Yamaha Montage

Ziehier de nieuwe rompler van Yamaha:

imgext.php


The Montage, available in 61-, 76- , and 88-key configurations, features the Motion Control Synthesizer Engine, a powerful and intuitive way to interact with and control sound. The Motion Control Synthesizer Engine controls two iconic Sound Engines:

1) Advanced Wave Memory 2 (AWM2) and FM-X. Compatible with previous generation Motif libraries, the AWM2 engine is exponentially more powerful than the previous Motif XF flagship with nearly ten times more wave memory, integrated flash, double the effects, and twice the polyphony.

2) Joining the powerful AWM2 engine is FM-X. A sophisticated pure FM (Frequency Modulation) synthesizer engine is capable of producing classic ‘80s or cutting-edge EDM sound with excellent dynamic range, power, and fidelity.

The Montage also features a brand new user interface with color touch screen, endless rotary encoders and the Super Knob: a macro control allowing users to control multiple parameters simultaneously. “Montage is the culmination of over forty years of synthesizer legacy and innovation,” said Nate Tschetter, marketing manager, music production, Yamaha Corporation of America.
 
Een piano zal altijd blijven klinken als een piano, net als dat een orgel dat zou blijven doen. Wat dat betreft kan ik lastig vinden waarom ik een nieuwe Yamaha-synthesizer met FM zou moeten kopen.


heb je helemaal gelijk in, als je op zoek bent naar piano's, orgels, trompetjes etc. Dan zijn synthese based synthesizers niet jouw ding. Dan is FM inderdaad iets wat je nooit zult gebruiken.

Dan is eigenlijk de enige echte serieuze optie die overblijft om romplers of samplers of keyboards te gebruiken.
 
zo wij kunnen echt goed tegelijk typen zeg, we gaan bijna elkaars frequentie moduleren
 
Zelfs de beste synthese techniek om een pianoklank te benaderen is de dag van vandaag ver weg van een gewone akoestische piano klank.De techniek kan de dag van vandaag nog niet aan.
Zou me verbazen dat ik niet het verschil gaat horen tussen een goede digi en een akoestische piano klank.
 
Zelfs de beste synthese techniek om een pianoklank te benaderen is de dag van vandaag ver weg van een gewone akoestische piano klank.De techniek kan de dag van vandaag nog niet aan.
Zou me verbazen dat ik niet het verschil gaat horen tussen een goede digi en een akoestische piano klank.

klopt dat kan ook nog niet in synthese vorm. Maar als je hele goede grote sample libraries gebruikt met daarover heen modeling technieken zoals bijvoorbeeld de kronos resonantie technieken, dan komt het allemaal akelig dichtbij. Bijvoorbeeld de kronos pianos hebben als extra een resonantie model (sinds firmware 3.0) die de snaar en body resonantie op basis van velocity, en note value toevoegt. Wat er dan gebeurd is dat je bijvoorbeeld de C E A en C noot speelt en dat dit invloed heeft kwa high resonance ringing op andere snaren. Dat is best indrukwekkend als je dat op goede monitoren of headphones hoort en ervaring hebt met echte piano's om te kunnen vergelijken.

Maar niets is beter natuurlijk als een echte piano, het hamer gevoel, de voelbare resonantie in de toetsen door de trillingen voegt veel toe aan de ervaring.
 
klopt dat kan ook nog niet in synthese vorm. Maar als je hele goede grote sample libraries gebruikt met daarover heen modeling technieken zoals bijvoorbeeld de kronos resonantie technieken, dan komt het allemaal akelig dichtbij. Bijvoorbeeld de kronos pianos hebben als extra een resonantie model (sinds firmware 3.0) die de snaar en body resonantie op basis van velocity, en note value toevoegt. Wat er dan gebeurd is dat je bijvoorbeeld de C E A en C noot speelt en dat dit invloed heeft kwa high resonance ringing op andere snaren. Dat is best indrukwekkend als je dat op goede monitoren of headphones hoort en ervaring hebt met echte piano's om te kunnen vergelijken.

Maar niets is beter natuurlijk als een echte piano, het hamer gevoel, de voelbare resonantie in de toetsen door de trillingen voegt veel toe aan de ervaring.
Je profiel foto is veranderd.Beetje meer analoog.....
 
klopt dat kan ook nog niet in synthese vorm. Maar als je hele goede grote sample libraries gebruikt met daarover heen modeling technieken zoals bijvoorbeeld de kronos resonantie technieken, dan komt het allemaal akelig dichtbij. Bijvoorbeeld de kronos pianos hebben als extra een resonantie model (sinds firmware 3.0) die de snaar en body resonantie op basis van velocity, en note value toevoegt. Wat er dan gebeurd is dat je bijvoorbeeld de C E A en C noot speelt en dat dit invloed heeft kwa high resonance ringing op andere snaren. Dat is best indrukwekkend als je dat op goede monitoren of headphones hoort en ervaring hebt met echte piano's om te kunnen vergelijken.

Maar niets is beter natuurlijk als een echte piano, het hamer gevoel, de voelbare resonantie in de toetsen door de trillingen voegt veel toe aan de ervaring.

Ik vind de grotendeels gemodelleerde SuperNatural van Roland overigens heel erg realistisch klinken als je ze opneemt en terugluistert. Dus sampling is niet de enige optie. Qua gevoel zijn ze ook goed, maar het verschilt zeker van een echte.


Overigens vind ik de piano's en orgels in de Reface serie dermate goed dat deze Montage ook wel erg goed moet zijn als ze die hergebruiken. Lijkt me wel logisch aangezien de orgels in elk geval AWM gebruiken.
 
In ieder geval geven ze deze bakken gewoon een normaal klavier, waarvoor dank.

Die ouwe technologie uit de 80's neemt gewoon zoveel plaats in... Het zou een beetje gek zijn om er een twee oktaafs mini toetsenbordje aan te hangen...
 
Omgekeerd was anders geen probleem, dixit de S1000KB waar je meer lucht dan componenten aan de binnenkant had. :D

Wat synthesepiano's betreft: V-Grand?

Benieuwd welke eventuele nieuwe technieken/modellen ze in hun AWM2 hebben toegepast.
 
Een piano zal altijd blijven klinken als een piano, net als dat een orgel dat zou blijven doen. Wat dat betreft kan ik lastig vinden waarom ik een nieuwe Yamaha-synthesizer met FM zou moeten kopen.

Dus op FM-synths kom jij nooit verder dan de factory presets?
 
Ik ben wel benieuwd naar de rack-versie... maakt yamaha nog wel eens rack-synths? Of alleen maar stage-speel-dingen
 
Ik vind de grotendeels gemodelleerde SuperNatural van Roland overigens heel erg realistisch klinken als je ze opneemt en terugluistert. Dus sampling is niet de enige optie. Qua gevoel zijn ze ook goed, maar het verschilt zeker van een echte.
dat is wat ik zeg inderdaad met dat modelling van de kronos, dat is vergelijkbaar met de supernatural technologie. Overigens werken ook de supernatural sounds nog steeds met samples, alleen het complete gedrag van de sample eroverheen is gemodelleerd. Maar de sound zelf gebruikt nog steeds een sample (die nu heel klein kan zijn omdat je dan geen multisamples en loop points nodig hebt aangezien het model het vanaf de attack fase overneemt).
 
De SY99 heeft mooie choirtjes en zo een space AWM toon, hopen dat ze die erbij in hebben gekopieerd!

Inderdaad.Ik herken de oude stuff nog van toen.Vervlogen tijden.Tijdreizen!En Yamaha keert terug naar die tijd.Wat voor de jongeren nieuw zal zijn,is voor de oudere generatie een terugkeer naar toen.
Met de hedendaagse technologie erbij krijgen we een krachtige synth.Pure nostalgie?Ja,ik verlang naar de tijd van toen.
 
Back
Top