Inhoudelijke en technische discussies over synths van Behringer

Het doet me beetje denken aan de mogelijkheid om in, vooral oude, analoge synths aan de calibratie trimpotjes onder de motorkap te draaien, maar in software is 100x fijner natuurlijk want je kunt verschillende instellingen als presets opslaan en makkelijk resetten - in tegenstelling tot het gekl**t als je iets verprutst op zo'n oud bord. Zoals eerder opgemerkt zou het me niet verbazen als het een interne tool is om de UB-Xa te calibreren en voor betatesters om de UB-Xa met hun originele OB-Xa te matchen, maar dat ze het er gewoon in hebben laten zitten voor de gebruikers. Het is zeker een interessante ontwikkeling die hopelijk navolging zal gaan vinden.
 
Laatst gewijzigd:
Uit je Posts maak ik op dat je van behringer een bepaalde vernieuwing verwacht maar waar baseer je die op? Ik ben niet zo thuis in behringer maar het staat bij mij vooral bekend als kopiëren van bestaande producten en dit voor een scherpe prijs in de markt zetten. Niet voor revolutionaire ontwikkelingen.
Nou er zijn wetmatigheden binnen de economie, dit is 1 van mijn favo's Wet van de remmende voorsprong - Wikipedia

Zoals ik het zie, je kijkt naar de meeste gewilde en de wat duurdere stukken gear/instrumenten en je kijkt hoe complex ze eigenlijk zijn 30/40 jaar later.
Dan ga je daar op verder bouwen. Een usb met software daar, Midi, wat extra CV wat het origineel niet had.

Volgensmij heeft de Td-3 al mee in en uitgangen dan het origineel?

So on and so forth... de UB-xa is gewoon weer een stap.
 
Ze maken geen clone, dat zou veel te duur worden. Ze maken iets wat er op lijkt. Als ze een ander soort matrix maken verandert ook het karakter. Dus dan spreekt dat de doelgroep die een VCS3 wil minder aan. Behringer zal proberen om iets neer te zetten wat er zoveel mogelijk op lijkt inclusief eigenaardigheden/beperkingen.

De originele heeft bv best complexe bedrading, dat gaat Behringer iig niet op dezelfde manier doen:

Bekijk bijlage 3844798
Als B met een echte ghielmetti pin matrix zou gaan werken dan had ie direct onbetaalbaar geweest. Dure shit !

Ze zullen waarschijnlijk net als bij de Syntrx een digitaal alternatief gaan gebruiken. Ik gok er op dat ie toch gewoon ruim onder de 100 blijft. Ik gok gezien de grote en eenvoud op : 599,-

Legio mensen gaan hem dan kopen en komen er dan vlot achter dat een Synthi eigenlijk helemaal niet zo’n bijzonder ding is.
 
Zal wel nodig zijn dat ze hun eigen patchmatrix developen.
Een originele Ghielmetti kost je +-700 euro. Dan komt er nog tax en verzending bij want ze leveren vanuit Zwitserland.
Dan is het zowiezo al onmogelijk om de prijs onder de 1000 euro te houden.

The Cloney Project uit Duitsland was een bouwpakket van de VCS-3. Kit kostte je wel 2500 euro. En dan moest je hem nog bouwen.
 
Die originele matrices zijn ook allemaal volledig bedraad enzo, als dat met PCB / automatisch bestukken kan zal dat flink schelen. Het zou niet echt des Behringers zijn om producten met moeilijk handwerk te gaan maken.
 
Zal wel nodig zijn dat ze hun eigen patchmatrix developen.
Een originele Ghielmetti kost je +-700 euro. Dan komt er nog tax en verzending bij want ze leveren vanuit Zwitserland.
Dan is het zowiezo al onmogelijk om de prijs onder de 1000 euro te houden.

The Cloney Project uit Duitsland was een bouwpakket van de VCS-3. Kit kostte je wel 2500 euro. En dan moest je hem nog bouwen.

Ze hebben vorig jaar een AKS kit gedaan, die kostte 3800 euro.

En Ghielmetti matrix is idd erg duur, maar de pins zijn ook bijna 10 euro per stuk. Dat tikt ook snel aan a 25 pins ofzo. Het zijn dan ook geen eenvoudige shorting pins maar ze verbinden de twee polen in de matrix middels een weerstand of een diode, dus de kleur van de pin geeft ook weer welke waarde er in zit.
 
En Ghielmetti matrix is idd erg duur, maar de pins zijn ook bijna 10 euro per stuk. Dat tikt ook snel aan a 25 pins ofzo.
Dat zijn ook al oude prijzen:

IMG_1274.jpeg
 
Maar ja, als Behringer wat slims heeft verzonnen om hetzelfde principe makkelijker/goedkoper te produceren EN ze draaien ze per miljoen ipv per stuk (bij wijze van spreken) zal dat toch ook wel wat doen. Ik heb geen intieme kennis van hoe die matrix in elkaar zit, maar het principe zelf lijkt me geen rocket science toch?
 
Die Ghielmetti matrix is wel volgens industrieele standaard.
Het is volgens mij helemaal niet zo makkelijk om een matrix te maken anders hadden we die allang in de DIY wereld gezien.

Daarom zou ik als BH een VCS kloon maakt voor 800 euro of minder zal ik niet zo veel vertrouwen hebben in de betrouwbaarheid op de lange duur van de matrix.
Het is altijd een afweging natuurlijk.

Dit soort statements zijn helemaal niet anti BH maar meer realistisch over de compromissen die in een product worden gemaakt.
De duurste componenten zijn de mechanische, pots, knoppen, matrixen, schakelaars etc.

Ben verder best fan van BH in veel gevallen.
Super blij met mijn Model D. en de Pro One is leuk.
De Deepmind is een coole poly.
De UB-XA lijkt me ook een tof ding zeker met die atrophy settings.
 
Dit soort statements zijn helemaal niet anti BH maar meer realistisch over de compromissen die in een product worden gemaakt.
De duurste componenten zijn de mechanische, pots, knoppen, matrixen, schakelaars etc.

Ja voor de prijs dat ze voor hun dingen vragen kunnen die zaken gewoon niet super kwaliteit zijn. Maar ze hebben wel bv. hun motorfaders zelf ontzwikkeld om gewoon goedkoper te kunnen bouwen. Dus een ghielmetti clone zal op een of andere manier ook wel goedkomen ...
 
Ja, denk ook dat de uitdaging vooral in het mechanische en arbeid zit. Prijsreductie van onderdelen, optimalisatie van assemblage en automatisering van calibratie. Daar werden ze tot nu toe steeds beter in. Tenminste als je het prijssegment voor ogen hebt waarin ze willen verkopen. Zoals vaker gezegd, zou ik het fijn vinden als ze minder bezuinigen op mechanica (bijv. pots en bevestiging van jacks) en ook een iets hoger segment gaan bedienen. Ik zie ze nog wel de meest succesvolle producten opnieuw uitbrengen in een plus-uitvoering. Dat vind ik het meest verraderlijke: hun potentieel software-achtige levenscycli. Als je niet oppast heb je 2 of meer versies in huis (RD8, TD3, MS1 zitten al op 2). Maar mss is dat ook wel vooruitgang. En dat je de eerdere versies bijvoorbeeld doorgeeft aan familie en vrienden net zoals met telefoons en laptops.

Ik zie ze de matrix ook nog wel doen voor een nette prijs met genoeg kwaliteit. De specs van Ghielmetti zijn bedoeld voor industriële toepassingen en eigenlijk overkill voor een synth. Zou wel heel leuk zijn als Behringer die matrix als ze 'm dan toch ontwikkeld hebben ook voor nieuwe producten gaat inzetten.
 
Ja ze kunnen het wel.
En idd een Ghielmetti matrix is wellicht wat overkill.
Maar goed op dit moment is er niets anders.
Ben benieuwd of de POC een success was of dat de matrix te complex en duur bleek. In dat laaste geval komt de VCS kloon er wellicht niet.

Ik heb er verder geen verstand van synths bouwen op grote schaal maar goed.

Maar als je dan een rekensom maakt balans tussen kwaliteit/duurzaamheid/tollerantie en de winst dan verwacht ik wel dat een product in de goedkope versie vs de iets duurzamere het beter doet kwa winst.

Al is het alleen al in aantallen.
Fictieve synth.

100000 a 250 euro
50 000 a 300 euro.
waarin de 50 euro meer alleen maar in betere mechanieka en calibreren zit.

Tja lijkt me dat er weinig winst te halen valt in betere componenten en daardoor minder waarschijnlijk.
 
Maar als je dan een rekensom maakt balans tussen kwaliteit/duurzaamheid/tollerantie en de winst dan verwacht ik wel dat een product in de goedkope versie vs de iets duurzamere het beter doet kwa winst.

Ja, maar daar zitten grenzen aan. Synths blijven toch wel een niche-markt, zelfs al zou iedereen die maar een beetje interesse heeft in synths eentje van je kopen. Op een gegeven moment loop je tegen een grens aan qua aantallen wat je realistisch mag verwachten te verkopen. Dit is anders dan markten die veel algemener zijn. Denk aan kleding, iedereen koopt dat, een fabrikant die dit goedkoop weet te produceren zal die grens niet zo snel tegenkomen.
 
Ja, maar daar zitten grenzen aan. Synths blijven toch wel een niche-markt, zelfs al zou iedereen die maar een beetje interesse heeft in synths eentje van je kopen. Op een gegeven moment loop je tegen een grens aan qua aantallen wat je realistisch mag verwachten te verkopen. Dit is anders dan markten die veel algemener zijn. Denk aan kleding, iedereen koopt dat, een fabrikant die dit goedkoop weet te produceren zal die grens niet zo snel tegenkomen.
Synths blijven een beetje een niche markt maar als de niche markt zich heeft uitgebreid tot China, India en een aantal landen in Afrika omdat daar steeds meer mensen wonen die wat te besteden hebben dan praat je over een flinke niche markt uiteindelijk.
Een synth van een paar duizend blijft altijd wel een beetje niche natuurlijk maar synths die een paar honderd euro kosten is toch een ander verhaal, dat worden een soort gebruiksartikelen.
 
Ja, maar daar zitten grenzen aan. Synths blijven toch wel een niche-markt,
Ja, ik zie ze daarom hun expertise ook wel toepassen buiten dit gebied en uitbreiden naar andere sectoren. Zoals softwarebedrijven autos gaan verkopen en advertentiebureaus vr-helmen.

Misschien gebeurt dat bij Behringer ook al wel b2b.. Hun chipdivisie Coolaudio zal toch meer dan alleen synthchips produceren stel ik me voor.
 
Back
Top