Niet omhoog eq-en?

Ik wil hier toch graag antwoord op hebben. Gaat het hier dan echt om het accentueren van de smilevorm of bedoel je het anders dione?


Het ligt altijd aan je mix natuurlijk...maar een beetje low cut (highpass filter) beneden de 20-30 hz (rumble) en wat mid cutten zo tussen de 200 tot 500 (boxy) kan je mix helpen ademen,en punch geven...zeker wanneer je werkt met volle kicks of basslines....
Dat in combinatie met de 'smile' curve (max 3 db boost) en je mix klinkt al stukken luider en opener zonder dat je compressie en limiting hebt toegepast...

Bijna elke goede eq plug-in heeft wel een preset die dit doet trouwens....
 
Het ligt altijd aan je mix natuurlijk...maar een beetje low cut (highpass filter) beneden de 20-30 hz (rumble) en wat mid cutten zo tussen de 200 tot 500 (boxy) kan je mix helpen ademen,en punch geven...zeker wanneer je werkt met volle kicks of basslines....
Dat in combinatie met de 'smile' curve (max 3 db boost) en je mix klinkt al stukken luider en opener zonder dat je compressie en limiting hebt toegepast...

Bijna elke goede eq plug-in heeft wel een preset die dit doet trouwens....
Allemaal niet nodig .. als je dat moet doen is je mix niet goed !
 
Niet te geloven. Het is eigenlijk zo mega voor de hand liggend, maar ik verzeker je, als Fuse er niet over was begonnen was ik er simpelweg nooit opgekomen!

Waar heb ik het over??

Het linker en rechter kanaal beide een eigen EQ geven en vervolgens doormiddel van EQ het stereo beeld aanpassen!

Het is simpelweg MAGIC, ik heb er gister denk ik 2 uurtjes wat mee zitten prutsen en heb er gelijk een bestaand project mee verbeterd! Maar ook als effect is het subliem! Met wat automation op je EQ's en je krijgt echt de mooiste strings/pads uit je synth!

Dus.. Fuse, bij deze, nogmaals bedankt voor deze mega tip!! :halleluja
 
Waar haal je het dat cutten passief gebeurt op 99%van de tafels ? Bij een standaard parametrisch EQ zijn het één en al opamps en gyrators . Weinig passief dus.

Ja, klopt ook wel, hoewel ik ook wel eens een combinatie van pasief/aktief ben tegen gekomen..Maar dan nog.... met een gyrator EQ klinkt "cutten" beter dan "boosten".
 
Laatst gewijzigd:
:confused: Ik vind het nogal vanzelfsprekend om plugin-automatisering te gebruiken en aparte EQ. Ik dacht dat de meesten dat wel wisten. Hoe dan ook, goeie tip ja :)

Vooral handig als je bijvoorbeeld in een stuk een instrument hebt dat opeens een solo maakt maar wordt gestoord door iets anders. Een dip of iets dergelijks op de goeie plek in een ander storend instrument tijdens de solo kan wonderen verrichten. Kan zelfs bijvoorbeeld beide gains van ge-EQde tracks langzaam of sneller tot stand laten komen zodat ze gladjes op elkaar zijn afgestemd in een gebied.
 
Allemaal niet nodig .. als je dat moet doen is je mix niet goed !

Nadat je een mix gemaakt hebt is het toch vrij logisch dat je een beetje gaat masteren . Ik denk dat dione dat vnl. bedoeld. Ik zou wel alle EQ/compressie eraf halen als je het "echt" laat masteren.
 
Niet te geloven. Het is eigenlijk zo mega voor de hand liggend, maar ik verzeker je, als Fuse er niet over was begonnen was ik er simpelweg nooit opgekomen!

Waar heb ik het over??

Het linker en rechter kanaal beide een eigen EQ geven en vervolgens doormiddel van EQ het stereo beeld aanpassen!

Het is simpelweg MAGIC, ik heb er gister denk ik 2 uurtjes wat mee zitten prutsen en heb er gelijk een bestaand project mee verbeterd! Maar ook als effect is het subliem! Met wat automation op je EQ's en je krijgt echt de mooiste strings/pads uit je synth!

Dus.. Fuse, bij deze, nogmaals bedankt voor deze mega tip!! :halleluja

Het lijkt wel een tell sell reklame :dubbel: natuurlijk zijn wij erg benieuwd naar het resultaat (niet echt ontopic maar er is toch al genoeg offtopic geneuzeld). Maar madr? Stel dat mijn mix niet goed is en ik zou dingen toepassen die hier worden uitgelegd en het is daarna wel goed. Wat is dan het probleem? Het gaat toch alleen om het eind resultaat?
 
:confused: Ik vind het nogal vanzelfsprekend om plugin-automatisering te gebruiken en aparte EQ. Ik dacht dat de meesten dat wel wisten. Hoe dan ook, goeie tip ja :)

Vooral handig als je bijvoorbeeld in een stuk een instrument hebt dat opeens een solo maakt maar wordt gestoord door iets anders. Een dip of iets dergelijks op de goeie plek in een ander storend instrument tijdens de solo kan wonderen verrichten. Kan zelfs bijvoorbeeld beide gains van ge-EQde tracks langzaam of sneller tot stand laten komen zodat ze gladjes op elkaar zijn afgestemd in een gebied.

Automation gebruik ik al jaren, dus dat is niks nieuws voor me, maar ik geef gewoon keihard toe dat ik normaal gesproken op één stereo spoor altijd gebruik maakte van één EQ, terwijl ik dus nu lekker op de linker en rechter kanaal appart een EQ heb zitten, zodat ik daarmee lekker met het stereobeeld kan lopen prutsen. En dat kan heerlijke resultaten opleveren!

Ik heb er gewoon nog nooit aan gedacht om op die manier een EQ te gebruiken. Zo dom is dat toch niet? Je reactie geeft mij een beetje die indruk.. sorry als die indruk verkeerd is begrepen. :engel:

Groetjes,

Menno
 
leuk topic op t bekvechten na dan... ik heb iig een aantal dingen geleerd... ik ga eens zoeken naar een soortgelijk topic over compressie

Laat maar weten als je em gevonden hebt :okdan:

En bedankt voor al de nuttige info! Heb er veel van opgestoken!
 
wat een selfoscillerende geluiden toch weer... het blijft ook maar feedbacken...

800px-Resonanzueberhoehung.png
 
Nadat je een mix gemaakt hebt is het toch vrij logisch dat je een beetje gaat masteren . Ik denk dat dione dat vnl. bedoeld. Ik zou wel alle EQ/compressie eraf halen als je het "echt" laat masteren.

Das ook mijn devies. En wat dione bedoeld is dat je natuurlijk lekker mag eq-en in de mix ... hehehehe :dj:
 
En wat dione bedoeld is dat je natuurlijk lekker mag eq-en in de mix ... hehehehe :dj:

Maar natuurlijk :D

Lekker op een zaagtand het mid helemaal open gooien en dan lekker sweepen met die eq...:okdan:
 
Fuse en 6 zeggen heel wat anders, in t meeste geval niet meer als wel doen / niet doen .. tot nu toe alleen een paar duidelijke posts gezien nl. van quifster en tom thomas. wat jij fuse en 6 zeggen hier en elders is dat je niet aan je EQ moet komen, mocht je dat wel doen moet je cutten ik geloof best dat dit prima werkt maar dit gaat niet voor elke muziek style op dus neem ik het idd niet aan als ''enige'' waarheid .. dat jullie dan bijv. tegen andere mensen zeggen dat ze het fout doen als ze een flinke boost geven waar dan ook of dat hun mix of basis geluid dan niet goed zou zijn wil ik dus idd niet aanemen als waarheid .. maar goed, quifster en tom waren niet de enige met heldere en nuttige info iedereen bedankt, en veel plezier met deze old school puristen

ik heb hier genoeg gezien aangezien 6 en fuse weinig meer van zich laten horen sinds er expertise in the thread aktief is, en hun vriendje (of alter ego) nu de boel in herhaling komt laten vallen bespaar ik me alvast de moeite :doei:

Je bent gewoon minstens even koppig maar je hebt niet zoveel basiskennis. Daarom ook dat je fuse niet als expert ziet. Terwijl hij dat wel is. Koop maar wat boeken over mixen en masteren. Staat precies in wat fuse schrijft.

Anyway .. Jij schrijft dat als je sparkling strings e.d. wil je dat met je eq moet doen. Ik raad je dat af. Probeer het eerst met de productie beter te verdelen qua frequenties. Dan pas krijg je de mix. Waar je idd beter kan cutten van freq's en in samenspel met je fader harder te zetten hetzelfde effect kan creeren zonder te boosten en dus minder fase problemen zal krijgen.

En tuurlijk mag je doen wat je wil. Als jij lekker aan alle knoppen wil draaien dan moet je dat vooral doen. Echter er zijn gewoon wat absolute regels die je in acht kan nemen als je het geluid optimaal wil houden.

En ja je kan natuurlijk het zo laten klinken als je wil. Ken genoeg mensen hier die een modderige en iel klinkende mix blijkbaar prefereren boven een mooi gebalanceerde.

Maar netzoals bij de kunstacademie is het handig om eerst goede basis kennis te hebben. Zodat als je gaat 'spelen' je iig weet waar je mee bezig bent.

En ohja als je flink gaat boosten op 1 kanaal heeft dat ook effect op de fase van die freq in de eind mix !

Waar je wel gelijk in hebt is dat de toon soms wat minder mag. Ook ik maak me daar schuldig aan. Met honing vang je nou eenmaal meer vliegen dan met azijn ! :biertje:
 
Maar natuurlijk :D

Lekker op een zaagtand het mid helemaal open gooien en dan lekker sweepen met die eq...:okdan:

Hehehehe .. al is mijn advies wel om dan de beste eq/filter te pakken wat je in huis hebt. Als je resonance ipv een goede eq kan gebruiken zou ik dat eerst proberen ( in the true 6 track fashion :p )

En jouw tracks zou ik weleens op mijn manier willen mixen. Al vrees ik wel dat ik 1000 automation cue's nodig hebt om die brei van geluid tot een mooie wall of sound om te toveren.

:engel:
 
Back
Top