DAW omtoveren tot interactieve Groovebox: kan dat?

Nooit aan gedacht en ik ken die plugins ook niet echt. Dit klinkt zeker interessant, vooral als je die patterns via midi kunt triggeren. Daar duik ik eens in. Ook jij bedankt voor het meedenken 👍
Ja inderdaad, ik dacht al iets te ver, die steps via midi inputten wou ik, maar die patterns kan je in ieder geval triggeren via midi. Succes!

Pas ook op met Maschine als plugin in je DAW!!! Ik heb zelf Maschine en inderdaad dat doet exact naar wat je op zoek bent maar vanaf het moment dat je dit gaat integreren in je DAW is de fun er snel vanaf omdat je dan moet syncen en je start en stop op je Maschine dan uiteraard niet meer werken omdat die overgenomen worden door je DAW transport controls. Vervolgens kan je ook al die tracks uit je Maschine linken aan audio én midi tracks in je DAW maar aan die template ben je wel even bezig, dat kan ik je al vertellen. Bij Maschine zou ik echt de Maschine software gebruiken en nadien bouncen naar je DAW.

Ik weet niet of je die MC-505 nog hebt maar je kan ook gewoon die sequencer gebruiken als midi sequencer voor je DAW, is superveel fun, ik doe dat vaak met mijn Yamaha RM1x ;) Die triggert dan alle midi en ik maak alle patterns op de hardware, nadien kan je dan alle midipatterns recorden in je DAW.

En tenslotte kan je die sequencer van microtonic perfect gebruiken om je Batterykits mee aan te sturen ;) Dat doe ik ook vaak. Gewoon output midi, no sound.
 
Laatst gewijzigd:
wat ook helpt is een achtergrond programma, een HW disc recorder of een loop recorder (ik gebruik bird rolling sampler plugin) dan heb je niet de stress van de recordknop. Gewoon aanpielen en als je na 10min denkt, hey dat was best wel tof, dan heb je het al gewoon opgenomen.

Nog een tip, neem lekker veel auxsends, dan een track kompleet anders gaan klinken door de fx lagen er overheen. Ik gebruik zelf 8 auxes standaard, 4x verbs en 4 x delays. Allemaal op andere tijdsdivisies en andere galmtypes (spring/plates/hall/room etc)

Rolling Sampler is echt geweldig, ik moet hem nog kopen (gebruik Mrecorder nog, maar is in feite hetzelfde minus dat je makkelijk gelijk kan slepen). Het voordeel van beiden eigenlijk is dat je gelijk 'iets' als sample hebt, dus ongeacht wat je er in die track mee doet bouw je iets eigen sample bibliotheek op. Het feit dat je iets opslaat vind ik op zichzelf al bevredigend, ondanks dat het tegen kan zitten levert het tenministe iets op.

Overigens is de Bird's Midi sampler ook geweldig (en de light is gratis). Het iets ontzettends tofs inspelen, en daarna 10x proberen om hetzelfde handmatig weer in te spelen vind ik echt onspirerend. Met die tools van Bird's heb je dat dus niet meer en blijf je in je workflow.
 
Met een Push kun je trouwens ook Parameter per step locken (a la Elektron) binnen Ableton. Kan ook met Maschine maar het kopieëren van gedeeltes uit een clip of steps kan daar niet.
In Ableton kun je in de arranger een clip opnemen en het daar per step inclusief automation kopiëren naar een andere tel in je maat.



Over parameter lock gesproken.. Opal is ook een leuk alternatief voor een Elektron Digitone/Model binnen 'n DAW.
Jammer genoeg kun je niet een fysieke stepsequencer gebruiken.. maar het is zeker een toffe groovebox in-the-box..

 
@bombario er is ook een controller via iPad voor studio one. Volgens mij kun je dan de mixer besturen. Niet helemaal wat je zoekt denk ik maar misschien is het iets om te proberen mocht je iPad hebben.
 
+1 voor de mogelijkheden met iOS. Drambo, LoopyPro en vele andere relatief goedkope tools staan tot je beschikking. Een alternatief voor Rolling sampler is Rewind (van Nederlandse makelij). Rewind neemt audio & MIDI voor je op tot een uur lang. Je kan audio exporteren, ook kan ik de audio binnen Bitwig via drag & drop slepen naar een audiospoor of sampler.
 
Mischien is dit ook wel iets voor je.
Volgens mij is dit een project van formlid Bronswerk.
Ik weet alleen niet of hij zich er nog mee bezig houd.
Ik vind dit echt een fantastisch stukje software omdat het verder gaat dan waar loop-based machines ophouden.
Als je daar een controller aan hangt,heb je toch een mooie machine.
Best raar dat zoiets nooit echt is doorgebroken.

 
Best raar dat zoiets nooit echt is doorgebroken.
Omdat de overlap met hardware of Maschine zo groot is vermoed ik.
 
Overigens is de Bird's Midi sampler ook geweldig (en de light is gratis). Het iets ontzettends tofs inspelen, en daarna 10x proberen om hetzelfde handmatig weer in te spelen vind ik echt onspirerend. Met die tools van Bird's heb je dat dus niet meer en blijf je in je workflow.
Logic Pro heeft altijd midi record lopen op de achtergrond, [capture last take as recording] heb ik onder een key zitten :)
Je hebt ook free tempo recording etc, dan overruled je gepingel in stilstand (dus als er geen klok loopt omdat je in stop-positie bent) de ingestelde waarde en maak ie die "smart" a.d.h. van je recording.
 
Denk vooral niet dat Logic daar een uitzondering is Septic, Reaper heeft evengoed retrospective midi recording.
De vraag is veeleer welke DAW dit nog niet geïmplementeerd heeft in 2024 toch?
 
Denk vooral niet dat Logic daar een uitzondering is Septic, Reaper heeft evengoed retrospective midi recording.
De vraag is veeleer welke DAW dit nog niet geïmplementeerd heeft in 2024 toch?
zou heel goed kunnen maar ik ben getrouwd met logic en ben zeer monogaam
 
Trouwens, als je echt wat minder in je DAW wilt kutten dan kun je ook gaan nadenken over de mooie HW sequencers die er nu zijn.
De laatste dagen heb ik echt indrukwekkende filmpjes gezien van de Torso T-1, dit lijkt me heel inspirerend om mee te werken. Het is dat ik dat al met een Octatrack doe maar de Torso kan zo veel meer. De Hapax valt ook wel in die categorie en en als je echt puur meer met melodische dingen wilt doen is de NDLR ook een optie.

Of je nou VSTs of hardware ermee aanstuurt maakt eigenlijk niet eens zoveel uit, maar voor mij persoonlijk zoek ik de 'creatieve' dingen in hardware en stap pas over op Bitwig als ik meer wil gaan arrangeren.
 
Initeressante opties @nomore, daar ga ik eens naar kijken.

Ik heb toch nog een vraagje, als dat mag.

In Studo One kun je Mute in de mixer niet automatiseren met een Midi Controller. Dat staat al lang op de wensenlijst en je kunt het nu alleen intekenen. In FL Studio heb je plugins met een Mute Knop (en zelfs de plugin Mute) die je wel aan een midi-controller kunt hangen. Nu vond ik online 2 freeware plugins die ongeveer hetzelfde zouden moeten doen, maar die krijg ik niet aan de praat. Aan- en uit van een plugin kan ik helaas ook niet automatiseren in Studio One. Heeft iemand nog een idee voor een workaround? Want dan ben ik er wel zo'n beetje en hoef ik niet Live helemaal te leren 👍
 
Initeressante opties @nomore, daar ga ik eens naar kijken.

Ik heb toch nog een vraagje, als dat mag.

In Studo One kun je Mute in de mixer niet automatiseren met een Midi Controller. Dat staat al lang op de wensenlijst en je kunt het nu alleen intekenen. In FL Studio heb je plugins met een Mute Knop (en zelfs de plugin Mute) die je wel aan een midi-controller kunt hangen. Nu vond ik online 2 freeware plugins die ongeveer hetzelfde zouden moeten doen, maar die krijg ik niet aan de praat. Aan- en uit van een plugin kan ik helaas ook niet automatiseren in Studio One. Heeft iemand nog een idee voor een workaround? Want dan ben ik er wel zo'n beetje en hoef ik niet Live helemaal te leren 👍
Mute kanaal misschien door een volume parameter toe te wijzen aan controller. Tegenwoordig hebben steeds meer plug-ins ook een mix knop op die manier kan je het effect van de plug-in ook uitzetten. De stock s1 plugins hebben (vrijwel) allemaal een mix knop. Eventueel kun je het via een macro nog samenvoegen. Alleen jammer dat je macro’s op losse sporen niet kan automaten met 1 automation track(wel als je group instrument track hebt).
 
Ik weet niet of je die MC-505 nog hebt maar je kan ook gewoon die sequencer gebruiken als midi sequencer voor je DAW, is superveel fun, ik doe dat vaak met mijn Yamaha RM1x ;) Die triggert dan alle midi en ik maak alle patterns op de hardware, nadien kan je dan alle midipatterns recorden in je DAW.
Mijn ervaring met de MC-505 als master om andere dingen aan te sturen is dat het tempo zwabbert als een malle. De RM1x is wat dat betreft superieur (net als de RS7000 trouwens), rock-steady en geweldige sequencer. Ik heb het weleens geprobeerd met de MC-505, vooral omdat het werken met de RPS phrases me erg handig leek in een live context. Maar dat was om te huilen zo onstrak.
 
Mute kanaal misschien door een volume parameter toe te wijzen aan controller.

Dan gaat de overgang geleidelijk, toch? Ik wil gewoon een aan of uit voor het hele kanaal. Dus dat je een 16 maten loop met alles tegelijk laat lopen, en dat je dan al jammend bedenkt wat je aan en uitzet, net als bij een live-set.
 
Back
Top