Y.A.C.Q. - welke hardware compressor in 2022?

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.734
Locatie
Nijmegen
Hey Yet Another Compressor Question,

ik weet, er zijn genoeg draadjes die over compressors gaan, maar ik ga het anno 2022 gewoon nog maar weer eens opnieuw vragen.

Ik ben zoek naar mijn eerste hardware compressor. Ik heb wat draadjes hier door zitten nemen en er slingeren nogal wat adviezen rond over bv welk type, FET, VCA, Opto, Vari-Mu, maar ook adviezen om helemaal geen compressor te gebruiken of dat een VST compressor voor electronische muziek voldoende is.
Maar ik ben eigenwijs, gewoon nieuwsgierig naar het verschil tussen hardware en software, en ik wil ervan leren. Ik heb met sounddesign ervaren dat ik meer en sneller leer als ik aan knopjes draai, dan dat ik met de muis knopjes moet aanklikken, je (ik) ben gewoon sneller geneigd om te experimenteren met handson controls dan via de computer.

Een deel van die behoefte gaat ingevuld worden door de SSL UC1 VST controller, maar daarnaast wil ik dus ook graag echte (stereo) hardware proberen, met als toepassing glue (drum & bass bus), maar zeker ook om kleur/karakter toe te voegen en gewoon om mee te experimenteren. NB vooral mixing toepassingen dus, mastering ben ik (nog) niet zo in geinteresseerd.

Hier vond ik wel een aardig lijstje


Daarnaast heb ik ook nog wat andere opties bekeken, bv Distressor, SSL Fusion, SSL Bus+, (en ook iets als de Thermionic Culture Vulture), allemaal interessant, maar wel wat prijzig voor een eerste compressor :D.

Ik heb nog niet superveel ervaring met compressors, ik klooi maar wat aan, vooral op mijn bussen, met Shadow Hills Mastering Compressor of de Ableton Glue compressor, soms eens een 1176 emulatie om wat beef aan een track te geven of de NI SuperCharger voor wat kleur en dan verder de Ableton stock compressor om sidechain ducking toe te passen.

Om nou gelijk 4000,- EUR neer te knallen voor 2 Distressors is misschien wat overdreven als je nog geen ervaring hebt, maar ik zoek wel iets met echt wat karakter en kwaliteit (en dan valt bv een Klark Teknik wel af), ik zit nu te kijken naar iets van rond de 1000,- EUR, en kom dan bv bij de Drawmer 1978 uit.

Dus graag jullie aanbevelingen, ik weet dat dat gevaarlijk is hier op dit forum, want je krijgt 1000 en 1 aanbevelingen van ieder die zijn eigen hardware helemaal top vind, maar toch, ik ben wel nieuwsgierig wat jullie allemaal gebruiken (en vooral wat ik ook NIET moet hebben).

BTW dat budget is wel rekbaar, dus als nou bv toch de SSL Bus+ een veeeeeel betere optie is, dan ga ik daar nog eens over nadenken.
 
Ik heb een cursus compressie gehad door een vlaamse grootheid in t wereldje. Mijn les was: oude gear stijgt in waarde, clones dalen. En de api 2500 klinkt geweldig, maar ik vond de vst al even ok. ( maar ik koop die niet want ik,hekel plugs)
-luister, niet kijken.
-die oude bakken met vu meters enz zijn traag. Te traag. Je hebt dus meer dan je afleest qua werking, omdat die bakken traag zijn. Opnieuw, volg je oren, niet je oren.
-je moet de werking leren horen, wat ik niet deed. Dus ik besloot om me met tracks maken bezig te houden ipv polijsten.
dat is het zowat.

op yt is een geweldig filmpje van een kerel die uitleg wat je hoort als ie aan n knop gaat draaien. Ik zou daar eens naar zoeken. .’nu hoor je de hi hats steeds mi der in de mix als ik aan knop x draai.’
veel meer eye opener dan n dag cursus van 300 euro

wat ik zelf vind: als ik mijn eigen tracks wat compr en limiting geef en maanden later de versie zonder per toeval hoor, denk ik ’fuck dat klonk zooo vet zonder al die onzin’

moraal: ik koop die hardware niet. Als ik ooit iets heb dat mastering waard is, ga ik wel naar n pro. Mag hij t doen.
 
Laatst gewijzigd:
Mijn les was: oude gear stijgt in waarde, clones dalen
Ik ben echt nul geinteresseerd in of iets zijn waarde behoudt of niet, ik koop uitsluitend gear om mee te klooien, dus puur voor de fun, niet als museumstuk of waardebelegging
op yt is een geweldig filmpje van een kerel die uitleg wat je hoort als ie aan n knop gaat draaien. Ik zou daar eens naar zoeken
Tutorials heb ik er genoeg verslonden, Kush after hours en allerlei andere (ook betaald), de theorie ken ik dus, maar de praktijk da's iets heel anders en dat kan je dus alleen bereiken door te oefenen en dus door het zelf veel te doen (en daarom wil ik hardware hebben)
wat ik zelf vind: als ik mijn eigen tracks wat compr en limiting geef en maanden later de versie zonder per toeval hoor, denk ik ’fuck dat klonk zooo vet zonder al die onzin’
Mmjaah, ben ik het gewoon niet mee eens... Ook al doe ik maar wat, ik hoor wel degelijk een (soms groot) verschil (en met volume compensatie in acht genomen), maar het blijft tot nu toe maar een beetje aanklooien ipv dat ik echt in control ben en weet wat ik moet doen om x resultaat te krijgen.
Als ik ooit iets heb dat mastering waard is, ga ik wel naar n pro.
Hier ben ik het 100% mee eens, als iets echt de moeite zou zijn, laat het ik door een ander doen, maar ik wil dus ook geen compressor voor mastering toepassing aanschaffen, mastering doe ik nu mbv van Landr, dat is voor mij in deze (nog) hobby fase meer dan voldoende.
 
Moet het nieuw zijn of mag DIY ook? Ik heb momenteel 3 GSSL compressors staan waarvan 1 nog niet helemaal afgebouwd, de andere 2 recent nagekeken en gecalibreerd. Ik heb er sowieso geen 3 nodig, dus kan 1 van de 2 afgeronde compressors missen. Zit in een nette case van Purusha (foto van internet ter indicatie). PB me maar als je interesse hebt ;)

1654263617178.png
 
Moet het nieuw zijn of mag DIY ook? Ik heb momenteel 3 GSSL compressors staan waarvan 1 nog niet helemaal afgebouwd, de andere 2 recent nagekeken en gecalibreerd. Ik heb er sowieso geen 3 nodig, dus kan 1 van de 2 afgeronde compressors missen. Zit in een nette case van Purusha (foto van internet ter indicatie). PB me maar als je interesse hebt ;)

Bekijk bijlage 3824078
Thnx, ga ik ff over nadenken.
 
ik zoek wel iets met echt wat karakter en kwaliteit (en dan valt bv een Klark Teknik wel af)
Die snap ik niet helemaal. Ik heb de KT-2A (2x en 2x de EQP-KT), niks mis mee kwalitatief. En qua karakter is het wat je van een LA-2A clone kunt verwachten, klinkt iig "dikker" dan de meeste LA-2A varianten in VST-vorm. Als je stereo wil dan is de 1176 clone alleen niet zo'n evidente keus omdat die gemodificeerd moet worden om stereo te kunnen. Maar voor het "opwarmen" van individuele tracks vind ik de KT-2A een goede en betaalbare keus.
 
Die snap ik niet helemaal. Ik heb de KT-2A (2x en 2x de EQP-KT), niks mis mee kwalitatief. En qua karakter is het wat je van een LA-2A clone kunt verwachten, klinkt iig "dikker" dan de meeste LA-2A varianten in VST-vorm. Als je stereo wil dan is de 1176 clone alleen niet zo'n evidente keus omdat die gemodificeerd moet worden om stereo te kunnen. Maar voor het "opwarmen" van individuele tracks vind ik de KT-2A een goede en betaalbare keus.
Tja, ik heb er dus zelf geen ervaring mee, en ga dan maar af op wat wel ervaren mensen er van vinden, deze unit werd nogal afgekraakt in deze video



ok, hij kan wat schreeuwerig en soms irritant overkomen, maar ik vind hem over het algemeen wel capabel overkomen.
 
(en ook iets als de Thermionic Culture Vulture)
Dit is geen compressor, maar een buizendistortion. Mocht je hem een keer willen horen, dan ben je welkom!
Hij hangt bij mij op de masterbus achter een SPL Vitalizer Mk2 (die binnenkort vervangen gaat worden door een Vitalizer Mk2-T).
 
Hey, ja weet ik, daarom ook het zinnetje andere opties bekekenen ook iets als:P, thnx! Wat heb jij trouwens aan compressors staan?
Geen hardware compressors. Gebruik ik niet. Alleen een beetje in de Ozone suite tijdens het “masteren” in Wavelab van de opgenomen track.
 
Geen liefde voor hardware hier? Volgens mij heb ik er toch genoeg voorbij zien komen in bv “the crib” draad, niemand die zijn gear wil promoten? :D

Misschien dan een andere vraag, heeft iemand die Drawmer 1978, is het een aanrader of kan ik bv beter een andere versie pakken, de ‘68 of zo?
 
Ik ben altijd het meest onder de indruk geweest van een SSL type compressor en een 1176. Zijn een beetje 2 uitersten die elk héél goed zijn in hun eigen ding, nl. glue'en en de andere een thrasher. Daar leer je IMO ook op compressen . Waarom kijk je niet eens naar een TK Audio BC1 THD? Das een soort van SSL clone met stepped knoppen dacht ik, degelijk spul hoor! Ik begrijp ook niet wat je tegen die Klark teknik's hebt? Die White Sea Studio gast vergelijkt een beetje appels met peren en wil zich ook duidelijk meer profileren als iemand met alleen high end toestellen zeker. Heeft hij trouwens ooit al iets gemixt?

Leer met een KT76 hoe een 1176 werkt en koop dan later voor je credibility een high end 1176 van 3000 euro :D
 
  • Duimpje
Duimpjes: DRe
Ik ben altijd het meest onder de indruk geweest van een SSL type compressor en een 1176. Zijn een beetje 2 uitersten die elk héél goed zijn in hun eigen ding, nl. glue'en en de andere een thrasher. Daar leer je IMO ook op compressen . Waarom kijk je niet eens naar een TK Audio BC1 THD? Das een soort van SSL clone met stepped knoppen dacht ik, degelijk spul hoor! Ik begrijp ook niet wat je tegen die Klark teknik's hebt? Die White Sea Studio gast vergelijkt een beetje appels met peren en wil zich ook duidelijk meer profileren als iemand met alleen high end toestellen zeker. Heeft hij trouwens ooit al iets gemixt?

Leer met een KT76 hoe een 1176 werkt en koop dan later voor je credibility een high end 1176 van 3000 euro :D
Hey, ik heb helemaal nix tegen Klark Teknik (of Behringer), maar ik heb er geen verstand van. Wel heb ik inmiddels ook wel geleerd (bv met een andere hobby; klussen, power tools dus) dat als je een beetje meer geld uitgeeft, dat vaak ook echt wel de moeite waard is, dus ik spaar liever door voor iets meer kwaliteit, dan iets voor weinig /minder en het dan toch net niet is.

Of die gast onzin loopt te praten, weet ik niet, maar feit is wel dat je wel heel veel krijgt, voor relatief weinig geld. Laat ik het vergelijken met iets waar ik wel iets van weet, synths bv :D. Een Deepmind 12 bv, op papier een super synth, echt top wat die kan. Nou ik heb er ff mee gespeeld in de winkel, nadat ik al een tijd een Novation Peak thuis had staan (en dat is geen high end, maar mid range), ik was echt zeer teleurgesteld in de kwaliteit van de D12, het keybed voelde totally. crap, maar goed, neem je een desktop dan heb je daar geen last van, maar man, de kwaliteit van het geluid, en dan met name de FX, was echt miles apart van de Peak…..

Anyway, ik weet het dus simpelweg niet en daarom vraag ik hier juist om wat ervaringen.

heb je de SSL bus+ trouwens bekeken? Die is ook stepped en bovendien digitally controlled, dat spreekt me wel heel erg aan (ik denk total recal opties?), maar wat ik niet weet of dat toch meer een mastering compressor is, dat zoek ik niet….
 
Hey, ik heb helemaal nix tegen Klark Teknik (of Behringer), maar ik heb er geen verstand van. Wel heb ik inmiddels ook wel geleerd (bv met een andere hobby; klussen, power tools dus) dat als je een beetje meer geld uitgeeft, dat vaak ook echt wel de moeite waard is, dus ik spaar liever door voor iets meer kwaliteit, dan iets voor weinig /minder en het dan toch net niet is.

Of die gast onzin loopt te praten, weet ik niet, maar feit is wel dat je wel heel veel krijgt, voor relatief weinig geld. Laat ik het vergelijken met iets waar ik wel iets van weet, synths bv :D. Een Deepmind 12 bv, op papier een super synth, echt top wat die kan. Nou ik heb er ff mee gespeeld in de winkel, nadat ik al een tijd een Novation Peak thuis had staan (en dat is geen high end, maar mid range), ik was echt zeer teleurgesteld in de kwaliteit van de D12, het keybed voelde totally. crap, maar goed, neem je een desktop dan heb je daar geen last van, maar man, de kwaliteit van het geluid, en dan met name de FX, was echt miles apart van de Peak…..

Anyway, ik weet het dus simpelweg niet en daarom vraag ik hier juist om wat ervaringen.

heb je de SSL bus+ trouwens bekeken? Die is ook stepped en bovendien digitally controlled, dat spreekt me wel heel erg aan (ik denk total recal opties?), maar wat ik niet weet of dat toch meer een mastering compressor is, dat zoek ik niet…. En bovendien denk ik, veels te complex om mee te beginnen…Maar wel gaaf denk ik :P
 
Ik snap je wel.. omdat je het niet weet moet je een OG fender strat “62 . Anders ga je twijfelen aan wat “de” referentie is. “Of was dit wel wat ik moest horen”? Dat heb ik ook wel met monitors . Ik Luister altijd ff op ns10m . Maar na een tijd luister je muziek en dan herken je het karakter van iets. Maar het feit blijft een cloon is een cloon.. maar bedenk - belangrijk- dat de meeste echt merken ook niet meer de originele sound hebben. (Dus eigenlijk ook een afgeleide van” Dat telt voor urei universal audio Neve pultechniks enz enz En komen clonen van andere 3de partij meer in de buurt dan het origineel.

Bedenk ook dat de strakheid componenten,die nu gemaakt worden vroeger aanbeden zou zijn geweest heel dubbel dus.
 
Laatst gewijzigd:
Mss moet je er maar bij neerleggen (besef) dat je telaat bent om het originele te kunnen kopen.
Bijvoorbeeld een pultec eqp1a is ongeveer 9 k een puls techniqeus Eqp1s 2400 euro @2dehandje.
 
Wel heb ik inmiddels ook wel geleerd (bv met een andere hobby; klussen, power tools dus) dat als je een beetje meer geld uitgeeft, dat vaak ook echt wel de moeite waard is, dus ik spaar liever door voor iets meer kwaliteit, dan iets voor weinig /minder en het dan toch net niet is.

Of die gast onzin loopt te praten, weet ik niet, maar feit is wel dat je wel heel veel krijgt, voor relatief weinig geld.
Ik zou ze iig niet afschrijven op basis van dat ene filmpje, zie ook de commentaren daarop bij de vorige keer dat je die vermeldde. Veel mensen vinden ze beter dan de varianten van Warm Audio die het dubbele kosten. Dus neem je dan de duurdere omdat ze wel beter moeten zijn omdat ze meer kosten? Toen ze even niet leverbaar waren en de geruchten gingen dat ze niet meer gemaakt zouden worden ging de 2e hands prijs fors omhoog. Ik denk dat dat ook een indicatie is dat mensen er tevreden over zijn.
 
Kijk dan bij Warm audio als je op budget iets leuks wil oppikken, die hebben ook een ssl 4k glue, la2a en 1176.
 
Back
Top