Novation Peak

Novation-Peak-Nieuws.jpg


Wooohoooo dikke nieuwe Novation poly-synth met OSCar achtige aandoeningen enzo

Novation Peak (Product Overview by GAK)

The Novation Peak is an eight voiced polyphonic synth. There are three New Oxford oscillators for each voice which utilises two waveform generating techniques and 17 digital wavetables.

The unit features pre and post filter distortion for each voice, as well as a global distortion for the whole synth. Other effects include reverb, delay and chorus and there's also an arpeggiator built in.

There's a fantastic modulation system which offers a 16 slot modulation matrix as well as 16 directly assignable controls on the front panel. There's also the option to connect to other modular systems through the CV modulation input.

The design is perfect if you're looking for a desktop unit and an there's also an optional die-cast aluminium stand than can be purchased separately.

Novation Product Overview

Peak is an eight-voice desktop polyphonic synthesiser with three New Oxford Oscillators for each voice. The oscillators sound completely analogue by being high-quality NCOs (Numerically-Controlled Oscillators), but gain the flexibility of the digital domain with 17 digital wavetables. They can also become a linear FM source using either the analogue-sounding NCOs or digital wavetables – so are able to cross-modulate in a recursive loop.

The synth has a resonant multi-mode analogue filter for each voice, and three distortion points for each voice – pre-filter, post-filter and global – in an analogue signal chain. Peak is capable of receiving polyphonic aftertouch, which puts expression right at your fingertips. Reverb, delay and chorus effects are at one's disposal, and there is also an on-board arpeggiator.

The modulation system puts a 16-slot modulation matrix and 16 direct assignments in the main controls, cleverly arranged for intuitive patch design and sound editing. There are three ADSR envelopes and two LFOs for each voice, and more elaborate movements and secondary ‘via’ assignments are made just a few menu button presses away. In addition, two animate buttons give live performers instant one-touch transformation of patches.

Peak connects to modular systems via a CV modulation input, and has MIDI I/O on five-pin DIN ports, so other MIDI gear can be connected. Via USB, Peak can be plugged into Mac or PC, where unlimited patches can be kept using the Components software.

• Innovative New Oxford Oscillators using two waveform generating techniques: NCOs (Numerically-Controlled Oscillators) and 17 digital wavetables
• Pre-filter and post-filter distortion per voice, plus global distortion. Polyphonic aftertouch and linear FM. High-quality reverb, delay and chorus effects, and onboard arpeggiator
• Extensive modulation system, with 16-slot modulation matrix and 16 direct assignments controlled on the front panel. Three ADSR envelopes and two LFOs per voice, plus animate buttons
• CV modulation input for integration with modular systems
• Compact desktop module design with optional die-cast aluminium stand for positioning (not included)

Bron: https://www.gak.co.uk/en/novation-peak/907903

653941d1492600088-novation-peak-novation-peak-467212.jpg

Meer info vast morgen op Superbooth
 
Een SuperNova II zou ik geen slechte VA synth willen noemen, maar voegt denk ik ook weinig (of niets) toe als je al (veel) VA hebt staan in de studio.

In de Peak begin ik wel steeds meer interesse te krijgen, ik wil er wel eens mee spelen.


Dat staat er niet bij in de spec's, maar ik denk dat die maat van 464mm incl. houten zijpaneeltjes is. Je zou die paneeltjes wel kunnen verwijderen, maar een rack mount kit is er (nog) niet van Novation. Die zou je natuurlijk wel zelf kunnen maken.


Nu € 1399,-- Ik denk niet dat ze veel verkocht gaan worden voor die prijs.

Een supernova klinkt als niets anders. Het ding heeft een zeer eigenwijze sound die je mijn inziens in niks anders terug vindt. Zelfs niet in een Peak of eender wat van Novation. Ik heb er speciaal lang naar eentje gezocht en hij gaat ook nooit of nooit meer weg wegens veel te waardevol :-)
 
Een supernova klinkt als niets anders. Het ding heeft een zeer eigenwijze sound die je mijn inziens in niks anders terug vindt. Zelfs niet in een Peak of eender wat van Novation. Ik heb er speciaal lang naar eentje gezocht en hij gaat ook nooit of nooit meer weg wegens veel te waardevol :-)

Elke synth heeft wel zo wat zijn eigen 'karakter'. En uiteraard is de Peak geen SuperNova, net zoals de Virus TI geen Classic is enz... Of ze dan minder - of meerwaardig zijn tov van elkaar, dat is een heel erg rekbaar gegeven...
BTW, ik heb hier al jaren een Nova staan die destijds de grond in werd geboord. Weinig mensen weten blijkbaar dat de SuperNova en de Nova desktop eigenlijk dezelfde toestellen zijn. Andere vorm en minder stemmen (14 vs 24) zijn het enige verschil.
 
Weinig mensen weten blijkbaar dat de SuperNova en de Nova desktop eigenlijk dezelfde toestellen zijn. Andere vorm en minder stemmen (14 vs 24) zijn het enige verschil.
Klopt alleen de dsp van de effecten is anders bij de Nova vs supernova
 
De donkere dagen komen er weer aan, dus ik heb nog 1 plekje voor een desktop synth op mijn bureau om straks de winter door te komen. Is de Novation Peak het anno 2023 nog steeds waard? 2e hands schommelen ze tussen 800-900 euro. Nieuw zie ik 'm zo rond de 1149-1165 euro. UDO super 6 desktop zie ik ook al zakken 2e hands, maar ik twijfel over de klank. Hoe meer ik luister, des te sterieler de sound. Ik zoek qua sound nog iets tussen mijn OB-6 en Argon8/Cobalt8 combinatie. Maar misschien roept iemand wel...een Novation Peak in 2023 kopen? Nee joh...
 
De donkere dagen komen er weer aan, dus ik heb nog 1 plekje voor een desktop synth op mijn bureau om straks de winter door te komen. Is de Novation Peak het anno 2023 nog steeds waard? 2e hands schommelen ze tussen 800-900 euro. Nieuw zie ik 'm zo rond de 1149-1165 euro. UDO super 6 desktop zie ik ook al zakken 2e hands, maar ik twijfel over de klank. Hoe meer ik luister, des te sterieler de sound. Ik zoek qua sound nog iets tussen mijn OB-6 en Argon8/Cobalt8 combinatie. Maar misschien roept iemand wel...een Novation Peak in 2023 kopen? Nee joh...

Ik heb naast softsynths alleen een Summit en vind 'm prachtig. Voor mij genoeg, voor nu. :)
Of het veel toevoegt aan de synths die je al hebt weet ik niet. Oordeel zelf:

 
Beetje stil hier...

Ik overweeg de mijne weer te verkopen. Ik gebruik hem al een tijdje niet meer.
Zelfs na die 2.0 firmware update?

Ik heb naast softsynths alleen een Summit en vind 'm prachtig. Voor mij genoeg, voor nu. :)
Of het veel toevoegt aan de synths die je al hebt weet ik niet. Oordeel zelf:
Niets mis met softsynths, ik heb er zelf genoeg (Equator2 voor MPE, V-collection et cetera) maar ik vind het gewoon fijn werken met knoppen. Die Summit is mooi, maar daar heb ik geen ruimte voor. Alleen voor een desktop. Ik vergelijk 'm ook nog met de Prophet Rev2. Ze komen soms opvallend dicht in elkaars vaarwater en daarna drijven ze weer allebei een andere kant op. Prijsverschil is groot voor een desktop 8 of 16 voice.
 
De donkere dagen komen er weer aan, dus ik heb nog 1 plekje voor een desktop synth op mijn bureau om straks de winter door te komen. Is de Novation Peak het anno 2023 nog steeds waard? 2e hands schommelen ze tussen 800-900 euro. Nieuw zie ik 'm zo rond de 1149-1165 euro. UDO super 6 desktop zie ik ook al zakken 2e hands, maar ik twijfel over de klank. Hoe meer ik luister, des te sterieler de sound. Ik zoek qua sound nog iets tussen mijn OB-6 en Argon8/Cobalt8 combinatie. Maar misschien roept iemand wel...een Novation Peak in 2023 kopen? Nee joh...
Ik vond de Peak een leuke synth om mee te werken, met lekker veel opties en een goede interface. Maar qua klank tamelijk oninteressant, nogal vlak en niet echt karaktervol of uitgesproken. Eerder gladjes en steriel/flets.
 
Laatst gewijzigd:
Ik vond de Peak een leuke synth om mee te werken, met lekker veel opties en een goede interface. Maar qua klank volstrekt oninteressant, nogal vlak en niet echt karaktervol of uitgesproken. Eerder gladjes en steriel/flets.
Ik had hetzelfde, maar de patches in het filmpje hierboven vind ik toch wel goed klinken. Kost 12 euro, dus dat gun ik de maker altijd. Even updaten naar 2.0 en toch maar weer even een kans geven :o:
 
Ik had in de tussentijd 'volstrekt' wat afgezwakt naar 'tamelijk', want er komen natuurlijk ook gewoon prima geluiden uit :D Prima werkpaard maar een matige sterspeler.
 
in de video’s van @Montfrooij vind ik hem vaak tof klinken en de interface/vormfactor spreekt me ook erg aan, zeker voor minder dan 1000 euro. Zelf nog nooit voor gegaan, omdat ik denk dat het verder niks toevoegt aan de polys die ik al heb (prophet 6, virus b, analog keys, Jx8p, quasar en jv1080).
 
Ik had in de tussentijd 'volstrekt' wat afgezwakt naar 'tamelijk', want er komen natuurlijk ook gewoon prima geluiden uit :D Prima werkpaard maar een matige sterspeler.
Jij hebt dan ook wel wat sterspelers in huis om mee te vergelijken hehe
 
Jij hebt dan ook wel wat sterspelers in huis om mee te vergelijken hehe
Toen ik de Peak had, had ik die nog niet :D Maar hij kon wat mij betreft niet op tegen bijvoorbeeld de Prophet-6 of OB-6, die in desktopvorm ongeveer in dezelfde prijsklasse vielen destijds (inmiddels zijn ze fors duurder geworden, in tegenstelling tot de Peak).
 
Toen ik de Peak had, had ik die nog niet :D Maar hij kon wat mij betreft niet op tegen bijvoorbeeld de Prophet-6 of OB-6, die in desktopvorm ongeveer in dezelfde prijsklasse vielen destijds (inmiddels zijn ze fors duurder geworden, in tegenstelling tot de Peak).
OB-6 heb ik zelf ook. Vind 'm geweldig, maar dat is persoonlijk. Prophet 6 is ook mooi, maar qua modulatiemogelijkheden zoek ik wat meer divers. Peak als werkpaard klinkt goed. Met de Rev2 kun je ook aardig wat P6 sounds benaderen. De P6 heeft dan wel een erg mooi filter, maar de Rev2 heeft dan weer veel meer mogelijkheden qua modulaties. Uit de OB-6 haal ik vergelijkbare sounds als uit de P6, met het filter als grootste verschil natuurlijk. Qua sound vind ik de Rev2 en Peak elkaar vrij dicht naderen, maar dat Curtis filter klinkt dan weer zo anders op de Rev2. Als je het dan over karakter hebt in vergelijking met de Peak. Hmmm, lastig.
 
Peak of Rev 2 is inderdaad lastig. Ik zou zelf een lichte voorkeur hebben voor de Rev 2 denk ik, maar dat is misschien ook omdat ik een fan ben van de DSI/Sequential 'sound' (zelfs al kan 'ie niet op tegen de Prophet 6 of 5/10 Rev 4).
 
Een peak is toch 'n wavetable synth?? Met analoge filters.. klinken verder wel ok.. iig beter dan de gemiddelde VA. Ik heb em gekocht omdat de Prophet 12 die ik tweedehands wilde kopen helaas niet doorging.. had er bijna een voor 1400.. lang verhaal..
 
Even vergeleken met OB-6 en Diva. Laat ik het netjes houden, hij springt er niet uit. Ik mis een "randje" hier en daar.
Iemand nog een peak kopen?

Even wat meer info. Het valt me op dat meeste patches erg afhankelijk zijn van de effecten. Zonder effecten blijft er vaak niet zoveel over. Nu zijn die effecten redelijk goed, maar niet wauw. Die bepalen (voor wat ik gehoord heb dan) voor een groot deel de sound. Ik heb de REV 2 ook gehad en die klinkt in mijn herinnering wat beter, maar dat kan natuurlijk heel subjectief zijn.
 
Back
Top