ik wil live optreden, welke hardware/software? update ? vraag van een absolute leek

ErikVDP

Nieuwkomer
Lid sinds
6 januari 2014
Berichten
1
ik wil live optreden, welke hardware/software? update ? vraag van een absolute leek

hallo,

Misschien me eerst even voorstellen want ik ben helemaal nieuw op dit forum.
Ik ben gitarist en speel in een seventies covergroep. Ik heb ooit nog gedrumd (uit frustratie over de vele middelmatige drummers) en heb als dusdanig ook leren drumpartituren lezen - tot op zekere hoogte.
In mijn jeugd heb ik wel wat piano 'gespeeld', maar dat is het ook ...
Wat keyboards betreft ben ik een absolute leek.

Ik heb dit forum zitten afzoeken naar een antwoord op mijn vragen, maar vind niet direct iets waar ik wat mee kan aanvangen. De thread van 'ik wil live optreden, welke hardware/software?' is een paar jaar oud, en de techniek staat niet stil.

Dus concreet: wie kan me verder helpen met volgende stellingen ?

- omdat we in de covergroep het materiaal zo goed mogelijk wensen te brengen willen we live een aantal geluiden reproduceren die soms essentieel zijn voor de juistheid van de nummers. Dit is bijvoorbeeld een sirene, handclaps op het gepaste moment, een sax / blazers, een piano die één akkoord speelt, ..

- er is vaak niemand in de groep die de samples (althans, ik veronderstel dat er veel samples zullen moeten gemaakt worden) op het juiste moment kan spelen - we hebben onze handen vol - dus allicht moet dit met een sequencer. We zijn wel in staat om ons strikt aan een schema te houden indien nodig en kunnen allicht wel op de startknop drukken.

- sommige klanken kunnen best standaard out-of-the box zijn (piano, hammond, fenderpiano, ..). Dus liefst hier goede kwaliteit.

- bij sommige nummers kan er wel iemand vrij gemaakt worden om de extraatjes op het gepaste moment te 'spelen'. Dus een echt keyboard is toch wel aangenaam. Soms is er een pianoakkoord nodig of iets ingewikkelder - een pad is misschien minder voor de hand liggend.

- onze drummer is semi-professioneel en veel bevraagd, dus moeten we het sommige repetities zonder hem doen. Het zou gemakkelijk zijn mochten we op voorhand de drumpartijen kunnen programmeren (of inspelen - we hebben twee elektronische drumsets die we via MIDI kunnen koppelen). We laten dan bij drummerloze repetities de sequentie spelen.

- ik kan zoals gezegd wel min of meer drumpartituren lezen, maar schrijven is een andere zaak. Indien de drumpartijen geprogrammeerd zijn zou het handig zijn om de partituren uit de printer te laten rollen. Onze drummer leest die vlot.

- in dezelfde lijn is het ook handig om de partijen voor de andere leden van de groep in te spelen - sommige nummers vereisen nogal wat uitrafelwerk en eens dit gebeurd is kan ik de verschillende partijen op aparte sporen inspelen/opnemen. Handig om iedereen vlug duidelijk te kunnen maken wat er van hen verwacht wordt via een mp3.

- Het zou zeker ook ideaal zijn mocht ik me wat kunnen bekwamen in het keyboard-spelen. Dus terug: een keyboard is geen overbodige luxe.

- ik ben programmeur en ben nogal gewonnen voor het optimaliseren van de opgenomen tracks, samples, instellingen, .. via software op PC.

Dus nu: is er iemand die een totaaloplossing naar voor kan brengen ?
Mogelijkheden (zoals ik die momenteel wat zie - misschien zijn er ook andere)
- een 'echte' synth: met welke software, sequencer, enzovoort
- een software synth (is dit VST of een deel ervan ?): welke laptop / pc vereisten (processor , memory ?), welke software, welk keyboard, interfaces voor MIDI ..
- ik zie ook MPC de revue passeren. Zelfde vraag: Akai ? laptop / pc nodig ? zoja vereisten, software, keyboard, ...

Liefst binnen een redelijk budget - laat ons zeggen 1000 euro indien mogelijk (tweedehands geen probleem)

alvast bedankt voor de reacties,

Erik
 
laptop ( liefst mac, maar da's wel duurder ), native instruments komplete ( heel veel waaronder kontakt, nu 1/2 geld aanbiedingen ) of alleen native instruments kontakt ( is sampler met bibliotheek), bidule ( voor het maken van live presets/patches , is eventueel gratis voor de stand alone versie) , een eenvoudig 5 octaafs keyboard ( 2de hands max 200 euro, voor goede aanslaggevoelige grote toetsen ), midi/audio interface ( met bv gratis cubase versie )
kan een en ander eventueel wel uitleggen via pb
 
Je zou eventueel kunnen kijken voor een korg microsampler. Daar kan je al je samples voor 1 track dan in 1 bank opslaan waardoor je snel kan wisselen. Voor andere geluiden zou je eventueel een Roland Juno Di erbij kunnen nemen.
 
Een midi keyboardje. Native instr Maschine. MKI volstaat. 2e hands samen 400 euro
Uitbreiden kan later met ableton live en eventueel de apc 40
Samen nog pakweg 450 euro 2 e hands erbij
Dat samen is mega hands on.
Alleen apc 40 en ableton gaat ook maar veel meer studie en huiswerk.
Maschine is snelle workflow.
Uiteraard laptop nodig. En audio interface.
 
Ik vind dat je gewoon een toetsenist moet hebben en niet moet proberen behelpen met sequencers etc. Vele 70s hits zijn uiteindelijk gedragen door de toetsenspeler ... Een nord stage/electro + evt een kleine sampler (Microsampler ?) voor effects qua hardware. Drums voor repetitie zou ik proberen opnemen of met laptop en uit BD2 of zo. Als je alles gaat programeren gaat het m.i. meer 80s/90s klinken dan 70s ;-) ...

Anders zou ik gewoon de gitaarpartijen programeren in Kontakt, dan kan je wat toetsenspelen !

Voor nummers uitwerken is Native instruments complete + laptop idd ideaal.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top