Maak eens wat chiptune of retro videogame inspired shizzle

rvanommen

Chihuahua!
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.257
Locatie
velserbroek
ja, inderdaad, titel gejat van het ambient topic, maar het lijkt mij leuk om dit te doen voor de minst pretentieuze muziek genre wat er bestaat...

8 bit chiptuney videogamey shizzel!

Ik weet niet in hoeverre er hier nog meer mensen zijn die hier iets mee hebben of er graag iets mee doen, maar ik probeer het even.
En omdat ik de drempel laag wil houden; niet teveel regels om je ding te delen:

klinkt het als retro videogame? dan is het goed.
Is het geinspireerd door retro videogame? ook goed!
mix van 8 bit / 16 bit / en/of moderne sounds? ook goed!
8 bit OST gecovered met je black metal band? .... juist! ook goed!

Deel vooral ook context... je verhaal en inspiratie bronnen, je process.

Gewoon om aan te geven hoe laag de drempel is deel ik als eerste ook iets:



en dit is er eentje vers van de pers... beetje hak op de tak, en niet mn beste werk ooit. maar geeft wel een idee van wat ik in dit topic vind passen
Ik dacht hierbij aan kleurijke platformer (denk bubble and bobble / rodland / commodore 64 & amiga tijd).

Ik ga zelf vaak niet voor authentiek en gebruik gerust SNES, Megadrive, Amiga en moderne sounds door elkaar.... en ook beetje moderne reverb en delay doe ik er gewoon bij.
Maar "you do you"!

Ik maak zelf best vaak van dit soort dingetjes als ik gewoon zin heb in een korte sessie beetje simpele muziek maken met ableto zonder gedoe.
gebruik vaak niet eens m'n hardware, gewoon plugins, gewoon een uurtje melodietjes knippen plakken. bam, klaar.
Zijn vaak simpele stukjes die ik in 1 of 2 uur maak. echt voor de lol.
Sounddesign doe ik nauwelijks en maak vooral gebruik van VST's en presets die al klinken als retro games (plogue chipsynths!). Of ik crush andere synths met een effect (in dit voorbeeld wat 909 en Waldorf Streichfett met Plogue chipcrusher!).
Dus heb je ooit die plogue VSTs gekocht en weet je niet wat je ermee moet? .... hier is je kans :D

maak je niet druk om de afwerking. een loopje van een minuut... een fade out ipv een outro... allemaal prima... dit gaat niet over muziek skills, dit gaat over lol met ouwe videogame muziek.

geen plogue addons in huis? geen probleem... met een triangle, een pulse en een beetje noise kom je ook al een heel eind!

Wat je ook doet, als het de (retro) videogame vibe een beetje pakt, dan wil ik het graag horen!
 
Laatst gewijzigd:
Thanks!
Ik zal hier af en toe wat posten. Ook om het topic te "bumpen" en mensen aan te sporen hun eigen creaties te delen.
Er is te weinig chip-tune (achtige) muziek in deze wereld ^^
 
Ik zou hem normaal gesproken direct skippen o.b.v. dat genre, maar het leuke van dit forum is dat ik hem dus wel beluister en onder de indruk raak.
Gaaf gedaan. Ik kan er goed naar luisteren :) lekker funky.
 
Thanks :)

Bedoeling is ook dat er veel mag.
Doel is niet per se authentieke chiptune, maar wel de 'vibe' van de retro games... zonder daar al teveel definitie aan te hangen :D
 
Ha die @rvanommen . Leuk initiatief! :) Ik heb.hier nog wel een liedje waar een lange break in zit met enkel chiptune. Vanaf 2.04 start dat. Gemaakt met Audiothing Minibit en de drums zijn deels door een 8bit crusher gehaald. De rest van het liedje is lekker fout 80s stijl 8) , met sporadisch ook wat 8bit/chiptune.



Je vraagt om achtergrond verhalen erbij. Wel, hier is de mijne: Ik had dus NIKS met chiptune :erm: , vanwege het gebrek aan nuance en subtiliteit (dacht ik altijd...) Maar toen kwamen onlangs een paar tunes van oude games voorbij en bespeurde ik bij mezelf een nostalgisch gevoel dat ik normaliter alleen ken bij het terughoren van jaren ā€™20 tot jaren ā€™70 opnames. Dat gevoel moest vervolgens uiteraard onderzocht worden en toen kwam Audiothing Minibit in huis. Vrij recent is daar de aanschaf van het veelbelovende UVI 8-Bit synth bijgekomen :okdan: , maar daar moet nog mee gewerkt gaan worden.

Tegenwoordig zal ik niet snel meer iets maken (of toch?...) dat in de basis overwegend chiptune is, maar als lead erover of af en toe als effect of drumhit gaat het zeker een blijvertje zijn. Het voegt een andere dimensie toe aan producties (een beetje zoals een distorted gitaar dat doet in verder elektronische muziek, maar dan 'anders').

Ben benieuwd wie er volgen met liedjes! :W

Voor wie het leuk vindt, hier wat fijne 8bit/chiptune software: (my humble opinion)
 
Laatst gewijzigd:
Met onderstaande chiptune tip ben je niks want deze synth is nogal onvindbaar, maar de RMIF TI-5 analoge polysynth is gebouwd rond Intel chips zoals in DOS PC's gebruikt Ć©n een hele hoop van zijn presets zijn instant chiptune. Check hier vanaf 2:15:



Ik kon er helaas geen chiptune muziek mee maken want a) ik heb geen talent en b) de synth was helemaal gaar. Maar dat gezegd zijnde kon je echt crazy gaan op chiptune gebied omdat er meer mogelijkheden in die bak zitten dan in pakweg de C64 of Sega gebaseerde hardware oplossingen.
 
@Dorian Urac leuk man!
Leuk om te lezen hoe die ouwe sound dan toch ineens wat kan doen bij iemand :)
Ik kan zelf echt wel genieten van de ouwe videogame muziek.

Chris Huelsbeck was vorig jaar mijn #1 beluisterde arties op spotify haha (met name de muziek van turrican op de amiga van hem is steengoed).

@Nicolas 2000
Wat een grappig ding. De geluiden in die video klinken echt heel aangenaam!
Bestaat zeker niet toevallig een vst variant van :D
 
Ik denk niet dat er een VST versie van bestaat, en als dat al het geval is dan heeft hij zeker een "hoe brak wil je hem hebben" parameter nodig. :)
 
Ik heb nog een ouwe ISA kaart waar 4 MOS SID's op zitten.. in mijn jeugd klonk de Commodere 128 en 64 echt super!! maar de ervaring in een later stadium, verwend door alle high end specs was het wel even een tegenvaller, die SNR :D

Leuke tracks!! maar wat in mijn beleving 'chiptune' vooral kenmerkt zijn de snelle octave arpeggio's.. PWM leads en die trage portamento! 8) Beetje zoals hieronder..

 
Leuke tracks!! maar wat in mijn beleving 'chiptune' vooral kenmerkt zijn de snelle octave arpeggio's.. PWM leads en die trage portamento! 8) Beetje zoals hieronder..
Ja! Dat is superlekker :)
En idd die snelle arpeggios! Chipsounds van plogue laat dat ook makkelijk doen. Krijg gelijk zin om iets ermee te gaan doen :D
 
Een octave als range op een snelle, indien gewenst... gesyncte LFO met blokgolf gaat op meer VST's lukken. Ik ken plogue niet verder.. ga eens kijken en luisteren.. :)
 
nog niks concreets mee gedaan maar toevallig dit weekend er wel een presetje voor gemaakt op mijn modwave, met wat leuke extras als verschillende transpose acties via LFO/env op de mod knopjes ingebouwt en om het te combineren met modernere geluiden delay/reverb op de modwheel (beetje carbon based lifeforms inspired dat laatste)
 

Attachments

  • 20240310_231529.mp4
    5,5 MB
Een octave als range op een snelle, indien gewenst... gesyncte LFO met blokgolf gaat op meer VST's lukken. Ik ken plogue niet verder.. ga eens kijken en luisteren.. :)
Plogue chipsounds emuleert ouwe chips, zoals die van de NES, collecovision en C64.

Van sommige ouwe devices hebben ze dedicated VSTs. Commodore 64, snes, megadrive.

Ook hebben ze dx7 trouwens, en portaFM die eej beetje die ouwe DOS/Adlib sound kan.

Ook hebben ze een bitcrusher/distortion/ruis addon chipcrusher die kcrush/ruis/cabinet sounds van ouwe apparatuur kan meegeven (gameboy, vectrex ouwe arcade vocoders, van alles).
Ik weet dat meerdere synths het goed kunnen, maar met plogue is t een feestje
 
Ja! Dat is superlekker :)
En idd die snelle arpeggios! Chipsounds van plogue laat dat ook makkelijk doen. Krijg gelijk zin om iets ermee te gaan doen :D
@MacGyverGear en dat heb ik dan ook gelijk gedaan.
Beetje 80's eindbaas achtige tune geworden :D



(Plogue chipsounds, chipcrusher met paar drum samples en plogue C64)
 
Back
Top