DAW omtoveren tot interactieve Groovebox: kan dat?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.663
Locatie
Zwolle
Muziek maken met een DAW heeft heel veel voordelen, maar het is niet echt interactief. Nu heb ik in een nieuwe track een beat lopen die steeds 8 maten hetzelfde is. Op mijn oude Roland Groovebox kon ik dan eenvoudig partijtjes aan- en uitzetten. Kickje eruit, clap erbij, hier even een snare-roll etc. Dus echt muziek mΓ‘ken in plaats van programmeren. Kun je zoiets namaken in een DAW met een externe controller? En dat hij het dan ook opneemt?

Ik heb het in het verleden wel eens geprobeerd met FL Studio. Dan zette ik een Mute-plugin op elk drumkanaal en automatiseerde ik die. Vervolgens liet ik de complete beat het hele nummer doorlopen. Op zich werkte dat, maar dan heb je totaal geen overzicht. En zit je bij foutjes nog steeds eindeloos in de MIDI-editor te klooien.

Hebben jullie betere suggesties? Of kan dit alleen met een hardware drumcomputer? Ik gebruik nu met name XO en NI Battery voor beats, maar ik kan makkelijk switchen.

Alle tips zijn welkom πŸ‘
 
Denk dat je met Ableton Live + Push en/of met Native Instruments Maschine een eind zou moeten komen. Die zijn toch een beetje bedoeld als crossover tussen jammen/performance en arrangeren.
 
Ja, met Ableton Live kun je 'scenes' afspelen, clips launchen en ook vanuit je jam een arrangement opnemen en overdubben enzo. In principe kun je er on the fly hele tracks mee maken.
 
+ zo'n beetje alles toewijzen aan externe midi-controllers en/of simpelweg je toetsenbord (niet alleen parameters, ook dat launchen e.d.).

Titel van het draadje is eigenlijk "de computer omtoveren tot Groovebox", wat je in essentie dan doet. Heeeel leuk om te doen, genoeg tips als je vastloopt.
 
Ableton doet inderdaad precies wat je wilt. Mooie is dat je het kan opnemen en jouw net live ingespeelde jam terug kan zien in de arrangement view.
 
Drie keer raden waarom Ableton hun programma Live heeft genoemd... ;)

Het suffe is dat ik gewoon Live en een Push 1 heb. Ik zie er alleen zo tegenop om weer uitgebreid in een DAW te duiken, dat ik het niet eens als optie heb overwogen πŸ˜† Laatst waagde ik wel weer een poging en liep ik meteen vast. Dan wil je leuk muziek maken en zit je weer tutorials te bekijken en handleidingen door te spitten. Misschien moet ik maar een cursus boeken.
 
Ik vind het ook klinken alsof je eens een experimentje moet wagen met Ableton (in Session view!)
En dat kan zoals gezegt met de push. volgens mij doet dat precies wat je zoekt.
 
Het suffe is dat ik gewoon Live en een Push 1 heb. Ik zie er alleen zo tegenop om weer uitgebreid in een DAW te duiken, dat ik het niet eens als optie heb overwogen πŸ˜† Laatst waagde ik wel weer een poging en liep ik meteen vast. Dan wil je leuk muziek maken en zit je weer tutorials te bekijken en handleidingen door te spitten. Misschien moet ik maar een cursus boeken.
mee eens,
in eerste instantie kon ik ook niet veel met de push.
tis niet bepaalt heel intuitief vond ik. en ook session view kan ff wennen zijn tov arrangement view.
Maar met wat geduld is het niet superingewikkeld, gewoon een keer de tijd voor nemen met de manual ernaast. of een cursusje/lesje volgen idd (heb ik ook gedaan).
 
Ableton is op zich vrij eenvoudig als je eenmaal het principe doorhebt. Toen ik er net mee begon vond ik het ook nogal overwhelming (kwam uit de wereld van trackers en lineaire a-z sequencers), maar eigenlijk was ik er na een dag of twee studie al een heel eind mee.
 
Het suffe is dat ik gewoon Live en een Push 1 heb. Ik zie er alleen zo tegenop om weer uitgebreid in een DAW te duiken, dat ik het niet eens als optie heb overwogen πŸ˜† Laatst waagde ik wel weer een poging en liep ik meteen vast. Dan wil je leuk muziek maken en zit je weer tutorials te bekijken en handleidingen door te spitten. Misschien moet ik maar een cursus boeken.
Welke DAW gebruik je nu dan?
 
Laatst waagde ik wel weer een poging en liep ik meteen vast. Dan wil je leuk muziek maken en zit je weer tutorials te bekijken en handleidingen door te spitten. Misschien moet ik maar een cursus boeken.

Je kiest er bewust voor om je comfort-zone te vergroten - daarvoor is het nodig om heel even door het oncomfortabele te gaan. In jouw geval zorgen dat het technisch werkt en dat een klein beetje snappen.

Ik zou in jouw geval ook niet van plan zijn om leuk muziek te maken, want dat is het doel waar je op wilt uitkomen. Eerste fase is inderdaad even jezelf opnieuw configureren, zodat je lekker muziek kunt gaan maken.

Ik ben zelf trouwens geen fan van Push. Veel te "vastgebakken" hoe alles staat ingesteld. Veel leuker om zelf te bepalen welk knopje wat doet. Ook dat kan met Push, maar daar is 'ie niet voor bedacht en moet je dan even koppig in zijn.

Begin gewoon simpel.

Maak een loopje, en wijs de cijfer-toetsen op je toetsenbord toe aan de muteknoppen van de mixer. Da's al vet leuk, en eigenlijk al wat je in je OP omschrijft (lekker laten lopen/loopen, spoortje eruit, spoortje erbij).

Ontdek dat je clips ook als one-shots kunt triggeren, voor die ene fill-in. Wijs zo'n clip toe aan, zeg, "z".

Kleine mijlpaaltjes.
 
Het suffe is dat ik gewoon Live en een Push 1 heb. Ik zie er alleen zo tegenop om weer uitgebreid in een DAW te duiken, dat ik het niet eens als optie heb overwogen πŸ˜† Laatst waagde ik wel weer een poging en liep ik meteen vast. Dan wil je leuk muziek maken en zit je weer tutorials te bekijken en handleidingen door te spitten. Misschien moet ik maar een cursus boeken.
Maar je trad toch ook op met Live en de launchcontrol, dan kan je toch ook claps enz in clips zetten die je af en toe aanzet.
Met een drumcomputer moet je toch ook alles in programmeren, of bedoel je het anders?
 
Welke DAW gebruik je nu dan?

Ik doe alles in Studio One en dat bevalt op zich prima. Ik kan er mee lezen en schrijven. Daarom is een nieuwe DAW ook zo irritant 😁 Ook met sneltoetsen, ik druk onbewust een combinatie in en dan gebeurt er iets wat ik niet snap.

Live heb ik voor live-sets in combinatie met de Push en een Novation Launch Control. Maar dan gebruik ik maar 2% van wat Live kan en zit ik nog steeds regelmatig te mopperen, omdat ik iets niet snap.
 
Als die 2% exact is wat jij nodig hebt, waarom dan verder zoeken? Je doel is toch live kunnen pielen, niet Live volledig beheersen?

Maak wave-rendertjes vanuit Studio One, importeer ze in Ableton, en heb er plezier mee, zou ik zeggen. CTRL/CMD + M (midi) en K (keyboard) zijn je beste vrienden.

Grootste vertaalslag is de Session-view, geef het kwartje de kans om te vallen. Die sneltoetsen komen later wel.

...... of gewoon lekker niet. Maar dan moet je misschien je doelen bijstellen.. heb je de vraag trouwens al gesteld binnen de Studio One community? Wellicht heeft iemand een importeerbare module (of iets dergelijks, weet niet precies hoe dat werkt in S1).
 
Als je iets meer interactie zoekt is een Ipad wellicht wel een optie. Zat leuke siequencing/looping apps. Het kan ook in combinatie met een normale daw, zet je de ipad i/o op je master bijv. Of specifieke (DJ) FX vst's kunnen ook het geheel wat meer dynamisch maken. Ik gebruik nu bijv. een Pioneer DJ effect en moet nog Baby Audio Transit proberen. Uiteraard kun je dit ook outboard doen, dus gewoon ouderwets kanalen apart naar een mixert sturen en daar lekker kloten met fx (of bijv. de octatrack/loopers).

Zelf ben ik overigens nu aan het experimenteren met Traktor. Dit omdat de FX best goed zijn in Traktor, en ook gelijk wel heel performance achtig, je kunt niet heel veel fout doen met die fx ;) De 4 decks gaan dan apart naar de Roland MX-1 waar ik het nog verder kan filteren enzo, kanalen uit en aan zetten met eventueel nog een AUX fx. Het idee is met kortere loops zo wat uitgebreidere composities te maken (op een spelende wijze).
 
en/of met Native Instruments Maschine
kan me voorstellen dat Maschine nog wel een beter idee is voor je. Weet niet hoe dat tegenwoordig werkt, maar de eerste versie kon je als plugin in een daw draaien. Kan me voorstellen dat je dan makkelijk loops en midi clips naar/van maschine slepen en verschillende maschine tracks kan routen naar studio one tracks. Dan behoudt je studio one voor het DAW gebeuren en kan je in de maschine los met loop, patterns en scenes :)
 
Back
Top