Yamaha Montage

Ziehier de nieuwe rompler van Yamaha:

imgext.php


The Montage, available in 61-, 76- , and 88-key configurations, features the Motion Control Synthesizer Engine, a powerful and intuitive way to interact with and control sound. The Motion Control Synthesizer Engine controls two iconic Sound Engines:

1) Advanced Wave Memory 2 (AWM2) and FM-X. Compatible with previous generation Motif libraries, the AWM2 engine is exponentially more powerful than the previous Motif XF flagship with nearly ten times more wave memory, integrated flash, double the effects, and twice the polyphony.

2) Joining the powerful AWM2 engine is FM-X. A sophisticated pure FM (Frequency Modulation) synthesizer engine is capable of producing classic ‘80s or cutting-edge EDM sound with excellent dynamic range, power, and fidelity.

The Montage also features a brand new user interface with color touch screen, endless rotary encoders and the Super Knob: a macro control allowing users to control multiple parameters simultaneously. “Montage is the culmination of over forty years of synthesizer legacy and innovation,” said Nate Tschetter, marketing manager, music production, Yamaha Corporation of America.
 
Ik vind ook nergens verwijzing naar een vervanger van de Motif.

Bij de MONTAGE features staat:
- MONTAGE is directly compatible with Motif XF voices
- AWM2; MONTAGE features 10 times the waveform capacity of the Motif XF

Lijkt mij een opvolger van Motif XF, waarbij met name FM synthese wordt toegevoegd.
 
Ik zou er echt niet op rekenen, ze noemen hem een SYNTH en ze geven een DAW mee, ik zie op dit moment geen enkele concrete verwijzing dat dit a) een standalone workstation is of b) standalone workstation functionaliteit heeft.

Zijn integratie met Cubase is misschien wel erg goed, maar dan blijf je dus een externe PC nodig hebben.
 
Best een mooie bak om te zien.
Ledjes rond de knoppen en naast de schuifjes zijn ook fijn, maar de touchscreen interface vind ik er dan weer niet aantrekkelijk uitzien.
 
We gaan het meemaken. Ik herinner me de MS2000 die een 16 step motion sequencer had waar je ook pitch in kon zetten, maar die eigenlijk gewoon nooit goed werkte als "gewone" step sequencer. Misschien dat het met de motion sequencers in de Montage wel werkt. Dat maakt het nog geen workstation, maar wel leuk. Hopelijk nog een goede bult arpeggio's ook, dat zal wel.
 
Ik vond het 'workstation' deel van de Motif XS redelijk onwerkbaar eigenlijk, dus ik zal er niet mee zitten als ze dat hebben weggelaten. Het is fijn als er wat sequencing mogelijkheden inzitten om op je geluiden los te laten (dingen als stepsequencers, loopers, parameter locks, arpeggio's etc.), maar een complete meersporen mini-DAW om tracks op te bouwen werkt voor mij toch niet, dan gebruik ik liever mijn computer.

Hopelijk snel wat uitgebreidere demo's, ben toch wel heel benieuwd.
 
Op de SY77-99 was/is de midi sequencer ook spartaans hoor. Ik denk niet dat er veel zijn/waren die zich daar mee bekend hebben gemaakt.

Toch is er een bepaald slag publiek voor dit soort workstations.
 
Toch is er een bepaald slag publiek voor dit soort workstations.

Ik verbaas me toch wel enigszins over die opmerkingen mbt workstations.
Sequencer en sampler zijn onmisbare onderdelen in een vlaggenschip.
Het gebruik is voor mij essentieel en ik vind mezelf toch niet zo wereldvreemd.
Ik kan me enorm ergeren aan het feit dat de Kronos tov de rest van de bagage zo'n beperkte sequencer heeft.
 
Ik verbaas me toch wel enigszins over die opmerkingen mbt workstations.
Sequencer en sampler zijn onmisbare onderdelen in een vlaggenschip.
Het gebruik is voor mij essentieel en ik vind mezelf toch niet zo wereldvreemd.
Ik kan me enorm ergeren aan het feit dat de Kronos tov de rest van de bagage zo'n beperkte sequencer heeft.
sluit ik me bij aan,

daar komt bij dat de motif sequencer echt heel erg goed was voor workstation begrippen, het feit dat je je song niet alleen sequentieel, maar ook via patterns (zoals een beetje in ableton) kunt opnemen, en daar tijdens je performance vrij tussen die patterns kunt switchen is iets wat je niet op veel workstations tegenkomt.

de kronos heeft alleen sequentiele recording, met 1 loop point mogelijkheid. Daar is het bijna noodzakelijk om de sequencer uit te breiden met pattern sequencing op een iPad (wat overigens wel heel simpel te realiseren is op een kronos)
 
Yamaha heeft die lineair + pattern sequencer ook al heel lang in ontwikkeling, dat is/was helemaal hun ding. Ik ben benieuwd of ze die nog op nieuwe (echte) workstations gaan toepassen. Eigenlijk ben je meer een hele style aan het instellen dan enkel een sequence. Daar zit uiteraard een leercurve aan, maar eentje die ik graag zou doorlopen.
 
Yamaha heeft die lineair + pattern sequencer ook al heel lang in ontwikkeling, dat is/was helemaal hun ding. Ik ben benieuwd of ze die nog op nieuwe (echte) workstations gaan toepassen. Eigenlijk ben je meer een hele style aan het instellen dan enkel een sequence. Daar zit uiteraard een leercurve aan, maar eentje die ik graag zou doorlopen.

klopt, dat lijkt me ook helemaal top, zeker als je inderdaad 8 patterns tegelijk kunt gebruiken in plaats van de 4 die nu standaard op een motif zit, dan kun je in theorie inderdaad styles maken die praktisch complete songs zijn.

Nog een paar dagen en dan weten we het.
 
Volgens mij kun je in de QY700 8 of zelfs meer patterns gebruiken. Ik heb me er nog niet in verdiept, maar er staat me iets bij dat je wel maar 1 van die patterns realtime kon transponeren. Maar pin me er niet op vast. Want dat ding kan eindeloos veel zaken in de trant van patterns aanpassen op gespeelde akkoorden enzo. halve Karma wat dat betreft.
 
De QY700 heeft de mogelijkheid om 16 phrases realtime te transposen (compositie laten aanpassen aan toonsoort/akkoordsymbool via midi).
In feite zijn phrases dus soort van patterns maar met een fixed midikanaal.
De structure is zo ingedeeld dat in de patternmode elk midikanaal 'n phrase kan afspelen.

Een combi van de RS7000 en Qy700 zou een killer zijn maar dat gaan ze vast niet in een synth stoppen..
 
Helaas want dat zou helemaal killer zijn...

De QY700 kan dus nog meer dan ik dacht. Ik heb me er eens een avond mee gezet en had toen een lineaire sequence met wat adaptieve patterns lopen. Dat was nog maar het tipje van de ijsberg.
 
Het lijkt erop dat de motion sequencer wel als soort step sequencer te gebruiken valt. Maar als recording sequencer zal je het toch met Cubase moeten doen.
 
Motion sequencer ziet er vooral uit als automation sequencer. Doet me denken aan parameter locks in een Elektron oid.
 
Het lijkt erop dat de motion sequencer wel als soort step sequencer te gebruiken valt. Maar als recording sequencer zal je het toch met Cubase moeten doen.

ik heb die specifieke informatie ook even doorgenomen, ik verwacht dat het niet echt kan. Tenzij ze een retrigger functie voor de envelopes hebben toegevoegd, dan zou het kunnen, maar zo gedetailleerd is die webpage niet.

overigens wel megavet die motion sequencing voor het maken van sounds. Ook stond er op die pagina een regeltje dat performances nu uit 8 parts kan bestaan (De motif kan er 4). Dus als je die informatie een beetje samenvoegt denk ik dat het er als volgt uitziet voor een performance:
- 8 sounds
- 8 arpeggiators met 8 patterns per arpeggiator
- 8 motions per sound (dus dat is dan 64 motions per performance die je kunt toepassen)

Dat is extreem veel performance power

Maar wat dan wel weer een enorme teleurstelling is is de 128 noten polyphony limiet. Daar zit je met 8 sounds zo aan en dat is voor huidige maatstaven behoorlijk laag kwa polyphony.
 
Back
Top