DAW omtoveren tot interactieve Groovebox: kan dat?

Hola.
Ik speel gewoon live in cubase 13.
Maar inderdaad als
je deze daw nieuw
moet ontdekken
ben je wel even bezig.
Blijf gewoon bij je studio one.
En besteed je tijd
aan muziek maken.
Echter wil je toch een ander.
Gebruik je het er naast en als je tijd en zin hebt het verder ontdekken.
Groeten van andreos.
 
lol, ik doe niets anders sinds logic 4.1 platinum
ik gebruik de mixer als arranger en de mute/solo knoppen als zijnde een dirigent.

Gewoon een beetje loops / arps / sequencers laten lopen per track, transient gates etc erbij en schuiven maar.
(numerology 4, catalyst, sinevibes switch, kilohearts trancegate, audiomodern playbeat/chordjam, stepic, atlas 2, adsr drummachine, note repeats etc)
Als je dan gewoon 32 of meer synthsporen onder de schuiven hebt zitten dan komen de tracks vanzelf en lekker organisch ook.
 
Als je dan gewoon 32 of meer synthsporen onder de schuiven hebt zitten dan komen de tracks vanzelf en lekker organisch ook.

Dat is precies wat ik zoek en waar ik nu vaak tegenaan loop. Ik maak muziek voor de lol en het voelt te vaak als werk. Ik ga daar ook eens mee experimenteren, voor ik weer een nieuwe DAW moet leren. Automation doe ik wel altijd met de hand en met het beeldscherm uit. Dat is al een flinke vooruitgang.
 
wat ook helpt is een achtergrond programma, een HW disc recorder of een loop recorder (ik gebruik bird rolling sampler plugin) dan heb je niet de stress van de recordknop. Gewoon aanpielen en als je na 10min denkt, hey dat was best wel tof, dan heb je het al gewoon opgenomen.

Nog een tip, neem lekker veel auxsends, dan een track kompleet anders gaan klinken door de fx lagen er overheen. Ik gebruik zelf 8 auxes standaard, 4x verbs en 4 x delays. Allemaal op andere tijdsdivisies en andere galmtypes (spring/plates/hall/room etc)
 
Ik denk dat je hier wel iets aan hebt. Wel ff klooien en uitvogelen, maar hij doet shizzl on the fly, alles in Key, dus klopt er iets in en ehhh, t klopt ;)

 
Op mijn oude Roland Groovebox kon ik dan eenvoudig partijtjes aan- en uitzetten. Kickje eruit, clap erbij, hier even een snare-roll etc. Dus echt muziek máken in plaats van programmeren.

Ik haak even aan op deze quote. Ik snap hoe het bedoeld is, en we zitten uiteraard niet te wachten op een discussie waar 'muziek maken' en 'apparaten bedienen' elkaar overlappen.

Maar de eerste gedachte die hier opkomt bij deze quote is om voor dat 'echt muziek máken' dan eens lekker te gaan klooien op een van die voorwerpen die men doorgaans als de 'echte instrumenten' beschouwt. 't Hoeft niet meteen te klinken, dat doet het meestal het eerste-uur-met-een-nieuw-apparaat ook nog niet. Maar kan verfrissend zijn.

Het valt me hier de laatste tijd sowieso op dat er het nodige & gezond breeeeed gedacht wordt qua synths en mogelijkheden, maar het vaak wel steeds binnen de afbakening van synths & apparaten blijft.
(Zelf meer fan van de combinatie van instrumenten waar er een deel wel een stekker heeft en de andere van hout-en-snaar-en-vel zijn. Da's subjectief, niet meer dan dat, niks geldiger dan de voorkeuren van anderen.)
 
Persoonlijk vind ik FL Studio zo fijn om muziek mee te maken. Soms lukt het me om in 1 of 2 dagen een heel nummer af te hebben. Tijd is zo schaars met vrouw en kinderen.
Het overzicht van de mixer enerzijds en het arrangement anderzijds. Uiteraard met twee schermen.
Supersnel drums inladen, instrumenten laden, opnemen, quanitze en hup weer een instrument erbij.
Daarna het arrangement uitwerken, mixen en masteren. Een kind kan de was doen.

Wat ik me wel afvraag, gaat het hier om richting een eindresultaat te gaan of zomaar wat te jammen/pielen?
 
Maar de eerste gedachte die hier opkomt bij deze quote is om voor dat 'echt muziek máken' dan eens lekker te gaan klooien op een van die voorwerpen die men doorgaans als de 'echte instrumenten' beschouwt.

Ik speel piano, daarom stoort zo'n DAW me misschien nog wel meer 😉 Daar ga ik achter zitten en dan maak ik echt muziek, op gevoel. Net als vroeger bij mijn Groovebox. Bij een DAW wordt het toch snel programmeren en ik heb geen ruimte voor extra hardware.

ik gebruik de mixer als arranger en de mute/solo knoppen als zijnde een dirigent.

Ik heb net wat gespeeld met mijn Launch Control en er is nog wel wat meer mogelijk in Studio One. Ik kan bijvoorbeeld de Mute-knoppen in XO toewijzen aan de sliders van de LaunchControl. Dan heb je wel snel dat Groovebox-gevoel voor de beat. Leuk, en daar had ik zelf nooit aan gedacht.

Daarna het arrangement uitwerken, mixen en masteren. Een kind kan de was doen.

In FL Studio lukt het me totaal niet om nummers af te maken. Ik werd pas productief toen ik overstapte naar Studio One 😀 Dat verschilt dus kennelijk echt per gebruiker.

Wat ik me wel afvraag, gaat het hier om richting een eindresultaat te gaan of zomaar wat te jammen/pielen?

Beiden. Nu bouw ik vaak grofweg een arrangement op en hoor ik waar iets moet gebeuren. Dan stop ik de song en moet ik dat programmeren of stukjes wegknippen. Ik vind het veel leuker om dat met knoppen en sliders te doen, op het moment dat je het hoort en voelt. Dat zal dan niet perfect zijn, maar dat kun je dan daarna nog fine-tunen.

In Studio One kan ik ook ineens automation voor bijvoorbeeld 3 verschillende partijen opnemen. Als ik dat doe, laat ik die partijen veel meer op elkaar reageren, dan als ik het programmeer. Dan trek je een statisch lijntje en dat is dat.
 
Ik speel piano, daarom stoort zo'n DAW me misschien nog wel meer 😉 Daar ga ik achter zitten en dan maak ik echt muziek, op gevoel. Net als vroeger bij mijn Groovebox. Bij een DAW wordt het toch snel programmeren en ik heb geen ruimte voor extra hardware.

Ah check! Je _had_ al ervaring met echt echt muziek maken :okdan:
Nou is piano spelen natuurlijk ook 'knoppen drukken' (en viool spelen een beestenstaart langs een snaar bewegen etc etc 8o) ),
maar toch andere categorie dan pattern-mute & -unmute op een Groovebox... dus ik was even op het verkeerde been gezet toen je dat laatste als 'echt muziek maken' (aka de top van Maslow z'n piramide) leek te betitelen. ;)
 
Laatst gewijzigd:
Beiden. Nu bouw ik vaak grofweg een arrangement op en hoor ik waar iets moet gebeuren. Dan stop ik de song en moet ik dat programmeren of stukjes wegknippen. Ik vind het veel leuker om dat met knoppen en sliders te doen, op het moment dat je het hoort en voelt. Dat zal dan niet perfect zijn, maar dat kun je dan daarna nog fine-tunen.

In Studio One kan ik ook ineens automation voor bijvoorbeeld 3 verschillende partijen opnemen. Als ik dat doe, laat ik die partijen veel meer op elkaar reageren, dan als ik het programmeer. Dan trek je een statisch lijntje en dat is dat.
Volgens mij kun je in FL Studio ook meerdere parameters van verschillende instrumenten tegelijk automatiseren (event automation), zolang de parameters in kwestie maar gekoppeld zijn aan knobs/sliders van een MIDI/USB controller.

Een DAW blijft natuurlijk wel altijd programmeren, tenzij je alles in audio opneemt.
Alleen al het hernoemen van en kleurtjes geven aan instrumenten in de mixer, arrangement inserts, mixer channel namen kost altijd wel een kwartier tot half uur.
 
Volgens mij kun je in FL Studio ook meerdere parameters van verschillende instrumenten tegelijk automatiseren (event automation), zolang de parameters in kwestie maar gekoppeld zijn aan knobs/sliders van een MIDI/USB controller.
Ja, in Logic kan dat evenzo met Smart Controls. Volgens mij meerdere DAWS wel (Ableton en Bitwig zowieso). Maar die Smart Controls moet je dan wel eerst.. inderdaad.. programmeren. Dat is wel irritant. Je kan wel die Smart Control toewijzingen bewaren als je de hele channelstrip met elementen als Patch saved.
 
Ja, in Logic kan dat evenzo met Smart Controls.

Ik denk dat ik er wel uitkom in Studio One. Dat is voldoende voor nu. Die LaunchControl XL heeft 8 kanalen met elk een slider en 3 draaiknoppen. Die sliders gebruik ik voor de 8 kanalen van XO: kick, clap, hihats, snaredrum etc. Dan koppel ik die aan Mute. En dan houd ik genoeg draaiknopen over mijn VST's. Dat voelt alweer een stukje 'muzikaler' 👍
 
Ik speel piano, daarom stoort zo'n DAW me misschien nog wel meer 😉 Daar ga ik achter zitten en dan maak ik echt muziek, op gevoel. Net als vroeger bij mijn Groovebox. Bij een DAW wordt het toch snel programmeren en ik heb geen ruimte voor extra hardware.

Daar geef ik je even geen gelijk in
de daw aanzetten
en spelen.
je hoeft niets te programmeren
Tenzij het in je hoofd zit.
Groeten van andreos.
 
je hoeft niets te programmeren
Tenzij het in je hoofd zit.

Klopt, ik doel daarmee vooral op beats. Ik speel vrijwel alle partijen zelf in. Bij een piano of een leadsound is dat - voor mij - anders dan voor een beat. Hoewel je dit in principe ook live in kunt spelen. Bij mij klinkt dat alleen altijd minder. Bij het arrangeren is het ook vaak knippen en plakken, en eindeloos stukjes opnieuw luisteren. Althans op de manier waarop ik nu werk.
 
Maschine kan als VST draaien in elk DAW, dus ook in Studio ONE. Ableton en Maschine kunnen onafhankelijk draaien (in sync) via Ableton link sinds een paar versies terug.. Niet dat het persee nodig is maar meer is altijd beter natuurlijk *D

Studio ONE doet niet aan Ableton Link helaas.. maar het moment dat dat wel mogelijk is, kun je ze onafhankelijk van elkaar gebruiken en zitten ze altijd perfect in sync..

Als ik zou moeten kiezen tussen een Push 1 met Ableton en een Maschine Mk1 controller zou ik voor Ableton kiezen. En vooral door de uitgebreidere Arranger en het uitzetten van een arrangement tijdens het jammen..

In Maschine zit ook een soort song/arranger mode. Met de nieuwere controllers (met 2 grafische schermen) kan je dan via de cursor en de knoppen onder de schermen scene's op een timeline zetten, verschuiven etc.. Eigenlijk stukjes songblock.. iets wat met Ableton via record (live) moet. Naderhand kun je in Ableton veel meer in de clips editen.. dat is nogal onhandig in Maschine.

Wat leuk is van Maschine em een DAW, is dat je direct patterns of delen daarvan als audio kunt uitzetten met drag en drop. Enige nadeel is dat je je effectstaartjes mist aan het begin van je audio.. je moet dus eigenlijk eerst je pattern verdubbelen.. Midi kun je ook via dezelfde Drag 'n drop in je DAW binnenslepen maar het dan weer uitsturen naar Maschine is beperkt.
De manier waarop ik tot nu toe Maschine gebruikte is Scenes vanuit 'n daw track aansturen via note nr... Als je thema's gaat verlengen of inkorten kopieren de Scene's gelijk mee..

Een Maschine Studio is wel een voordelig alternatief. +/- 200. Is wat groot.. maar kan alles wat de MK3 kan.
Ik heb laatst een MK1 voor 'n 10tje gescoord.. aan mijn buurman gegeven al doet ie er volgens mij weinig mee.. Het verbaade me dat vrijwel alles nog steeds kon binnen Maschine.. Behalve dat je bij het nootjes editen de grafische schermen mist.

Een meer drumcomputer-achtig alternatief is Spark van Arturia. De SparkLE hardware is ook voor ver onder de 100 te vinden dacht ik.

Maschine heb je een 2.0 licentie voor nodig. Die moet je er wel bij zien te krijgen.. is niet altijd het geval.
Spark, hetzelfde verhaal.
 
Laatst gewijzigd:
@bombario, ik heb alleen je openingspost gelezen en kan me herinneren dat je ooit een 505 had dacht ik. Begrijp ook wat je wilt maar ik begrijp niet dat je daar niet gewoon een plugin met sequencer voor neemt? Die doet dan identiek hetzelfde als je 505. Er zijn er heel heel veel maar ik neem nu microtonic als voorbeeld. Je programmeert je eerste pattern en kopieert het naar de volgende patterns, daar kan je dan lekker kicks toevoegen of hihats weglaten en zelfs de volgorde van de patternketting bepalen. en microtonic is slechts 1 voorbeeld, zo zijn er toch nog een hoop? Hoef je niks voorbereidend werk te doen, niks nieuws in je daw te configureren, gewoon lekker muziek maken. En als je zo een plugin kiest kijk dan ook even dat je die steps kan midimappen dan, dan is het dubbel zoveel plezier ;)
De vraag is dus veel meer of het een sampler moet zijn waar je zelf je sounds kan inladen of eerder iets anders. Fl studio heeft ooit zo een coole VST gemaakt die heel hard leek op de werkwijze van een 505 of Korg EMX:

1707854485751.png

1707854526199.png
 
Klopt, ik doel daarmee vooral op beats. Ik speel vrijwel alle partijen zelf in. Bij een piano of een leadsound is dat - voor mij - anders dan voor een beat. Hoewel je dit in principe ook live in kunt spelen. Bij mij klinkt dat alleen altijd minder. Bij het arrangeren is het ook vaak knippen en plakken, en eindeloos stukjes opnieuw luisteren. Althans op de manier waarop ik nu werk.
Misschien niet te veel knippen en plakken.
A je toch piano speelt kan je toch door spelen een foutje kan je in midi herstellen,maar dat weet je wel.
En drums toevoegen e.d. of meespelen met je drums. lijkt mij.

Groeten van Andreos. :)
 
Maschine kan als VST draaien in elk DAW, dus ook in Studio ONE. Ableton en Maschine kunnen onafhankelijk draaien (in sync) via Ableton link sinds een paar versies terug.. Niet dat het persee nodig is maar meer is altijd beter natuurlijk *D

Dank voor de uitgebreide uitleg, verhelderend 👍

Begrijp ook wat je wilt maar ik begrijp niet dat je daar niet gewoon een plugin met sequencer voor neemt? Die doet dan identiek hetzelfde als je 505.

Nooit aan gedacht en ik ken die plugins ook niet echt. Dit klinkt zeker interessant, vooral als je die patterns via midi kunt triggeren. Daar duik ik eens in. Ook jij bedankt voor het meedenken 👍
 
Back
Top