De beginners-thread

erg goed initiatief :okdan:
ik ben alleen bang dat het voor beginners weer niet werkt. die stellen meestal gewoon gelijk maar een vraag ipv even de zoekfunctie te gebruiken :bekdicht:
misschien moet het knopje "post reply" beter beschermd worden door dan eerst te verwijzen naar de zoekfunctie. ook valt me op dat, zelfs bij leden die al langer lid zijn, en opzoek naar een bepaald apparaat niet eerst ff in de tekoop/ruil aangeboden sectie kijken maar gewoon een post maken in de tekoop gevraagd sectie (maargoed das weer wat anders).
iig bedankt voor de nuttige info.
 
deze thread om de zoveel maanden nog eens doornemen

naarmate je zelf meer gaat begrijpen zijn er bepaalde dingen in deze thread waar je ook meer van gaat begrijpen

dat is in ieder geval mijn ondervinding
 
Hallo forumleden,

Sorry als dit in het verkeerde forum staat, maar ik ben net in het bezit van reason 4 gekomen en heb een probleem waar ik helemaal gek van word!! Als ik namelijk wat heb opgenomen, en ik wil dit afspelen, dan hoor ik alle gebruikte devices tegelijk en niet zoals ik het heb opgenomen. ALs ik bijvoorbeeld begin te recorden vanaf 4 seconden na 0, en ik speel het daarna af, dan hoor ik toch gewoon alles vanaf 0 sec. Ik heb overal gezocht, Youtube, de manuals en op forums kan ik echt niets vinden. Kan iemand mij helpen?

Groet Sven Jansen
 
eigenlijk leek mij dit de beste thread om deze vraag te stellen: ik ben eigenlijk net begonnen met producen ik ben in bezit van cubase essential 4 en thats it.
mijn budget is ongeveer 1500,- en ik weet zelfs eigenlijk nog niet of ik digitaal of 'analoog' wil gaan werken...
ik zal zoieso een master/midi keyboard nodig hebben (van wat ik er allemaal uit begrijp)
en een audio interface.
maar wat zou ik verder nog nodig hebben? (studio monitors heb ik al: krk rp8 )
misschien een sampler o.i.d
de muziekstijlen die ik wil gaan maken zijn industrial en drum&bass.
en verder snap ik het principe nog niet helemaal van geluid maken naar het daadwerkelijk kunnen gebruiken :P maar dat zal wel aan mij liggen haha

alvast bedankt!
 
Laatst gewijzigd:
Hm, de Yamaha N12 is een digitale 12 channel mixer voor Cubase.
Daarin zit gelijk een audio interface 24-bit / 96Khz.
Weet niet hoe de kwaliteit is van de mic pre's en dergelijke, maar het is digitaal werken met anologe feel.

Zelf zou ik kiezen voor een Steinberg MR816 CSX met Novation SL Mk II.
Of de Steinberg (eigenlijk Yamaha) jouw Cubase versie goed ondersteund weet ik niet.
Bv. door middel van plugin software kun je ook de interface aansturen, vandaar.

Persoonlijk zou ik anoloog gaan. als er echt goede hardware kan worden aangeschaft.
Tot die tijd lijkt me digitaal, kwalitatief het beste resultaat geven.
 
oke die n12 kost 1400,- euro en ik wil misschien wel wat meer dan alleen een mixer :P
is het misschien geen goed idee om een goede versie van reason te kopen (met een interface en keyboard) om zo dus alvast een beetje te leren werken met rack apperatuur mocht ik ooit 'echte' apperatuur willen aanschaffen.
 
eigenlijk leek mij dit de beste thread om deze vraag te stellen: ik ben eigenlijk net begonnen met producen ik ben in bezit van cubase essential 4 en thats it.
mijn budget is ongeveer 1500,- en ik weet zelfs eigenlijk nog niet of ik digitaal of 'analoog' wil gaan werken...
ik zal zoieso een master/midi keyboard nodig hebben (van wat ik er allemaal uit begrijp)
en een audio interface.
maar wat zou ik verder nog nodig hebben? (studio monitors heb ik al: krk rp8 )
misschien een sampler o.i.d
de muziekstijlen die ik wil gaan maken zijn industrial en drum&bass.
en verder snap ik het principe nog niet helemaal van geluid maken naar het daadwerkelijk kunnen gebruiken :P maar dat zal wel aan mij liggen haha

alvast bedankt!

Als ik het zo lees zou ik ook voorlopig 'digitaal' gaan.
- Een midi keyboard lijkt me onmisbaar (4 of 5 oktaafs met aanslagsgevoeligheid en evt. aftertouch zou al genoeg kunnen zijn).
- Studio monitors zijn ook handig, maar die heb je al.
- Een goede hoofdtelefoon voor als je in de late uurtjes nog wat wilt produceren (afhankelijk van je woonsituatie natuurlijk)
- Als je graag met computers werkt, kun je voorlopig misschien wel uit de voeten met alleen een geluidskaart (audio interface) waar je de monitors op aan kunt sluiten.
- Wil je toch wat meer 'externe' contorle over bijv. het volume van je monitoren dan zou je een klein mixertje ertussen kunnen zetten, of misschien nog handiger een control surface (een soort van mengpaneel dat signalen naar je computer stuurt, waarmee je vervolgens de kanalen binnen cubase kunt regelen.
- Vergeet niet ook nog wat geld over te houden voor de aanschaf van de vsti's ofwel 'digitale instrumenten'. Er zijn om te beginnen ook genoeg hele leuke gratis vsti's te krijgen. Zelfs samplers. Je kunt als je een midi keyboard hebt, ook deze samplers hiermee controleren. Dus onder iedere toets zit dan een andere drumsample.

Als het muziek maken bevalt, dan kun je nog altijd overstappen op analoog. Met een mengpaneel of een ad-converter (kastje dat analoge omzet in digitaal geluidssignalen) kun je allerlei analoge apparaten in je setup opnemen.

Je vraag over geluid maken en het kunnen gebruiken lijkt me simpel beantwoord:

Geluid maken doe je met instrumenten (dit kunnen synthesizers, samplers, piano, gitaar, stem etc zijn)... Deze instrumenten kun je uiteraard 'bespelen'.
Met de ingespeelde instrumenten kun je in principe 2 dingen doen: als ze midi ondersteunen dan neem je de 'noten' op met cubase.Vervolgens kan cubase het ingespeelde exact herhalen door zelf deze noten naar het instrument te sturen.
Instrumenten zonder midi neem je op als audiobestand (ofwel wav of een ander formaat). Dit audiobestand zet je op een audiospoor in cubase en cubase speelt dit voor je af (let wel op, als je noten wilt veranderen moet je het ingespeelde weer opnieuw opnemen, bij midi zoals eerder hierboven beschreven kun je iedere noot in cubase snel veranderen) .
Je kunt ook audiobestanden in een sampler laden en deze hiermee tot gehore brengen.

Op dat moment gebruik je de geluiden dus al... Is dit begrijpelijk?

Succes ermee!

Alan
 
het is me allemaal al iets duidelijker geworden, ik ben nu gewoon lekker aan het kutten, ik heb zelfs al een 'track' gemaakt met de microtonic en de synplant vst, waar jullie uiteraard 10.000 fouten in horen:D die ik graag weer terug lees om een nieuw projectje te beginnen maar dan even ietsje beter ;-)
oke dus zo'n axiom 49 zou een goed beginners platform zijn? of kan ik beter een keyboard nemen met alleen maar toetsen, een losse mixer(want die faders zijn volgens mij drie keer niks) en een losse drumpad (denk aan: m-audio triggerfinger o.i.d)
en uiteraard een interface om inderdaad mijn studio monitors mee aan te sturen want nu doe ik het via de std. 5.1 geluidskaart(line out naar djm 800) wat wederom 3 keer niks is:P

thx voor de lange reply zo kom ik weer een stapje verder en allejezus wat is het verslavend zeg hahah:P
 
Ik heb Cubase 5. Ik zit met een brandend probleem. Wil ingespeelde Audio tracks (basgitaar/rhytm.gitaar) quantizen (rechttrekken). Wie kan mij stap voor stap aangeven wat ik moet doen om Audiotracks te quantizen?
Theodoor
 
Hoi Theodoor. Ga naar "Audio">"Realtime Processing">"Quantize Audio".
En dan heb ik nog een vraag aan iemand anders: Kun je audio in Cubase ook "Iterative" (in stapjes, zoals bij midi) quantizen?
 
Nee, een midi-kabel kan je gebruiken om mididata van en naar de computer te sturen, maar voor audio opname gaat t niet werken.
 
Hallo allemaal,

Al een paar maanden ben ik bezig met wat muziek productie (ben hier overigens best wel serieus mee bezig al is het nog niet zo goed) via hard en software. Nu heb ik in groep 3 nooit blokfluit les gehad en weet dus eigenlijk heel weinig van muziek theorie (behalve wat meer getalenteerde vrienden me hebben verteld) Ik kwam Music Theory for Computer Musicians door Michael Hewit bij de Bruna tegen en vroeg me af of iemand ervaring met dit boek heeft? Of alternatieven? En lessen nemen zouden jullie me dit aanraden? Misschien zelfs mensen die in Nijmegen en omstreken iemand kennen?

Alvast bedankt!
 
Ik denk dat de grote lijnen voor beginners ook wel online te vinden zijn, google'n op muziektheorie, akkoordenleer, ... (en hun engelse vertaling voor nog meer hits!). Een boek kopen is natuurlijk handig om er gestructureerd aan te beginnen, online vind je dan soms weer filmpjes en audiofragmenten.
Zoeken op het genre van muziek dat je graag wil maken, kan ook vaak boeiende dingen opleveren, omdat ze niet algemeen zijn, maar net concreet toepasbaar.
Lessen nemen is natuurlijk het beste van al, maar die kosten veel meer en lijken mij kost-effectiever eens je aan gevorderde onderwerpen begint.
 
Back
Top