Prijs synth's

Yveske

Stamgast
Lid sinds
4 augustus 2007
Berichten
117
Locatie
Brussel, België
Vind iedereen het ook balen dat een synth die 4 jaar geleden 1200€ kostte, nu nog steeds 1200€ kost. Vreselijk gewoon!!

Mss maar een brakke post, maar mijn frustratie moest er even uit.
 
Vervelender: mijn synths kosten vólgend jaar 2000 euro per stuk :).

Je zou een dief van je portemonnee zijn als je nú niet mijn spul zou kopen!
 
ach ja, je weet het maar nooit. Wie in 1997 een MC505 kocht, kan nu bij verkoop denk ik zo'n 25% van de oorspronkelijke prijs terug krijgen.

Maar bij een tb303 of tr909 enzo is dat weer precies andersom. Ik heb weleens gehoord dat er veel 303s gewoon zijn vernietigd omdat ze aan de straatstenen niet te slijten waren, of dit echt zo is weet ik niet. Maar nu worden voor de meest gare tb303's prijzen betaald waar je een auto(otje) voor zou moeten kunnen scoren....

Misschien moet ik toch maar een mc303 grooveboxje op de kop tikken voor 5 tientjes en die over 10 jaar voor heeeel veel geld weer verkopen. Of wacht, misschien toch maar niet :yamaha:
 
Origineel geplaatst door djrazor
ach ja, je weet het maar nooit. Wie in 1997 een MC505 kocht, kan nu bij verkoop denk ik zo'n 25% van de oorspronkelijke prijs terug krijgen.

Ik heb er toen 3200 gulden voor betaald en een tijdje geleden geruild voor een rm1x (200-250 euro). Dat is ongeveer 13 % als je niet meerekent dat een euro tegenwoordig net zoveel waard is als een gulden ;{
Ik had eerst een MC-303 gekocht voor 2300 gulden geloof ik maar die kon ik gelukkig binnen een week nog inruilen anders had het minder dan 10 % geweest aangezien deze nu voor 100 euro te koop zijn.

Aan de andere kant heb ik er wel veel plezier mee gehad dus een afschrijfwaarde van 15% per jaar valt dan mee denk ik. Bij PC's is het effect groter...
 
hahaha ok... ik dacht dat hij destijds zo'n 2300 guldens kostte, en heb de mijne nog niet zo gek lang geleden verkocht voor toch nog 325 euro. Maar ik had hem tweedehands, voor ik denk zo'n 1250 gulden van een -destijds- collega gekocht zo rond 2000 denk ik. Ach ja, is toch leergeld geweest dus ben best tevreden :)
 
ik dacht dat hij destijds zo'n 2300 guldens kostte

Ja dat was de mc-303 al. Ik denk dat het 'met alles is wat je nieuw koopt. Ik weet wel dat ik nooit geen synth nieuw meer koopt.
 
Origineel geplaatst door n303y
Ja dat was de mc-303 al. Ik denk dat het 'met alles is wat je nieuw koopt. Ik weet wel dat ik nooit geen synth nieuw meer koopt.

Daar zit wel wat in ja. Ik heb ook best veel tweedehands gear. Maar soms kies ik bewust voor nieuw kopen ivm garantie. Het is maar net wat je wilt :)
 
Ooit van inflatie gehoord?
In die 4 jaar is die synth 20% goedkoper geworden.

En zowieso als je iets nieuw koopt voor de volle prijs en na 5 of 10 jaar verkoop je het weer voor 1/10de van de prijs moet ook even meerekenen dat je 5 of 10 jaar plezier van het apparaat hebt gehad. Dat is IMHO onbetaalbaar.
 
Origineel geplaatst door fuse
Ooit van inflatie gehoord?
In die 4 jaar is die synth 20% goedkoper geworden.

En zowieso als je iets nieuw koopt voor de volle prijs en na 5 of 10 jaar verkoop je het weer voor 1/10de van de prijs moet ook even meerekenen dat je 5 of 10 jaar plezier van het apparaat hebt gehad. Dat is IMHO onbetaalbaar.

Dat van die inflatie is wel een goede. Hoewel 20% me iets te hoog geschat lijkt, maar ok. En dat laatste klopt natuurlijk helemaal als een bus.
Mastercard.jpg
 
Als je inflatie van de afgelopen tijd neemt en die was ongeveer 5% kom je uit op 1.05^4 = 1,21550625.
En als je dan doorrekend dat zit je na 14 jaar ongeveer op 200%. Dus grofweg gezegd wordt alles 2x zo duur per 14 jaar.
En tel er dan nog een oorlogje of oliecrisisje bij en dan kom je nog hoger uit.

Maar CBS denkt er trouwens anders over. Dus mijn rekensommetje klopt eigenlijk niet.
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas...aties/artikelen/archief/2006/2006-2049-wm.htm
 
kun je nagaan wat je afschrijft op muziek software, geluidskaarten, samplers en overige toebehoren. dan krijg je misschien 4% van de aanschafwaarde terug.
 
Origineel geplaatst door djrazor

Maar bij een tb303 of tr909 enzo is dat weer precies andersom. Ik heb weleens gehoord dat er veel 303s gewoon zijn vernietigd omdat ze aan de straatstenen niet te slijten waren,

De nieuwprijs van een TR909 was destijds nog altijd duurder dan die nu kost volgens mij
 
En dan te bedenken dat tegenwoordig 2k voor een 8 polyfone analoge bak duur zou moeten zijn.

Het is een koopie! :verkoght:
U hoeft hem niet in te pakken. Ik neem hem zo wel mee.
 
Origineel geplaatst door fuse
En dan te bedenken dat tegenwoordig 2k voor een 8 polyfone analoge bak duur zou moeten zijn.

Daar valt wel iets voor te zeggen denk ik. Technologie wordt voor een steeds groter publiek toegankelijker gemaakt mede doordat de prijs afneemt. Vanuit dat perspectief is 2k nog steeds veel geld. Een simpele rekenmachine zou nu ook niet duur hoeven te zijn. Misschien geen goede vergelijking gezien het verschil in complexiteit maar ik denk dat hetzelfde principe kan gelden. Over 20 jaar zouden de functionaliteiten van een hedendaagse Virus in een goedkoop apparaat moeten kunnen worden gestopt dus wanneer hoeft iets niet meer duur zijn? Een "8 polyfone analoge bak " stelt tegenwoordig functioneel gezien toch niet zo heel veel voor?
 
Back
Top