Wat een discussie weer ...
En dan nog die haantjes tussendoor tegen elkaar...
Ik zal beginnen om de vraag van de topicstarter te beantwoorden.
Zoals ik het lees bedoelt Goran het in de zin van z'n gehele mix omhoog eqén.
Dit is iets wat veel gebeurd in het masteringproces om het zogenaamde 'air' geluid te krijgen. Dit is een soort frisse ruimtelijkheid in je tophoog wat de track een professioneel geluid geeft.
Dit geldt natuurlijk niet voor alle tracks maar veel tracks zijn er bij gebaat .
Dit doe je overigens met een kwaliteits eq en dan vooral een eq die daar erg goed in uitblinkt zoals bv de Avalon 747. Een Manley Massive Passive bijvoorbeeld, die 2x zo duur is, klinkt niet wanneer je daarmee het tophoog omhoog schroeft.
Ik vond Acidfever z'n opmerking op pagina 2 bovenaan trouwens erg goed. 'Waarom mag je niet omhoog eqén terwijl de apparatuur of software dit wel toe staat?'.
Goede vraag.
Antwoord is; natuurlijk is het soms handig om omhoog te eqén en mag het dus wel degelijk omdat het de beste oplossing is.
Het is echter belangrijk om van te voren te kijken waar de schoen wringt voordat je besluit om omhoog te eqén.
Het is namelijk meestal verstandiger om omlaag te eqén wanneer je kan omdat dit meestal beter is voor de sound van je gehele mix. ( Fase, frequenties van geluiden die een bepaalde relatie hebben etc.)
Als bijvoorbeeld je vocal rond een bepaald gebeid, zeg 3000hz, er niet lekker doorkomt en je dus een beetje presence mist, zou je gauw de neiging hebben om daar een eq liftje te geven.
Wat je echter eerst moet doen is naar de begeleidingsgeluiden kijken die de vocal omarmen/dragen. Welke van die sounds zijn ook redelijk aanwezig in dat 3k gebied?
Wanneer je dat op gezocht hebt ga je gewoon, desnoods 1 voor 1, die sounds in dat gebied een beetje omlaag eqén. Moet jij eens opletten hoe je vocal dan ineens kan klinken!
Opeens kan blijken dat je vocal die boost rond 3k niet meer nodig heeft omdat je plaats hebt gemaakt voor de vocal om nu in dat gebied duidelijker door te komen.
Het resultaat zal vaak beter klinken dan de vocal boost terwijl je overal soundlevel zelfs ietsje minder geworden is en je dus de gehele song weer wat luider kunt laten klinken. ( Is belangrijk in deze tijd) Natuurlijk is dat met één zo'n ingreep marginaal maar bij talloze van dit soort ingrepen zal dit steeds meer schelen.
Met een boost wordt je overall level bijna altijd meer. ( Er vanauitgaande dat je geen faseproblemen gaat creeren met je eq-boost maar dat is een ander verhaal))
Wanneer geef je dan wel een (lichte) boost?
Laten we even duidelijk zijn in het verschil tussen een productionele boost of een mix-boost.
Een productionele boost noem ik een boost die een geluid een enorm karakter kan geven wat je wilt gebruiken als een hook voor je track bijvoorbeeld. Dit zou best weleens een extreme boost van 12 db kunnen zijn in een bepaald frequentiegebied. Niets mis mee!
Een mix-boost noem ik een subtiele boost.
Er vanuitgaande dat je de sounds dusdanig gemanipuleerd hebt dat je dicht bij je eindresultaat bent, ga je de boel nu afmixen en met lichte eq kneden.
Overigens kan het best nog wel zijn dat je ergens een boost geeft van 3db hoor.
Als je echter een boost van 11 db ergens moet geven is er toch wat mis gegaan in het productieproces.
Dus, wanneer gebruiken we een mix-boost.
Nou, stel dat onze ingreep rond die vocal van daarnet wel iets geholpen heeft maar het nog net niet helemaal is, geef je vocal dan nog ietsje boost in die frequentie.
Let wel waarschijnlijk hoeft die boost nu veel minder te zijn omdat je ruimte hebt gemaakt door bij die andere sounds rond die 3k te kappen.
Een andere reden kan zijn wanneer het niet ligt aan andere sounds die prominent rond die frequentie aanwezig zijn maar je daar toch iets mist.
Het is niet te doen omdan over het hele frequentie gebied van je vocal (of sound) alle frequenties weg te kappen zodat alleen dat gebiedje overblijft waar je wat mist en dan op die manier een boost te creeren door dan het level van de gehele vocal/sound weer terug te brengen naar wat het ervoor was en daarmee een soort omgekeerde boost in dat frequentiegebied te krijgen.
Ik ben nog geen eq tegen gekomen die dit kon en als het zou kunnen is dat enorm bewerkelijk.
Simpele oplossing is dan om een eq-boost te geven in dat freqeuntiegebied.
(Er zijn meerdere truukjes voor zoals frequentiegebied afhankelijke distortion of een copie van je track maken, frequentiegebied 'uitsnijden'hard compressen en eronder schuiven, etc. maar deze discussie gaat hier om eqén.)
Overigens, wanneer het werkt door andere sounds in datzelfde frequentiegebied als je vocal/lead een cut te geven, zul je merken dat je dat niet mist in de totale sound van je track wanneer je dit goed doet.
Het zou echter wel kunnen dat je dat frequentiegebied gaat missen in die sounds wanneer die vocal/lead er (tijdelijk) niet is. Aha!
En daar komt dan eq automatisering om de hoek kijken... . Of misschien zou levelriding al genoeg kunnen zijn. ( levelriding= het level van bepaalde sounds omhoog/omlaag brengen in bepaalde stukken van je track wanneer bijvoorbeeld andere bepaalde sounds wegvallen of meer ruimte nodig hebben.)
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker geworden is voor jullie.
Tom
P.s. Mijn Massive Passive gaat binnenkort de deur uit dus als jullie geinteresseerd zijn... .