ongebruikelijke setups/workflows met software/hardware

squezel

Leon Du Star
Lid sinds
17 augustus 2004
Berichten
65
Ben of ken jij iemand met een ongebruikelijke of inspirerende setup/workflow?
Kun je daar dan iets over vertellen?

Met ongebruikelijk bedoel ik: niet eenkennig qua software.
Zoals we weten heeft tegenwoordig iedereen wel ns ableton live, cubase, logic of fruityloops gedownload (ben ik nog 1 vergeten?).
Daarom zie ik een gebruikelijke setup als volgt:

- windows/mac, 1 DAW programma, songs met plugindependancies
- studiomonitoren
- audiointerface

Dit is natuurlijk geweldig, en veel van mn muziekvrienden doen dit, maar bij velen merk ik na verloop van tijd een verveling optreden van het muisklikken en vstpreset-hoppen van al die prachtige vsts.
Enkelen zie ik toch ook focusen op het integreren van andere software en/of oude hardware, ze proberen het 'hoe' net zo belangrijk te maken als het 'wat'. Op dit forum moeten ook veel van dit soort mensen zijn.

Ik zal als voorbeeld beginnen:

Mijn setup is eigenlijk supersimple: allerlei verschillende applicaties, waarvan de audiooutput uiteindelijk allemaal naar Renoise gaat. Renoise is mijn recording/sampling studio. Ook kunnen al die applicaties midi ontvangen van mn hardware, dus kan ik spelenderwijs bepalen welke sporen ik via hardwaresequencer of softwaresequencer doe. Ik heb superveel andere manieren geprobeerd (alles in 1 DAW doen) maar uiteindelijk vind ik dit het leukste, en komt het meest overeen met hoe ik begon met (hardware) muziek maken.

computer
======
2Ghz running Archlinux (Realtime kernel) met :
- jack (low latency audio)
- wine en wineasio (runnen van windows software + asio -> jack)

hardware: rm1x yamaha
================
ik stuur de builtin midipatterns naar mn VST's voor inspiratie (ipv. altijd from scratch beginnen).

hardware: pc keyboard
===============
(http://lsmi-all.sourceforge.net/)
Ik gebruik een extra usb pc-keyboard als midicontroller, hiermee heb ik een volledig custom interface naar renoise toe, o.a. knoppen voor:

- midi: notes
- midi: next/prev channel
- record sample
- start/stop recording sample
- start/stop/play pattern
- next/prev pattern
- midi program change next/prev

software: Timemachine
===============
(http://plugin.org.uk/timemachine)
Als ik aan het experimenteren ben, kan ik makkelijk het 'verleden' capturen naar een .wav-file.

software: Modular DAW: buze
==================
(http://batman.no/buze)
Massive multi-plugin modular host/tracker (buzz/vst/ladspa/psycle/midi)-plugins voor het maken van rare geluiden en/of loops en/of intelligent midiprocessing. Ook gebruik ik hier jesusonic plugins.
Buze ontvangt een midisync van renoise, dus als ik op play druk in renoise, loopt buze automatisch mee. Buze is mn 'detailview' en Renoise mn 'global view'.

Jack (auto)connections: feeds output to renoise (for sampling)
Jack (auto)connections: receives output from renoise (for masteringfx)

software: DAWtracker
=============
Renoise gebruik ik echt puur om te composen, geen plugins, puur een container format om tracks portable te houden. Soms gebruik ik het bijna als een soort recording-tool :)

savihost: phenome sf2 sampler + shortcircuit sfz/rex/etc sampler
==========================================
Savihost/vsthost is wat mij betreft het makkelijkst/stabielst om windows vst's te draaien onder linux.
Deze samplers gebruik ik voor mn grote sf2/sfz/rex collectie aan instruments, custom drumkits etc.
Deze kits zijn erg inspirerend om snel dmv. midisequencers tot leuke loops te komen.
Ook vind ik het leuk om herbruikbare kits te maken in shortcircuit ipv. door bakken met samples te browsen.
De output gaat ook gewoon via jack naar renoise e/a programmatuur voor 'resampling'.

savihost: diverse synth VST's
===================
De output gaat ook gewoon via jack naar renoise e/a programmatuur voor 'resampling'.

software: synthclone
=============
Synthclone stuurt midinoten naar een synth/VST/applicatie, en neemt dat op, en zet het om naar een .sfz.
Erg handig als je met eigen kits bouwen bezig bent.
 
Die setup lijkt meer op "ik heb geen geld voor beter" dan op "ongebruikelijk".
Maar kom, als jij er blij mee bent, des te beter ;)

Ik doe gewoon alles in FL Studio; en alle hardware synths worden tegelijk via de M-16DX opgenomen. Resamplen is heel eenvoudig met Edison.
 
Ik heb 2 setups:

Met een software DAW (Ableton of Studio One) hardware synths aansturen.

Of andersom, met een hardware sequencer (Kawai Q80, Roland MC50) software synths aansturen, met de PC als VST host (kan met een DAW, of iets als Bidule, of Audio Mulch e.d..

Ik kan ook nog een harddisk recorder toevoegen in de 2e setup, dan is de PC alleen maar een virtueel rack vol midi synths. Harddisk recorder wordt dan master midi clock om alles in sync te houden.

Waarom? Een hardware only setup kost me teveel tijd om op te starten, voordat alles aanstaat en alles juist is ingesteld, en ik weer weet waar ik gebleven ben is mijn tijd al half op.

Software only vind ik een beetje saai... Maar ik zie wel de kracht hiervan. Ik zit ook meestal gewoon wat te klooien met geluid, hele tracks met kop en staart en alle toeters en bellen maken vind in niet zo interessant. Als het om pure productie gaat (output het belangrijkste), dan is alles in de computer prima.
 
Die setup lijkt meer op "ik heb geen geld voor beter" dan op "ongebruikelijk".
Maar kom, als jij er blij mee bent, des te beter

Bizarre reactie en volledig off topic.
 
Ik kan ook nog een harddisk recorder toevoegen in de 2e setup, dan is de PC alleen maar een virtueel rack vol midi synths. Harddisk recorder wordt dan master midi clock om alles in sync te houden.

vet..ik zit zelf ook wel ns te fantaseren over een embedded computer (van die superkleine liliputer/nanoputers), een klein kastje die gewoon supervette VST's host, die je zo hop kan aansluiten op een hardwaresequencer. Want knopjes zijn toch wel leuk, en hardware handig.
(zegmaar een compacte successor van de SM Pro Audio V-Machine / receptor)

Software only vind ik een beetje saai... Maar ik zie wel de kracht hiervan. Ik zit ook meestal gewoon wat te klooien met geluid, hele tracks met kop en staart en alle toeters en bellen maken vind in niet zo interessant. Als het om pure productie gaat (output het belangrijkste), dan is alles in de computer prima.

Dat herken ik. Uiteindelijk na veel tracks gebouwd te hebben in mn leven, bouw ik tegenwoordig liever loops (die ik makkelijk kan renderen naar een 2 minuten song, gewoon een break+beatdrop). De loops die ik later nog steeds vet vind werk ik evt. uit tot nummers, rest gooi ik gewoon in albummixes.
 
Ik ken nog iemand die alles op de ouderwetse Atari ST doet.. het doet wat het moet doen, and it sure does it quite well!! Veel mensen zweren bij de timing van deze computer.

Ik ben altijd geinteresseerd hoe mensen al hun analoge en digitale spul, weten te combineren, te centreren in je DAW.. zonder al teveel poespas
Een tijd terug was ik erg onder de indruk van (oa) SilentWay, die van bepaalde geluidskaarten een CV/Gate systeem kon maken... de perfecte integratie van je analoge spul, in mijn ogen dan.

Als je een bijv. een Motu breakoutbox hebt of een andere DC-ontkoppelde geluidskaart hebt, die kan alle outputs hiervoor gebruiken (of hoeft dat tegenwoordig ook niet meer DC-ontkoppeld te zijn??)

Dat vond ik wel ongebruikelijk (al deed ene synth-halfgod uit de 60's dit al met tape-recorders :) )
 
Ik ken nog iemand die alles op de ouderwetse Atari ST doet.. het doet wat het moet doen, and it sure does it quite well!! Veel mensen zweren bij de timing van deze computer.

Iemand vertelde me laatst dat Fatboy Slim, naast dat ie Ableton ook wel gebruikte, nog steeds werkt met zn atari en een of andere akai sampler. Of dit echt zo is durf ik niet zeker te zeggen, maar zowieso bewonderenswaardig dat Fatboyslim alles gedaan heeft met wat synths+atari+sampler

Ik ben altijd geinteresseerd hoe mensen al hun analoge en digitale spul, weten te combineren, te centreren in je DAW.. zonder al teveel poespas

Heb jij dit voorelkaar gekregen?
 
Ik ben altijd geinteresseerd hoe mensen al hun analoge en digitale spul, weten te combineren, te centreren in je DAW.. zonder al teveel poespas

ff Denken hoe het bij mij zit....
Midi out van m'n master keyboard gaat naar een A880 midi splitter.
Deze gaat naar 4 x RM1X.
3 van de 4 RM1X gaan naar elk een midi merger/splitter (Opcode Studio 5 LX) en deze gaan elk naar allemaal hardware. De 4e RM1X hou ik voor z'n eigen klanken en die z'n midi out clock gaat naar een computer waar vst's op draaien.
Die vst's komen in Fruity Loops terecht.
De audio uitgangen van de hardware gaan naar patchbays waaruit ik kan kiezen wat ik op m'n menger laat binnenkomen.
Van menger naar externe geluidskaart en zo de computer in om te bewerken (Samplitude).
Eén druk op de "play" toets van m'n master keyboard en de hele setup komt tot leven
Externe multitrack opnames gaan digitaal via de externe kaart in de computer.
Analoge multitrack opnames gaan via de menger in de computer.
Zoiets dus, in een notedop ;)

Cheers,
Exo. :mega:
 
Ik heb mijn computer sequencer en hardware sequencer aangesloten op de 8x8 motu merger. Ik hoef dan niets fysiek om te schakelen om te switchen tussen setup 1 en 2. Als de harddisk recorder de master wordt, hang ik hardware sequencers als slave in serie achter de harddisk recorder en dan in de merger.

Achter de thru box kant van de motu merger hangt nog een leem 1x8 thru voor voldoende midi out, vooral clock signaal voor effecten.

1 klein nadeel: synths & samplers via sounddiver besturen of banks wisselen gaat niet altijd goed via de merger, dan moet ik tijdelijk een midi kabel direct op de computer aansluiten. TX7 en de Akai cd3000xl hebben daar last van.

Ik kan ook nog een ipad als sequencer inschakelen (Genome app), of de ipad als virtuele synth of sampler sequencen met een hardware sequencer.

Dus 3 setups....
 
Laatst gewijzigd:
Iemand vertelde me laatst dat Fatboy Slim, naast dat ie Ableton ook wel gebruikte, nog steeds werkt met zn atari en een of andere akai sampler. Of dit echt zo is durf ik niet zeker te zeggen, maar zowieso bewonderenswaardig dat Fatboyslim alles gedaan heeft met wat synths+atari+sampler

Heb jij dit voorelkaar gekregen?
:D nee, voordat ik er aan toe was, was m'n analoge setup zo geslonken dat het niet nodig meer was :frons: .. ooit .. if I just had the dough for it
Maar, als ik dus wel veel analoogjes had, en modulair spul, zou ik zeker een puike setup kunnen maken mbv die tools en betrekkelijk nieuwe manier van CV / Gate sturen ; ik hoor er alleen niet zoveel meer over, of t inderdaad zo fantastisch is of niet.

Vwb FB slim, zo zie je maar weer, 't is niet 't spulleke, maar het knulleke ;)

Overigens klinkt goed die setup met 4x RM1X, nice Exo! timing is heel goed van die bakken

Goed weekend!
 
vet..ik zit zelf ook wel ns te fantaseren over een embedded computer (van die superkleine liliputer/nanoputers), een klein kastje die gewoon supervette VST's host, die je zo hop kan aansluiten op een hardwaresequencer. Want knopjes zijn toch wel leuk, en hardware handig.
(zegmaar een compacte successor van de SM Pro Audio V-Machine / receptor).


Ipad of Iphone (of Android toestel) met 1 of meer synths lijkt me toegankelijker en beter te bedienen dan embedded computers, of bakken als SM Pro en Receptor.

Arduino vind ik wel een geinig concept, maar ik begrijp dat je die dingen zelf in elkaar moet bouwen, en zelf moet programmeren.
 
die zinsnede over inspiratieverlies door software gebruik herken ik wel. de inspiratie kwam bij mij terug door wat outboard dingen te kopen. door de ervaring met de slim phatty denk ik nu maar helemaal naar dedicated outboard dingen te gaan. analoog of va, maar weinig meer met vst's en ook weinig samples van anderen meer. zeg maar: van klik klik klik programmeren en scrollen naar samples naar zelf muziek maken. software alleen nog maar als tapedeck en voor het midi sequencen. niet bedoeld als aanzet voor de aloude discussie soft vs etc. gewoon persoonlijke ervaring. wat ook helpt is het sequencen met de launchpad, knoppen drukken en jammen ipv muisklikken. de muis kilt bij mij de inspiratie. en het is geen gedoe qua set-up. als je maar genoeg ins en outs hebt. t is er allemaal uiteindelijk toch voor gemaakt. ik vind de meeste audiogear makers best snugger.
 
Ik heb een Novation launchpad en een Hammond orgel. De workflow is nog niet helemaal je van het..
 
Ik heb een Novation launchpad en een Hammond orgel. De workflow is nog niet helemaal je van het..

Heb je de USB mod voor de Hammond dan nog niet ? ;)

Bij mij wisselt de intentie altijd van hybride, naar totaal OTB/hardware. Maar een ding is wel zeker en ookal heb je een totaal geoptimaliseerd systeem, goede midi-interface, de timing blijft gewoon niet zo strak als met hardware.
En m.n. voor drums/beats is dat toch echt zo erg frustrerend/klote.

VST's zijn trouwens het probleem niet voor geluidsopwekking, maar zou dat graag nog z.s.m. allemaal in of bijv. een octatrack, of eventueel een andere sampler gooien en daarmee dan gaan sequencen.

Daarna multitracken naar DAW, meestal hoef je dan ook nog weinig nabewerking te doen om de mix in balans te krijgen. Met software/samples ga (ik althans) vaak nog kloten, misschien alleen al omdat het kan.
 
Kijk, ZELF maken, met echte synths, steeds meer mensen ontdekken het :okdan:

die zinsnede over inspiratieverlies door software gebruik herken ik wel. de inspiratie kwam bij mij terug door wat outboard dingen te kopen. door de ervaring met de slim phatty denk ik nu maar helemaal naar dedicated outboard dingen te gaan. analoog of va, maar weinig meer met vst's en ook weinig samples van anderen meer. zeg maar: van klik klik klik programmeren en scrollen naar samples naar zelf muziek maken. software alleen nog maar als tapedeck en voor het midi sequencen. niet bedoeld als aanzet voor de aloude discussie soft vs etc. gewoon persoonlijke ervaring. wat ook helpt is het sequencen met de launchpad, knoppen drukken en jammen ipv muisklikken. de muis kilt bij mij de inspiratie. en het is geen gedoe qua set-up. als je maar genoeg ins en outs hebt. t is er allemaal uiteindelijk toch voor gemaakt. ik vind de meeste audiogear makers best snugger.
 
voor drone / soundscape dingen ben ik nu into Processing, waarmee ik via OSC , Reaktor aanstuur.
Ik kan dan ook nog mijn tel. Als controller gebruiken of mijn PS3 controller draadloos ermee laten bemoeien.
Of een midi controller erbij, kan natuurlijk ook.

Later als ik groot ben wil ik er een modulair bij betrekken.

Maar als ik een fttf trackie maak ist gewoon cubase naar hardware naar mixer.
 
Ik stuur met Renoise via virtuele midi poorten Logic aan, om dan vervolgens weer via Rewire audio in Renoise te krijgen.

Ik kan maar niet wennen aan die piano roll..
 
ik heb daw met rme card en adat extra in/uit
gaat allemaal naar via patchbays naar analoge tafel en naar andere patchbay naar rack/ tafel met analoge randapparatuur.
verder alles midi gekoppeld met daw.
werkwijze varieerd van : daw naar li/re via mengtafel monitors

of analoog geluidjes maken en digitaal verder bewerken

of daw div uitgangen naar analoog spul en weer opnemen in daw

of analoog en via analoge tafel sends naar daw als effect.

en zoiets.

vooral de uitgebreide patchbay mogelijkheden maakt het zo ongeveer 1 groot modulair systeem.

ook voor mensen met weinig geld kan dat bv met 2dehands motu traveller interface heb je sowieso al 8 analoog in/uit. patchbay 25-35 euro 2dehands , klein macky of ander oud tascam tafeltje en je hebt in principe een heel flexibele setup. versterker/ monitor ca 300 euro. kortom voor de prijs van 1 synth heb je een leuke flexibele modulaire hybride studio
 
Kijk, ZELF maken, met echte synths, steeds meer mensen ontdekken het

hehe, "hardware, de nieuwe software! met serieuze vst-vintage sound!"
 
Back
Top