De "alles-over-de-Novation-KS5" thread

ik vraag me af... (dit zonder deftig te zoeken momenteel) of de presets van de A en K-station ook standaard in de KS-serie zitten... of als men ze ergens moet downen of kopieren van iemand en dan er in proppen :)
 
ik vraag me af... (dit zonder deftig te zoeken momenteel) of de presets van de A en K-station ook standaard in de KS-serie zitten...

Deels.
In mijn KS-Rack zitten er een aantal die ik herken uit mijn ex-A-Station, maar de meeste zijn nieuw. Niet geheel ontrecht ook natuurlijk, als je o.a. meer waveforms, meer LFO-opties, uitgebreidere arp en VA drumsets hebt, dan in de A/K/V-Station.
 
Re: De "alles-over-de-Novation-KS5" thread

Origineel geplaatst door Syntagma
Mijn eerste en tot nu toe enige hardware synth is de Novation KS5 (met OS 2.0 geloof ik). Nu is deze synth al verschillende keren ter sprake gekomen in andere threads maar ik vond het tijd om alle kennis omtrend deze synth te bundelen in 1 thread. Ik weet dat er best een hoop mensen zijn hier op het forum die deze synth ook bezitten, dus ik hoop dat zij hun kennis willen delen.

Ik heb er zelf een aantal vragen over:

-Ik heb de KS5 voor een deel ook gekocht om hem als midi controller te gebruiken met FL Studio. Weet iemand hoe ik in kan stellen dat als ik aan de filterknop op de KS5 draai, dit ook gebeurt met een willekeurige VST plugin? Het kan in ieder geval wel met de interne synths van Fruity zelf, maar ik wil het ook graag met andere VSTs doen. Moet je dan van die midi maps gaan aanmaken ofzo? Hoe werkt dat? Ik kan al wel een VST bespelen met mn KS5 maar nog niet controllen.

-Het was me nooit zo opgevallen, maar de KS5 kraakt! Als ik stukjes speel met veel laag, dan zitten er duidelijke kraakjes in. Nee, het is niet de gain of het volume, dat maakt niets uit. Is er iets bekend over krakende KS5-en, of ligt het aan mn kabels? Ik gebruik kabels met een tulpje aan het eind waar ik dan weer een jack plugje op doe. Of het ligt aan mn Behringer MX2004a mixer, misschien kraakt een van de kanalen wel.. dat moet ik ff uitzoeken.

-De KS5 is als het goed is de grote broer van de K-Station, waar weer een software versie van is in de vorm van de V-Station. De patches van deze synths (ook de A-Station) zijn onderling uitwisselbaar. Wat me opviel, is dat er toch een groot verschil in het geluid zit. Ik had laatst een patch uit de V-Station helemaal exact nagemaakt op de KS5, zelfs de effecten, en toch klonk ie op de KS5 wat zwaarder en meer gedistort, terwijl dat toch niet echt zou moeten kunnen.. ik vond de V-Station zelfs mooier klinken. Ik kan er wel even een voorbeeldje van posten. Hoe kan dit precies?

Ik hoop dat mensen me hiermee kunnen helpen en alle overige info is ook welkom. Ik heb iig het nieuwe OS erop gezet, dat leverde wat nieuwe ARP patterns en Drum patterns op dacht ik. Weten mensen nog leuke trucjes met deze synth? Zijn er ergens nog vette patches (of voor de A, V of K) te vinden? Zijn er dingen die ik absoluut moet weten of proberen?

Ik merk dat ik veel te weinig doe met deze toch wel vette bak en ik zou er graag meer uithalen!

Alvast bedankt allemaal he :mega:

Kraken? verwar je dat niet met zelfoscillatie? Dat het ding gewoon over zn nek gaat?
De filters zijn namelijk belachelijk goed.
Helpt delicater instellen werkelijk niet? Bijvoorbeeld met kale sound beginnen en vervolgens kleine nuances aanleggen?
 
Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
ja nu werkt het, das wel raar LOCAL OFF stond ie dat is gebruikelijk in een multi-timbrale setup.
toen heb ik em op LOCAL ON gezet en toen kon ik de settings per part veranderen.
bedankt voor de tip, daar was ik nooit op gekomen !

ook een rare eigenschap is dat ie de multitimbrale kanaalnummers per Performance opslaat.
dus kan je per performance die kanalen gaan instellen, weird. voor mij niet echt handig.

Ja local on/off. Weet je dan ook dat wanneer die op OFF staat en je maakt een sluitende loop met een sequencer, dat je de bewegingen die je met de controls( in een gesloten loop functioneren ze normaal zoals in local on) maakt er probleemloos mee kunt opnemen?
Dat van die kanalen per performance is in een KS, net als in andere synths zoals KORG is juist een heel sterke kant.
Tis alleen niet toepasbaar voor elke soort muziek.
Ik vind em typisch voor dance en trance, maar voor de rest? ach, handige 'hands on' bediening. Makkelijke toegang tot FM sounds.:doei:
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
dat kraken is inderdaad een bekend fenomeen, waarover op t forum ook al een paar keer geschreven is. Het viel ons toen bij t aansluiten toch ook al op, bij t aanslaan van akoorden dat ie leek te oversturen, maar osc volume, totaal volume of wat dan ook bood geen oplossing. Toch echt een minpunt vind ik, wellicht ooit n bugfix van novation.

Wat betreft de verschillende sound van KS en VS, van de 2 stukken die je liet horen vond ik het verschil niet echt zitten in duidelijke "synth parameters" of iets dergelijks maar meer in t spectrum (alsof ze anders ge EQ'd waren). Dit verschil is misschien deels toe te wijzen aan de verschillende DAC's op de KS respectievelijk je geluidskaart.

Heb je de UNISONO ook uitgezet? Bij mij was dat ooit een boosdoener. Als je teveel toetsen drukt en bijvoorbeeld gebruik maakt van 16 voices, kraakt hij vanwege de multitimbraliteit niet meer aankunnen. Kijk , hij crasht ten minste niet
zoals vroeger de synths wel deden.
Doorgaans zet ik mn UNISONO niet hoger dan 2.
 
KS4

KS4

Twee weken geleden stond Thomann de KS4 als 'end of line' aanbieding nieuw in doos voor € 399 incl 19% !

Een maatje van me was nét iets te laat... en had vervolgens een weekend lang de pest in... :L
 
Re: KS4

Re: KS4

Origineel geplaatst door conso
Twee weken geleden stond Thomann de KS4 als 'end of line' aanbieding nieuw in doos voor € 399 incl 19% !

Een maatje van me was nét iets te laat... en had vervolgens een weekend lang de pest in... :L

Haha, dat is precies wat mijn vorig weekend is overkomen bij feedback. Die hadden hem ook voor 399 en toen een vriend van mij hem wilde kopen kreeg hij het nieuws dat ze ze niet meer hadden en ook niet meer kregen.

Dat resulteerde inderdaad in een balende persoon (wat we snel hebben opgelost met wat green wonder).

399 is iig echt een strakke prijs voor een KS4. Aan de andere kant heb je voor 800 als je wat geduld hebt een SuperNova II met 24 Stemmen.
 
Ik gebruik em toch echt te weinig..

Kun je er nou ook zo'n sound uithalen als in Jonas Steur - Castamara of Leon Bolier pres Inner Stories - Beyond? :-)
 
Ik vind hem wel lkkr pruttelen die Ion....

Tip: Ik hoor weleens klachten dat de Novation altijd zo Novation klinkt...
Loop ook eens een keer door de menutjes voor de verandering.
 
ja ik had mn ks5 laatst verkocht.. mis hem toch wel een beetje als ik die leadsounds hoor in mn liedjes... zijn toch wel moeilijk na te maken op een nord modular g2.
 
Origineel geplaatst door ELectronic SKIL
Ik vind hem wel lkkr pruttelen die Ion

Ik bedoelde de Novation natuurlijk....
Ik denk dat ik even een hersenstoornis had ofzo nu ik dit terug lees.:z
 
Met mijn KS5 gaat het niet erg goed. Er is een knop stuk en het LCD-scherm refresht slecht. Ook heeft hij de typische Novation-troubles. En het ergste is... *trommelgeroffel* HIJ IS MAAR 3-4 MAANDEN OUD! Dan maar toch beter de Ion bestelt uit Duitsland...
 
Gerantie? Pff..

Maar die typische Novation foutjes zijn te herstellen met het nieuwe OS...
 
Origineel geplaatst door ELectronic SKIL
Trommelgebommel....

Je hebt dus nog gerantie...:stupid :eureka:

Ja, maar het is niet logisch dat iets na 4 maanden stuk gaat. Hij moet toch minstens het uithouden tot het einde van de garantie.
 
Klopt, maar er wil er weleens een foute doorslippen, daarvoor hebben ze garantie uitgevonden.

Maar volgens mijn kun je zoals al gezegd een paar problemen voorkomen door een nieuwe os.
 
Mijn KS5 met OS 2.1.02 (ofzo?) en alles werkt perfect.. geen kraakjes en/of tikjes meer, ook niet tijdens veranderen van patch of als je op je max van de polyphony zit. :dj: Ik gebruik alleen zo weinig de synth engine, ik heb 'm hoofdzakelijk als masterkeyboard.

Ik vind het een leuke synth maar doe 'm nog steeds van de hand als iemand langs komt met 370 pleurie
 
Origineel geplaatst door Rauzi
ja ik had mn ks5 laatst verkocht.. mis hem toch wel een beetje als ik die leadsounds hoor in mn liedjes... zijn toch wel moeilijk na te maken op een nord modular g2.

Offtopic: Je mag 'm wel weer van me terug kopen hoor :)
Ik gebruik de synthengine haast niet eigenlijk, hoofdzakelijk VSTi's enzo die ik er mee aanstuur. Het is een leuke bak, maar hardware synth hoeft voor mij toch niet.
 
Back
Top