Kippenvel bij luisteren van muziek verklaard

Kippenvel bij luisteren van muziek verklaard

  • Ja, Heel vaak!

    Stemmen: 33 37,9%
  • Soms wel..

    Stemmen: 45 51,7%
  • Nee, bijna nooit..

    Stemmen: 7 8,0%
  • Kippenvel ? Laat me niet lachen..

    Stemmen: 2 2,3%

  • Totaal aantal stemmers
    87
http://www.nu.nl/wetenschap/2397873/kippenvel-bij-luisteren-muziek-verklaard.html

Niet echt heel verassend, maar wel leuk onderwerp, ik krijg erg vaak kippenvel, als ik tenminste naar de juiste muziek luister, ben ook erg allergisch voor radio538 muziek en ik sta inderaad erg open voor nieuwe ervaringen..

En jij?

Ja, hier net zo. Radio 538 is nog te tolereren, maar kom zeker niet met Q Music of Sky Radio aan zetten :r

Mensen die heel erg bezig zijn met spoken, ufo's en andere "vreemde dingen" zullen vanzelfsprekend meer waarnemingen doen dan mensen die daar niet mee bezig zijn. Ik verwacht dat dit het zelfde mechanisme is als waarvan de muzikant rillingen krijgt :)

Goede herinneringen aan dit nummer gekoppeld....
Herinneringen zijn ook belangrijk ja :halleluja
 
YouTube - G-spot Tornado

nou, bij deze wel, een beetje dan..........

:mega:

Wou wat tof nooit gedacht nog is een zappa filmpje tegen te komen op SF! Maar krijg niet snel ergens kippenvel van maar dit doet het hem zeker wel! Zoiezo ook de orgineel op de synclavier! :okdan:

Verder vindt ik het toch een beetje appart onderzoek... Ik krijg vrijwel nooit kippevel van muziek(tenzij misschien muziek met bepaalde herinneringen :mega:) maar ben wel zeer expirimenteel en avontuurlijk ingesteld zegmaar...
 
Grappig, ik ben eigenlijk helemaal niet zo avontuurlijk maar krijg wel regelmatig kippenvel bij mooie muziek.

Je slogan 'lets get lost' komt toch wel avontuurlijk over, en tja avontuurlijk kan je ook alleen in gedachten zijn
 
Ik krijg altijd kippevel bij het luisteren naar "White Sins - BlitzPop Ultra" ! :) Hulde!
 
Verder vindt ik het toch een beetje appart onderzoek... Ik krijg vrijwel nooit kippevel van muziek(tenzij misschien muziek met bepaalde herinneringen :mega:) maar ben wel zeer expirimenteel en avontuurlijk ingesteld zegmaar...


Ik denk dat rillingen maar een van de uitingen is van energie in muziek.
Wat denk je van bijvoorbeeld huilen, woede, geilheid en andere emoties?
Van Techno krijg ik bijvoorbeeld onmetelijk veel energie (oorgasme) dat ik sommige momenten weinig anders kan dan schreeuwen en versteld staan van hoe mooi muziek kan zijn (zonder LSD etc. :))
 
Wou wat tof nooit gedacht nog is een zappa filmpje tegen te komen op SF! Maar krijg niet snel ergens kippenvel van maar dit doet het hem zeker wel! Zoiezo ook de orgineel op de synclavier! :okdan:

Verder vindt ik het toch een beetje appart onderzoek... Ik krijg vrijwel nooit kippevel van muziek(tenzij misschien muziek met bepaalde herinneringen :mega:) maar ben wel zeer expirimenteel en avontuurlijk ingesteld zegmaar...

ik krijg ook niet vaak kippevel bij luisteren.

dit is ook een mooie,..; het kan ook zonder synths:D

http://www.youtube.com/watch?v=5C2ZsuUqiHY&feature=player_embedded#!

:mega:
 
Op nu.nl:

'Muziek zorgt voor aanmaak genotstof in brein'
Uitgegeven: 10 januari 2011 09:51
Laatst gewijzigd: 10 januari 2011 09:50
AMSTERDAM – Mensen kunnen intens genieten van het luisteren naar muziek, omdat er onder invloed van muziekklanken dopamine wordt aangemaakt in het menselijk brein. Dat hebben Canadese wetenschappers aangetoond.
© Inertia Stock

Als mensen zich laten meevoeren door een mooi stuk muziek, of genieten van een specifiek muzikaal moment, worden die gevoelens zeer waarschijnlijk veroorzaakt door dopamine.

Deze ‘genotstof’ die ook vrij komt onder invloed van seks en drugs, wordt vrijwel direct aangemaakt in het brein bij het luisteren naar muzikale klanken. Dat meldt persbureau AP.

Onderzoekers van de McGill Universiteit in Montreal onthullen deze bevinding in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Neuroscience.

Kippenvel

De wetenschappers kwamen tot hun ontdekking door tijdens een experiment hersenscans te maken van mensen die naar muziek luisterden. De proefpersonen hadden van tevoren muziekstukken uitgekozen met daarin enkele specifieke momenten waarvan ze kippenvel kregen.

Tijdens het onderzoek bleek dat er tijdens deze momenten buitengewoon veel dopamine werd geproduceerd in de 'beloningscentra' van hun hersenen.

Hoogtepunten

De aanmaak van de genotstof nam al toe in de vijftien seconden die vooraf gingen aan de muzikale hoogtepunten. Maar ook als de proefpersonen luisterden naar muziek die niet onmiddellijk voor een kippenvelmoment zorgde, kwam er dopamine los in hun brein.

“De resultaten van ons onderzoek suggereren dat ook mensen die wel genieten van muziek maar geen kippenvel krijgen, de effecten van dopamine ervaren”, verklaart hoofdonderzoeker Robert Zatorre op nieuwssite Physorg.com.

Punk

Bij de studie werd alleen gebruik gemaakt van instrumentale muziek. Daarmee is volgens de wetenschappers aangetoond dat de aanwezigheid van zang en songteksten niet noodzakelijk is om de productie van dopamine te stimuleren.

Overigens kozen de proefpersonen tijdens het experiment voor liedjes in de meest uiteenlopende stijlen: van klassiek tot punk en zelfs muziek van doedelzakken.
 
ja ja dit klinkt me bekent in de oren, dat noem je een eargasm:D

Het kippenvel gevoel wat ik bij ´goede´muziek´heb lijkt ook weer sprekend op the runners high. dat is als je een goed tempo rent dat je in een trance raakt en je grote hoeveelheden edorphine, dopamine (polypeptides) aanmaakt.
Deze stofje zijn verantwoordelijk voor het ´geluk´gevoel.

mmm zat ik er niet ver naast.

djrazor Daarmee is volgens de wetenschappers aangetoond dat de aanwezigheid van zang en songteksten niet noodzakelijk is om de productie van dopamine te stimuleren.[/QUOTE schreef:
Kan ik deze zin ook opvatten dat zang inderdaad wel vaker voor de dopamine aanmaak zorgt?? of dat het helemaal niet uitmaakt wat voor muziek, instrument of genre.

Dus dat er geen onderscheid tussen bv een hardcore Terror plaat en een Jimmy and Wess jazz plaat bestaat. Maar het puur per persoon verschilt???
 
Daarmee is volgens de wetenschappers aangetoond dat de aanwezigheid van zang en songteksten niet noodzakelijk is om de productie van dopamine te stimuleren.

mmm zat ik er niet ver naast.
Kan ik deze zin ook opvatten dat zang inderdaad wel vaker voor de dopamine aanmaak zorgt?? of dat het helemaal niet uitmaakt wat voor muziek, instrument of genre.

Dus dat er geen onderscheid tussen bv een hardcore Terror plaat en een Jimmy and Wess jazz plaat bestaat. Maar het puur per persoon verschilt???

Huh? Er staat toch juist dat zang en songteksten niet noodzakelijk zijn om de productie van dopamine te stimuleren?
 
ik snap hem wel alleen kun je het ook opvatten dat zang niet noodzakelijk is maar vaak wel voor dopamine zorgt.

Als je het in percentages zou weergeven zal dan bij bv 100 personen die kippevel krijgen het grootste gedeelte dat wel met zang krijgen of juist niet. zijn de percentages miscchien gelijk tussen instrumentaal en met zang??

Ons oor is namelijk ook het gevoeligst in het frequentie gebied van de stem. ik heb dus een vermoeden dat muziek met zang wel vaker voor dopamine aanmaak zorgt.
 
waar is toch die ene (bonus?) track van CD2 van SAW, iets met B/W stripes II ofzo... dat was redelijk kippevel qua desolate pad texturen, geweldig nummer...
kan hem niet vinden op youtube (of heb ik de fout verkeerde title te pakken misschien?)
Die bonustrack heet geloof ik Stone In Focus.
 
hmm ik heb ook soms kippevel bij sommige nummers, maar niet altijd bij dezelfde betreffende nummers...
hangt van mijn gemoedstoestand af...
 
ik krijg ook niet vaak kippevel bij luisteren.

dit is ook een mooie,..; het kan ook zonder synths:D

http://www.youtube.com/watch?v=5C2ZsuUqiHY&feature=player_embedded#!

:mega:

Ja die is ook gaaf, zoiezo heel het yellow shark concert! ben altijd nog opzoek naar een regestratie van het concert op dvd :okdan: En wel ja gevoel bij muziek heeft denk ik wijnig te maken met instrumentarium maar meer met compositie. Al helpt een goede sound natuurlijk altijd :mega:
 
hmm ik heb ook soms kippevel bij sommige nummers, maar niet altijd bij dezelfde betreffende nummers...
hangt van mijn gemoedstoestand af...

Ja die speelt ook nog eens mee, maakt het lekker ingewikkeld allemaal =)
Bij sommige nummers ken je het altijd krijgen en bij andere maar zelden.

Ikzelf vlieg bij het horen van Extrawelt's Titelheld minstens 3 keer door de lucht :D:D
 
sowieso is bijna alles goed van deze man, maar dit plaatje springt er behoorlijk uit :

 
Kippevel, handjes die klam aanvoelen, spacen zonder toevoegingen.. ik krijg het allemaal, voornamelijk met electronische muziek.

Oh wat fijn dat het zo mag zijn ;)
 
Back
Top