Kan iemand mij vertellen waarom mensen tegenwoordig 3.500,- voor een Juno 60 vragen en betalen?

Tom Thomas

Oude club klinkt nog steeds het best
Lid sinds
19 februari 2003
Berichten
1.240
Heb er zelf 1 jarenlang gehad en 6 jaar geleden verkocht voor 1.250,- wat ik al erg veel vond.
De bassen eruit zijn lekker, vooral met de chorus maar, in een mix kun je die chorus erop niet gebruiken, tenzij je track alleen uit een bass-sound bestaat. Mono blijft hij ook niet overeind. De kale bassound is nog steeds goed maar is die zoveel geld waard? Je kunt er natuurlijk ook andere sounds mee maken en dat zweverige analoge is lekker natuurlijk maar dat kun je ook met de nieuwere analoge synths voor elkaar krijgen die veel meer kunnen en minder duur zijn en garantie hebben... .
Heb 5 jaar geleden ook m'n Jupiter 6 verkocht voor 2.450,-. Vond ik ook veel. Kost nu al gauw 5.000,- ... . Als je kijkt wat hij kan en je hem vergelijkt met de nieuwe analoge synths, dan zou ik schatten dat hij soundwise en qua opties 500,- mag kosten... . Ik heb hem jarenlang gehouden omdat ik de saw erg goed vond klinken en hij er gewoon heel cool uitziet maar 5000,-...

Het lijkt erop dat die Japanners de prijzen omhoog geduwd hebben met hun achterlijke vraagprijzen op Ebay en iedereen erin stinkt en veel van die oude analoge bakken ineens veelvouden kosten vergeleken met de bedragen van een paar jaar geleden.
Voor een verzamelaar kan ik me voorstellen dat je die bedragen neertelt. Wanneer je ze wilt hebben en dit is de prijs, dan moet je wel. Maar als producer ben je een beetje van lotje denk ik om die bedragen te betalen. Kan me voorstellen dat de nieuwe generatie zich gek heeft laten lullen betreffende die oude analoge synths en ze ze willen hebben en zelf uit willen proberen. Die tijd heb ik ook gehad, al waren ze toen voor een schappelijke prijs te betalen. Maar tegenwoordig is elke fabrikant op de analoge tour en kun je met die nieuwe hardware synths, en enkele goede soft synths dikke producties maken. Daar hoef je geen oude analoge synth voor te hebben die de jackpot kost.

Of heb ik iets gemist en kun je ongelooflijke sounds alleen met de juno 60 en JP6 maken en mogen ze daarom 5x zoveel kosten als de nieuwe analoge bakken?


Groeten, Tom
 
Een deel van het antwoord zit in je beschrijving: ("ervoor vragen"):

"verkocht voor 1.250,- wat ik al erg veel vond"
"verkocht voor 2.450,-. Vond ik ook veel."

Verkopers, jij ook, vragen ervoor wat ze denken te kunnen krijgen.

Een antwoord op de vraag waarom kopers deze bedragen betalen:

-basismechanisme van (de verhouding tussen) vraag en aanbod
-economische omstandigheden; momenteel bakken met spaargeld bij genoeg kopers
-investeringsobjecten
-verzamelobjecten (nostalgie, al dan niet naar een zelf beleefde tijd)
-uiterlijkheden en ergonomie: touch/looks/sniff van vintage instrumenten
-originele electronische circuits/componenten
-influencing
- ..
 
de jup4 ging nog veel sneller van pakweg 3 k naar 5k op reverb, om nu te dalen... Ik denk dat verkopers 'proberen' en als niemand hapt zakt de prijs wel weer.
ik zie 909's voor 7k... Wie hapt daar in...
een moderne bak kan je nooit triggeren, wat oa de juno wel kan... en instant pret.
De dingen worden nu eenmaal moeilijker te vinden en als influencers ze maar blijven gebruiken...
 
Ik kan wel een aantal redenen bedenken. Ze hebben veelal weinig met de specs of bruikbaarheid van het instrument te maken.

  1. Investeerders die spullen kopen als 'belegging' en speculeren.
  2. Overschotten aan geld bij sommigen die vooral naar 'geldwaarde' kijken.
  3. Dergelijke oude bakken worden best 'gehyped' door content creators. (Waarbij die (soms) gewoon rasmuzikanten zijn en dan lijkt het misschien alsof je met zo'n oude bak instant een bak talent koopt. )
  4. Gevoel dat 'vroeger' alles beter was (nostalgie), wat op bepaalde vlakken ook zo kan zijn.
  5. Iets kopen wat je vroeger niet kon betalen, waar wel bij hebt zitten kwijlen in de muziekwinkel en bij je favo bands op het podium zag.
  6. Verzamelaars (vaak lijken die naar heel andere dingen te kijken bij een aankoop dan waar een 'muzikant' naar zou kijken)
  7. En dan een beetje meer richting een reden waardoor ik misschien geneigd zou zijn meer te betalen dan je normaliter zou doen o.b.v. de specs : muzikanten moeten het (veelal) hebben van inspiratie. En vaak hangt daar een 'state of mind' omheen die opgewekt wordt door de meest uiteenlopende dingen.
Denk maar aan een LP. Niks onhandiger dan elk (bijna) kwartier weer op te moeten staan om de plaat om te draaien. Even 'doorspoelen' of 'skippen' is er niet bij. En toch zweren er hordes mensen bij met allerlei ongrijpbare argumenten.
Soms 'heeft' het gewoon iets en als je daardoor in de mood komt van het schrijven van muziek, dan is dat wat waard.

Maar voor de rest zijn het puur handelsredenen. Niet aan mij besteed.
 
Lijkt me een geval van vraag en aanbod. En ook omdat er nu allemaal emulaties en software zijn, heb je de echte versie dus echt niet meer “nodig” voor een bepaalde sound. Daardoor zijn het veel meer kunstobjecten voor muziekanten dan een gebruiksvoorwerpen of instrumenten. En de prijzen zijn daar een reflectie van.
 
Ik kan enkel over mezelf spreken, maar ik bezit liever 30+ jaar een mooi toestel dan elke 5 jaar een nieuw statussymbool op wielen. Dus er is was en komt budget. Maar nu eerst ff die 22 jarige auto vervangen want mijn vrouw schaamt zich al jaren. Wordt vervangen door een auto van ten jongste 2015 maar vermoedelijk ouder...
 
Ik kan enkel over mezelf spreken, maar ik bezit liever 30+ jaar een mooi toestel dan elke 5 jaar een nieuw statussymbool op wielen. Dus er is was en komt budget. Maar nu eerst ff die 22 jarige auto vervangen want mijn vrouw schaamt zich al jaren. Wordt vervangen door een auto van ten jongste 2015 maar vermoedelijk ouder...

Net wakker maar ga je nu je vrouw vervangen door een 22 jarig exemplaar? ;)

ontopic: Espen Kraft heeft hier wel leuke filmpjes over. Een punt is dat voor veel mensen specifieke synths/spullen onbetaalbaar waren in hun jeugd. En nu deze mensen centjes te besteden hebben zijn ze bereid dergelijke bedragen te betalen.
Wat hierin vast wel mee speelt is dat gebleken is dat de spullen (op waardevast zijn.
Overigens denk Aspen Kraft ook dat deze gear wel eens in prijs zou kunnen dalen als de nostalgiekopers uitsterven.
Zelf denk ik niet dat dat zal gebeuren, omdat door de welvaart simpelweg veel meer mensen in staat zijn gear te kopen, de desbetreffende gear in eigenlijk beperkte oplagen in gemaakt (en minder wordt door defecten). En als laatste heb je nog de groep zeer kapitaalkrachtige personen/studio’s, die het niet veel uit maakt of ze nou 25k of 20k voor een j8 betalen.
 
Ik heb mijn juno60 al bijna 30 jaar denk ik en ik zal hem nooit weg doen, ondanks dat ik de laatste jaren nauwelijks tijd heb om muziek te maken. Als ik hem aanzet is het altijd meteen plezier ermee en of het nou een warm string pad of baslijntje is of wat anders, het klinkt heerlijk en het frontpanel is fantastisch om mee te werken.
Dat gezegd hebbende, mocht ik er nu niet een hebben, zou ik echt niet de huidige prijzen betalen voor een zo’n oude bak zonder garantie en ipv daarvan een prologue16, JupiterX, Fantom6, System8, Udo6,OB6 of andere moderne (virtueel) analoge polysynth kopen, of 2 of 3 voor hetzelfde geld als die juno’s nu doen!
 
Massahysterie..

Wannabe's hipster's zien een hip bandje bij de wereld draait door ofzo met een Juno60 en hop.. 3500 voor een Juno60

Ik durf niet eens te zeggen voor hoe weinig ik mijn Jupiter 6 en mijn Juno's heb verkocht.

Het is allemaal bs.

Staat wel heel hip in je youtube filmpje met je hippe 90's 80's trainingspak
 
Net wakker maar ga je nu je vrouw vervangen door een 22 jarig exemplaar? ;)
Nee gelukkig niet. Dan moet ik aan de autotune - in zoverre ik nog de studio haal. Komt die kinderwens nog. Komen alle hordes weer voorbij, nee dank je wel.

on topic? De juno 60 staat hier al maanden op de plek vd ob6 die deze week verkocht werd en ik ga m niet missen.
 
Dat is een meestal een voorbode voor stijgende prijzen op de synthmarkt. Mensen blijven binnen en gaan los op internet en besluiten dan dat ze ook een juno 60 willen omdat ie goed bij hun retrobehang past. Vanwege corona en alle bijbehorende geldbesparende gebeurtenissen, hebben mensen meer te besteden. Vraag en aanbod, jeweettoch...
 
Beetje zoals aandelen, mensen kopen pas als de koersen hoog zijn. Wie weet gebeurt er weldra wat niemand gelooft en dalen de prijzen.
Koop dus geen juno maar wat 19 inch rack synths vande 90's - te laat? 2000's dan.
 
Ik heb echt tijden gedacht.. wie moet er nou een Rompler?? Een maatje kocht bij een kringloop 10 jaar terug een M1r voor 20 euro. Nu lijkt er gewoon interesse te zijn.
Een M1 is in principe voor alles wat erna kwam vervangbaar. En dan nog beter. Ik weet niet of het 12 bit samples waren maar ruk klonk het zeker. De 01FD biedt veel van de samples die in de M1 zitten lijkt em nu ook te volgen in prijs.. Mensen willen een originele M1 uit nostalgie denk ik. Net zoals de discussie. 'n Roland 909 of de samples ervan.. Er lijkt gewoon een bepaalde hysterie te ontstaan rondom de mythe of status van een instrument. In de 90's was je echt blij dat je ervan af was. En nu zoeken mensen het juist.

Maar idd, zoals Dextah al opmerkte, er zijn gewoon heel veel bands die de Juno 60 nog steeds gebruiken.. misschien voor 'n paar spare's gaan?? Buiten dat hij klinkt wel erg lekker.. Het zijn ook betrouwbare synths en super makkelijk om klanken mee te maken, daar ligt ook de kracht.
 
Het simpelste antwoord is dat er minder Juno 60s zijn dan er mensen zijn die graag een Juno 60 zouden willen hebben, en daardoor gaat de prijs omhoog. Dit wordt nog versterkt omdat er steeds minder Juno 60s beschikbaar zijn, deels door defecten en deels omdat ze in een vaste opstelling of verzameling terecht gekomen zijn waardoor ze niet meer op de markt komen tenzij de eigenaar sterft of naar een bejaardenflat moet verhuizen of iets dergelijks.

De vraag waarom er zoveel mensen een Juno 60 willen is lastiger. Reputatie, status en nostalgie zullen een belangrijke rol spelen, maar het is ook wel een typische unieke sound die je niet echt uit andere apparaten haalt en het blijft natuurlijk een leuke synth om te zien en te gebruiken. Dus op het moment dat er weer eens eentje te koop komt, zullen toch een hoop mensen geïnteresseerd zijn, en zal degene met de dikste beurs (of het meeste geluk) er met de buit vandoor gaan. Zelf heb ik niet zoveel met de Juno, maar heb afgelopen jaar ook bijna €1500 neergelegd voor een Roland RE-501 omdat ik er gewoon per se eentje wilde hebben en niet bevredigd werd door de vele emulaties die ik geprobeerd heb. Grote voordeel is natuurlijk dat ze alleen maar meer waard worden, dus een slechte investering is het zelden.
 
Een Juno 60 is natuurlijk gewoon een prima klinkende synth maar het lijkt alsof alles gewoon veel meer in trek is, ook minder interessant spul. Tweedehands gear wat nieuw nog verkrijgbaar is zakt tegenwoordig nog maar zelden 25% onder de nieuwprijs. Of wie had dit ooit verwacht? ≥ Yamaha DX7 synthesizer - Synthesizers - Marktplaats.nl en dan is dit een afgeleefd toestel.. gemiddeld zit ie nu op 600.
Ik heb echt 'n maand lang moeten leuren met de mijne voor 125 euro.. zal de voorstellen verder besparen.. Yamaha DX7 en Korg Z1
is uiteindelijk via MP verkocht voor 100 euro dacht ik. Maar het is nu gewoon een andere tijd met al dit spul lijkt wel.. Een Roland MT32 blijkt zelfs verkoopbaar voor ver boven de 100 euro.. en als er nu niets nieuws te krijgen is kan ik me er iets bij voorstellen maar er komt juist meer uit dan ooit.
 
Laatst gewijzigd:
Ja, ik heb de afgelopen jaren een paar keer een 'classic' rompler (Roland JVs, XV5080, Yamaha TG77 en EX5r) gekocht, en die zie ik ook alleen maar in waarde stijgen. Het heeft ook wel wat hoor die oude zooi.
 
Back
Top