Hulp Gevraagd Presonus Studio Live 16.0.2

Devin

Ingeburgerd
Lid sinds
7 februari 2021
Berichten
44
Locatie
Duitsland
Ik vermoed dat iemand met veel verstand van computers en kabels hier wellicht antwoordt op heeft..

Beste Synthforum leden,

Als sinds de aanschaf (tweedehands) in 2018 heb ik niet de mogelijkheid om mijn Presonus StudioLive 16.0.2 (Firewire) te gebruiken op mijn iMac (late 2017) via de verloopjes van firewire naar thunderbolt. Ik krijg namelijk steeds een enorme audio lag/dropout om de paar seconden.
Ik gebruik nu gewoon de twee StudioLive main-outputs die ik aansluit op mijn ASP880 waardoor ik in ieder geval de mixer en kanalen kan gebruiken (dan wel enkel op twee sporen in mijn DAW niet - zoals ik dat fijn vindt - de individuele kanalen in mijn DAW via A/D conversie zoals dat zo makkelijk werkt op bijvoorbeeld mijn ASP880 en behanger XR18.

Eens in de zoveel tijd doe ik weer pogingen en bekijk ik of er nieuwe ontwikkelingen zijn om dit probleem op te lossen. Recent maakte iemand op Youtube een video over dat de StudioLive (firewire editie) niet compatibel is met Apple's met een M1 chip. Dat laatste is niet zo relevant voor de oplossing van specifiek mijn probleem, maar in diezelfde video liet hij zien dat de StudioLive wél werkte op zijn MacBook uit 2018, en dus in tegenstelling tot mij, hij het wél voor elkaar kreeg. Ik heb dus contact gezocht en we hebben enige tijd ideeën uitgewisseld om tot een oplossing te komen voor mijn probleem. Zonder succes. Vandaar dat ik het hier ga proberen.

Hier een gedeelte van de comment van mijn op die video - even snel naar het Nederlands vertaald -

In de zomer van 2018 kocht ik een gebruikte, maar zo goed als nieuwe Presonus 16.0.2 (met de oude firewire aansluiting). Ik wilde het apparaat integreren met mijn DAW (destijds Studio One 3) op mijn iMac van eind 2017. Dit ging gepaard met enkele moeilijkheden. We hebben exact dezelfde verloopkabels: Firewire 400 - 800 > Apple Thunderbolt naar FireWire > Apple Thunderbolt 3 (USB-C) naar Thunderbolt 2. Auw, dat deed pijn even in mijn portemonnee!

Nadat ik eindelijk de juiste verbindingen kon leggen. Deed zich een nieuw probleem voor: de audio had vreselijke lag/pieken in de CPU. Dit stond wederom in de weg om deze functie te laten werken met mijn StudioLive. Ik accepteerde destijds dat ik StudioLive niet kon gebruiken met de firewire-optie. Ik schreef erover op een blog en las op meerdere forums dat mensen hetzelfde probleem hadden. Ik moet er nog eens naar kijken, het is alweer een tijdje geleden.

Nu jaren later; Ik heb de volgende opstelling in mijn studio qua interfaces: de Behringer XR18, een Audient iD14, een ASP880. Deze hebben allemaal een USB-aansluiting of ADAT, wat A/D-conversie eenvoudig maakt. Op de ASP880 had ik twee kanalen gereserveerd voor de hoofduitgangen van StudioLive, zodat ik in ieder geval die extra kanalen kon gebruiken.

Toch - en ik denk dat je dit begrijpt - zijn die individuele kanalen, die direct herkend worden door je DAW en computer, gewoon heel fijn voor een goede workflow. Dus vandaag heb ik het wederom nog eens geprobeerd. Nadat ik alles goed had aangesloten, begon het probleem dat ik de vorige keer tegenkwam weer. Een enorme audiovertraging, CPU-spikes en meerdere regenboogwielonderbrekingen (dat icoontje op je iMac/Macbook).

Nu zie ik dat je dit probleem niet hebt op je Macbook uit 2018. Wat zou de reden kunnen zijn waarom deze fout optreedt bij de mijne?

Ik wil StudioLive gewoon niet opgeven. Het is een eenvoudig maar intuïtief apparaat. Ik heb er geld, tijd en moeite in gestoken en ik zou het geweldig vinden als het een keer goed werkt.
--------------------

Een lijst van een paar dingen die ik heb geprobeerd en ondervonden:

-de firewire connectie wordt herkend door de iMac (over deze Mac > systeemoverzicht > firewire)
-ik heb gekeken of de audiolag/dropout voorkwam bij andere DAW's dan Studio One (Presonus Capture 2, Logic) > hetzelfde probleem bleef bestaan
-stel je voor; ik speel een nummer af op iTunes met de StudioLive als interface en tegelijkertijd speel ik een sequentie af van een hardware apparaat gekoppeld aan de Studiolive, dan blijft het geluid van de hardware gewoon spelen en zal het nummer op iTunes enorme audio-dropouts ervaren > hiermee concludeer ik zelf dat het niet de unit zelf is die kapot is, maar dat het echt ligt aan de verbindingen van de kabels

Nog een keer over de connectie : Firewire 400 - 800 > Apple Thunderbolt naar FireWire > Apple Thunderbolt 3 (USB-C) naar Thunderbolt 2 (€85,00 +/- en nog steeds niks)

Eind 2020 kwam Presonus zelf
met een statement over dat de zogeheten "bilingual s800 to s400 firewire cable" nodig is omdat dit blijkbaar een kabel is die moet werken. De twee links waar ik specifiek die kabel kan bestellen zegt dat deze niet beschikbaar meer is en out of stock. Op basis van de foto die Presonus hier aan had toegevoegd lijkt het er op dat ik wel de goede kabel heb -dan wel van een andere producent-; (IEEE-1394 of IEEE-1394b kabel / ook wel FireWire 800, FireWire 2, S800 Bilingual of Beta Connector genoemd.)

Link kabel advies van Presonus zelf:


Link van mijn kabel:


Link naar Youtube Video waar ik eerder naar verwees



Als iemand ziet waar de kink in de kabel zit (ja ja, wat zijn we weer grappig), dan hoor ik het graag!

Beste wensen allemaal voor 2023 en vriendelijke groet,
Devin
 
Hallo allemaal,

Ik ben tussentijds al aan het kijken voor een nieuw investering voor mijn studio (dat wordt nog een zoektocht), maar mocht iemand toch nog een tip hebben op basis van deze thread, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt en vriendelijke groet,
Devin
 
Hallo allemaal,

Ik ben tussentijds al aan het kijken voor een nieuw investering voor mijn studio (dat wordt nog een zoektocht), maar mocht iemand toch nog een tip hebben op basis van deze thread, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt en vriendelijke groet,
Devin
Hola er zit waarschijnlijk ook
Geen usb op?
Groeten van andreos.
 
Hey @Devin , als je de presonus hebt aangesloten, heb je dan geen andere interface aangesloten? Zoja, heb je naar sample rates en clock sources gekeken? Als je met meerdere devices werkt en een mismatch hebt in sample rate of clock master/slave kan je allerhande ellende krijgen. Ik heb zelf een 24.4.2 gehad ooit, mooi ding, dus kan me voorstellen dat je het wel aan de praat wilt krijgen :)
 
Back
Top