ongebruikelijke setups/workflows met software/hardware

gaaf filmpje: shyftexhales!

Staren naar een scherm en klikken met de muis is niet voor mij (doe ik al 8 uur per dag tijdens werk).
In de "scheppende fase" werk ik vaak volledig in hardware. M'n MPC is dan het hart van mijn studio; gebruik ik als drum sampler en als midi sequencer voor de synths. Wanneer ik een opzet heb kan ik ervoor kiezen om het nummer volledig te arrangeren met de MPC en dan vervolgens de master out van de mixer op te nemen in LOGIC (of soms zelfs terug in de MPC). Of ik track dan alle tracks inividueel in logic en doe ik het arrrangement/mixing daar. Hieronder heb ik een paar voorbeeldjes:

deze track is volledig in de MPC gearrangeerd en vervolgens wordt de master-out van de mixer opgenomen in Logic.


Bij deze track doe ik het arrangement met de mixer (mute knopjes drukken) en neem ik de master out weer op met de MPC (computer staat hier uit).
 
dit is mijn nieuwe opzet en ben ik nog aan het bouwen:

bij mij ontstaat al het geluid buiten de computer.

akoestische instrumenten en gitaren, percussie via microfoons en via allerlei pre-amps en effecten. (ook zelfbouw). electrische gitaren en bas via allelei kastijes effecten en pre-amps. geen versterker met microfoon.
synths en keyboards via allerlei effecten en kastjes en daarna pre-amps in.

alles kan voor dat het de computer in gaat via pre-amps, buizenkastjes, compressors en tape simulatie de nodige analoge warmte krijgen voordat het wordt opgenomen.

en dan eindelijk de computer in....totaal geen recall !! :-)

de computer is alleen voor tracking, editting en mixen. heb nog twee kaarten (powercore, UAD ) voor galm, enzvoort in de computer voor eindmix ondersteuning.

ik heb altijd buiten de computer gewerkt en hou dat graag zo. liever prutsen met kastjes, snoeren en heleboel knoppen dan dat gestaar naar dat scherm met nep tepels...
 
Hieronder heb ik een paar voorbeeldjes:

klinkt chill..

het grappige vind ik dat je in colbert en overhemd muziek maakt thuis - het is net alsof je op kantoor zit :-)

Bedoel ik verder niks mee hoor - ieder z'n eigen stijl en comfortabele kleding..
 
het ging toch om ongebruikelijke workflows?

dan is muziek maken in colbert en overhemd zeker ongebruikelijk!

(ik heb overigs ook altijd een overhemd aan en een zwart colbert!)
 
ik heb altijd een tutu aan :)
Anyways, tegenwoordig heb ik mn set uitgebreid met een korg electribe esx sampler en een korg minikp2.
Ik doe nog steeds allerlei preproductie met mn software (vst's) maar gebruik tegenwoordig eigenlijk mn daw alleen maar voor pre- en post-productie van mn muziek ipv. holy grail. Nu werk ik zo:

http://pastie.org/private/o9ssis6sjnekt3ae8ba

(De software die ik gebruik staat in de 1e post van deze thread)

Anyways, ik ben erg onder de indruk van midisync mbt. hardware. Ik heb met software heel veel slechte ervaringen gehad mbt. midisync, daar werd ik een beetje verdrietig van. Echter, de rm1x en de esx syncen probleemloos, zelfs het tempo veranderd probleemloos mee.
Mn electribe esx is nu een geluids 'eater' van alles wat geluid maakt.
Met de minikp2 kan ik gewoon op record drukken (2u opnametijd) en livesetjes maken en ideeen uitwerken, zonder dat ik ook maar een computer aanraak of dingen render. Gek genoeg heb ik nu meer limitaties door deze hardware (opposed to 100% computerbased musicproduction) maar ben ik wel productiever.

example <-- stukje live-gespeel komt rechtstreeks uit electribe esx, zonder post-production op pc.

Ik ben van plan om mn peavey pc1600x midicontroller zo in te stellen, dat ik eigenlijk alle parameters van alle kanalen van de electribe esx en rm1x kan besturen (at the same time). Ik snap niet waarom ik nog nooit op het idee ben gekomen (waarschijnlijk gebrek aan kennis/inzicht), maar de knoppen van de rm1x en esx werken alleen maar voor het huidig geselecteerde kanaal.
Al doende leert men, en met die midi implementationcharts kan je uiteindelijk een super controlpanel bouwen met je midicontroller :okdan:
 
Staren naar een scherm en klikken met de muis is niet voor mij (doe ik al 8 uur per dag tijdens werk).
In de "scheppende fase" werk ik vaak volledig in hardware. M'n MPC is dan het hart van mijn studio; gebruik ik als drum sampler en als midi sequencer voor de synths. Wanneer ik een opzet heb kan ik ervoor kiezen om het nummer volledig te arrangeren met de MPC en dan vervolgens de master out van de mixer op te nemen in LOGIC (of soms zelfs terug in de MPC). Of ik track dan alle tracks inividueel in logic en doe ik het arrrangement/mixing daar. Hieronder heb ik een paar voorbeeldjes:

deze track is volledig in de MPC gearrangeerd en vervolgens wordt de master-out van de mixer opgenomen in Logic.
Deep Techno/Techhouse Track (all hardware) mpc - YouTube

Bij deze track doe ik het arrangement met de mixer (mute knopjes drukken) en neem ik de master out weer op met de MPC (computer staat hier uit).
deep sunday jam (Hardware MPC) - YouTube

Leuke studio, werkwijze kan ik me prima in vinden. Niet helemaal mijn muziek maar de eerste track is wel lekker :okdan:
 
Back
Top