.
 
Als je uitgespeeld bent met synthesizers is studiotechniek sowieso verdomd interessant. Zoveel mensen die liever een nieuwe synth erbij halen (want die maakt tenminste geluid) in plaats van hun oude el cheapo mengpaneel of computerspeakertjes te vervangen, en nog meer mensen die liever een plugin erbij halen dan bovenstaande lessen toe te passen omdat het niet vet genoeg klinkt.

Mooie thread nu, zo :). Misschien even wat gaan condenseren en in de Wiki mikken?
 
Ik weet niet of dit hier al is gezegt maar is het idee dat "cutten" beter is dan "boosten" niet ontstaan uit het feit dat de "cut" op 99% van alle mengtafels beter klinkt dan de "boost"?
Dit komt doordat het "cutten" passief gebeurt en het "boosten" actief. Een passieve EQ klinkt bijna altijd "smoother" dan een actieve EQ. Het is veel makkelijker om een goed klinkende passieve "cut" filter te maken dan een goedklinkende actieve "boost" filter. Bij een actieve "boost" filter heb je versterking nodig (b.v. een opamp) en bij een passieve "cut" filter alleen een condensator of een inductor (of beide). Een goed opamp is duur terwijl een condensator of een inductor daarbij vergeleken niet zoveel kost.
 
Interessante stof! Ik denk toch dat het aan de muziekstijl ligt of je omhoog moet boosten. Als je een band opneemt of 'n orkest waarbij het authentieke geluid van de microfoons, preamps en instrumenten belangrijk is, is het zonde om veel db's erbij te EQ'en. Maar met electronische muziek zie ik EQ meer als een extra instrument, en is het een kunst om de juiste frequenties te boosten zodat alles een plekje krijgt. Het is onzin om alleen maar te cutten.
Maar het is wel zo dat voor alles wat je erbij doet (Bijv. 5 db 4000hz op een kick) er ook wat af moet, omdat je weer wat extra frequenties erbij duwt (bijv. ergens tussen 200 en 500hz). Nuhja, volgens mij blijft elektronische muziek 'onnatuurlijke' muziek, dus waarom zou je het niet gekker maken dan het al is?
 
Ik weet niet of dit hier al is gezegt maar is het idee dat "cutten" beter is dan "boosten" niet ontstaan uit het feit dat de "cut" op 99% van alle mengtafels beter klinkt dan de "boost"?
Dit komt doordat het "cutten" passief gebeurt en het "boosten" actief. Een passieve EQ klinkt bijna altijd "smoother" dan een actieve EQ. Het is veel makkelijker om een goed klinkende passieve "cut" filter te maken dan een goedklinkende actieve "boost" filter. Bij een actieve "boost" filter heb je versterking nodig (b.v. een opamp) en bij een passieve "cut" filter alleen een condensator of een inductor (of beide). Een goed opamp is duur terwijl een condensator of een inductor daarbij vergeleken niet zoveel kost.

Waar haal je het dat cutten passief gebeurt op 99%van de tafels ? Bij een standaard parametrisch EQ zijn het één en al opamps en gyrators . Weinig passief dus.
 
Back
Top