Aegis - feedback

rvanommen

Chihuahua!
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.206
Locatie
velserbroek
Hi mensen,

Ik was erg blij met het commentaar uit de synthcontest op m'n muziek.
Ik zie de hele muziek-hobby op dit moment als 1 groot leerprocess over alles... sounddesign, liedjes opbouwen, mixen, masteren. superleuk om overal wat over te leren.
Uit het commentaar van de synth contest kwam vooral commentaar op de mix, maar ook wat sounddesign en opbouw commentaar/advies.

nu heb ik eindelijk weer iets 'full length' achtigs gemaakt;

half Januari verveelde ik me een avondje en ben op de bank gaan zitten met de Analog Rytm mkII en daar kwam een drum loop uit die ik eigenlijk wel lekker vond.
Het analoge geluid van dit apparaat is dan ook goed vertegenwoordigd in dit project, maar vrijwel de volledige drum sectie is gesequenced op de rytm en daarbij heb ik ook samples gebruikt.
deze loop heb ik later opgenomen in ableton.
in ableton heb ik de snaar uit de rytm gesampled en opnieuw gesequenced, maar dan in ableton.
de kick heb ik nog wat gefinetuned door hem te layeren met kick 2 en daarmee geprobeerd hem wat lekkereder in de mix te krijgen.

toen besloot ik dat ik het een beetje 90's vibes vond hebben en ben daar toen verder vol voor gegaan. in nam ik me voor om in dit nummer de "felix - don't you want me" synth te gebruiken. Ik vind het wel leuk om dingen zelf te doen, maar dit was een soort bucket list dingetje... zie het als een eerbetoon aan dit heerlijke (maar veelgebruikte, en dus cliche) geluidje.
ik heb hem gebruikt uit de Gratis VST RaveGenerator.

De rest is wel vaak eigen design, soms vanaf scratch, of anders bewerkte presets.
Een pad uit Streichfett VST met flinke sidechain compressie (van de kick natuurlijk).
Een wat pad achtige synth geluid die uit de Waldorf Quantum komt (gemaakt van een Pocket-Operator Megaman sample die ik door de granular synth van de waldorf heb gehaald).
bass komt uit ableton stock plugins operator en uit serum.
En tot slot zitten er geluiden in die uit Chipsounds en Chipsynth SFC komen.

Zoals altijd voor de lol, maar ik hoopte er hier ook wat feedback op te kunnen krijgen;

M'n contest inzending kreeg veel commentaar over de hoeveelheid bass. Volgens mij heb ik die nog steeds niet helemaal onder controle, maar hij klinkt denk ik al iets... "liever" dan de inzending van de contest.
Ik vroeg me wel af of ik de percussie niet te zacht heb gemaakt. ik zal er verder niet teveel over zeggen, ik wil eventuele kritische luisteraars niet beïnvloeden natuurlijk.
Ik heb niet veel mensen die ik om serieuze feedback kan vragen, en ben nog lerende in het hele mix gebeuren en de plugins die me daarbij helpen.
Ik lees wat, probeer wat en klooi wat met addons als Span, reference2, VintageVerb en ProQ-L2 en probeer er zo wat van te maken.

Ik ben van plan om ook weer wat les te nemen later dit jaar, maar momenteel heb ik het daar te druk voor met werk en andere issues in persoonlijke sfeer.
Hopelijk kan ik in de tussentijd hier het een en ander aan tips en trucs opdoen!



Thanks!
 
De kick is een beetje slapjes maar dat is ook een kwestie van smaak. Verder is alles qua mix wel redelijk in balans volgens mij. Crashes klinken een beetje droog maar als je voor de '90s vibe gaat is het wel typerend. Misschien nog iets met de velocity van de crash doen voor iets meer variatie, zeker als je 'm vaak achter elkaar triggert.
 
De kick is een beetje slapjes maar dat is ook een kwestie van smaak. Verder is alles qua mix wel redelijk in balans volgens mij. Crashes klinken een beetje droog maar als je voor de '90s vibe gaat is het wel typerend. Misschien nog iets met de velocity van de crash doen voor iets meer variatie, zeker als je 'm vaak achter elkaar triggert.
Thanks. Als een van de personen die op mn contest inzending ook kritiek had op het lage end van de mix is dat waardevolle feedback (niet in de laatste plaats omdat ik het forum hier bijhoudende het idee krijg dat jij met balans/mix veel bezig bent ook in je eigen werk).

Ik snap ook wat je bedoelt kwa droge crash (heb ik ook niet veel mee gedaan idd). Eat zou je doen met zon crash sound? En dat varieren met de velocity, dat is een goede tip ook. Maakt m misschien wat verfijnder wellicht.

Als ik weer een goede hoofdtelefoon heb of weer ff bij de betere speakers zit dan zal ik ook nog eens kritisch luisteren naar die kick.
 
Het is niet mijn muziekstijl maar dat neemt niet weg dat ik het een goede drive vind hebben :okdan:. Ik zou de drums inderdaad wel wat aanpassen. Compressie op de bas en ook wat op de snare want beiden komen te zwak door, zoals hier al gesteld werd.

:doei:
 
Het is niet mijn muziekstijl maar dat neemt niet weg dat ik het een goede drive vind hebben :okdan:. Ik zou de drums inderdaad wel wat aanpassen. Compressie op de bas en ook wat op de snare want beiden komen te zwak door, zoals hier al gesteld werd.

:doei:
Dank je wel,
Die voorgestekde compressie, zou je iets meer detail kunnen delen over wat je zou kunnen doen hier. Ik weet wel hoe compressors werken, maar ben nog niet superbekend met alle manieren om ze in te zetten.
Ik gebruik hetet name voor een pompend effect, of het verkleinen van dynamisch bereik van een song of geluid om bijvoorbeeld in een specifiek percussief geluid de staart achter de transient wat hoorbaarder te krijgen. Een van de gevolgen van heel veel tegelijk willen leren is dat ik overal wel een beetje van opgepikt heb, maar nergens volledige kennis van heb 😂
Hoe zou ik compressie kunnen gebruiken op die snare bijvoorbeeld. Met welke settings raad je aan eens te spelen?
 
Back
Top