Synthforum Contest 2022: de uitslag!

Een prijs koppelen aan de contest? Ik vrees dat dat het "gemoedelijke" karakter van de contest zal beïnvloeden. Zeker wanneer dit in de vorm van synthesizers of andere hardware zou gebeuren, krijg je al snel een aantal deelnemers die jaarlijks heel veel kans maken om hun studio uit te breiden terwijl het merendeel vrij kansloos blijft.

Mijn mening is deze contest gewoon voor de lol en de eer te blijven houden. Zo is deze begonnen en zo hoop ik dat deze zal blijven.

Maar ja ... dat is maar wat ik vind, hé.

:doei:
 
ik laat het ook gewoon links liggen, maar dit is een forum waarin m'n zijn gedacht zegt negatief of positief,discussiert.
Maar je laat het helemaal niet links liggen, je hebt ook bij eerdere edities je al negatief uitgelaten over de contest. Dus ergens zit je blijkbaar iets dwars daarover. Zoals in de huisregels staat is niet reageren ook altijd een optie. De regel om het gezellig te houden gaat nog altijd voor. Nogmaals, ik snap niet wat je wil bereiken met je negatieve comments? Wil je dat we de contest dan maar niet meer doen?

Ik begrijp wel dat m'n elkaar in de loop van het jaar moet bewieroken om stemmen te halen maar of je gelukkig wordt als in de uitslag geen, één of twee stemmen haalt?Eerlijk?
Ik vind dat een vrij cynisch mensbeeld. Het zegt wat over hoe jij er in staat maar dat wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt. Degenen op wiens track ik gestemd heb hebben mij iig nooit bewierookt maar zijn gekozen op basis van wat ik kwalitatief goeie tracks vind (en dat zijn ook tracks die geheel niet mijn persoonlijke smaak zijn). Het "voor wat hoort wat" principe wordt ook vermeden doordat het stemmen anoniem is; ik weet niet wie op mij gestemd heeft en anderen weten dat niet van mij.

Nee, ik denk inderdaad dat het misschien niet leuk is om onderaan te eindigen. Maar aan de hand van de gegeven comments krijg je wel feedback waar je misschien wat mee kunt. De winst zit dan niet in de plaats die je behaald hebt maar in de kennis die je hebt opgedaan.
 
Mijn mening is deze contest gewoon voor de lol en de eer te blijven houden. Zo is deze begonnen en zo hoop ik dat deze zal blijven.
Ben ik wel met je eens, ik denk dat we de vorige editie dan ook als uitzondering moeten gaan beschouwen. De prijzen waren toen ook niet vooraf aangekondigd zodat dat geen reden moest zijn om mee te willen doen.
 
Een prijs koppelen aan de contest? Ik vrees dat dat het "gemoedelijke" karakter van de contest zal beïnvloeden. Zeker wanneer dit in de vorm van synthesizers of andere hardware zou gebeuren, krijg je al snel een aantal deelnemers die jaarlijks heel veel kans maken om hun studio uit te breiden terwijl het merendeel vrij kansloos blijft.

Mijn mening is deze contest gewoon voor de lol en de eer te blijven houden. Zo is deze begonnen en zo hoop ik dat deze zal blijven.

Daar ben ik het volledig mee eens 👍 Sommige deelnemers produceren op heel hoog niveau, in een genre dat veel leden mooi vinden. Die zie je elk jaar hoog terug in de lijstjes. Ik zag dit experimentelere bijdrages die ook fantastisch gemaakt zijn een stuk lager staan. Ook onder mijn veilige (maar desalniettemin geweldige 😉) bijdrage. Dat wringt voor mij toch een beetje.

Sowieso vind ik stemmen niet leuk als het om muziek gaat. Het leuke van muziek is juist dat er geen 'de beste' is. Het is maar precies wat je leuk vindt. Ik doe vooral mee om me te laten verrassen, door nummers die ik uit mezelf nooit zou opzetten. Dat is voor mij de lol.
 
Idee: kies winnaars in verschillende genres, dat maakt het wat objectiever.
Dat is toch helemaal niet te doen? In welke categorie valt @vink dan? Zijn eigen, en dan wint hij elk jaar 😁 Krijg je ook weer gezeur dat deelnemers het niets eens zijn over de indeling, of gaan mensen strategisch kiezen etc. Volgens mij maak je het dan allemaal veel te groot en ingewikkeld.
 
Maar je laat het helemaal niet links liggen, je hebt ook bij eerdere edities je al negatief uitgelaten over de contest. Dus ergens zit je blijkbaar iets dwars daarover. Zoals in de huisregels staat is niet reageren ook altijd een optie. De regel om het gezellig te houden gaat nog altijd voor. Nogmaals, ik snap niet wat je wil bereiken met je negatieve comments? Wil je dat we de contest dan maar niet meer doen?

Nee, ik denk inderdaad dat het misschien niet leuk is om onderaan te eindigen. Maar aan de hand van de gegeven comments krijg je wel feedback waar je misschien wat mee kunt. De winst zit dan niet in de plaats die je behaald hebt maar in de kennis die je hebt opgedaan.
Feedback geven negatief of positief.Opmerken en daar over oordelen.Of dat in goede Aarde valt of niet deert me niet.
Je weet toch wat de betekenis is van een forum?Een discussie ruimte tussen verschillende gebruikers,een ruimte om berichten te plaatsen.Lees discussie vooral goed.
Ik weet nog goed de begin periode hier.De verwijten vlogen ons rond de oren toen.Maar toen was er nog geen contest.
 
Sommige deelnemers produceren op heel hoog niveau, in een genre dat veel leden mooi vinden. Die zie je elk jaar hoog terug in de lijstjes.

Daar ben ik het ook volledig mee eens. De uitslag wordt in de meeste gevallen bepaald door het genre wat in die periode het meeste in de smaak valt. Winnaars van in de beginperiode van de contest maken nu weinig kans meer gewoon omdat toen vooral de "oude" synthesizermuziek op het forum vertegenwoordigd werd. Tegenwoordig zijn de aanwezige stijlen sterk verschoven (wat op zich helemaal niet erg is natuurlijk). Maar dat is minder "eerlijk" in een contest t.o.v. de deelnemers die evengoed op hoog niveau werken maar een minder voordehandliggend genre bewandelen.

Daarom volgend punt:
Idee: kies winnaars in verschillende genres, dat maakt het wat objectiever.
Dat idee wordt inderdaad al jaren geopperd maar telkens afgekaatst omdat het niet altijd makkelijk is om nummers in een hokje te duwen (wat ook weer waar is).
Daarom zou je ook kunnen overwegen om een indeling te maken aan de hand van het niveau van de maker. Ik weet dat er hier deelnemers zijn die jaren van semi-professionele ervaring hebben of in muziekzaken werken. Tegelijkertijd heb je de mensen die even creatief zijn maar het moeten stellen met weinig materiaal en een pak minder know-how maar toch erg goed bezig zijn.

Eigenlijk is dat een beetje een oneerlijke 'strijd' als je die allemaal op een hoopje gooit en in één indeling laat deelnemen. Maar ook daar wordt het moeilijk bepalen hoe de categorieën ingedeeld moeten worden en wanneer iemand van de ene naar de andere categorie evolueert.

Omdat dit allemaal moeilijk uit te maken ideeën zijn, lijkt het me het beste om gewoon het gemoedelijke karakter van de contest te behouden en er zeker geen prijzen aan vast te gaan koppelen.


Maar dit is dus slechts mijn persoonlijke mening, hé :engel:

:doei:
 
Ik weet dat er hier deelnemers zijn die jaren van semi-professionele ervaring hebben of in muziekzaken werken. Tegelijkertijd heb je de mensen die even creatief zijn maar het moeten stellen met weinig materiaal en een pak minder know-how maar toch erg goed bezig zijn.

Eigenlijk is dat een beetje een oneerlijke 'strijd' als je die allemaal op een hoopje gooit en in één indeling laat deelnemen. Maar ook daar wordt het moeilijk bepalen hoe de categorieën ingedeeld moeten worden en wanneer iemand van de ene naar de andere categorie evolueert.
Ja maar dat is binnenkort afgelopen natuurlijk.
Dan laat ik AI met wat ideëen komen, schaaf hier en daar een beetje en laat het door AI bekijken en dan arrangeer ik nog wat, dan gaat AI er nog een keer overheen om te mixen/producen en beluister ik het eindprodukt en dan kom ik gegarandeerd ergens in de top 5 denk ik. :D
 
Ja maar dat is binnenkort afgelopen natuurlijk.
Dan laat ik AI met wat ideëen komen, schaaf hier en daar een beetje en laat het door AI bekijken en dan arrangeer ik nog wat, dan gaat AI er nog een keer overheen om te mixen/producen en beluister ik het eindprodukt en dan kom ik gegarandeerd ergens in de top 5 denk ik. :D

:dubbel: ... daar zeg je al zoiets. Maar dan denk ik maar bij mezelf dat de muziek die de artiest zelf maakt hem/haar veel plezier heeft bezorgd. Voorlopig heb ik nog geen weet dat AI plezier kan beleven :) :) :).
 
Ja maar dat is binnenkort afgelopen natuurlijk.
Dan laat ik AI met wat ideëen komen, schaaf hier en daar een beetje en laat het door AI bekijken en dan arrangeer ik nog wat, dan gaat AI er nog een keer overheen om te mixen/producen en beluister ik het eindprodukt en dan kom ik gegarandeerd ergens in de top 5 denk ik. :D
Hoho, dat doen we allemaal natuurlijk en dan komt er alleen AI in de top 60 :D
 
Ik ben niet helemaal bekend met de historie van de contest (heb alleen in 2011 meegedaan), en mijn beeld is misschien vertekend omdat ik in de top 3 ben geëindigd, maar hierbij mijn ervaring:

Toen de contest werd aangekondigd dacht ik van "Hey, leuk om misschien eens mee te doen". Van te voren had ik nul verwachting. Ik selecteerde een track en stuurde hem in.

Ik stond er erg van te kijken hoeveel mensen actief feedback op alle tracks aan het geven waren. Dit was erg aanstekelijk en ik heb dan ook op elke track geprobeerd te reageren. Door dit te doen heb ik enorm veel interessante nieuwe muziek ontdekt. Dit was voor mij dan eigenlijk ook het leukste aspect van het hele gebeuren. Het deed me een beetje denken aan de demoscene van vroeger, waar je feedback gaf op elkaars modules.

Uiteindelijk ging het mij niet zozeer om het winnen (tbh had ik verwacht ergens onderaan te eindigen). Ik haalde mijn plezier uit de muziek-ontdekken-en-feedback-geven-loop. En vica versa natuurlijk; ondanks dat ik muziek voor mezelf maak is het altijd fijn om feedback te ontvangen. Waarschijnlijk had ik het even leuk gevonden als ik bij de onderste 5 was geëindigd. Niet dat ik ondankbaar wil klinken natuurlijk, want het was erg tof om bovenaan te eindigen! Het was echter niet de kern waarom ik van de contest heb genoten 😊
 
Laatst gewijzigd:
Feedback geven negatief of positief.Opmerken en daar over oordelen.Of dat in goede Aarde valt of niet deert me niet.
Je weet toch wat de betekenis is van een forum?Een discussie ruimte tussen verschillende gebruikers,een ruimte om berichten te plaatsen.Lees discussie vooral goed.
Ik weet nog goed de begin periode hier.De verwijten vlogen ons rond de oren toen.Maar toen was er nog geen contest.
Er zit een verschil tussen opbouwende kritiek geven en gewoon negatief zijn. Het streven is om dit forum een fijne plek te laten zijn voor iedereen. Denk je dat je opmerking dat iedereen behalve de winnaar een mislukking is daaraan bij draagt? Als je een discussie wil starten over de vorm van de contest probeer het eens met opbouwende kritiek. We hebben elk jaar nog een nababbel gehad over de contest en eventuele verbeterpunten. Als moderators blijven we altijd openstaan voor suggesties. De suggestie om het onder te verdelen in categorieën is inderdaad al vaker en door meerdere leden geopperd. Daar zijn voorstanders en tegenstanders van, de argumenten zijn al eens behandeld. Maar we nemen de suggestie wel mee als we de opzet zouden willen veranderen. Net als de getrapte stem (zoals volgens mij @mv30 al eens had voorgesteld). Of eventueel stemmen voor beste productie, creatiefste inzending, beste nieuwkomer (mensen korter dan een jaar lid), dat soort categorieën. Maar naast het feit óf we dat willen is er ook nog een technische hobbel; niet alles kan met onze forumsoftware.

Het feit dat dit forum een tijd een plek is geweest dat mensen elkaar in de haren vlogen is hopelijk geweest. Dat soort gedrag maakt dat mensen niet meer naar het forum komen. En als we ook maar enigszins kans willen maken om te blijven bestaan in de toekomst dan is het uitermate belangrijk dat mensen wél komen én blijven. Dat wil je zelf toch hopelijk ook?
 
Volgens mij was zo’n beetje iedereen die meedeed het er wel over eens dat het een top contest was. Waarschijnlijk is er altijd wel wat te verbeteren voor dees of geen en ik heb zelf ook al eens opbouwende kritiek gegeven nav een editie waar ik zelf niet eens aan meedeed. Is nog wat mee gedaan ook :). Ongefundeerd, repetitief ononderbouwde gezeur (want dat is het) zou mijn inziens simpelweg genegeerd mogen worden (is zelfs een knop voor).

Shit, doe ik het zelf toch…
 
Zijn er in de loop der jaren al eens lijstjes met concrete categorieën voorgesteld voor verschillende winnaars? En zo ja - waar staan die dan?
 
Zijn er in de loop der jaren al eens lijstjes met concrete categorieën voorgesteld voor verschillende winnaars? En zo ja - waar staan die dan?

Deze kan weg: om de een of andere reden verscheen mijn post twee keer.
 
beste nieuwkomer (mensen korter dan een jaar lid), dat soort categorieën
Dat zou toch te realiseren moeten zijn?
Maak ik een nieuw account aan en win ik misschien ook 'ns want tegen die ouwe meuk kan ik niet op, jaar na jaar is het een verloren strijd.... :D
Maar serieus, dat zou best een leuke bijkomstigheid zijn vind ik.
 
Interessante discussie. Wanneer kunnen we stemmen?

Ik stel dan nog wel een onderverdeling voor, om het een beetje eerlijk te houden:

- Beste argument
- Beste tegen-argument
- Mooiste schrijfstijl (tricky, gaat discussie opleveren)
- De Gouden Azijnfles (wisseltroffee)


Suggesties zijn welkom :)
 
Back
Top