squezel
Leon Du Star
Ben of ken jij iemand met een ongebruikelijke of inspirerende setup/workflow?
Kun je daar dan iets over vertellen?
Met ongebruikelijk bedoel ik: niet eenkennig qua software.
Zoals we weten heeft tegenwoordig iedereen wel ns ableton live, cubase, logic of fruityloops gedownload (ben ik nog 1 vergeten?).
Daarom zie ik een gebruikelijke setup als volgt:
- windows/mac, 1 DAW programma, songs met plugindependancies
- studiomonitoren
- audiointerface
Dit is natuurlijk geweldig, en veel van mn muziekvrienden doen dit, maar bij velen merk ik na verloop van tijd een verveling optreden van het muisklikken en vstpreset-hoppen van al die prachtige vsts.
Enkelen zie ik toch ook focusen op het integreren van andere software en/of oude hardware, ze proberen het 'hoe' net zo belangrijk te maken als het 'wat'. Op dit forum moeten ook veel van dit soort mensen zijn.
Ik zal als voorbeeld beginnen:
Mijn setup is eigenlijk supersimple: allerlei verschillende applicaties, waarvan de audiooutput uiteindelijk allemaal naar Renoise gaat. Renoise is mijn recording/sampling studio. Ook kunnen al die applicaties midi ontvangen van mn hardware, dus kan ik spelenderwijs bepalen welke sporen ik via hardwaresequencer of softwaresequencer doe. Ik heb superveel andere manieren geprobeerd (alles in 1 DAW doen) maar uiteindelijk vind ik dit het leukste, en komt het meest overeen met hoe ik begon met (hardware) muziek maken.
computer
======
2Ghz running Archlinux (Realtime kernel) met :
- jack (low latency audio)
- wine en wineasio (runnen van windows software + asio -> jack)
hardware: rm1x yamaha
================
ik stuur de builtin midipatterns naar mn VST's voor inspiratie (ipv. altijd from scratch beginnen).
hardware: pc keyboard
===============
(http://lsmi-all.sourceforge.net/)
Ik gebruik een extra usb pc-keyboard als midicontroller, hiermee heb ik een volledig custom interface naar renoise toe, o.a. knoppen voor:
- midi: notes
- midi: next/prev channel
- record sample
- start/stop recording sample
- start/stop/play pattern
- next/prev pattern
- midi program change next/prev
software: Timemachine
===============
(http://plugin.org.uk/timemachine)
Als ik aan het experimenteren ben, kan ik makkelijk het 'verleden' capturen naar een .wav-file.
software: Modular DAW: buze
==================
(http://batman.no/buze)
Massive multi-plugin modular host/tracker (buzz/vst/ladspa/psycle/midi)-plugins voor het maken van rare geluiden en/of loops en/of intelligent midiprocessing. Ook gebruik ik hier jesusonic plugins.
Buze ontvangt een midisync van renoise, dus als ik op play druk in renoise, loopt buze automatisch mee. Buze is mn 'detailview' en Renoise mn 'global view'.
Jack (auto)connections: feeds output to renoise (for sampling)
Jack (auto)connections: receives output from renoise (for masteringfx)
software: DAWtracker
=============
Renoise gebruik ik echt puur om te composen, geen plugins, puur een container format om tracks portable te houden. Soms gebruik ik het bijna als een soort recording-tool
savihost: phenome sf2 sampler + shortcircuit sfz/rex/etc sampler
==========================================
Savihost/vsthost is wat mij betreft het makkelijkst/stabielst om windows vst's te draaien onder linux.
Deze samplers gebruik ik voor mn grote sf2/sfz/rex collectie aan instruments, custom drumkits etc.
Deze kits zijn erg inspirerend om snel dmv. midisequencers tot leuke loops te komen.
Ook vind ik het leuk om herbruikbare kits te maken in shortcircuit ipv. door bakken met samples te browsen.
De output gaat ook gewoon via jack naar renoise e/a programmatuur voor 'resampling'.
savihost: diverse synth VST's
===================
De output gaat ook gewoon via jack naar renoise e/a programmatuur voor 'resampling'.
software: synthclone
=============
Synthclone stuurt midinoten naar een synth/VST/applicatie, en neemt dat op, en zet het om naar een .sfz.
Erg handig als je met eigen kits bouwen bezig bent.
Kun je daar dan iets over vertellen?
Met ongebruikelijk bedoel ik: niet eenkennig qua software.
Zoals we weten heeft tegenwoordig iedereen wel ns ableton live, cubase, logic of fruityloops gedownload (ben ik nog 1 vergeten?).
Daarom zie ik een gebruikelijke setup als volgt:
- windows/mac, 1 DAW programma, songs met plugindependancies
- studiomonitoren
- audiointerface
Dit is natuurlijk geweldig, en veel van mn muziekvrienden doen dit, maar bij velen merk ik na verloop van tijd een verveling optreden van het muisklikken en vstpreset-hoppen van al die prachtige vsts.
Enkelen zie ik toch ook focusen op het integreren van andere software en/of oude hardware, ze proberen het 'hoe' net zo belangrijk te maken als het 'wat'. Op dit forum moeten ook veel van dit soort mensen zijn.
Ik zal als voorbeeld beginnen:
Mijn setup is eigenlijk supersimple: allerlei verschillende applicaties, waarvan de audiooutput uiteindelijk allemaal naar Renoise gaat. Renoise is mijn recording/sampling studio. Ook kunnen al die applicaties midi ontvangen van mn hardware, dus kan ik spelenderwijs bepalen welke sporen ik via hardwaresequencer of softwaresequencer doe. Ik heb superveel andere manieren geprobeerd (alles in 1 DAW doen) maar uiteindelijk vind ik dit het leukste, en komt het meest overeen met hoe ik begon met (hardware) muziek maken.
computer
======
2Ghz running Archlinux (Realtime kernel) met :
- jack (low latency audio)
- wine en wineasio (runnen van windows software + asio -> jack)
hardware: rm1x yamaha
================
ik stuur de builtin midipatterns naar mn VST's voor inspiratie (ipv. altijd from scratch beginnen).
hardware: pc keyboard
===============
(http://lsmi-all.sourceforge.net/)
Ik gebruik een extra usb pc-keyboard als midicontroller, hiermee heb ik een volledig custom interface naar renoise toe, o.a. knoppen voor:
- midi: notes
- midi: next/prev channel
- record sample
- start/stop recording sample
- start/stop/play pattern
- next/prev pattern
- midi program change next/prev
software: Timemachine
===============
(http://plugin.org.uk/timemachine)
Als ik aan het experimenteren ben, kan ik makkelijk het 'verleden' capturen naar een .wav-file.
software: Modular DAW: buze
==================
(http://batman.no/buze)
Massive multi-plugin modular host/tracker (buzz/vst/ladspa/psycle/midi)-plugins voor het maken van rare geluiden en/of loops en/of intelligent midiprocessing. Ook gebruik ik hier jesusonic plugins.
Buze ontvangt een midisync van renoise, dus als ik op play druk in renoise, loopt buze automatisch mee. Buze is mn 'detailview' en Renoise mn 'global view'.
Jack (auto)connections: feeds output to renoise (for sampling)
Jack (auto)connections: receives output from renoise (for masteringfx)
software: DAWtracker
=============
Renoise gebruik ik echt puur om te composen, geen plugins, puur een container format om tracks portable te houden. Soms gebruik ik het bijna als een soort recording-tool
savihost: phenome sf2 sampler + shortcircuit sfz/rex/etc sampler
==========================================
Savihost/vsthost is wat mij betreft het makkelijkst/stabielst om windows vst's te draaien onder linux.
Deze samplers gebruik ik voor mn grote sf2/sfz/rex collectie aan instruments, custom drumkits etc.
Deze kits zijn erg inspirerend om snel dmv. midisequencers tot leuke loops te komen.
Ook vind ik het leuk om herbruikbare kits te maken in shortcircuit ipv. door bakken met samples te browsen.
savihost: diverse synth VST's
===================
software: synthclone
=============
Synthclone stuurt midinoten naar een synth/VST/applicatie, en neemt dat op, en zet het om naar een .sfz.
Erg handig als je met eigen kits bouwen bezig bent.