Experimenten Dump

Lekker bezig Kobuz! Had maarzo een early Mokum release kunnen zijn.

Is dat die RD-9 die daar zo staat te beuken? Stevig!
 
Yes! door de boss BX-800. Wilde ff een klein 303 rifje doen voor insta met het blikje, maar toen stond ik ineens zo lekker te beuken dat ik dacht, dat nemen we op :)
 
Yes! door de boss BX-800. Wilde ff een klein 303 rifje doen voor insta met het blikje, maar toen stond ik ineens zo lekker te beuken dat ik dacht, dat nemen we op :)
Zo gaat dat.. en zo hoort het ook. Muziek gebeurt. Ik zal je volgen op insta. Kijken wat je daar allemaal uitspookt :D
 
Nieuw experiment. Ik ben de laatste dagen wat dingen aan het kijken omtrent mastering. Ik wil vooral tips meenemen in mixing/premastering, mastering is een vak apart, los daarvan moet je er ook de juiste gear voor moet hebben.

Een andere interessante ontdekking (althans voor mij), is dat ik steeds vaker hoor om niet altijd een low-pass toe te passen, maar in plaats daarvan een low-shelf. Het resultaat hoor je meteen! Er blijft veel meer laag over. Dit gecombineerd met focus op bekende probleemfrequenties (rond 120hz, 5khz) en ik merk dat ik minder last heb van een 'muddy' mix.

In deze track heb ik dat op een aantal sporen toegepast. Zoals gezegd, het laag moet nog beter.

ps: Let op je volume, er is nogal wat verschil als de drums en bass er in komen.

soundcloud.com/syncedvoltage/2024-0310-sv-detroit-electro-concepts-001-exp

(prive link. Embed of linken werkt niet, en deze blijft niet online staan)
 
Was ik alweer aan de beurt? :D

Een nieuw schetsconcept. Electro, ofcourse. Deze keer met de MPC live 1 (houden/verkopen.. dus na weken er bij gepakt en een conceptje gemaakt).




Toelichting: Ik ben de laatste weken sterk in dubio of ik deze erbij houdt. De MPC is handson, OOTB (waarom ik hem ook voor kocht), maar de workflow, indeling van menu's, keuzes hoe je naar bepaalde plekken of pagina's komt blijft onwenning. Creatief laat het me niet snel schakelen en ik wordt daardoor ook niet creatief geprikkeld. Ik overweeg een SH4D of een elketron. Iets in die trant.

Iemand die bekend is met Akai MPC live en Elektron. Suggesties?
 
Was ik alweer aan de beurt? :D

Een nieuw schetsconcept. Electro, ofcourse. Deze keer met de MPC live 1 (houden/verkopen.. dus na weken er bij gepakt en een conceptje gemaakt).



Tof concept, ik zou er nog een fijne pad sound in verwachten :)

Iemand die bekend is met Akai MPC live en Elektron. Suggesties?

Geen ervaring met de MPC, wel met diverse elektrons. Vooral de Digitakt vond ik erg lekker en snel werken. Wat ik wel irritant vond, was dat de sounds per pattern worden op geslagen. Dus wil je iets meer filter op een sound, kan je die vervolgens in elk pattern waar die sound zit aan gaan zitten passen. Wat mij betreft zouden kits en patterns los van elkaar opgeslagen moeten worden, zo gebeurt het bv wel op de analog rytm, dat vind ik echt een top ding en is bijna ook een groovebox te noemen met de mogelijkheden die je hebt (voorbeeldje van mij). Octatrack is ook vet, maar vraagt helemaal veel muscle memory, dat werkte voor mij niet echt lekker uiteindelijk, zeker om hele tracks mee te maken.
 
Tof concept, ik zou er nog een fijne pad sound in verwachten :)
Geen gek idee.
Dit soort concepten werk ik vrij vlot uit. Later merk ik nog allerlei verbeteringen, maar dat is ook een interessante weg om op die manier de tracks later verder/beter uit te werken. Conceptmatig vind ik het snelle werken prettig. Niet te lang blijven hangen op kleine zaken.

Geen ervaring met de MPC, wel met diverse elektrons. Vooral de Digitakt vond ik erg lekker en snel werken. Wat ik wel irritant vond, was dat de sounds per pattern worden op geslagen. Dus wil je iets meer filter op een sound, kan je die vervolgens in elk pattern waar die sound zit aan gaan zitten passen. Wat mij betreft zouden kits en patterns los van elkaar opgeslagen moeten worden, zo gebeurt het bv wel op de analog rytm, dat vind ik echt een top ding en is bijna ook een groovebox te noemen met de mogelijkheden die je hebt (voorbeeldje van mij). Octatrack is ook vet, maar vraagt helemaal veel muscle memory, dat werkte voor mij niet echt lekker uiteindelijk, zeker om hele tracks mee te maken.
Die track loopt lekker. Gemaakt op dubbelspeed? Ik krijg het idee dat je niet teveel aan eindprocessing hebt gedaan, klopt dat? En.. hoe vind je de sound van de Elektron over het algemeen (de een zegt top, de ander vindt het wat donker klinken)? Ik had al wat video's van de Digitakt gekeken. Klein, maar wel prettig hands-on. Analog Rythm is top, iets andere prijsklasse.

Wat me aan de MPC stoort (er is ook veel goed aan!), in mijn geval, is dat de sounds van een drumprogramma een niveau dieper zitten en je niet makkelijk live/mutes kunt doen tussen instrumenten en drumgeluiden. Ik zou elk geluid op een eigen pad kunnen doen en misschien met groupmutes kunnen werken, maar de workflow nodigt me te weinig uit om daarin verder te experimenteren. Zonder dat ik verwend wil overkomen, want het is echt een tof apparaat, alles ITB/portable. Er klopt veel aan.

Met de Elektron, van wat ik zo zie, kom je overal redelijk vlot en hands-on bij. Daarnaast zal het apparaat mogelijk ook meer een hub-functie krijgen (zoals Analog Kitchen) dat ook doet. Dus ook vooruit kijkend daarop probeer ik een apparaat/workflow te vinden.
 
Weet niet wat je bedoelt met dubbelspeed, maar denk het niet ;). En niet veel processing inderdaad, waarschijnlijk ozone om het een beetje op te krikken voor youtube. Qua sound vond ik de digitakt heel vet, heel helder als ik het me goed herinnen. Bij de rytm vooral lekker veel overdrive gebruiken om alles een beetje op te spicen :).
 
Heb een soort van supersaw patch gemaakt op de Novation Summit.
Binnen enkele minuten kwam ik op dit generieke, maar wellicht bruikbare trance thema.
Snel ff ingespeeld. Ritme klopt niet helemaal maar gaat om het idee.
En toen was ik er wel weer klaar mee haha. :)
Ik maak geen trance, maar als iemand 't wil gebruiken be my guest.
 

Attachments

  • Audio 01_04.mp3
    1 MB
Heb een soort van supersaw patch gemaakt op de Novation Summit.
Binnen enkele minuten kwam ik op dit generieke, maar wellicht bruikbare trance thema.
Snel ff ingespeeld. Ritme klopt niet helemaal maar gaat om het idee.
En toen was ik er wel weer klaar mee haha. :)
Ik maak geen trance, maar als iemand 't wil gebruiken be my guest.
Ik vond hem heel erg mooi, zou een topplaat kunnen worden.
 
Back
Top