DAW omtoveren tot interactieve Groovebox: kan dat?

Dan gaat de overgang geleidelijk, toch? Ik wil gewoon een aan of uit voor het hele kanaal. Dus dat je een 16 maten loop met alles tegelijk laat lopen, en dat je dan al jammend bedenkt wat je aan en uitzet, net als bij een live-set.
Dat hangt volledig van je midi controller af, je kan ook een cc value meesturen natuurlijk ;)
 
Dan gaat de overgang geleidelijk, toch? Ik wil gewoon een aan of uit voor het hele kanaal. Dus dat je een 16 maten loop met alles tegelijk laat lopen, en dat je dan al jammend bedenkt wat je aan en uitzet, net als bij een live-set.
Als je een macro gebruikt kun je de curve aanpassen. Dan kan het vrij direct zijn met kleine draai. Je kunt overigens ook de bypass automaten volgens mij dus dan is het mogelijk ook directer.
 
Want dan ben ik er wel zo'n beetje en hoef ik niet Live helemaal te leren 👍
Helemaal goed als je er (bijna) uit bent :)

Maar voor de volledigheid wil ik je nog wel wijzen op een paar voordeeltjes van Ableton is session view (al dan niet met push of een andere controller) waarvan ik niet weet in hoeverre dit met de aangedragen alternatieven te doen is. En misschien boeit het je ook totaal niet (of weet je dit allemaal al lang). dus, zoals gezegd, puur voor de volledigheid:

  • In session view kun je, naast het aan en uitzetten van de verschillende tracks, ook per track verschillende "clips" triggeren. bijvoorbeeld een ander patroon van een zelfde drumkit, of een wisseling van de lead-melodie bijvoorbeeld. maar je kunt ook denken aan dezelfde melodieen of patronen maar dan met verschillende automatie enveloppen op de verschillende clips.

  • Ook kun je een "scene" triggeren (dat is een setje clips die je dan met 1 druk op de knop allemaal kan laten wisselen), zo kun je bijvoorbeeld een scene maken voor een intro/outro/fill, whatever.

  • Voor die individuele clips kun je ook een lengte specificeren (de hoeveelheid bars dat de clip speelt voordat ie loopt. door verschillende cliplengtes in te stellen voor verschillende geluiden kan je ook polyrimische dingetjes doen.

  • Bij het triggeren van een nieuwe "clip" zal ie eerst de huidge maat afmaken (default) voordat ie wisselt (dus overgang klinkt soepel).
 
Maar voor de volledigheid wil ik je nog wel wijzen op een paar voordeeltjes van Ableton is session view

Dat klopt helemaal en ik heb zelfs gewerkt met Ableton 6 en 7. Ik kon alleen nooit wennen aan de interface en ben toen verder gaan kijken. Ik zie heel veel voordelen en misschien stap ik ook ooit terug. Dat zou wel het meest logisch zijn, ook voor mijn live-act. Maar ik vind het zo irritant als ik tegen dingen aanloop als ik gewoon een half uurtje muziek wil maken. Dat weerhoudt me nu even.
 
Maar ik vind het zo irritant als ik tegen dingen aanloop als ik gewoon een half uurtje muziek wil maken. Dat weerhoudt me nu even.
snap ik wel,

kijk, ableton is simpelweg echt wel de beste keuze hiervoor, maar de learning curve moet je maar net zin in hebben.

Waarom ga je niet gewoon met een looper werken voor die korte fun sessies, ik doe dat zelf ook en het is best een goedkope oplossing, ik gebruik een boss RC505 ervoor, maar er zijn ook wel andere. En dan is het gewoon on the fly vanaf niets gewoon lekker jammen en live je song bouwen. Super intuitief en ook wel een mooie toevoeging om ook in de studio er tussen te hangen als je het ook daar wil gebruiken (maar meestal zul je het los gebruiken). Een goed voorbeeld zijn de live sets van Marc Rebillet, vooral de buiten live sessies zijn legendarisch (die duren 2 uur per keer en zijn volledig geimproviseerd vanaf niets).

Maar goed 2 uur kijken is wat lang, hier zie je hoe hij het toepast in 2 minuten om even snel een track te maken:
 
Je kunt overigens ook de bypass automaten volgens mij dus dan is het mogelijk ook directer.

Yes, dit werkt! Dat had ik niet zelf bedacht. Ik heb nu de Mixtool op -24 dB gezet en dan Bypass aan een draaiknop toegekend 👍 Nu nog uitvinden hoe ik overzicht houd in de brei aan midi-sporen, haha. En hoe dat Macro-verhaal werkt in Studio One, want dat vind ik ook nogal vaag. Maar dat komt vast goed.

Hier ben ik echt blij mee, beeldscherm uit en dan gewoon lekker jammen 🤗
 
Vandaag ben ik ook nog op deze gestoten: Wave alchemy Triaz. Ze hebben hem eerst in Kontakt ontwikkelt en ondertussen helemaal herschreven als VST.
Het is een NI Battery mét sequencer:





Hier is nog de oude Kontakt versie:

 
Ik heb niet alles gelezen, dus wellicht is het al gezegd. Maschine plus en Push3 standalone zijn mijn inziens het meest uitgebreid. Je kan ze standalone, maar ook binnen je daw draaien. Ik heb werkelijk alle mogelijke combinaties van hardware en software geprobeerd om te kijken wat het beste werkt. Push 3 standalone komt mijn inziens als meest veelzijdig en toch gefocust als beste uit de bus. Kan wel eens een en ander laten zien als je dat wilt. Heb beide nog.
 
Kan wel eens een en ander laten zien als je dat wilt. Heb beide nog.

Dank voor je aanbod, die houd ik in het achterhoofd 👍 Ik heb inmiddels een ervaren Live-trainer gevonden die me binnenkort wat bijlesjes geeft. Dan hoop ik in zo min mogelijk tijd Live onder de knie te krijgen. Vanavond ook weer even gestoeid en het wijst zich voor een groot deel zelf. Als ik vast loop, vraag ik het aan ChatGPT. Dat is ook een heel geduldige instructeur 😉
 
waar het in mijn ervaring op neer komt is met het 'interactief maken' dat je je eigen electronische muziek instrument bouwt van allemaal verschillende onderdelen, mijn lievelings blijft de APC40
 
Vandaag ben ik ook nog op deze gestoten: Wave alchemy Triaz. Ze hebben hem eerst in Kontakt ontwikkelt en ondertussen helemaal herschreven als VST.
Het is een NI Battery mét sequencer:

Deze verdient misschien wel zijn eigen draadje maar wat ik echt wel uniek vind is de mogelijkheid om samples te layeren, en daar dan met de XY pad de balans te vinden. Dit zou je vast ook kunnen automaten en dan heb je weer wat variatie.
 
Deze verdient misschien wel zijn eigen draadje maar wat ik echt wel uniek vind is de mogelijkheid om samples te layeren, en daar dan met de XY pad de balans te vinden. Dit zou je vast ook kunnen automaten en dan heb je weer wat variatie.
De midi automation in Triaz is begrenst tot 12 macros die je kan toewijzen aan willekeurige draaiknoppen of drukknoppen...daarmee is alles gezegd...
Als je bv de solo's van de 12 sounds wil mappen is het al gedaan en heb je niks meer over voor de rest :D Die XY pad kan je niet eens midi mappen met deze macros

Wat ze wel hebben zijn ook nog 12 motion assign macros, die kan je ook aan alles toewijzen, deze keer ook aan de XY pad maar die kan je dus alleen gebruiken als "per step" automation. Dat kan je dus ook met die XY pad en dus per step ;)

1708371061517.png
 
Laatst gewijzigd:
Dit is ook handig en uniek voor Ableton. Alles wat met een Push kan, kan ook met deze app op een iPad. Maar als bonus kun je in de sessionview noten editen in clips en zie je de namen in het clip overzicht..

btw.. best wel vaag. Touchable is vrijwel hetzelfde principe en heb ik jaren terug gekocht.. Bij de aanschaf van een nieuwe iPad bleek dat ik een Upgrade moest kopen van Touchable.. die vervolgens niet aan de praat was te krijgen.. Toen ik het uit ging zoeken bleek ik niet de enige met dit probleem.. Gelukkig kon ik een restitutie aanvragen via Apple store en toen via de klachtenregen over Touchable bij deze app uitgekomen. Was 15 euro dacht ik..


 
Laatst gewijzigd:
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar misschien voor mensen die zich dit ook ooit afvragen en iets anders zoeken dan ableton. Ik heb namelijk nog niemand Reaper zien noemen voor het werken hiermee. Het heeft óók wat setup nodig, en een beetje DIY, maar het is echt super makkelijk werken zodra je al je actions goed hebt ingesteld.

Ik heb een standaard template die ik met een nieuw project kan openen. Deze heeft 5 tracks en 4 secties van vier maten elk.
Vervolgens heb ik een midicontroller waarmee ik tracks 1 t/m 10 (ik kan er nog 5 bijmaken) individueel kan muten.
En met dezelfde midicontroller kan ik naar verschillende secties springen zodra deze sectie klaar is met spelen. De volgende sectie looped dan automatisch (en zelfs een knopje met 'goto next section'). Ook kan ik het aantal secties vergroten (naar 8 bijvoorbeeld, of voor sommige projecten maak ik elke sectie 2 of 6 maten lang).

Ik gebruik ook externe synths, en daarmee kan ik óók met een druk op de knop elke track opnemen voor de sectie waar ik in zit.
Wat ik ook vaak doe is een extra track altijd open hebben staan zonder opname waar ik dan een beetje noodle met een synth over de beats heen.

Al die knoppen heb ik wel een keer moeten instellen.
Nadeel: Kost veel setup tijd.
Voordeel: Door het zelf instellen vergeet je het een stuk minder snel, ook kan je echt alles aanpassen naar wat je zelf handig vindt.

Plaatje voor als mijn tekst wat onduidelijk is:
1708439714948.png
 
Ben ook Reaper gebruiker maar heb het opgegeven om mensen hierover te vertellen....als je de tijd neemt om deze DAW en zijn mogelijkheden te leren dan wil je nooit nog iets te maken hebben met andere DAWs ;) En dat allemaal in een setup van minder dan 20 MB, om dan nog te zwijgen van hoeveel beter Reaper gebruik maakt van je verschillende processors. En hoe snel de laadtijden van een project zijn..Daar kunnen alle andere DAWs een puntje aan zuigen. Ow...en de prijs ;)

Persoonlijk vind ik ableton ook het ergste wat ik ooit gebruikt heb. Zeker als het aankomt op integratie van externe VSTs, scannen van plugins, om maar te zwijgen van hoe het er uit ziet. Anyway, als jullie bombario van Ableton willen overtuigen, ga je gang ;)
 
Laatst gewijzigd:
Ben ook Reaper gebruiker maar heb het opgegeven om mensen hierover te vertellen....als je de tijd neemt om deze DAW en zijn mogelijkheden te leren dan wil je nooit nog iets te maken hebben met andere DAWs ;) En dat allemaal in een setup van minder dan 20 MB, om dan nog te zwijgen van hoeveel beter Reaper gebruik maakt van je verschillende processors. En hoe snel de laadtijden van een project zijn..Daar kunnen alle andere DAWs een puntje aan zuigen. Ow...en de prijs ;)

Persoonlijk vind ik ableton ook het ergste wat ik ooit gebruikt heb. Zeker als het aankomt op integratie van externe VSTs, scannen van plugins, om maar te zwijgen van hoe het er uit ziet. Anyway, als jullie bombario van Ableton willen overtuigen, ga je gang ;)
Nee hoor, als ik iemand zou willen overtuigen, dan zeg ik Bitwig... :D
 
Back
Top