Synthforum Contest 2022: de uitslag!

Ik stel voor dat jij het sponsorwervingsteam komt versterken 8>
Een prijs bv Cryptex puzzle pod zodat je uren en uren moet zoeken om de code te kraken om aan de inhoud te geraken en je minder tijd besteed aan je muziek zodat de anderen volgend jaar meer een kans krijgen om te winnen.😊
 
Een prijs in de vorm van een mooie synth is op zich toch niet zo'n slecht idee? Als je de importeur van merk 'X' een jaar lang gratis banners en troep-posts op SynthForum aansmeert, moet dat toch lukken ?
Nu ja, ik ga volgend jaar absoluut meedoen voor de lol. Laat dat duidelijk zijn. Dus die synth kan ik dan ook wel 'in mijn gat steken' (niet pijnlijk bedoeld maar typisch Vlaamse uitdrukking btw)
 
Het was een eer om deel te mogen nemen, en om zo hoog te eindigen tussen alle grootheden van het forum. Het enorme aantal positieve reacties, heeft tevens extra motivatie opgeleverd om ook in 2023 de muzikale hobby voort te zetten. Hierbij wil ik graag iedereen bedanken die een stem heeft uitgebracht voor Droomsfeer. Dat de track "Journey to Scylla" zo hoog zou eindigen (derde qua totaalaantal stemmen), is boven mijn verwachting. Dit jaar waren er namelijk een behoorlijk aantal goede inzendingen. Ambient-achtige muziek is tevens een genre met een relatief kleinschalige selectie luisteraars. Dat maakt het extra leuk om zo hoog te eindigen, met een track in die stijl. Het bereiken van een muzikaal niveau waarbij het luisterend publiek ook regelmatig waardering uit, is toch wel iets dat mij wat doet van binnen. Ik wilde al heel lang "mooie sfeermuziek" maken, waarbij de luisteraar als het ware een soort droomwereld zonder tijdsbesef zou worden ingezogen. Dat lijkt ondertussen toch wel geslaagd.

Het gemiddelde niveau hier qua muziekproductie is, ongeacht de verschillende genres, zeer hoog. De forumleden en deelnemers van de competitie bestaan voornamelijk uit hobbyisten en semi-professionals, alhoewel dat niet het niveau is van de gemiddelde muziekproducties die te bewonderen waren in deze competitie. Het was tevens moeilijk om een kleine selectie te maken met tracks, die voor mijzelf toch als de toppers bestempeld konden worden. Voor die selectie tracks, zal ikzelf nog commentaar toevoegen in de desbetreffende threads. De afgelopen weken heb ik mijzelf bewust op de achtergrond gehouden, om niet het stemmen te beïnvloeden d.m.v. eventuele "like-for-like" situaties.

Hopelijk brengt dit jaar voor iedereen het beste in zichzelf naar boven qua muzikale creativiteit, nieuwe/verbeterde technieken en het liefst volledig afgeronde producties. Eind 2023 gaan we dan weer afronden met een gemoedelijke en gezonde competitie. Zo kunnen we als groep "het gemiddelde" weer verder laten stijgen.
 
Zo. Moest er even van bijkomen.

Wat een krankzinnig goede lijst met inzendingen zeg. Pet af voor iedereen.

Uiteraard felicitaties voor @sKeLeTvM en @Jason31 - vakmannen pur sang - maar met name een boks richting @Void Pointer, wiens alternatieve(re) track niet onder deed voor de meer gepolijste producties.. gaaf om te zien.

Nog een speciale vermelding voor @e-Gloomy-nations. Niet alleen vanwege z'n track, maar vanwege zijn immer positieve aanwezigheid, streng doch rechtvaardig. Dit jaar was het zelfs technisch mogelijk om iedereen een stem te geven. Ik vind het een fijne gedachte dat dit speciaal voor Jan mogelijk is gemaakt (ook als dit niet zo was). :)

Het was weer heerlijk. Heb geweldige muziek gehoord en ben supertrots op de feedback en zelfs stemmen die ik heb mogen ontvangen. Wauw. Sowieso iedereen bedankt die de moeite heeft genomen om mijn inzending te checken (ook de lurkers). Ik wist van te voren dat 'ie wat lastig te verteren zou zijn, heel tof dat ervan is geproefd, erop is gekauwd en dat 'ie zelfs bij een aantal prima smaakte. Dat gaf deze burger goede moed.

Op naar de volgende..!
 
Proficiat voor de verdiende winnaars! Er zaten inderdaad mooie stukken muziek tussen. Statistische analyse leert echter dat mijn eigen score elk jaar minder wordt :{ . Kan er twee dingen mee doen: mijn muziekstijl aanpassen om meer in de smaak van dit forum te vallen; of het advies van Bela Bartók opvolgen: "Competitions are for horses, not artists." Zonder iemand te willen beledigen vanzelfsprekend…
Ga er eens een jaartje over nadenken.
 
Proficiat voor de verdiende winnaars! Er zaten inderdaad mooie stukken muziek tussen. Statistische analyse leert echter dat mijn eigen score elk jaar minder wordt :{ . Kan er twee dingen mee doen: mijn muziekstijl aanpassen om meer in de smaak van dit forum te vallen; of het advies van Bela Bartók opvolgen: "Competitions are for horses, not artists." Zonder iemand te willen beledigen vanzelfsprekend…
Ga er eens een jaartje over nadenken.
Ja,strikt genomen,een contest heeft één winnaar(s)en de rest zijn mislukkelingen.Ik bedoel, waarom doe je anders mee?Ik zeg wel strikt genomen, kort door de bocht, scherp gesteld.
 
Proficiat voor de verdiende winnaars! Er zaten inderdaad mooie stukken muziek tussen. Statistische analyse leert echter dat mijn eigen score elk jaar minder wordt :{ . Kan er twee dingen mee doen: mijn muziekstijl aanpassen om meer in de smaak van dit forum te vallen; of het advies van Bela Bartók opvolgen: "Competitions are for horses, not artists." Zonder iemand te willen beledigen vanzelfsprekend…
Ga er eens een jaartje over nadenken.
ZOals ik het zie is een wedstijdje muziek maken echt anders dan bijvoorbeeld een sport wedstrijd of zelfs een potje online schieten.

Er is niet zoiets als objectief beter. Persoonlijke smaak vertroebeld alles. En voor de onderdelen die wat objectiever te beoordelen zijn (zoals mix/master, alhoewel zelfs daar persoonlijke smaak eem rol speelt) vomd ik het zelf alleen maar fijn op wat kritiek te krijgen, want dat is te verbeteren zonder je eigen plezier in het process te verliezen door je eigen smaak te verloochenen.

Wat betreft volgend jaar. Ik zou gewoon weer meedoen. Iets insturen wat je zelf leuk vind om te maken. Iets in je eigen genre altijd leuk, maar als je het leuk zou vinden kon je jezelf zelfs als doel stellen om iets te maken waarvan je denkt dat iedereen het leuk vind... en als dat mislukt en je word er laatste mee... alleen maar grappig, lekker belangrijk, want dit was toch niet de muziek die je zelf wil maken.

Juist de betekenisloosheid (met alle respect dames en heren!! 😂) maakt deze wedstrijd zo heerlijk om aan mee te doen wat je doel ook is.

Wil je iets leren, uitproberen, experimenteren? Dan is dit DE plek voor proefballonnetjes.
En de manier om gehoord te worden en kritiek te krijgen van een publiek wat je normaal nooit zou beluisteren.

Lekker meedoen weer volgend jaar. Hier zijn imho geen verliezers, want dit is een wedstrijd waar het process overduidelijk veeeeeeel belangrijker is dan het resultaat. Winnen doe ik liever bij de staatsloterij 🤣
 
Ja,strikt genomen,een contest heeft één winnaar(s)en de rest zijn mislukkelingen.Ik bedoel, waarom doe je anders mee?Ik zeg wel strikt genomen, kort door de bocht, scherp gesteld.
Ik kan me hier totaaaaaaal niet in vinden. Ik ben ook heel blij dat ik totaal niet competitief ben. Sport kijken kon me nooit schelen. Ik heb gewoon zelf lol.
 
ZOals ik het zie is een wedstijdje muziek maken echt anders dan bijvoorbeeld een sport wedstrijd of zelfs een potje online schieten.
Er is niet zoiets als objectief beter. Persoonlijke smaak vertroebeld alles.
Misschien ben ik het minst goed geplaatst om daar iets over te zeggen, maar wat je zegt is erg dubbel op te vatten.

Het is idd zo dat er in de beoordeling van een sportwedstrijd geen smaak aan te pas komt en daar word enkel geoordeeld op talent waaruit dan kunde vloeit, nodig om te scoren. Laat talent en kunde nu net 2 benodigdheden zijn om, ongeacht de muziekstijl, iets te maken dat meer of minder wordt gesmaakt, hetgeen dan resulteert in een bepaald resultaat. Kijk, als je zanger bent, je doet mee aan een zangwedstrijd en je zingt vals, dan kost dat je kop. Terecht denk ik dan zo.

Ik oordeel in de SFSC nooit op basis van mijn smaak. Ik sta open voor alles en luister of aan een aantal 'voorwaarden' is voldaan.
Kijk, bijna iedereen kan pannekoeken bakken, op voorwaarde dat je een aantal basisprincipes en regels in acht neemt. Het is echter helemaal toegestaan om 1 kilo zout in je deeg te kieperen, maar dan loop je wel het risico dat je pannekoeken niet door iedereen zullen worden gesmaakt.

Maar het klopt wel voor zover er 101 verschillende stijlen zijn en dat het daardoor uiteraard iets complexer wordt om te oordelen. Dat je idd niet kan spreken over die of die song is 'beter'. Want jij hoort mss graag metal, de andere disco. Maar je stemt dan ook niet op iets wat je niet goed vind, wat je smaak ook is.

Hier zijn imho geen verliezers, want dit is een wedstrijd waar het process overduidelijk veeeeeeel belangrijker is dan het resultaat.
Goh, SF SONG CONTEST is toch een wedstrijd, hoe je het ook draait of keert.
Anders was er geen uitslag, noch winnaars. Maar je hebt wel gelijk dat er ook niet per se verliezers zijn. Deelnemen is inderdaad het belangrijkste. Met inderdaad soms verassende tracks. Gedurfd. Afwijkend. Vernieuwend. Als in dat laatste geval scoren ook lukt, dan ben je echt een grote mijnheer. Ik behoor in helaas en in geen geval tot die categorie. Nee, dan heet je Prince of zo.

Ikzelf vond bijvoorbeeld persoonlijk RFB's November absoluut een eerste plaats verdienen. En het zag er naar uit dat hij het ging worden...Omdat deze track alles aan boord had wat een stuk muziek (binnen de geijkte paden) moet hebben, los van stijl of genre: Harmonie, progressie, melodie, structuur, arrangement dat in zijn track in een erg mooie balans aanwezig was. (nu ja, wat doe je met experimentele muziek...)

Zodra je die elementen (min of meer in balans) terugvind in om het even welk genre, dan maak je imho terecht kans op een top-5 plaats. En als ik me niet vergis, weerspiegelt de keuze van de luisteraar en de uitslag toch min of meer die krijtlijnen?

Dus zou het niet verkeerd zijn om aan de SFSC een opdracht te verbinden: 'Maak een stukje...muziek' Want dan gaan we oordelen binnen een bepaald afgelijnde context. Want Disco is disco, en geen ballad of Ambient.

En last but not least heb je idd gelijk met de proefballonetjes. Al is het Tracks forum daar mijn inziens een beter kanaal voor.
Maar ik begrijp ook je standpunt dat de SFSC geen wedstrijd hoeft te zijn die winnaars op een schavotje plaatst waardoor ze zich superieur moeten gaan voelen binnen de Synthforum club. Dat zou hier ook niet getolereerd worden en das maar goed ook.

Ik vond het uiteraard fijn om te winnen. Het is een stuk erkenning. Maar dat gevoel was een paar uur later alweer voorbij en ik kreeg ook geen multi-million-dollar contract aangeboden... :-)
 
Laatst gewijzigd:
Misschien ben ik het minst goed geplaatst om daar iets over te zeggen, maar wat je zegt is erg dubbel op te vatten.

Het is idd zo dat er in de beoordeling van een sportwedstrijd geen smaak aan te pas komt en daar word enkel geoordeeld op talent waaruit dan kunde vloeit, nodig om te scoren. Laat talent en kunde nu net 2 benodigdheden zijn om, ongeacht de muziekstijl, iets te maken dat meer of minder wordt gesmaakt, hetgeen dan resulteert in een bepaald resultaat. Kijk, als je zanger bent, je doet mee aan een zangwedstrijd en je zingt vals, dan kost dat je kop. Terecht denk ik dan zo.

Ik oordeel in de SFSC nooit op basis van mijn smaak. Ik sta open voor alles en luister of aan een aantal 'voorwaarden' is voldaan.
Kijk, bijna iedereen kan pannekoeken bakken, op voorwaarde dat je een aantal basisprincipes en regels in acht neemt. Het is echter helemaal toegestaan om 1 kilo zout in je deeg te kieperen, maar dan loop je wel het risico dat je pannekoeken niet door iedereen zullen worden gesmaakt.

Maar het klopt wel voor zover er 101 verschillende stijlen zijn en dat het daardoor uiteraard iets complexer wordt om te oordelen. Dat je idd niet kan spreken over die of die song is 'beter'. Want jij hoort mss graag metal, de andere disco. Maar je stemt dan ook niet op iets wat je niet goed vind, wat je smaak ook is.


Goh, SF SONG CONTEST is toch een wedstrijd, hoe je het ook draait of keert.
Anders was er geen uitslag, noch winnaars. Maar je hebt wel gelijk dat er ook niet per se verliezers zijn. Deelnemen is inderdaad het belangrijkste.
Ikzelf vond bijvoorbeeld persoonlijk RFB's November absoluut een eerste plaats verdienen. Omdat deze track alles aan boord had wat een stuk muziek moet hebben, los van stijl of genre: Harmonie, progressie, melodie, structuur, arrangement dat in zijn track in een erg mooie balans aanwezig was. (nu ja, wat doe je met experimentele muziek...)

Zodra je die elementen (min of meer in balans) terugvind in om het even welk genre, dan maak je imho terecht kans op een top-5 plaats. En als ik me niet vergis, weerspiegelt de keuze van de luisteraar en de uitslag toch min of meer die krijtlijnen?

En last but not least heb je idd gelijk met de proefballonetjes. Al is het Tracks forum daar mijn inziens een beter kanaal voor.
Maar ik begrijp ook je standpunt dat de SFSC geen wedstrijd hoeft te zijn die winnaars op een schavotje plaatst waardoor ze zich superieur moeten gaan voelen binnen de Synthforum club. Dat zou hier ook niet getolereerd worden en das maar goed ook.

Ik vond het uiteraard fijn om te winnen. Het is een stuk erkenning. Maar dat gevoel was een paar uur later alweer voorbij en ik kreeg ook geen multi-million-dollar contract aangeboden... :-)
Winaars zijn wel echte winnaars natuurlijk.
Jou track deed het super bij iedereen. Niet voor niks. Zat goed in elkaar. Een terechte tip 3 plaats! Daar wil ik niks op afdingen hoor :halleluja

Ging mij meer over de motivatie om mee te doen zelfs als je weet dat je niet gaat winnen. Want als je dat al weet is het geen competitie meer (voor die deelnemer).
Dat wil niet zeggen dat het competitie element voor iedereen afwezig is :)
Naarmate ik beter zou worden zou ik dat natuurlijk ook graag terugzien in mn score in volgende jaren. Maar het is denk ik geen voorwaarde in plezier hebben in deze wedstrijd.
 
Als ik veiliger had willen spelen had ik een andere track gekozen. Maar wat is daar nu spannend aan. Had ik misschien een paar plaatsjes hoger geindigd, misschien zelfs niet eens. Ik stuur liever iets waarover ik zelf me afvraag of er ook positieve comments op zouden zijn. Heb ik meer plezier aan Als er dan effectief fijne comments op zijn.
 
Uiteindelijk is 't gewoon een van de leukste momenten van 't jaar, om je vakbroeders effe een poepie te laten ruiken - of dat nou mikken op de winst is, of juist een "critical response" waar je je voldoening uit haalt. Dat kan prima naast elkaar. En 't is vet gezellig.
 
Laatst gewijzigd:
Als ik veiliger had willen spelen had ik een andere track gekozen. Maar wat is daar nu spannend aan. Had ik misschien een paar plaatsjes hoger geindigd, misschien zelfs niet eens. Ik stuur liever iets waarover ik zelf me afvraag of er ook positieve comments op zouden zijn. Heb ik meer plezier aan Als er dan effectief fijne comments op zijn.
Jouw track vond ik een van de leukste inzendingen die erbij zat, ik vond 'm super.
Misschien niet de mooist geproduceerde of zo maar heel eigen dus kreeg je een stem van me.

Uiteindelijk is 't gewoon een van de leukste momenten van 't jaar, om je vakbroeders effe een poepie te laten ruiken - of dat nou mikken op de winst is, of juist een "critical response" waar je je voldoening uit haalt. Dat kan prima naast elkaar. En 't is vet gezellig.

Zekers, het is toch vooral de lol van de competie met het gebruikelijke geklets met elkaar?
Dat winnen is leuk maar da's niet het voornaamste, al is het fijn als je track door een groot aantal leden wordt gewaardeerd, dan doe je toch iets goed uiteindelijk.

Bij mij kan de winnaar net zo makkelijk iemand zijn die buiten m'n smaak valt want er komt zoveel meer bij kijken toch?
Het gaat om een goede compositie, originaliteit en arrangement, dat vind ik het belangrijkste.
Smaak is niet echt belangrijk vind ik, liever een toptrack die niet m'n smaak is dan een track in m'n straatje die heel voorspelbaar is bijv.

Zaken zoals mix en produktie zijn ook belangrijk maar tellen voor mij minder zwaar, een toptrack begint toch met het idee en hoe dat z'n beslag krijgt.
Een prima geproduceerde maar heel voorspelbare track telt voor mij minder dan een lekkere verrassende track die dan iets minder klinkt.
 
Een prijs in de vorm van een mooie synth is op zich toch niet zo'n slecht idee? Als je de importeur van merk 'X' een jaar lang gratis banners en troep-posts op SynthForum aansmeert, moet dat toch lukken ?
Zeker een prima idee, vorige editie hadden we ook prijzen. Dit keer is dat helaas niet gelukt, het is wat lastiger dan je denkt om spulletjes los te peuteren.
Ja,strikt genomen,een contest heeft één winnaar(s)en de rest zijn mislukkelingen.Ik bedoel, waarom doe je anders mee?Ik zeg wel strikt genomen, kort door de bocht, scherp gesteld.
Phoe, wat een negativiteit. Als niet-winnaar hou ik gelukkig alleen maar een goed gevoel over aan deze editie van de context. Maar ik probeer te begrijpen wat je met dit soort opmerkingen hoopt te bereiken, vorige editie deed je dat nl ook al. Als de contest niet jouw pakkie an is dan laat je ‘m toch gewoon links liggen?
 
Zeker een prima idee, vorige editie hadden we ook prijzen. Dit keer is dat helaas niet gelukt, het is wat lastiger dan je denkt om spulletjes los te peuteren.

Phoe, wat een negativiteit. Als niet-winnaar hou ik gelukkig alleen maar een goed gevoel over aan deze editie van de context. Maar ik probeer te begrijpen wat je met dit soort opmerkingen hoopt te bereiken, vorige editie deed je dat nl ook al. Als de contest niet jouw pakkie an is dan laat je ‘m toch gewoon links liggen?
ik laat het ook gewoon links liggen, maar dit is een forum waarin m'n zijn gedacht zegt negatief of positief,discussiert.En ik weet het dat ik wat neg ben, maar ik laat ook heel wat positieve reacties achter als een nummer me aanstaat.Ik begrijp wel dat m'n elkaar in de loop van het jaar moet bewieroken om stemmen te halen maar of je gelukkig wordt als in de uitslag geen, één of twee stemmen haalt?Eerlijk?
 
Back
Top