harrison mixbus v6

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.471
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
voor degenen die mixbus 5 (of lager zelfs?), update voor €21. maar wellicht heb je dat al zelf gezien, want harrison duwt nogal wat e-mails eruit...

ook de grote versie is naar versie 6, al is de groote versie vooral meer eq mogelikheden. verder is mixbus 6 identiek aan 32c.
 
Update van 5 naar 6 heeft, zover ik kan zien, voor mij geen meerwaarde, maar waarschijnlijk zal ik toch wel gaan updaten. :)

harrison duwt nogal wat e-mails eruit...

Het is fijn om op de hoogte te worden gehouden van aanbiedingen, alleen Harrison schijnt er idd een sport van te maken om zoveel mogelijk acties te versturen, wat soms best irritant is.
 
voor degenen die mixbus 5 (of lager zelfs?), update voor €21. maar wellicht heb je dat al zelf gezien, want harrison duwt nogal wat e-mails eruit...

ook de grote versie is naar versie 6, al is de groote versie vooral meer eq mogelikheden. verder is mixbus 6 identiek aan 32c.

Ik heb ook Mixbus en af en toe gebruikt voor het mixen van mijn muziek, maar ik heb óók Digital Performer v10, wat uiteraard ook een mix-sectie heeft. Ook daar heb ik voor mijn gevoel aardige mixen mee gemaakt. Mijn vraag: wat vind jij goed aan Mixbus? In het begin had ik het idee dat de boel wat warmer klonk, idd analoger, maar klopt dat ook? (Idd wel een berg emails steeds en iedere keer moet ik controleren of de aangeboden plug-ins al niet heb...:P)
 
Ik heb ook Mixbus en af en toe gebruikt voor het mixen van mijn muziek, maar ik heb óók Digital Performer v10, wat uiteraard ook een mix-sectie heeft. Ook daar heb ik voor mijn gevoel aardige mixen mee gemaakt. Mijn vraag: wat vind jij goed aan Mixbus? In het begin had ik het idee dat de boel wat warmer klonk, idd analoger, maar klopt dat ook? (Idd wel een berg emails steeds en iedere keer moet ik controleren of de aangeboden plug-ins al niet heb...:P)

warmer, ja zo noem je het denk het, zo wordt het genoemd. de mix klinkt "voller", en er is gelijk meer "glue". het is wel zo dat de "kleuring", hoe mooi die ook is, niet altijd is wat je wil. donker zou ik ben willen noemen, in posititieve zin.
wanneer je de keuze hebt...

in elke daw kun je goed mixen, ik mix wel het beste in cubase, maar dat is ook gewenning.

toen ik mixbus v5 voor het eerst uitprobeerde, had hetzelfde projekt in reaper. in mixbus klonk het gelijk "beter", het is fijn mixen. maar zoals ik al zeg het beïnvloedt het geluid, wat natuurlik de bedoeling is. ik heb geprobeerd de 2 versies, identieke plugins. naar elkaar toe te brengen. dat lukte enigszins. ik zou het niet voor al mijn projekten gebruiken, zelf, dat is een persoonlikke keuze.

het geluid is gewoonweg erg goed van mixbus v5. dit betekent niet dat een andere daw slechter klinkt, de engine is simpelweg anders, de mixbus engine is geëmuleerd..
maar wanneer je makkelik een lekker volle mix wil hebben, dan werkt mixbus erg goed.

ik heb geen digital performer 10, noch ooit geprobeerd (al heb ik een motu interface...).

maar het lijkt me dat, ik herhaal, in elke DAW kun je goed mixen. en ook in mixbus moet je afstellen, wat wel makkelikker gaat, is dat het sneller een eenheid wordt, maar dat doet saturatie altijd... of harmonische "vervorming" (buizenversterkers hebben een hoge harmonische vervorming b.v. dat klinkt anders dan bij solid-state versterkers, wanneer die zo'n hoge vervorming hebben, bij buizenversterkers klinkt het aangenaam, het kleurt.)

ik denk dat ik hier heel voor de hand liggende dingen beschrijf. en wederom te lang...

en zoals al gezegd, werkt het voor het type muziek dat je maakt. ik begin vrijwel altijd met eigen geluiden, en met mixbus worden ze dan ook veranderd. dan kan ik positief ervaren of soms ook als, niet gewenst. maar wanneer je de analoge kleuring je ding is, is het echt erg goed.

ik heb mixbus v5, in een aanbieding gekocht, met 4 plugins (hun eigen formaat), voor €40 of zo. ik ga zeker na v6, de engine is niet verbeterd, maar wel veel under the hood, wat voor de update prijs van €21 zeker gerechtvaardigd is. dat is ook de standaard update prijs.

wederom, zeg ik, lange reaktie. je koopt, hardware, een console, of mixer, als ze analoog zijn, voor de "kleuring", hoe ze klinken daar onderscheiden ze zich ook in.

dus je koopt een emulatie van een harrison console. en klinkt gewoon erg goed.

ik moet er nog een nummer in voltooien, waarvan ik merk, ja die werk erg mooi in mixbus.

ik heb meerdere DAW's, niet vanwege de kleuring, want plugins klinken daar hetzelfde (op de stock devices/plugins na natuurlik), maar vanwege de werkwijze, en soms vanwege de controller (ahum). de mixbus is voor mij een mooie aanvulling, wanneer ik voel ja die moet in mixbus.

(ik moet eens ook reakties herlezen en herschrijven, want dit is gerommel.... ik laat het zo, want eigenlik rommel ik ook zo aan in, in de studio, zoekend naar de goede basissound, dan een goede track, dan de goede mix, ik gebruik bij mixen wel heel weinig compressors of eq's, tegenwoordig. wel veel effects voor sounddesign. de tracks van een song, kan ik al zo maken dat het meestal niet nodig is. maar toch zijn er ook situaties wanneer dat wel nodig is, compressie en heb dan een arsenaal klaar staan. en sommige, of velen, compressors kun ook heerlik werken om een vocal, die nooit perfect was in de mix, ineens wonderlik in de mix te krijgen, terwijl je die voor een paar euro op kvr hebt opgehaald... ik moet alleen de versie nog afmaken...

goed wederom een uitbreiding. veel DAW's en ook harrison, of developers; dit is het, meer heb je niet nodig. nee je hebt ook niet veel nodig. klopt, toch merk ik nu mijn arsenaal vrij uitgebreid is, en ik alles, natuurlik niet voor 1 song, zeker gebruik, wanneer nodig, of als het werkt.

het is overigens ook vrij volledige DAW, het komt altijd neer op, bevalt het jou, werkt het voor jou)

EDIT: als je het hele verhaal wilt overslaan. het antwoord is ja, donkerder, voller, "glue" bijna otomatisch. mooie kleuring.
 
Bedankt Vink voor je uitgebreide uitleg.
 
vink , je bevestigt mijn vermoeden dat het Harrison gelukt is om de boel "warmer" te laten klinken. Dat viel mij dus idd direct op, maar ik was bang voor het, wat je zou kunnen noemen, placebo effect. Je hoort wat je wilt horen... En uiteraard wetenschappelijk gezien is het feit dat wij beiden dat ervaren nog geen bewijs ;). Verder is het wel zo, omdat het mixen vaak de laatste fase in het proces is, dat ik het dan moeilijk op kan brengen om ook nog eens de diverse karakteristieken van de emulaties van de mix-consoles c.q. DAW's te gaan vergelijken qua mix-geluid en daarom kies ik dan de ene keer voor mijn DAW (gemakzucht) en de andere keer voor Mixbus vanwege een hoger ambitieniveau. Het beste is natuurlijk om je te beperken tot 1 "console" zodat je die 100% onder de knie hebt qua mogelijkheden (ook goed voor je workflow) en je daardoor sneller de mix gereed hebt. Iig ga ik upgraden naar versie 6, want dat kost toch bijna niks, relatief dan, want in een ander land kan iemand een maand leven van 21 euro...
 
Back
Top