HELP! Welke software en welke hardware met een live optreden

Terracide

Superheld
Lid sinds
2 september 2004
Berichten
605
Locatie
Nederland
We zijn gevraagd voor een optreden in de Kinki Club in Bologna :yamaha: Onze plaat (van Wavebasix) doet het leuk daar. Das natuurlijk super koel, alleen hebben we nog helemaal geen live act. Ik ben op dit moment op zoek naar test locatie in nederland waar we voor December een keer gratis kunnen optreden dus als je wat weet let me know.
IK heb afgesproken om een minimale opstelling te hebben met onze act. We hebben een zangeres en een guitarist, maar die nemen we dus niet mee. Het wordt twee man. Waarschijnlijk met laptop of samplers. Ik zou heel graaag willen weten hoe jullie optreden. Dus ik bedoel wat doe je live en wat niet. Hoe knip je je nummers , hoe zorg je dat je dat het allemaal achterelkaar gelikt zit, welke software gebruik je? Hoe doen jullie het? En wat neem je mee? Ik wil alles renderen naar audio....
Mijn idee was om alle nummers in stukken in een sampler te stoppen, en een MPC te gebruiken voor nog wat terug kerende samples door mijn set heen die ik live gebruik. iemand anders had de optie om alle nummers in 8 maten te knippen en dan Ableton LIve te gebruiken, maar ik heb hier geen ervaring mee. Is dit een goede manier?

NOTE: ik weet dat deze topic meer voor aankondigingen is, dus heb ik een ander topic geopend onder de algemene discussie.
Dus liever je antwoorden posten in deze topic:https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=35565
 
Laatst gewijzigd:
wij hebben met ons Choking Hazard optreden alles in een RS7000 gestopt.....we hebben de meeste tracks in de studio afgemixed in Nuendo, met vnl plugins, plus de vocals........... gelukkig hebben we de meeste tracks oorspronkelijk opgezet met een RM1x dus we konden vrij makkelijk de losse midi patterns per track overzetten in de RS7000..... als dat niet meer lukte was het een kwestie van alle patterns uit Nuendo in MIDI exporteren en weer in de RS7000 inlezen....verder hebben we van alle plugin sounds losse samples gemaakt, dus alle drumsounds, en alle synthsounds......en die worden dan getriggerd door de midi patterns........zo konden we behoorlijk goed de nummers live naspelen, en ook met de effecten en sequencer op de RS7000 live remixen/herarrangeren/uitrbreiden etc....... dat werkte erg goed........de vocals hebben we erbij gemixed, gewoon live door een korg kaospad en/of microkorg voor de vocoder en effecten............. daarnaast hadden we nog een JP8000 om soundfx tussen de nummers door te spelen, we wilden niet zo'n "alles achter mekaar DJ set" doen, maar ook rustpuntjes inlassen waar we space-fx deden en dan live vocals met heel veel effecten voor de sfeer.......... een noisegate hebben we ook gebruikt om tussen de mic en de vocoder te zetten...............

mijn tip: zorg dat je minstens 2 uur hebt om je geluids- en monitor-mix goed op te zetten..............en neem een cable-tester mee om kabeltjes te testen.............

we hadden ook een VJ die visuals deed achter ons, en we hadden koele witte tjernobyl-pakken met lampen op onze kop aan................. maw: het visuele aspect is ook belangrijk, mensen moeten iets hebben om over te lullen en naar te kijken..niet alleen een hoofd achter een laptop..........

qua RS7000: een laptop met ableton Live en een midi controller of een MPC met effectbak en controller werkt natuurlijk ook prima.............

Olaf
 
HELP! Welke software en welke hardware met een live optreden

Ik heb ook al een topic onder optreden, maar dat is meer voor aankondigingen, maar ik heb er ook wat vragen over dus dat doe ik weer onder deze topic.
Ik wil graag weten met een live optreden wat je gebruikt? Wij zijn gevraagd voor een optreden in Italie(de plaat doet het goed daar) en we zijn aan het brainstormen hoe wat wat gaan doen. We werken met cubase SX en een hele studio aan midi spul.
We willen geen midispul meenemen en alles naar audio renderen. Dan met een laptop en een MPC ofzo optreden. Ik weet alleen nog helemaal niet hoe. Iemand had de suggestie om alle nummers in 8 maten te knippen en dan met ableton live te gaan knallen. Maar ik heb hier geen ervaring mee. Ik wil het wel dynamisch houden, anders is het niet echt live. Ik wil dus niet alleen maar en playlist afdraaien en aan wat filters draaien. Ik zou het koel vinden om de compositie live te beinvloeden. Hoe doen jullie dit? Met welke hardware en welke software? Wie kan mij helpen , alle suggesties (die serieus zijn) zijn welkom.

Wat ik ook zoek een locatie in nederland om een gratis testoptreden te doen. De locatie maakt me niet uit, als er maar mensen zijn. Ook suggesties hiervoor zijn welkom!
 
Hmm, lijkt me een interessante thread.

Vraagje voor Olaf: Ik veronderstel dat niet al die samples tegelijk in het geheugen vd RS-7000 konden, laadden jullie die dan in tijdens de JP-8000 intermezzo's ?

Thanx,

Wim.
 
precies. Op die manier heb je dus wel pauzes lijkt me, die je dan moet vullen met space sounds ofzo.
 
Ik gebruik een MPC1000 voor mijn optredens. Ik loop alles op 8 bars en bouw de nummers op door geluiden aan/uit te zetten. Dan ben je toch lekker bezig zeg maar. Daarnaast gebruik ik nog drumcomputers, synths, etc. Maar jullie zouden het alleen met een MPC kunnen doen. Of met een RS7000 ofzo. Maar de MPC1000 is lekker klein en makkelijk in een laptop tas of je gewone tas mee te nemen als handbagage. De RS7000 mag waarschijnlijk ook wel mee als handbagage, als die tenminste niet te zwaar is.

En wat betreft geheugen, in de MPC1000 kan 128MB. Standaard heb je 6 uitgangen.
Een mengpaneel kan je wel lenen in Italie.

Bedenk wel, dat je nummers niet zo gelikt hoeven te klinken als op plaat. Ze hoeven ook niet hetzelfde te zijn.
 
ja ik zag het dank je sander ! Maar ik weet niet precies waar dit thuis hoort, maar ik denk meer hier. Ik heb mijn posting daar aangepast en gevraagd om hier te antwoorden. Omdat die andere topic meer voor aankondigingen is. Dus ik antwoord gewoon hier.

Zo'n MPC lijkt me idd wel koel. Ik heb er al naar zitten kijken. Alleen heb je dan al je nummers al in die MPC zitten? Maak je dat zeg maar 1 grote mega mix, of laadt je die nummers 1 voor 1 in?
 
Origineel geplaatst door Nerve
Hmm, lijkt me een interessante thread.

Vraagje voor Olaf: Ik veronderstel dat niet al die samples tegelijk in het geheugen vd RS-7000 konden, laadden jullie die dan in tijdens de JP-8000 intermezzo's ?

Thanx,

Wim.

alle samples konden prima in het geheugen van de RS7000...we hadden nl alleen maar one-shot samples, en er zit 64MB RAM in de RS7000 max........... maar als je van song switched moet ie ook ff alle effect instellingen enzo opnieuw zetten, dus het gaat niet helemaal naadloos.........hoeft van ons ook niet.............is ook veel koeler om een nummer echt af te bouwen, vervolgens wat interactie met het publiek enzo........en dan weer een nieuw nummer inzetten........
 
Alle geluiden van alle nummers die ik speel laad ik in 1 keer in. Ik hoef dus niet tijdens de set de boel stop te zetten om andere geluiden te laden. Mijn overloop gaat dmv alle geluiden muten, de beat door laten lopen en dan weer beginnen met het aan zetten van geluiden van het volgende nummer. Soms maak ik ook terplekke wat nieuws door geluiden van verschillende nummers door elkaar te spelen. Dat kan echter alleen als deze van hetzelfde tempo zijn.
 
Ableton Live ..
Ik soundcheck nooit.. binnen 10 minuten opbouwen en afbreken .
Powerbook neerzetten , controller eraan , soundcard inpluggen en rossen .
Vooral erg fijn als je meerdere gigs per avond hebt .
 
Origineel geplaatst door dextah
Ableton Live ..
Ik soundcheck nooit.. binnen 10 minuten opbouwen en afbreken .
Powerbook neerzetten , controller eraan , soundcard inpluggen en rossen .
Vooral erg fijn als je meerdere gigs per avond hebt .


soundcheck is wel handig als je live vocals of instrumenten gebruikt heb ik ontdekt..gaat dan vooral om de monitor mix zodat de vocalist zichzelf goed genoeg kan horen
 
Origineel geplaatst door dextah
Ableton Live ..
Ik soundcheck nooit.. binnen 10 minuten opbouwen en afbreken .
Powerbook neerzetten , controller eraan , soundcard inpluggen en rossen .
Vooral erg fijn als je meerdere gigs per avond hebt .

Kan je me je manier van werken uitleggen? Ik bedoel hoe doe je dat .. speel je je hele nummers af of knip je ze? Maak je een grote mix?
 
Origineel geplaatst door gRiMmREaPeR
Kan je me je manier van werken uitleggen? Ik bedoel hoe doe je dat .. speel je je hele nummers af of knip je ze? Maak je een grote mix?

hele nummers afspelen is gewoon playbacken.......fouter dan fout :duivels:
 
Kan me voorstellen dat als je veel dingen wil doen er iets meer tijd voor sound checken nodig is, alhoewel 2 uur wel lang is, dan doe je de hele set volgens mij intergraal.

Het is gewoon goed dat je ergens eerst een try out gaat doen met publiek, probeer ook de live situatie in de oefenruimte na te bootsen.

Mijn tip: maak het jezelf niet te moeilijk, als je wat moet faken omdat je bepaalde apparatuur en vaardigheid met die bepaalde apparatuur mist: het zei zo. Je bent de Chemical Brothers niet. (Alleen een DAT-je is wel erg laf natuurlijk ;))
Geef de lui een leuke show die niet de soep indraait, da's alles.
 
Ik heb allemaal verschillende loops en fragmenten en daar ga je songs mee bouwen .
Nu met Ableton4 gebruik ik ook een MicroKorg en waarschijnlijk een elctribe drumding en Vsti`s die ik met de de UC-33 bedien .
Alleen heb ik nog niet de tijd gehad om een nieuwe set in elkaar te draaien .
Je moet met vocalen idd wel goed soundchecken .
Maar toen ik live nog mijn hele studio menam soundcheckte ik ook amper of niet .
Als de Atari en later de Thinkpad het maar deed .
Nu heb ik een Mac en maak ik me daar niet zoveel zorgen over :duivels:
levels had ik in de synths/samplers/drumdoos al geregeld dus weinig checken .
 
Alle geluiden van alle nummers die ik speel laad ik in 1 keer in. Ik hoef dus niet tijdens de set de boel stop te zetten om andere geluiden te laden. Mijn overloop gaat dmv alle geluiden muten, de beat door laten lopen en dan weer beginnen met het aan zetten van geluiden van het volgende nummer. Soms maak ik ook terplekke wat nieuws door geluiden van verschillende nummers door elkaar te spelen. Dat kan echter alleen als deze van hetzelfde tempo zijn.

Maar dan gebruik je zeg maar dezelfde bassdrum voor alle nummers? En dan is de bpm ook gelijk van alle nummer ofzo? Kijk ik denk dat het beste gewoon is dat het een mix wordt en niet losse nummers met pauzes ertussen. Ik streef er naar om het een vloeiende mix te maken. Ik vraag me alleen af of ik wel voor een uur nummers in een MPC kan knallen. Moet ik dan een mpc met een harddisk ? Ik heb verder nog geen MPC, maar hoe werkt het dan in het menu. Dus hoe hou je je nummers gescheiden? Of zijn bijv. spoor 1-10 van nr 1 en 11-25 van nummer 2.. zoiets?
 
Laatst gewijzigd:
bump?
 
Dank :)

Ik sprak gisteren iemand die deed met twee laptops en externe USB soundcards. Hij speelde de nummers af als audio in SX en gebruikte een mixer om de nummers in elkaar over te faden. Daarbij had hij dan midicontrollers voor de live filters en dat soort zaken. Ik vind het alleen niet echt dynamisch om het op deze manier te doen. Ik zou graag de mix ter plekke willen maken en inspelen op het publiek. En ik ben al een beetje aan het kijken naar zo'n MPC. Maar dan zie ik weet ik veel hoeveel verschillende. Ik wil alle nummers tegelijk inladen, en ik denk dat ik dan een harddisk nodig heb. Moet ik dan zo'n MPC 4000 hebben of kan je op al die oudere MPC's externe HD's hangen?
 
Soundchecken doe ik wel, maar dan alleen om te kijken of alles werkt. Op het moment zelf heb ik de levels laag en pas ik het gewoon tijdens mijn set aan.
 
Back
Top