Experimenten Dump

rvanommen

Chihuahua!
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.257
Locatie
velserbroek
Hi folks,

Af en toe deel ik hier wat. Soms in de hoop op feedback, soms gewoon omdat ik trots ben op het resultaat. Maar het meeste wat ik maak ziet nooit het daglicht omdat het niet meer is dan 1 of 2 avondjes lol.
Vaak is dat voor mij namelijk genoeg. dan heb ik mijn lol beleeft.

Soms is het eind resultaat best wel leuk, maar weet ik gewoon niet zo goed wat ik er mee moet, omdat het niet 'voelt'als een nummer wat af is... of ik zou het moeten mixen/masteren, maa ik ben er klaar mee...
geen probleem natuurlijk... ik heb mn lol er aan beleeft, maar ik krijg hier soms best nuttig/inspirerend commentaar, en daarom dacht ik 'ik probeer wat nieuws':

Ik maak een topic waar ik mijn meest recente experiment deel wat ik het delen waard vond/vind'.
Gebundeld in 1 topic zodat ik het forum niet vervuil en ook de soundcloud account niet vul met rommel.
En wie weet... komt er op een van die experimenten dan een keer feedback die me inspireerd om er toch meer mee te doen, of die me aan t denken zet over mn volgende project.
En misschien luisterd er wel helemaal niemand... ook goed... dat zou sowieso het geval zijn geweest als ik het niet gedeeld zou hebben :)

Tot zo ver de introductie.

Ik heb natuurlijk ook iets te delen in de beschreven categorie::


Dit is mijn "Enkel Hardware Synths" probeersel.
Ik werk graag met ableton en softsynths, maar heb inmiddels best leuke hardware die ook vaker prominent plek krijgt in mn projecten.
Ook probeer ik steeds meer 'live' in te spelen in plaats van programmeren van midi-noten.
Ik bedacht me daarom dat het wel eens leuk zou zijn om iets te doen met enkel hardware synths.

ik maakte een simpele beat met de Analog Rytm, en een bassline met de Bass-station 2 en speelde wat met de waldorf quantum.
Nam wat clips op in session view - (ableton 12), en toen ik dacht dat ik best iets aardigs had, nam ik het op naar arrangement view.

Toen begon ik over dit simpele arrangement opnieuw te spelen met de Bass station, Quantum en Rytm. nieuwe geluiden, ritmes...
En zo kwam ik tot het eindresultaat.

Alle sounds zijn 'on the spot' in elkaar gezet en daarom niet al te complex.
wat je hoort is best een ruwe versie van een avondje lekker aankutten zonder al teveel poespas.

Bassline en Lead komt uit Bass Station 2
Alle drum sounds zijn gesynthetiseerd op de analoge engines van de rytm (met uitzondering van de hats en ccrashes, die zijn sample based)
Waldorf quantum is gebruikt voor pads en vage 'alarm achtige synth' in break en outro.
In de tweede opname heb ik een ritmisch element uit de Rytm door Ableton's resonators gehaald voor een 'snaar' achtig ritmisch element wat het best te herkennen is vanaf 2:38.

het geheel heeft verder processing gehad en wat grof knip en plak werk in ableton.
reverb, delay en de eerder genoemde resonator.
en daarna wat EQ, comrpessie hier en daar... en dat was het eigenlijk.

Tot zover mijn eerste poging op de hardware synth iets te maken zonde rhulp van ableton synths, serum, diva of mn andere soft-favorieten.
Als ik weer iets geinigs heb dan zal ik dat hier weer delen.

Gr. Rene
 
De passages met beat+baslijn klinken wat "verplicht", alsof je de meeste lol had met die drones en soundscapes. In de context van dit draadje is 't misschien leuk een versie te droppen zonder beats, en wat je er dan kaal aan vindt opvullen met vage shit.. :)

Neem 't met een korrel zout, je vroeg niet eens om feedback - dat je 't met ons deelt is al tof. Rock on!
 
De passages met beat+baslijn klinken wat "verplicht", alsof je de meeste lol had met die drones en soundscapes. In de context van dit draadje is 't misschien leuk een versie te droppen zonder beats, en wat je er dan kaal aan vindt opvullen met vage shit.. :)

Neem 't met een korrel zout, je vroeg niet eens om feedback - dat je 't met ons deelt is al tof. Rock on!
Ha, thanks!

Geen zorgen, ik waardeer feedback altijd!

Ik heb veel lol aan de bassline en beat beleeft, was zeker geen verplichting.
Jou feedback vertelt me dus wel wat informatiefs. Namelijk dat wat ik als lekker/leuk heb ervaren om te maken niet universeel zo beleeft word tijdens het luisteren.

Wel is het zo dat ik zelf vind dat er wat variatie ontbreekt. Dat zou ik aanpakken als ik er verder mee zou gaan
(het is een experimenten topic... er zal vaak iets mis zijn met wat ik hier deel... misschien zelfs ronduit iets onaf zijn).

Een versie zonder beats kan best lollig zijn (eens zien of ik daar een keer zin in heb), maar de grap is dat ik na een tijdje klooien zonder beats, het toevoegen van de simpelste 4 to the floor heel vaak als super lekker ervaar, ik ga daar persoonlijk altijd wel lekker op :D

Thanks voor het luisteren en dubbel thanks voor het delen van je mening.
Crowd pleaden is geen doel van mij, maar hoe andere mensen het beleven vind ik toch super leuk om te horen (negatief of positief, maakt niet uit!), daarom deel ik het ook ;)

Want dat inspireert me toch wel om ook eens anders naar mn eigen projectjes te luisteren... proberen te horen wat jij gehoort hebt (of niet gehoort hebt) en het volgende keer net anders te proberen.

En dat geeft weer een gevoel van leren, groei, progressie, ontwikkeling. Vind ik leuk :)
 
Ik heb veel lol aan de bassline en beat beleeft, was zeker geen verplichting.
Jou feedback vertelt me dus wel wat informatiefs. Namelijk dat wat ik als lekker/leuk heb ervaren om te maken niet universeel zo beleeft word tijdens het luisteren.

Ah, ja, grappig zeg. Wat dan ook een rol speelt, is de titel van je draadje. Dat zorgde bij mij voor aannames, blijkbaar.

Heb 'm nog es opgezet - en ik voel 'm wel hoor.. door je reactie "frame" ik 'm nu ook anders, merk ik.. nou ja, ook vandaar dan maar die korrel zout. Cheers!
 
Chaotisch maar lekker weekendje met de muziek bezig geweest. Zaterdag klooien met de nieuwste aanwinst, de Tr8s.
nog nauwelijks toegekomen aan het uitvogelen van de mogelijkheden, maar vooral bezig geweest met kijken hoe hij het best in mn ableton workflow past.
Toch nog wel aan toegekomen om ook creatief wat aan te klooien. ik wilde namelijk na aanleiding van de comments zover op mn synth contest inzending eens het een en ander aan stereo effecten gaan uittesten.

Het resultaat is een rommeltje van panning experimentjes en redelijk generieke drumsounds met wat random gedraai aan de knoppen omdat ik het apparaat nog niet snap.
de chaotische synths waar hij mee opent zijn gemaakt in Ableton Meld (met 3 LFO's die aan verschillende paramters draaien op verschillende snelheiden (allen in-sync).

De stereo experimenten zijn gedaan met autopan, Width-shaper (shaperbox 3), ProQ (mid-side), en met L/R-clip-enveloppen.

Een beetje rommelig dus (vandaar ook in dit topic :) ), maar wel geinig geworden en ben wel benieuwd of iemand iets op of aan te merken heeft over het stereobeeld.
De rest van de mix is denk ik niet super in balans, maar ik denk dat ik hier nog snel eens iets gestroomlijnders van wil maken (vandaar ook benieuwd naar wat jullie ervan vinden)

 
Geslaagd trackje. Goeie vibe en klinkt audiotechnisch ook goed
Leuk, thanks

Ik heb het gevoel dat er met meer stereo awareness best wel flink wat te winnen is aan kwaliteit van mn stukjes.
Leuk dat je het trackje ook geslaagd vind.
 
Het resultaat is een rommeltje van panning experimentjes en redelijk generieke drumsounds met wat random gedraai aan de knoppen omdat ik het apparaat nog niet snap.
de chaotische synths waar hij mee opent zijn gemaakt in Ableton Meld (met 3 LFO's die aan verschillende paramters draaien op verschillende snelheiden (allen in-sync).
Track met potentie vind ik.
Wat me als eerste opvalt; de TR8S klinkt te vlak wat mij betreft, vooral de hats, crash en de clap klinken wat dof in de mix en kunnen wel wat aandacht gebruiken.
Qua panning en helderheid kan het wel beter denk ik, de synths liggen beter in de mix in ieder geval.
Wat mij betreft begin je met je levels op de TR8S beter op elkaar af te stemmen en het kan best dat sommige frequenties elkaar wat in de weg zitten, probeer anders eerst basic met de kick en dan een paar luisterrondjes met elke keer een ander onderdeel er bij laten komen, dan hoor je vaak beter wat elkaar een beetje in de weg zit en dan verbeter je dat.
Maar goed, ik ben ook een amateur en er zijn hier mensen op het forum die je denk ik veel beter kunnen helpen.
 
Track met potentie vind ik.
Wat me als eerste opvalt; de TR8S klinkt te vlak wat mij betreft, vooral de hats, crash en de clap klinken wat dof in de mix en kunnen wel wat aandacht gebruiken.
Qua panning en helderheid kan het wel beter denk ik, de synths liggen beter in de mix in ieder geval.
Wat mij betreft begin je met je levels op de TR8S beter op elkaar af te stemmen en het kan best dat sommige frequenties elkaar wat in de weg zitten, probeer anders eerst basic met de kick en dan een paar luisterrondjes met elke keer een ander onderdeel er bij laten komen, dan hoor je vaak beter wat elkaar een beetje in de weg zit en dan verbeter je dat.
Maar goed, ik ben ook een amateur en er zijn hier mensen op het forum die je denk ik veel beter kunnen helpen.
mee eens hoor, de TR8s zat er nog niet zo lekker in. die crash en clap kunnen stukken beter, en er zit later nog wat percussie in die ook neit superlekker naar voren komt. De hats vond ik vanochtend in de auto wel okee, maar zal nog een kritisch lusiteren.

Echt uitgebreid geprocessed en gemixt in ableton is de track in deze vorm sowieso nog niet (behalve inderdaad veel stereo processing op met name de synths inderdaad).

Bedankt! amateur of niet, ik waardeer alle feedback. 4 oren horen meer dan 2 :D
 
De tweede track klinkt lekker. De eerste mist wat punch in de kickdrum, dat zou al een hoop doen voor de track. Verderop in de track komt het allemaal wel lekker bij elkaar. Nice!

ps: Goede thread. Zo kunnen mensen af en toe een experiment delen. Ik mag momenteel meer schetsen dan tracks of songs. Dan is een thread als deze een prima plek om eens wat herrie te delen ;)
 
Absoluut, lekker posten :)
Stond in de originele post niet expliciet zo omschreven en ik heb daar ook niet zo bij stilgestaan, maar het is een leuk idee om met z'n allen een plek voor onze random schetsen te hebben.
Ik had het daar toevallig met @MstrFX ook over gisteren.

Dus heeft iemand iets waar ie geen plek vokr heeft om te posten omdat t niet 'af' is.. of te raar... of een specifieke vraag voor feedback... whatever...

Knal maar in dit topic!
 
Laatst gewijzigd:
Nou, dan moet ik de daad ook maar bij het woord voegen. Een breakbeat conceptje van eind November.

Voor degenen die me hier en daar lezen, ik ben sinds eind vorig jaar met rave/90s house bezig. Ter verduidelijking, ik maak dit soort opzetjes in ableton op basis van een aantal clips die ik dan aan en uit kan zetten. Zo probeer ik een concept/idee van een track te vormen. Daarom is de opzet ook wat simpeler in de uitwerking, geen overdreven, fills, drops, etc. puur een conceptje.
 

Attachments

  • 2023-1125 Breakbeat 002-004-SF.mp3
    2,2 MB
Back
Top