De "alles-over-de-Novation-KS5" thread

Syntagma

Hold On
Lid sinds
17 februari 2003
Berichten
560
Locatie
Woerden
Mijn eerste en tot nu toe enige hardware synth is de Novation KS5 (met OS 2.0 geloof ik). Nu is deze synth al verschillende keren ter sprake gekomen in andere threads maar ik vond het tijd om alle kennis omtrend deze synth te bundelen in 1 thread. Ik weet dat er best een hoop mensen zijn hier op het forum die deze synth ook bezitten, dus ik hoop dat zij hun kennis willen delen.

Ik heb er zelf een aantal vragen over:

-Ik heb de KS5 voor een deel ook gekocht om hem als midi controller te gebruiken met FL Studio. Weet iemand hoe ik in kan stellen dat als ik aan de filterknop op de KS5 draai, dit ook gebeurt met een willekeurige VST plugin? Het kan in ieder geval wel met de interne synths van Fruity zelf, maar ik wil het ook graag met andere VSTs doen. Moet je dan van die midi maps gaan aanmaken ofzo? Hoe werkt dat? Ik kan al wel een VST bespelen met mn KS5 maar nog niet controllen.

-Het was me nooit zo opgevallen, maar de KS5 kraakt! Als ik stukjes speel met veel laag, dan zitten er duidelijke kraakjes in. Nee, het is niet de gain of het volume, dat maakt niets uit. Is er iets bekend over krakende KS5-en, of ligt het aan mn kabels? Ik gebruik kabels met een tulpje aan het eind waar ik dan weer een jack plugje op doe. Of het ligt aan mn Behringer MX2004a mixer, misschien kraakt een van de kanalen wel.. dat moet ik ff uitzoeken.

-De KS5 is als het goed is de grote broer van de K-Station, waar weer een software versie van is in de vorm van de V-Station. De patches van deze synths (ook de A-Station) zijn onderling uitwisselbaar. Wat me opviel, is dat er toch een groot verschil in het geluid zit. Ik had laatst een patch uit de V-Station helemaal exact nagemaakt op de KS5, zelfs de effecten, en toch klonk ie op de KS5 wat zwaarder en meer gedistort, terwijl dat toch niet echt zou moeten kunnen.. ik vond de V-Station zelfs mooier klinken. Ik kan er wel even een voorbeeldje van posten. Hoe kan dit precies?

Ik hoop dat mensen me hiermee kunnen helpen en alle overige info is ook welkom. Ik heb iig het nieuwe OS erop gezet, dat leverde wat nieuwe ARP patterns en Drum patterns op dacht ik. Weten mensen nog leuke trucjes met deze synth? Zijn er ergens nog vette patches (of voor de A, V of K) te vinden? Zijn er dingen die ik absoluut moet weten of proberen?

Ik merk dat ik veel te weinig doe met deze toch wel vette bak en ik zou er graag meer uithalen!

Alvast bedankt allemaal he :mega:
 
De novation KS synths worden vaak als KraakSynth aangeduid. Ligt dus niet aan kabeltjes, of zo.
 
heb zelf de k-station net een half weekje en het is echt een topsynth (mijn eerste VA, dus veel ref heb ik nog nie...)

wat betreft de kraakjes: kijk eens op het forum van sound on sound, daar staat een hele Novation-vloek-draad over dit onderwerp. Dit maakte mij eerst ook huiverig om hem te halen, maar nu ik hem dan toch heb, moet ik het vreemde bekennen dat ik ze wel lekker vind. Ik mag die onvolkomenheden wel, net zoals mijn d-10 die spontaan vastloopt en een bult herrie begint uit te kramen:okdan: heb je tenminste echt het idee met machines aan de slag te zijn ipv van chips...

wat betreft het geluid tov de V. Daar had ik het laatst met Virkaz over en hij had een goede stelling. Als ze de V net zoals de K-serie laten klinken, prijst Novation die synths zelf uit de markt. Daarom klinkt de V over het algemeen iets magerder. Maar smaak is natuurlijk persoonlijk, dus kan het zijn dat jij hem lekkerder vindt...

Wat betreft je vraag over FL, daar moet ik zelf ook nog eens induiken...
 
dat kraken is inderdaad een bekend fenomeen, waarover op t forum ook al een paar keer geschreven is. Het viel ons toen bij t aansluiten toch ook al op, bij t aanslaan van akoorden dat ie leek te oversturen, maar osc volume, totaal volume of wat dan ook bood geen oplossing. Toch echt een minpunt vind ik, wellicht ooit n bugfix van novation.

Wat betreft de verschillende sound van KS en VS, van de 2 stukken die je liet horen vond ik het verschil niet echt zitten in duidelijke "synth parameters" of iets dergelijks maar meer in t spectrum (alsof ze anders ge EQ'd waren). Dit verschil is misschien deels toe te wijzen aan de verschillende DAC's op de KS respectievelijk je geluidskaart.
 
Ok, van dat kraken wist ik niet.. Nou ja is niet heel erg. Nog mensen die wat weten over die midi control enzo?
Of nog andere tips/opmerkingen?
 
Ik vond 'm heel gelikt en misschien zelfs een beetje braaf klinken (even getest bij Feedback). True multitimbral effects zijn zeker mooi, dat wel, maar ik denk dat ik dan toch voor een 2ehands Nova of Supernova zou gaan als ik er een moest halen... elkweg, het kraken schijn je te kunnen voorkomen door de oscillator volumes (afzonderlijk) wat omlaag te halen.
 
Bijzonder gelikt en braaf ja. Ik was ermee aan het spelen bij Feedback, en had constant het idee "dit heb en kan ik ook al in en met mijn S90", en dat is niet waar ik een VA-synth voor zocht. Maar zonder S90 ter vergelijking is-ie vast heel leuk. :W
 
Nou gelikt en braaf... hij kan ook wel scheuren hoor! Zou je er ook lekkere kicks mee kunnen maken? Zit wel distortion op iig. Weet iemand wat over die midi controls?
 
De knoppen van de K-station versturen allemaal MIDI-CC's dus in principe moet het kunnen ja. 'k heb 't nooit geprobeerd, omdat ik geen VST's gebruik, maar het moet mogelijk zijn.
 
Nou het gaat niet over een K-Station maar een KS5 maar dat maakt verder niet uit, alleen hoe doe je dat dan?
 
Een kick uit de ks5. Je hebt zeker wel een goede layer nodig, maar dit is puur de ks5.

 
Een "coole" synth, met goede hands-on interface. erg leuk om oude NES/gameboy sounds uit te krijgen! beetje jammer vindt ik dat ie nog redelijk zoet is qua toon, maar je kan dr iig een hoop rariteiten en trippende sounds uitbakken.

en erg zonde dat ik niet langer heb gewacht op de flinke prijsdaling... :frons:
 
zoet van toon.... ja ok, ik kan mijn dx200 veel smeriger laten klinken, op het onbeschofte af gewoon, maar de als je in de K's wat verder gaat dan de presets, en dan ook eens in de submenu's duikt....dan staat je nog wat te wachten hoor...
 
Origineel geplaatst door Zhanox
zoet van toon.... ja ok, ik kan mijn dx200 veel smeriger laten klinken, op het onbeschofte af gewoon, maar de als je in de K's wat verder gaat dan de presets, en dan ook eens in de submenu's duikt....dan staat je nog wat te wachten hoor...

"een hoop gekraak" ;)

tuurlijk gaat ie dieper.. voor ut geld hoef je niet te klagen,want het is nou niet echt een clavia.
 
Tweedehands zijn ze ook wel goed te krijgen.
Maar ik zou graag van de mensen die er ook een hebben, horen hoe je dat doet met die midi control..iemand?
 
Back
Top