Ozone / Neutron ervaringen

Ik zit nu te twijfelen om Music Production bundle te nemen. Ik heb Ozone 10 Advanced, dus ik kan voor ongeveer 120 euro crossgraden
Ik heb al Neutron 3. Deel 4 zit in het pakket. Ik gebruik Neutron nooit.

Mijn vraag: is Neutron 4 echt een verbeteren tov 3?
En waar gebruik je Neutron voor?
 
Mijn vraag: is Neutron 4 echt een verbeteren tov 3?
En waar gebruik je Neutron voor?
Ik heb nog steeds 3, en ben er wat dubbel over. Als ik geduldig mix, gebruik ik het liefste losse plugins. Fabfilter voor EQ en ik heb een hele verzameling comressors. Voor de bas vind ik Neutron wel ideaal, om snel te zien waar frequenties elkaar overlappen.

Als ik even snel wil mixen, vind ik de presets erg handig. Om bijvoorbeeld een viool snel wat meer bite te geven, of de piano er wat beter uit te laten komen. Ik vind die presets ook echt goed in elkaar steken 👍 Ik heb dan ook zeker geen spijt van mijn aanschaf, maar het is ook niet mijn goto-pakket. Wat wel de bedoeling was.
 
Ik zit nu te twijfelen om Music Production bundle te nemen. Ik heb Ozone 10 Advanced, dus ik kan voor ongeveer 120 euro crossgraden
Ik heb al Neutron 3. Deel 4 zit in het pakket. Ik gebruik Neutron nooit.

Mijn vraag: is Neutron 4 echt een verbeteren tov 3?
En waar gebruik je Neutron voor?
ik heb neutron 4, ik vind de verbeteringen ten opzichte van neutron 3 wel meevallen. Wat ik wel een enorme verbetering vind van neutron 4 is dat je de audiolens profielen van je favoriete tracks ook in neutron 4 kan gebruiken (net zoals in ozone 10 advanced).

Ik gebruik het met name op de groep bussen voor het mix proces. Ozone gebruik ik meer op de masterbus.

Voor afzonderlijke sporen gebruik ik eigenlijk alleen de neutron EQ, maar tegenwoordig gebruik ik vaker de eventide split eq voor afzonderlijke sporen, maar nu audiolens profielen ingebouwd zijn in de neutron 4 suite denk ik dat ik weer terug overstap op neutron. Die audiolens profiles vind ik echt zo goed werken, ik kan eigenlijk al niet meer zonder om eerlijk te zijn.

1 ding om nog wel te vermelden is dat neutron 4 assistent bij de release ongeveer hetzelfde resultaat had als neutron 3. Maar sinds de laatste update van neutron 4 is dat wel compleet anders en is de verbetering een stuk groter dan bij de release.
 
Ik heb ooit eens Ozone en Neutron goedkoop kunnen kopen maar ik ben geen fan eigenlijk. Het "sausje" bevalt me niet en ik krijg betere resultaten als ik losse plugins gebruik voor de diverse functies. Misschien zou ik er nog eens dieper in moeten duiken, maar ik was eigenlijk zo teleurgesteld door de befaamde "AI mastering" en de presets dat ik het sindsdien links heb laten liggen. Geldt overigens voor meer Izotope producten, Trash 2 vind ik ook...trash.
 
ik gebruik Ozone 8 elements, dan laat ik de master assistent of op een part of op heel mijn track los (master bus) of op de drum bas bus of op een part die aandacht nodig heeft.
Als het dan bevalt dan zet ik de eq curve over naar ableton's EQ8.
Gebruik dus alleen de EQ, niet de maximizer of imager rommel.

Ik had bv iets van cassette naar een compact cassette walkman gesampled met de build in mic via de speaker.
Dat kreeg een geweldige sound maar er zaten ook frequenties in die pijn deden.
Ozone sneed de pijn frequentie erzo uit.

Of vaak gaan mijn drums en bass er op vooruit.

Het werkt voor mij 80% van de tijd maar het is vaak meer een suggestie waar je op in kunt gaan.
Als ik de master assistant aanzet dan klinkt het bron materiaal vaak al redelijk.

Er komen een aantal dingen van de master assistant terug waarvan ik geleerd heb.
Bv wanneer een high shelf, bell etc, hoe air in te blazen en rommel uit het 300 hz gebied weg te halen.
Dat zijn dingen die ik wel deed maar van Ozone ben ik daar nog beter in geworden.

Nadat de EQ type, eq Q curve, Q freq en cut of boost waardes zijn over gezet gaat die snel weer uit.
Ook omdat het een plugin met lookahead is en dus latency heeft.
 
Ozone is prima spul maar ik zou 't niet per se als een "easy fix" of totaaloplossing gebruiken.
Ik gebruik Ozone voornamelijk in combinatie met Fabfilter en T-racks plugins.
Van Ozone gebruik ik deze onderdelen het meest:
- limiter, meestal op de drum bus, ná een clipper... die combinatie werkt perfect om de grootste uitschieters/pieken te reduceren, is in feite voorwerk voor de mastering fase
- soms de compressor op de master, heel subtiel, max 1 a 2 gain reduction, meestal met 2 banden (aparte band voor het laag en eentje voor de rest)
- imager, heel vaak nuttig voor net dat beetje extra breedte, subtiel toepassen uiteraard
- maximizer als laatste (mode IRC IV; modern of classic), eigenlijk altijd ná een andere limiter die het zwaardere werk doet, dan werkt ie best goed
 
ik gebruik Ozone 8 elements, dan laat ik de master assistent of op een part of op heel mijn track los (master bus) of op de drum bas bus of op een part die aandacht nodig heeft.
Als het dan bevalt dan zet ik de eq curve over naar ableton's EQ8.
Gebruik dus alleen de EQ, niet de maximizer of imager rommel.

Ik had bv iets van cassette naar een compact cassette walkman gesampled met de build in mic via de speaker.
Dat kreeg een geweldige sound maar er zaten ook frequenties in die pijn deden.
Ozone sneed de pijn frequentie erzo uit.

Aangezien ik ook veel met tape werk en eigenlijk hetzelfde probleem heb, m.n. Met de eerste paar opnames, heb ik deze week even Ozone 4 uitgeprobeerd.

En inderdaad zijn eerder onbruikbare opnames door wat irritante frequenties her en der goed beluisterbaar nu. Ongetwijfeld zal het beter zijn om dit aan de bron aan te pakken, maar als het eenmaal op tape staat (een jam ofzo) is dat het dan ook wel.

Overall vind ik 4 veel beter werken dan 3, waarbij ik met 3 altijd het gevoel had dat het wat opgepompt en plasticachtig klonk.
 
Ik zou zelf eerder RX gebruiken voor precieze bewerkingen dan ozone, ik heb beiden in de advanced versies.
En versie 4 is alweer een hele tijd geleden. Ik zit op versie 9 (RX) en 10 (Ozone).
 
Back
Top