Inhoudelijke en technische discussies over synths van Behringer

ishi

Administrator
Staff member
Lid sinds
16 december 2017
Berichten
2.662
Locatie
Utrecht
1706821212260.jpeg


Deze plek is bedoeld om info te delen en verder na te praten over synths en andere producten van Behringer. Het gaat dan uitdrukkelijk om inhoudelijke en technische wetenswaardigheden.

Om nieuwe producten van Behringer te melden hebben we deze plek:


Om met elkaar te kletsen over de deugden en ondeugden van Behringer kun je hier terecht:

 
Laatst gewijzigd:
Gaat dus net geen 1300 euro kosten.

Hmm dan gaan we de VCS3 ook niet onder de 1000 euro krijgen!

De VCS3 is een monosynth ipv een 16 voice poly met relatief weinig knoppen en zonder full size poly aftertouch keyboard in grote metalen behuizing. De enige 'special' is de mod matrix denk ik? Lijkt me dat 'ie flink goedkoper zou moeten kunnen de UB-Xa/UB-X.
 
De VCS3 is een monosynth ipv een 16 voice poly met relatief weinig knoppen en zonder full size poly aftertouch keyboard in grote metalen behuizing. De enige 'special' is de mod matrix denk ik? Lijkt me dat 'ie flink goedkoper zou moeten kunnen de UB-Xa/UB-X.

Ik hoop dat je gelijk hebt !
 
De VCS3 is een monosynth ipv een 16 voice poly met relatief weinig knoppen en zonder full size poly aftertouch keyboard in grote metalen behuizing. De enige 'special' is de mod matrix denk ik? Lijkt me dat 'ie flink goedkoper zou moeten kunnen de UB-Xa/UB-X.
Uh ja die mod matrix is dan ook wat het megaduur gaat maken.
 
Klonk idd heel goed. Het was een model 2. Ik had ´m op de AUX/effect insert van mijn portastudio (Tascam 244) staan toentertijd. Kostte nieuw volgens mij 750 gulden.
Cool ik heb net een Tascam 244 gerefurbished, Alle pots, faders schoongemaakt en het loopwerk geserviced.
De mixer klinkt best wel tof.
De DBX weet ik nog niet...

Over die VCS en de prijs.
Is moeilijk te zeggen maar als hij echt 1000 euro of meer gaat worden kun je dan niet beter een Erica synth Syntrx halen?

Ik schat dat hij rond de 800 euro gaat kosten.
En dan houd ik het liever bij mijn Syntrx MK1.
 
De DBX weet ik nog niet...
Ik was iig onder de indruk van de kwaliteit van de DBX op de 234, ontzettend knap hoe goed ze een simpele cassette konden laten klinken. Ik heb de 424 mkII gehouden juist om ook zonder DBX met een lekker laagje noise te kunnen fröbelen.

Over die VCS en de prijs.
Is moeilijk te zeggen maar als hij echt 1000 euro of meer gaat worden kun je dan niet beter een Erica synth Syntrx halen?
Ik zou het bijzonder knap vinden als ze 'm onder de 1500 weten te houden, laat staan onder de 1000. Als het wel lukt vraag ik me af of het dan alleen qua uiterlijk zal lijken op een VCS3. Ze zullen de matrix waarschijnlijk anders moeten gaan implementeren willen ze de kosten enigzins kunnen drukken en ik denk dat dat ergens consessies in de sound gaat geven. Syntrx is ook alleen maar geïnspireerd door Synthi, ik heb er eentje uitgeprobeerd bij DMF en vond de sound nog niet een beetje lijken op mijn Pin Portabella. De interface lijkt er misschien wat op maar is toch echt een ander beestje. Een leuk beestje, daar niet van, maar wel anders.
 
ja de Syntx is geen Synthi.
Veel stabieler de Synthi VCO's zijn veel rauwer en de Syntrx heeft alleen wat DNA maar goed.

Over de DBX ik heb alleen maar op een Type I cassette getest.
De DBX vernaggeld de transients en het lijkt erop als ik de tape probeer te driven dat ik eerder de VCA's van de DBX aan het driven ben.
Dus zal snel ff met een type II cassette testen en de DBX in bypass zetten.
Denk beter geen DBX en dan er je eigen compressor tussen zetten....
Maar goed we zullen zien.
 
Uh ja die mod matrix is dan ook wat het megaduur gaat maken.

Dat en ik vermoed ook de ontwikkelingstijd van 5 jaar de prijs wat zal opdrijven.
Hieruit kun je wel opmaken dat het geen makkelijke synth was om na te klonen.
 
Veel stabieler
Hangt er vanaf wat je daar onder verstaat. Als je een oude Synthi of VCS3 hebt die niet geserviced is dan zal die inderdaad kuren vertonen. Maar eentje die nu uit de fabriek komt rollen of bv door @Papz geserviced is zal echt niet onstabiel zijn. Mijn Portabella tracked bv ook prima over een paar octaven, maar de pins/matrix hebben wel invloed. Volgens mij omdat het een unbuffered matrix betreft. Ik denk dat Syntrx een digitale matrix gebruikt, een gebufferde, en daarom wat voorspelbaarder is in gedrag.
 
Ik vraag me af of ze echt een 100% clone gaan maken bij B. Als in mocht bepalen zou het een digitale matrix worden met patch opslag
 
De syntrx matrix is analoog gebuffered, digitaal gestuurd.
Maar goed als je alleen een VCO tracked dan doet die dat over heel veel octaven.
De Synthi tracked toch maar een paar ocatven? 2 ofzo en niet 6-8.
 
Ik vraag me af of ze echt een 100% clone gaan maken bij B. Als in mocht bepalen zou het een digitale matrix worden met patch opslag

Ik zou er geen vergif op innemen.
Ze lijken alle onhandigheden mee te klonen.
Kijk alleen maar naar de instrument selectie van die 78 die ze hebben aangekondigd.
Maar men kan altijd hopen...
 
Ik vraag me af of ze echt een 100% clone gaan maken bij B. Als in mocht bepalen zou het een digitale matrix worden met patch opslag
Patch opslag op de Syntrx is bijna useless naar mijn mening.
Je slaat wat dingen op waarna je die terug roept heb je geen idee meer van wat het was.
 
Patch opslag op de Syntrx is bijna useless naar mijn mening.
Je slaat wat dingen op waarna je die terug roept heb je geen idee meer van wat het was.
Ik vermoed dat behringer daarom ook verder gaat. Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die achter een piana zonder enig preset een heel stuk spelen he :D grapje
 
Ik vermoed dat behringer daarom ook verder gaat.
Dat is niet wat ze laten zien.
De vraag is waarop ze gaan besparen.

Daar komt ook bij zodra een synth patch memory heeft de controls minder resolutie krijgen.
Dus een volledig analoge synth zonder patch memory heeft ook weer voordelen.
 
Over de DBX ik heb alleen maar op een Type I cassette getest.
De DBX vernaggeld de transients en het lijkt erop als ik de tape probeer te driven dat ik eerder de VCA's van de DBX aan het driven ben.
Dus zal snel ff met een type II cassette testen en de DBX in bypass zetten.
Denk beter geen DBX en dan er je eigen compressor tussen zetten....
Maar goed we zullen zien.
Regel je de 244 wel steeds af op het type tape dat je gebruikt? Hij zal vast niet op ferro afgesteld staan (TDK D90 en zo). Zelfs de ene chroom is de andere niet. Zo is er een flink verschil tussen Maxell II en Maxell IIS
 
Moet zo'n matrix per se heel duur zijn? Zijn toch relatief eenvoudige schakelingen, en met de PCBs en die kleine SMT componenten van tegenwoordig lijkt me zoiets eenvoudiger te realiseren dan in in de tijd van het origineel.
 
Dat is niet wat ze laten zien.
De vraag is waarop ze gaan besparen.

Daar komt ook bij zodra een synth patch memory heeft de controls minder resolutie krijgen.
Dus een volledig analoge synth zonder patch memory heeft ook weer voordelen.
Ik weet het niet zeker maar Neutron en TD-3-MO hebben NRPN geloof ik
 
Back
Top