progressiviteit in de muziek

Naton.Rozenburg

Ouwe rot
Lid sinds
5 oktober 2002
Berichten
2.688
Is er tegenwoordig nog progressiviteit in de muziek, of probeert men eigenlijk alleen nog maar de oude stijlen na te bootsen.

Discussieer.
 
Ik doe tot nu toe altijd nog mijn eigen ding, en daar zit tot nu toe nog steeds progressie in, dus ja.

Zowiezo, er zijn altijd minder pioneers dan volgelingen, dat is altijd zo geweest, dat zal altijd zo blijven.
Zolang er pioneers zijn is er progressie. Zolang er volgelingen zijn wordt er na-geaapt.
 
Inderdaad, dit is een discussie van alle tijden. Niettemin kunnen er best interessante dingen naar boven komen natuurlijk :eureka:
 
Ik houd helemaal niet van progressie. Geef mij maar muziek van 10 jaar geleden en ouder.

Veel stijlen zijn door 'progressie' veranderd in schijtmuziek. En probeer dan nog maar eens artiesten te vinden die de eerdere originele sound aanhangen... :)


Of artiesten die opeens gaan 'experimenteren'... brrrrrr :bekdicht: :D
 
Origineel geplaatst door OnAcid
Ik houd helemaal niet van progressie. Geef mij maar muziek van 10 jaar geleden en ouder.

Veel stijlen zijn door 'progressie' veranderd in schijtmuziek. En probeer dan nog maar eens artiesten te vinden die de eerdere originele sound aanhangen... :)


Of artiesten die opeens gaan 'experimenteren'... brrrrrr :bekdicht: :D

Maar de muziek waar jij van houdt is ook ontstaan uit progressie, dus hoe kan je nou zeggen dat je niet van progressie houdt?

Als wij mensen niet progressief zouden zijn zouden we nooit ontwikkeld zijn tot mens..
 
Origineel geplaatst door demian
Maar de muziek waar jij van houdt is ook ontstaan uit progressie, dus hoe kan je nou zeggen dat je niet van progressie houdt?
pcies... het kan toch nooit zo zijn dat er INEENS een stijl is... dat komt niet uit de lucht vallen... of zomaar ff aanwaaien... of ineens in de schoot geworpen... er is altijd een voorafgaande geweest die dan op een dusdanige, en op een geheel eigen wijze geintrepeteerd en neergezet werd... en bij electronische muziek zal het denk ik de wens zijn geweest van de pioneers om bijv rock elementen toe te passen of misschien is een electronisch stijl in vele gevallen onstaan uit pure onkunde van de man achter de machine...

dus, mensen die de stijl van 10 jaar terug nog steeds in den treure proberen te maken, ben je daar nou werkelijk trots op?
 
ik word blij van goede muziek.

En als alles voortbouwt op iets ouders, hoe kwam er dan de basis van alles? Goddelijke interventie? :D
 
Wat een slap gezever weer...

Wil je iets progressiefs horen zet dan maar eens een plaat van Ultradyne op.

Zo einde discussie :D
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
ik word blij van goede muziek.

Hee, grappig...
Bij mij werkt dat anders.
Ik word depressief van slechte kunst.
Vooral als het gepresenteerd wordt als juist iets bijzonders...

Wout
 
Muziek progressief?

Maakt da wa uit?

Als maar lekker klinkt. Toch?
 
Ik moet zeggen dat ik nog steeds nieuwe dingen hoor in muziek, dus het staat nog niet stil..

Het gros maakt wel puin maar goed.. dat is het gros maar..
 
progressief oke, als t maar niet van die trieste progressive is :D
 
Origineel geplaatst door fjoesz
progressief oke, als t maar niet van die trieste progressive is :D

Progressive Trens? hihi.. Ja dat is inderdaad hetzelfde als zeggen "we maken al troep, maar we gaan de troep nu NOG slechter maken!" :D

hehe..:duivels:
 
als je allemaal hokjes gebruikt om muziekjes in te stoppen.. en je dat al heel lang doet dan zullen de meeste dingen je niet meer verrassen denk ik
als je elk muziekje als een unicum over je heen laat komen dan wel
dr wordt een hoop bagger gemaakt, maar ook lekkere dingen en tuurlijk is er al eens iemand eerder geweest met een trek waarin een kickdrum zit
sjongejonge
ik vind dat blase gelul van:"tis allemaal niks meer en t gaat nergens heen' zonde!
het is natuurlijk wel zo :D, maar tracks die je raken worden nog steeds gemaakt. t eindprodukt telt, niet alle andere produkten daar omheen en wat daar voor waardeoordelen aan hangen en ook niet uit wat voor hoek de trek komt.. de trek is de trek
mensen raken ook in paniek als ze een trek cool vinden maar dat ie eigenlijk in een genre thuishoort die ze niet cool vinden. dan moeten ze kiezen.. of hun idee over t genre bijschaven(is veel lastiger uit te leggen) of de trek niet cool vinden

ach, ga gewoon ns naar soulwax nite version live
 
P'cies, als je in hokjes blijft denken, dan zal dat hokje je uiteindelijk vast gaan vervelen. Kijk dus over de grenzen van je hokje(s), of denk helemaal niet in hokjes ;)
 
Ik ben ervan overtuigd dat als je nummers maakt die een soort song-structuur hebben, je veel sneller 'progressieve' muziek maakt dan dat je dance-hit nr 45346 in elkaar zet. Ik denk dat vernieuwing niet uit de dance zal komen, maar uit bands-gerelateerde songs..

R
 
Origineel geplaatst door Arv
Ik denk dat vernieuwing niet uit de dance zal komen, maar uit bands-gerelateerde songs..
R

Ik denk dat vernieuwing overal vandaan komt, of het nou binnen een bepaalde stijl (geen hokje hoor ;)) is of in het algemeen...ik merk wel dat ook de grens tussen dance en pop/rock heel snel aan het vervagen is.
 
Origineel geplaatst door hansbakker
Ik denk dat vernieuwing overal vandaan komt, of het nou binnen een bepaalde stijl (geen hokje hoor ;)) is of in het algemeen...ik merk wel dat ook de grens tussen dance en pop/rock heel snel aan het vervagen is.
Grensvervaging is een goede uitvinding! :D
Ik merk ook dat de grens tussen klassiek(e muziek)/jazz/pop&rock/... aan het vervagen is (minder snel, misschien): gelukkig maar, dan kan ik mijn interesses tenminste combineren ;)
 
Nabootsen/baseren op het verleden is van alle tijden. In de renaissance waren de oude grieken/romeinen de inspiratiebron. Heden ten dage worden bijna alleen nog maar 'jaren 30' huizen gebouwd en oude 80's/discoplaten vernaggelt tot houseplaatjes.

Op het forum is ook weinig progressiviteit. Deze discussie is dan ook al een keer of 10 gevoerd. En bovenstaand argument is ook niet nieuw.

En lekker makkelijk van de topicstarter trouwens. Een stelling neerzetten, geen eigen mening geven en zelf niet reageren. :frons:
 
Back
Top