Synthforum Contest 2021: de uitslag

Ik doe al 11 jaar achtereen mee aan de 'Eenmalige popquiz' 😁


Haha, dat klinkt ook als vanouds. Muziek is geen wedstrijd, dus waarom je daar druk om maken? Het is een mooi vehikel om je muziek aan meer mensen te laten horen, toch? Dat is althans mijn insteek. Ik houd er ook geen rekening mee bij het insturen van een inzending, hoewel ik inmiddels wel een beetje weet wat wel en niet aanslaat. Zullen we een samenwerking aangaan, of mag dat niet? 😄
Als je een nummer in een contest zet doe je mee om te winnen, anders kun je je nummer beter in de track topic plaatsen.Daar gebeurt er al een soort kies gage.Ik vind jouw nummer goed dan wordt die andere getrigerd,gemotiveerd om jouw nummer ook goed te vinden, zonder een echt waarde oordeel te vellen.Mijn gedacht.
 
Als je een nummer in een contest zet doe je mee om te winnen, anders kun je je nummer beter in de track topic plaatsen.Daar gebeurt er al een soort kies gage.Ik vind jouw nummer goed dan wordt die andere getrigerd,gemotiveerd om jouw nummer ook goed te vinden, zonder een echt waarde oordeel te vellen.Mijn gedacht.
Ah natuurlijk, de jaarlijkse klaagzang dat de contest niet eerlijk verloopt, van iemand die (bij mijn weten, maar ik kan me natuuurlijk vergissen) zelf nog NOOIT een track hier heeft gepost, niet voor de contest en niet in het tracks forum. En dan klagen dat je geen stemmen hebt ontvangen :P.

Ik zou zeggen, zeur niet zo en stuur gewoon eens een track in, en als het je niet bevalt, waarom moet je hier dan elke keer weer perse negatief op reageren?

Je begint een beetje een broken record te worden met opmerkingen als: "de contest is niet eerlijk" en je "je hebt al die spullen niet nodig" en "als je het niet zonder al die nieuwe spullen kan dan..." en "less is more...." en "als het hier niet mee lukt, dan lukt het je met dat ook niet" (en zo kan ik nog wel ff doorgaan)
 
Ah natuurlijk, de jaarlijkse klaagzang dat de contest niet eerlijk verloopt, van iemand die (bij mijn weten, maar ik kan me natuuurlijk vergissen) zelf nog NOOIT een track hier heeft gepost, niet voor de contest en niet in het tracks forum. En dan klagen dat je geen stemmen hebt ontvangen :P.

Ik zou zeggen, zeur niet zo en stuur gewoon eens een track in, en als het je niet bevalt, waarom moet je hier dan elke keer weer perse negatief op reageren?
Waarom zou ik altijd positief moeten reageren hier.Kunnen we beter synthforum afschaffen dan.Ten andere ik heb al heel wat positieve reacties gegeven op tracks hier.En hangt de detective niet uit joh.
 
Als je een nummer in een contest zet doe je mee om te winnen, anders kun je je nummer beter in de track topic plaatsen.Daar gebeurt er al een soort kies gage.Ik vind jouw nummer goed dan wordt die andere getrigerd,gemotiveerd om jouw nummer ook goed te vinden, zonder een echt waarde oordeel te vellen.Mijn gedacht.
Om je negatieve mensbeeld enigszins te nuanceren: we hebben in het verleden het stemmen anoniem gemaakt. Je kunt dus niet zien wie er al op je track gestemd heeft in de contest. Dus niets weerhoudt je om niet te stemmen op een track van iemand die je kent. Er is al vaker geopteert dat we tracks in de contest zonder vermelding van artiest zouden kunnen plaatsen zodat je niet weet wie 'm gemaakt heeft. Maar de argumenten daar tegen (sommige tracks zijn al eens op het forum gepost of bijvoorbeeld een heel herkenbare stijl) wegen zwaarder om een "gelijk speelveld" te creëren.

Ik heb overigens tot nu toe nog maar 1 keer mee gedaan, maar ik heb meegedaan om het meedoen, niet om te winnen. Dus generaliseren over de beweegredenen om mee te doen zou ik voorzichtig mee zijn.

De waarde vh nummer is veel belangrijker dan de maker. Als iemand die ik ken een minder nummer maakt, krijgt ie geen stem. Voila
Dit inderdaad. Ik luister alles door, maar ik geef maar 5 tracks mijn stem. Dus ook leden die ik persoonlijk ken moeten hun best blijven doen om in mijn top 5 te komen. :D
 
Door de grote hoeveelheid muziek, gecombineerd met de weinige hoeveelheid tijd - moet ik inderdaad een keuze maken in de tracks waar ik feedback op geef.

In die zin kan ik @sinew1958 wel volgen, dat leidt altijd toch tot een (soort van) vriendjespolitiek.

Tegelijkertijd - voor wat het waard is - die vriendjespolitiek baseer ik op de moeite die iemand neemt om feedback te geven op mijn muziek, niét op het slijm-gehalte. Inhoudelijk gaat het er alsnog best hard aan toe, als je de feedback soms leest, maar zonder dat het vijandig wordt - en dat heb ik altijd supergaaf gevonden aan dit forum. We vinden elkaar inderdaad tof - maar dat wil niet zeggen dat onze muziek ook heilig is. Integendeel.

Ik ben nog maar relatief kort lid - te kort om me te storen aan dingen. Ik zag vorig jaar de contest als een soort van "proef", was benieuwd met hoeveel kleerscheuren m'n track uit die contest zou komen. En dat viel me reuze mee, wat zelfvertrouwen gaf. Kan ik iedereen aanraden.

Daarnaast zie ik de contest als een perfect moment om juist even die tijd en moeite te nemen, waar we in het "tracks"-gedeelte meestal snel-snel luisteren en reageren. Ik kijk er althans naar uit, om al die muziek in een playlist te hebben en daar lekker even de tijd voor te nemen - wat dan ook prima kan, vanwege de feestdagen.

Wat is dan nog het wedstrijd-element? Tja, ik zie het meer als een "best of"-compilatie, met de uitslag als thermometer voor wat het publiek ervan vond. Ben je dan een winnaar als je bovenaan staat? Goh, dat hangt ook een beetje van jezelf af. Ik vond het doodeng om mee te doen, vorig jaar, dus dat was voor mij al een overwinning. Super-truttig, haal de wierook er maar bij - maar toch is het zo.

Had ik willen winnen? Zeker. Had ik verwacht te winnen? No way.

Maar goed. Dat ben ik. Wil niet zeggen dat dat voor anderen ook geldt.
 
dat leidt altijd toch tot een (soort van) vriendjespolitiek.
Maar dat is dan wel een zelf opgelegde vriendjespolitiek. Het stemmen is anoniem, dus je kunt stemmen hoe je wil. Als ik een track in zou sturen zou ik ook niet willen weten wie er wel of niet er op gestemd heeft.
 
Ik heb nog nooit een nummer afgebroken of moet in een een kluchtig sfeertje geweest zijn,ik mag het goed vinden of niet,laat staan de persoon zelf.Misschien ooit in bedekte termen.
En meedoen, dat is ieder zijn beslissing.Mag ik dan niet meer reageren dan?Een voetbal analist geeft toch ook zijn mening zonder meegespeeld te hebben toch.
 
Mag ik dan niet meer reageren dan?
Uiteraard is constructieve kritiek over hoe we de contest beter kunnen maken welkom. Dus hoe zou jij vinden dat het beter kan? Ik proef uit je reacties dat je de waarde van de contest niet erg hoog inschat. Heb je een idee wat we zouden kunnen doen om dat te veranderen?
 
Beste waarde oordeel?In het kort.De registratie zowel liedjes maker als voter volstrekt anoniem maken.
 
In het kort.De registratie zowel liedjes maker als voter volstrekt anoniem maken.
Dat is dus ik in een paar posts hiervoor al had aangegeven, dat is een gepasseerd station. Dat is al vaker bediscussieerd en is in theorie misschien een optie maar in de praktijk is het onmogelijk om alle inzendingen anoniem te houden. Immers, de kans is groot dat iemand die veel tracks deelt gedurende het jaar zijn of haar beste track daarvan in gaat sturen. Daarvan weten veel leden dus wie die gemaakt heeft. Of mensen die een heel herkenbare stijl of stem hebben, die haal je er dan ook zo uit. Dus is het voor sommige leden anoniem en voor sommigen niet. Dat is ook niet wat we willen.
 
Dat is dus ik in een paar posts hiervoor al had aangegeven, dat is een gepasseerd station. Dat is al vaker bediscussieerd en is in theorie misschien een optie maar in de praktijk is het onmogelijk om alle inzendingen anoniem te houden. Immers, de kans is groot dat iemand die veel tracks deelt gedurende het jaar zijn of haar beste track daarvan in gaat sturen. Daarvan weten veel leden dus wie die gemaakt heeft. Of mensen die een heel herkenbare stijl of stem hebben, die haal je er dan ook zo uit. Dus is het voor sommige leden anoniem en voor sommigen niet. Dat is ook niet wat we willen.
De voice van Vlaanderen kunnen we er niet van maken.Blijft een synthforum onderonsje, luchtig houden en persoonlijke voorkeuren, geuren en kleuren smaken verschillen nu éénmaal van mens tot mens.
Er is genoeg variatie voor iedereen.
 
Blijft een synthforum onderonsje, luchtig houden en persoonlijke voorkeuren, geuren en kleuren smaken verschillen nu éénmaal van mens tot mens.
Er is genoeg variatie voor iedereen.
Zo is dat. Ik kijk al uit naar de verscheidenheid van de inzendingen! :mega:
 
Ik denk dat we het leven niet moeilijker moeten maken dan het al is @sinew1958 ;)

Het is gewoon laagdrempelig en vooral voor de lol. Als je daarbij nog leuke reacties of tips krijgt is het mooi meegenomen toch.

Ik maak toch niet echt standaard of toegankelijke muziek dus dan eindig je sowieso al heel moeilijk bovenaan de lijst, maar lekker boeiend.
Ik maak muziek voor mezelf, ik vind het leuk om met synths en gear te kloten en er hier over te ouwehoeren. Ingewikkelder dan dat is het (voor mij) niet.
 
Wat betreft objectiviteit: het zou veel schelen als je de feedback en reacties pas te zien krijgt, nádat het stemmen achter de rug is. Dan is het stemmen pas écht anoniem. Nu weet je dat alsnog wel, ongeveer ("gave track!") en soms exact ("je krijgt m'n stem!").

Maar goed, dat gaat dan wel ten koste van de gezelligheid, wat voor mij een reden is om mee te doen.
 
Ik heb een aantal jaren meegedaan en met sommige leden weleens gemerkt na mijn stemronde dat iemand zijn stemmen al uitgedeeld her en der.. en toen ik dit lid ook een stem gaf kreeg ik daarna alsnog een stem van dit lid kreeg.. Dat kan iets triggeren natuurlijk.. :D
Ook 'n paar jaar geluisterd zonder mee te doen en gestemd.. maar dan zit je er toch minder in.. en het is best een behoorlijke task om alle tracks echt objectief te beluisteren.. Heb het afgelopen jaar gewoon naar wat random tracks geluisterd van wat leden waar ik wel nieuwsgierig van was wat ze maakte en uisteren naar leden waarvan ik ongeveer weet wat ze maken.. en toen dus niet gestemd.. maar zeker leuk om te luisteren.

Eerlijk gezegd vond ik het zonder de stemmen erbij wel een objectievere beoordeling. Ik merkte in eerdere edities (bij het rondluisteren) dat de zichtbare votes toch als een soort meter werkte... iets van, zoveel stemmen?? Dan moet ik em ook horen.. maar meestal zegt dat ook niet alles. Het is gewoon een smaak ding en misschien ook wel het social ding. Als er leden gestemd hebben die nergens anders naar geluisterd hebben.. Of in eerdere edities hadden sommige leden nog weleens iets strekking als "Stem op mij" in hun onderschrift hadden ofzo.. :D hahaha.. Maar gelukkig is het nog niet zo erg als met de Midtherms in USA..
 
Laatst gewijzigd:
In die zin kan ik @sinew1958 wel volgen, dat leidt altijd toch tot een (soort van) vriendjespolitiek.
Ik begin altijd bij de liedjes met de minste reacties. De 'usual suspects' komen pas aan het eind. Voor mij is het puur voor de lol, en ik zie het ook niet als serieuze wedstrijd. Sowieso vind ik het leuke van muziek dat het niet om 'winnen' gaat. Voor elk genre kun je wel luisteraars vinden, helemaal tegenwoordig dankzij internet.
 
Ik begin altijd bij de liedjes met de minste reacties. De 'usual suspects' komen pas aan het eind. Voor mij is het puur voor de lol, en ik zie het ook niet als serieuze wedstrijd. Sowieso vind ik het leuke van muziek dat het niet om 'winnen' gaat. Voor elk genre kun je wel luisteraars vinden, helemaal tegenwoordig dankzij internet.
Oefening baart kunst.Denk dat de meeste wel serieus met hun track bezig zijn om hun kunnen te tonen.Ze willen hier in de wedstrijd niet graag fouten maken,perfectionist zijn.In die zin, leerrijk en ervaring rijker.
 
deze discussie is elk jaar natuurlijk, maar ik denk ook dat je het gewoon moet zien als een leuke feature van het forum om eens te zien wat de leden dit jaar allemaal hebben te weten realiseren.

Kwa contest, neem het vooral niet te serieus. Maak gewoon muziek voor jezelf en als iemand anders het leuk vindt is dat mooi meegenomen. Inmiddels zitten we op meer dan 100.000 tracks per dag wat er nieuw bij komt op spotify (zie: Music Streaming Hits Major Milestone as 100,000 Songs are Uploaded Daily to Spotify and Other DSPs) en de illusie dat je daar nog tussen gaat opvallen kun je echt wel vergeten. Dus dan is het juist leuk dat je hier op het forum onder gelijkgestemden wel wat mensen kan vinden die naar je track luisteren.

En als ik voor mezelf mag spreken, dan kan ik me wel herkennen in de opmerking dat je toch gericht naar mensen luistert op basis van hun naam op het forum. Zeker in de tracks sectie, als ik daar tracks zie van mensen die op mijn tracks reageren dan ben ik eerder geneigd om die track te luisteren en daarop een reactie op te geven dan op andere tracks. Dat komt met name omdat je dan weet van dat je min of meer dezelfde muzieksmaak hebt en dat je dan benieuwd bent wat die ander doet. Dus als er 100 tracks in zo'n contest staan dan luister ik zelf wel als eerste naar de namen waarvan ik weet dat ze min of meer dezelfde muziek maken en als er dan tijd over is dan luister ik ook nog wel wat andere random tracks.

Dat is niet erg natuurlijk en je kunt niet verwachten dat iedereen de tijd heeft of neemt om 100 tracks te luisteren. Anoniem is inderdaad zinloos. Vaak hoor je aan de track wel wie het gemaakt heeft of is de track al eerder ergens gepost. Als je dat allemaal uit wil sluiten dan moet je zulke strenge eisen aan de contest inzendingen gaat stellen dat de fun factor compleet weg gaat. Dus gewoon lekker zo houden.

Het anoniem stemmen is wel een goede optie. Misschien (ik weet niet of dat nu ook zo is), zelfs niet laten zien dat er gestemd is en hoe vaak. Dan wordt het op het einde echt een verrassing wie er gaat winnen en wordt je halverwege ook niet beinvloed door de hoeveelheid anonieme stemmen op een track om hem toch even te luisteren. Maar ja, vaak zie je aan bepaalde tracks wel dat er een hoop comments zijn op die track en dan ga je die ook luisteren en dat levert vaak ook al een stem op als je het dan zelf ook leuk vindt. Dan zou je de comments ook moeten disablen. En dan is het voor de maker al helemaal niet leuk meer denk ik dat ze geen reacties krijgen op hun track.

Dus samenvattend mijn mening: gewoon lekker zo houden als fun competitie en maak vooral muziek voor jezelf, want we leven nu in een prachtige tijd waarin muziek releasen niet zoveel zin meer heeft door die bizarre hoeveelheid releases per dag en dat geeft je de complete vrijheid om vooral je eigen ding te doen en nergens rekening met anderen te houden. Mooier kan het niet worden lijkt me, en mocht iemand anders je muziek toevallig vinden en gedeeltes daarvan ook leuk vinden dan is dat mooi meegenomen. Maar blijf vooral je eigen ding doen en daar je plezier uithalen.
 
Back
Top