Y.A.C.Q. - welke hardware compressor in 2022?

Ja, hier ook al jaren hardware in gebruik.
- Focusrite Green 4 voor drums (klein mostertje rechtstreekse afstammeling van de Red serie)
- Summit Audio TLA 100A Tube leveller zeer goed op vocals (ik wil er nog meer van maar de prijs...)
- Focusrite RED3 op de master. De stille kracht...

Een paar distressors met Britmod staan ook nog op het verlanglijstje...

Cheers,
Exo. :mega:
 
Toch grappig dat die RNC compressor na al die jaren nog steeds zo goed gewaardeerd wordt. Voor de rest sluit ik me wel aan bij Klinske, als ik te uitgebreid met compressie aan de slag ga klinkt het vaak niet echt veel beter. Dat gezegd hebben, de opties die we tegenwoordig ITB hebben zijn echt top!
 
Via acces analog kun je ook wat hardware uitproberen zonder dat je veel geld kwijt bent. Is wel gevaarlijk want als je dan hardware hoort die bevalt dan wil je het hebben. Ik heb hierdoor ssl fusion gekocht. Overigens geen spijt van want is echt een goed apparaat.
 
Ik ben wel van de compressors, vooral de buizen varianten geven een hoop karakter... Maar je kunt zoveel dingen doen met een compressor. Zoek je een snelle VCA of een Vari -mu , La2a ook gaaf ... elk apparaat zo zijn eigen toepassing... Ik heb ze zelf maar gebouwd :-) ...LA2A/GSSL/BA6A/STA/Fairchild 670.... anders veel te duur om mee te spelen.. Overigens geen verstand van digitaal/software compressors.. oja had/heb ook nog een paar GSSL's te koop.. gssl
 
Alright, ik ben er wel uit, het wordt toch de Drawmer 1978, die tikt gewoon alle boxes die ik voor ogen heb, FET, stereo, kleurmogelijkheden/saturatie, sidechain en dry/wet, lijkt me aardig compleet :P

Eerst maar eens daarmee spelen, kan ik later nog eens bv een KT-1176, KT-2A of een Pro VLA II proberen. Mocht hardware me dan echt bevallen (en ik het een beetje onder de knie heb :P) doorsparen voor het duurdere segment, bv eeen SSL Fusion/Bus+ combo, of waarschijnlijk nog beter een Wes Audio ngBusComp (total recal lijkt met nl toch ook wel handig).

Bedankt voor alle input!
 
op yt is een geweldig filmpje van een kerel die uitleg wat je hoort als ie aan n knop gaat draaien. Ik zou daar eens naar zoeken. .’nu hoor je de hi hats steeds mi der in de mix als ik aan knop x draai.’
veel meer eye opener dan n dag cursus van 300 euro
Ik denk dat deze bedoeld word.
 
Alright, ik ben er wel uit, het wordt toch de Drawmer 1978, die tikt gewoon alle boxes die ik voor ogen heb, FET, stereo, kleurmogelijkheden/saturatie, sidechain en dry/wet, lijkt me aardig compleet :P

Eerst maar eens daarmee spelen, kan ik later nog eens bv een KT-1176, KT-2A of een Pro VLA II proberen. Mocht hardware me dan echt bevallen (en ik het een beetje onder de knie heb :P) doorsparen voor het duurdere segment, bv eeen SSL Fusion/Bus+ combo, of waarschijnlijk nog beter een Wes Audio ngBusComp (total recal lijkt met nl toch ook wel handig).

Bedankt voor alle input!
Vet!

Wat (misschien voor je volgende aanwinst) ook leuk kan zijn is een Buscomp van Audioscape (nette SSL Bus Comp emulatie voor je mixbus). Heb m zelf niet, maar staat wel op mijn verlanglijstje. Geluid is erg dichtbij het origineel, goede character en paar extra functies (naja eigenlijk wat men vroeger op de SSL als mods had zit er nu in).

Verder gebruik ik persoonlijk veel de Dbx 166 originele (stereo versie van de 160: of nouja niet helemaal, maar zo goed als). Tegenwoordig bestaat er 160A en 160XT die beiden identiek zijn. Die 166 staat regelmatig op MP voor zo'n 200eu en de 160s zijn tussen de 350-500 voor een enkele unit. Die zijn echt allemaal puur goud voor kicks en snares (ook in elektronische muziek).

Ten slotte mocht je nog opzoek zijn naar goede clones van bekende, dan zou ik naar Golden Age Project kijken. Zij hebben een LA2A en LA3A clone waar je U tegen zegt. :)
 
Even een sidechain;)

Je hebt compressie en kleuring

Compressie is dat je de levels max attitude en lower levels meer bij elkaar brengt . Dat kan tegenwoordig zonder dat je dat hoort. Meestal een vstje kom je een end. Dat is compressie pur sang . Niets met kleur. Maar wil je een kleur in plaats van hierboven genoemd dan heb je hier niets aan. Je kan dan alleen af gaan op wat andere zeggen. Luisteren naar cd s YouTube misschien . Er bestaat in kleur dan ook geen goed of fout , (soms is een compressor te dik of juist te dun in frequentie spectrum.) maar het is dus wat het is. Wat ik eerst zei over monitoring dat klopt dus eigenlijk niet helemaal maar ook dan weer wel. Als het gaat om “ image IS everything “ kan je niets anders dan origineel kopen. Maar als je in een schilders winkeltje een tube magenta ziet liggen die je mooi vind .. tja dan vind je het mooi. Je kan ook je dikke vrienden opbellen en vragen of zei deze magenta kleur mooi vinden. En goedkeuring vragen of je dit mag kopen Voor jouw schilderij. Maar dat is toch wel een beetje raar. Maar meestal doe je niet 100% magenta op je schilderij maar ga je het mengen. Nú wordt het wel ingewikkeld voor iemand die geen kleur kan zien of wil zien. Als je een kick wilt kleuren dan doe je dat anders met andere compressors dan wanneer je een snare wilt kleuren. Een snare moet je field effect transitor compressie hebben of een vca mss. Kick: Meestal beginnen ze dan met een strakke gemiddelde attack met een 76 en een gemiddelde release daarna een buizen compressor voor de zwoele sound . Dus voor kickdrum heb je al niets aan 1 compressor. Maar het is hier synthesizer forum dus doe je alleen iets met synths. LDR compressor lijkt me de beste keuze ook wel opto genoemd.
 
Kick: Meestal beginnen ze dan met een strakke gemiddelde attack met een 76 en een gemiddelde release daarna een buizen compressor voor de zwoele sound . Dus voor kickdrum heb je al niets aan 1 compressor.
Een kick van een drum kit opgenomen met een mic doe je misschien met een 76 maar een kick in elektronische muziek doe je met een dbx (zoals ik hierboven al schreef).

.. En eigenlijk zou ik persoonlijk een kick van een kit waarschijnlijk ook met een dbx doen.. des noods eerst door iets anders en dan de dbx in.
 
Veel vst's kleuren ook.
Die zijn dan gemoddeled op een hardware variant.
Saturatie zorgt voor boven harmonischen die het geluid dat dikker maken.

De 76, LA2A stack zieje in heel veel situaties gebruikt worden.
Maar gaat altijd om het specifieke geluid.
Natuurlijk heeft een akkoestiche kick vaak wel een langzame attack nodig ivg to een electronische.

Ik zelf vind parallel (NY) compressie de baas, het liefsts meerdere compressors in serie die allemaal maar een beetje doen.
Of in het geval van drums veel doen.
Eigelijk zo goed als alle processing parralell.
Eigenlijk zouden alle hardware compressors een dry/wet knop moeten hebben.
 
Ik heb mijn 606 gemod en wat compressors erop uitgeprobeerd.
1 is de 606 zonder compressie, de anderen hebben verschillende compressors en verschillende instellingen.
Alle files hebben dezelfde RMS waarde, want anders klinkt de luidste altijd het beste.
 

Attachments

  • a.wav
    2,5 MB
  • b.wav
    2,5 MB
  • c.wav
    2,5 MB
  • d.wav
    2,5 MB
  • e.wav
    2,5 MB
  • f.wav
    2,5 MB
  • g.wav
    2,5 MB
  • h.wav
    2,5 MB
  • i.wav
    2,5 MB
  • Duimpje
Duimpjes: DRe
Back
Top