hardware prijzen

Arv

Robot
Lid sinds
18 oktober 2001
Berichten
13.098
Locatie
Zuid Holland
Er was laatst een opmerking dat er tegenwoordig allemaal gratis software te krijgen is voor het maken van kwalitatief goeie muziek. Een logisch gevolg zou dus moeten zijn dat hardware (zeker 2e hands) steeds goedkoper wordt. Maar ik zie dat nergens? Ik zie juist soms prijzen omhoog gaan?

Iemand ideeen erover?

Arv
 
Origineel geplaatst door nick nova
Het enige dat ik zie is dat hardware 2dehands zeer moeilijk verkocht geraakt tegenwoordig.

...DUS moeten de prijzen wel omlaag ! :okdan:
 
Ik weet het allemaal zo niet...
Ik zou zeggen: naar beneden die prijs van NIEUWE synthesizers !!! De oude mogen gerust nog een beetje exclusief blijven hé...
 
Probleem is dat nieuwe synths bij introductie bijvoorbeeld tegen de € 1500,- kosten, om vervolgens, vaak nog geen half jaar later, alweer voor de helft over de toonbank te gaan.

Een KS-5 kost op dit moment bij Feedback € 699,- (€ 100,- minder dan zijn kleinere broertje de KS-4, maar dat ter zijde). Om een tweedehandse dus interessant genoeg te maken moet je al gauw aan € 450,- gaan denken.

Tja... daar doe ik hem toch echt niet voor weg en iemand die een van de eerste gekocht heeft al helemaal niet! De afschrijving is dan gewoon te bizar voor woorden.
 
De prijzen zijn echt wel gedaald.
Hardware samplers krijg je bijna helemaal niet meer verkocht.
909's zakken redelijk in prijs. Een juno-106 heb je tegenwoordig ook voor 300 euro (vroeger over de 1000 piek).
De MKS-en (mks-50 e.d.) kosten geen drol meer.
Een VirusB kun je volgens mij ook al voor 600 euro scoren....

Nieuwe synths kosten naar verhouding niet veel meer. Je moet eens in "mijn scan thread" kijken naar die prijslijst van 1985. Voor de prijs waar je destijds een synth kocht, koop je nu een complete kleine studio.

[edit] Alleen de exclusievere synths blijven nog wel redelijk aan de prijs.
 
Het grootste mirakel blijft toch wel de Alesis Andromeda. Die kost echt maar 1/10 per stem vergeleken met een Jupiter 8 nieuw. En dan de inflatie nog niet meegerekend.
 
ik vind juist de 2e hands prijs van gear helemaal niet zo zakken. De 909 kon je 6 jaar geleden voor dezelfde prijs halen (toch? 2300 gulden dus) De JP8 gaat voor 2500E weg.. Zo kan je wel even doorgaan. Even uitgaande van het fijt dat het spul steeds gaarder wordt (ouderdom) vind ik dat opvallend.
Het zal wel met vraag/aanbod te maken hebben toch
 
waar blijft de gratis hardware?

kartonnen 303 clones met opwindbare LFO's, vervaardigd door kinderen in indonesie!
prik wat metalen in een appel en je hebt elektriciteit, een paar elastiekjes doet de rest!
nu gratis bij je happy meal!

:W
 
Het aanbod van apparatuur vindt ik ook minder worden. Misschien door het feit dat ik wat kritischer ben gaan kijken, maar mensen houden hun apparaten ook langer vast.

Sommige prijzen zijn wel gedaald. Kijk bijvoorbeeld naar een nordrack I of een virus A. Dit gewoon puur om het feit dat er een verbeterde nieuwe versie van is. Is er geen opvolger, dan blijft de tweedehandsprijs gewoon hoger (bijv MS2000) terwijl de apparaten vergelijkbare specs hebben en dezelfde nieuwprijs.

En over het verkopen................. als je een reeele prijs vraagt, dan raak je het meestal wel kwijt.
 
hmm ja. Misschien moeten we onderscheid maken tussen vrij oude gear en wat recenter (DSP based) gear.. Spullen uit de laatste groep lijken toch inderdaad erg snel in waarde te dalen.

Arv
 
En de jp8000 dan?

Die is qua 2e hands prijs wel gestegen omdat hij toch gewild is.

En die nieuwere DSP bakken. Die worden gewoon gemaakt om het budget van de marktgroep.

De echte goede uitgebreidere duurdere modellen zijn dan wat waardevaster omdat die minder in omloop zijn.

En misschien mag bepaalde vintage dan wel wat goedkoper zijn, maar als er iets kapot gaat dan zit je mooi met de gebakken banaan als de onderdelen toch moeilijk aan te komen zijn.
 
Ben 't met Fuse eens: Vintage mag best wel goedkoper. Er worden soms absurde prijzen gevraagd..
Maar goed, als ik 't te duur vind koop ik 't gewoon niet. (nee maar....)
Voor mezelf vind ik de meeste Vintage-bakken toch niet de moeite: te duur in verhouding met de mogelijkheden.
Oké, vaak koop je zoiets als liefhebber en/of voor dat speciale soundje.. [Thank God, I'm not a Vintage-addict!!]
Maar gewildheid en aanbod beïnvloeden de prijzen nogal.

Tsja.. Gelukkig wordt sommig nieuw spul goedkoper! Nú nog 't nieuw spul dat ík wil hebben.. :(
 
Wat wel eens omlaag mag is de prijs van de Steinberg Midex 8. Ik probeer al een hele tijd dat apparaat te scoren voor iets redelijks.. maar ik heb 'm "toen" nog zien staan voor 750DM. Verdorie, ik had gewoon beter moeten nadenken :).

Ik weet dat er hier op 't forum een staat, maar ik heb helaas nog steeds geen PB'tje teruggekregen. Van MP is ook nog geen reactie binnengekomen. Naja, dan maar bij Peter Verspuy bestellen.
 
Back
Top