Novation Peak

Novation-Peak-Nieuws.jpg


Wooohoooo dikke nieuwe Novation poly-synth met OSCar achtige aandoeningen enzo

Novation Peak (Product Overview by GAK)

The Novation Peak is an eight voiced polyphonic synth. There are three New Oxford oscillators for each voice which utilises two waveform generating techniques and 17 digital wavetables.

The unit features pre and post filter distortion for each voice, as well as a global distortion for the whole synth. Other effects include reverb, delay and chorus and there's also an arpeggiator built in.

There's a fantastic modulation system which offers a 16 slot modulation matrix as well as 16 directly assignable controls on the front panel. There's also the option to connect to other modular systems through the CV modulation input.

The design is perfect if you're looking for a desktop unit and an there's also an optional die-cast aluminium stand than can be purchased separately.

Novation Product Overview

Peak is an eight-voice desktop polyphonic synthesiser with three New Oxford Oscillators for each voice. The oscillators sound completely analogue by being high-quality NCOs (Numerically-Controlled Oscillators), but gain the flexibility of the digital domain with 17 digital wavetables. They can also become a linear FM source using either the analogue-sounding NCOs or digital wavetables – so are able to cross-modulate in a recursive loop.

The synth has a resonant multi-mode analogue filter for each voice, and three distortion points for each voice – pre-filter, post-filter and global – in an analogue signal chain. Peak is capable of receiving polyphonic aftertouch, which puts expression right at your fingertips. Reverb, delay and chorus effects are at one's disposal, and there is also an on-board arpeggiator.

The modulation system puts a 16-slot modulation matrix and 16 direct assignments in the main controls, cleverly arranged for intuitive patch design and sound editing. There are three ADSR envelopes and two LFOs for each voice, and more elaborate movements and secondary ‘via’ assignments are made just a few menu button presses away. In addition, two animate buttons give live performers instant one-touch transformation of patches.

Peak connects to modular systems via a CV modulation input, and has MIDI I/O on five-pin DIN ports, so other MIDI gear can be connected. Via USB, Peak can be plugged into Mac or PC, where unlimited patches can be kept using the Components software.

• Innovative New Oxford Oscillators using two waveform generating techniques: NCOs (Numerically-Controlled Oscillators) and 17 digital wavetables
• Pre-filter and post-filter distortion per voice, plus global distortion. Polyphonic aftertouch and linear FM. High-quality reverb, delay and chorus effects, and onboard arpeggiator
• Extensive modulation system, with 16-slot modulation matrix and 16 direct assignments controlled on the front panel. Three ADSR envelopes and two LFOs per voice, plus animate buttons
• CV modulation input for integration with modular systems
• Compact desktop module design with optional die-cast aluminium stand for positioning (not included)

Bron: https://www.gak.co.uk/en/novation-peak/907903

653941d1492600088-novation-peak-novation-peak-467212.jpg

Meer info vast morgen op Superbooth
 
Hehe, ja dat is ook de demo die mij uiteindelijk over de streep getrokken heeft om tot aanschaf over te gaan :D
 
Denk voor mij ook wel de tofste synth die ik ooit gehad heb. Extreem goed geschikt voor BoC achtige sounds, maar ook goed in precieze digitale sounds en alles er tussenin. Ik denk wel dat het filter iets donkerder is dan de deepmind, en akkoorden met filter/reso hebben altijd een beetje overdrive op de sounds. Gek genoeg niet met mono sounds tenzij je de overdrive zelf open draait natuurlijk. Maar verder weinig nadeel.
 
Verschil tussen DCO en NCO:

Dat was ook een post van een heeeeele tijd geleden van me :-) Ik heb me er inmiddels iets beter in verdiept (en inmiddels ook een Peak aangeschaft)

Simpel gezegd is een NCO een digitale oscillator maar dan uit een FPGA die je op veel hogere sample frequenties kan laten draaien. Hierdoor is het veel makkelijker om van aliasing noise af te komen waardoor je oscillators veel digitale bijeffecten niet meer hebben en je met een veel simpeler schakeling de D-A conversie kan doen.

Voor mij betekent dat dat Peak NCO's zo analoog of digitaal kunnen klinken als ik zelf wil. Ik kom een heel eind richting de vage VCO zweverigheid van mijn OB-6 of de digitale nastyness van mn Microwave II.
 
Akkoord. Het gebruik van een FPGA lijkt nu ook zijn weg te vinden bij anderen zo las ik onlangs. Waar de virus ergens op 348kHz of zo oversamppled - wat al niet mis is - gaat de FPGA op 24 Mhz! Eerlijk gezegd, geen kat of hond gaat u het verschil kunnen zeggen tussen een full analoge of een FPGA aan die clocksnelheid. Je hebt aan 24Mhz belachelijk veel waarden tussenin waardoor elke gemeten analoge waarde zo goed als perfect op een digitaal punt gemapped kan worden. Die peak klinkt verdomd reuzegoed.
 
Voor mij betekent dat dat Peak NCO's zo analoog of digitaal kunnen klinken als ik zelf wil.

Dat vind ik ook een enorm pluspunt. Met de drift/diverge opties kun je hem loom/driftend maken, maar zonder is 'ie retestrak. En als je direct het filter instuurt zijn ze vrij mild, maar als je VCA gain en pre-filter drive opendraait kun je ze echt laten knetteren. Ontzettend veelzijdig.
 
Akkoord. Het gebruik van een FPGA lijkt nu ook zijn weg te vinden bij anderen zo las ik onlangs. Waar de virus ergens op 348kHz of zo oversamppled - wat al niet mis is - gaat de FPGA op 24 Mhz! Eerlijk gezegd, geen kat of hond gaat u het verschil kunnen zeggen tussen een full analoge of een FPGA aan die clocksnelheid. Je hebt aan 24Mhz belachelijk veel waarden tussenin waardoor elke gemeten analoge waarde zo goed als perfect op een digitaal punt gemapped kan worden. Die peak klinkt verdomd reuzegoed.

Hoe goed ik de peak ook vind klinken, er is nog steeds een groot verschil met een NCO en een analoge osc. Een kale peak saw of square is nog steeds een stuk kaler dan een analoge VCO uit mn eurorack bijvoorbeeld. Laatst nog een testje gedaan hier op SF en het verschil werd door veel mensen opgemerkt hier. Neemt niet weg dat er nog steeds fantastische geluiden uit de peak te halen zijn, hij heeft een sound die niet gaat vervelen wat mij betreft.
 
Ik raak er maar niet uit. Peak, Deepmind of Sledge Black Edition.
Heb je het dan over de DeepMind 6, de DeepMind 12 of de Deepmind 12 desktop?

Op de DeepMind 12 heb ik 2x gespeeld, de Peak en de Sledge heb ik nog niet in mijn handen gehad. In de Sledge heb ik mij weleens wat meer verdiept, maar toen ik té veel verhalen las over bugs die ermee zouden zijn was het voor mij al gauw klaar. De DeepMind 12 vind ik wel lekker klinken, maar ik weet natuurlijk niet of het ook jouw smaak is én (ook belangrijk!) of je deze klank nog mist in je setup. Ik ga niet zeggen dat de bouwkwaliteit van de DeepMind niet goed is, maar zo op het eerste gezicht en door de nogal wiebelige sliders is het vertrouwen daarin bij mij niet erg groot. Ondanks een vrij uitgebreide FX sectie vind ik de DeepMind 12 qua mogelijkheden vrij beperkt, maar daardoor hebben ze de prijs (voor een 12-stemmige synth!) denk ik ook zeer aantrekkelijk kunnen maken. In de Peak heb ik mij ook redelijk goed verdiept. Ik zou 'm wel willen hebben als het nog wat extra's aan de synth's in mijn setup zou toevoegen, maar dat is niet het geval.
Ik zou het van de klank, de mogelijkheden, je huidige setup en je budget laten afhangen of het een Peak of een DeepMind wordt. Maar in het algemeen gezegd maak je denk ik met de Peak een (veel) betere keuze. Een DeepMind 6 (met slechts 6 voices) zou ik niet in overweging nemen.

Ik ben zelf de Korg Proloque aan het overwegen - die qua filter- en modulatiemogelijkheden ook niet het summum voor een synthesizer heeft. Maar qua klank vind ik 'm erg lekker. Maar ik heb nog maar - of ik zou met mijn synth's met toetsen de hoogte in moeten gaan (en doe ik liever niet) - 1 plekje vrij in mijn studio en voor dat plekje zit ik ook nog te denken aan een oude Roland Jupiter-4. Keuzes, keuzes...

Hoe goed ik de peak ook vind klinken, er is nog steeds een groot verschil met een NCO en een analoge osc.
Mee eens, maar daarmee klinkt een NCO niet beter / slechter dan een analoge osc.
De een kan een mooie aanvulling zijn op de ander...
 
Hoe goed ik de peak ook vind klinken, er is nog steeds een groot verschil met een NCO en een analoge osc. Een kale peak saw of square is nog steeds een stuk kaler dan een analoge VCO uit mn eurorack bijvoorbeeld. Laatst nog een testje gedaan hier op SF en het verschil werd door veel mensen opgemerkt hier. Neemt niet weg dat er nog steeds fantastische geluiden uit de peak te halen zijn, hij heeft een sound die niet gaat vervelen wat mij betreft.

Hangt er wel een beetje van af welke analoge oscillator. Ik heb niet heel veel vergelijkingsmateriaal maar ik hoor onderling tussen mn CS-15, Mono Lancet, MS-20, Bassstation en OB-6 net zo veel verschil. Maar het geluid van een echt mooie analoge VCO is nog steeds anders inderdaad.
 
Extreem goed geschikt voor BoC achtige sounds, maar ook goed in precieze digitale sounds en alles er tussenin.

Wat zijn BoC achtige sounds?
 
ik vind mylarmelodies demo's heerschggen altijd
die gast is n goeie
 
Voor BoC heb ik Akai Dan. Zap ff naar 41 seconden. Die aangepast link vertikt t en speelt vanaf begin.

 
Oh wat een heerlijk filmpje, die Akai Dan montage. Een goed begin van de dag, even heel hard lachen.
 
Ja hij doet het hoor de link. Nee daar heeft de peak niet van terug idd :p

Nee hij doet niet wat ik wou: starten op 0 min 41 ;)
Had er extra aan toegevoegd aan de link ( youtube time googlen voor de nieuwsgierige leek) maar werkt niet op de forum. Start vanaf begin. Spijtig
 
Nee hij doet niet wat ik wou: starten op 0 min 41 ;)
Had er extra aan toegevoegd aan de link ( youtube time googlen voor de nieuwsgierige leek) maar werkt niet op de forum. Start vanaf begin. Spijtig

Ik snapte je... bij mij doet hij dus wat jij wil :okdan: 8) Hij start hier wel vanaf 0.41 (edit vanaf m'n telefoon wel, niet in de embed zie ik nu)
 
Back
Top