Ochtendje Monitors luisteren bij Feedback

Origineel geplaatst door subhead
Je verteld niet wat je als referentie gebruikt: a. je eigen mixen of b. materiaal van anderen(CD's).
Dus???

Ik heb alleen naar CD's van anderen geluisterd (door technische problemen was er helaas even geen cdtje met eigen materiaal beschikbaar). Ik heb wel zorgvuldig cd's uitgekozen die ik goed ken wb mixage, en die ik vaak over meerdere systemen heb kunnen beluisteren.
 
@lafurieetlafoi
Ik mis een beetje Genelec en Mackie in jouw lijst.

Maar die Dynaudio's kosten toch ook maar zo'n 500 per stuk? Snap best dat geld een issue is, maar ik denk altijd: "ik doe het goed of anders niet!" Dat bespaart je veel frustraties.
Misschien gewoon nog even doorsparen, of 2ehands iets scoren.
 
Origineel geplaatst door Cozko
@lafurieetlafoi
Ik mis een beetje Genelec en Mackie in jouw lijst.

Maar die Dynaudio's kosten toch ook maar zo'n 500 per stuk? Snap best dat geld een issue is, maar ik denk altijd: "ik doe het goed of anders niet!" Dat bespaart je veel frustraties.
Misschien gewoon nog even doorsparen, of 2ehands iets scoren.

ja dat wou ik ook al reageren, waarom geen Mackie 824 of 624 erbij en/of wat genelecs.
Had je nog een beter vergelijk had en een totaal andere conclusie.

En idd, bespaar niet op monitors en active monitors besparen je ook nog eens een hoop afregelneverij en extra bekabeling.
Zeg maar de juiste versterking aangepast in het Labo aan het hoog/laag,X-over freq, ingebouwde dempingswitches voor aanpassing in welbepaalde ruimtes...

:okdan:
 
Origineel geplaatst door Cozko
@lafurieetlafoi : Snap best dat geld een issue is, maar ik denk altijd: "ik doe het goed of anders niet!" Dat bespaart je veel frustraties.
Misschien gewoon nog even doorsparen, of 2ehands iets scoren.

Dit is één van de meest zinnige en verstandige replies in deze thread.

Ik heb al vaak gezegd : als je de term 'goed' in de mond wil nemen, dan moet je minstens +/- 1000 euro voor een paar
uitgeven.
Budget monitors zijn er nu éénmaal om een marktsegment op te vullen. Nothing more, nothing less.
Of ze de term 'monitors' verdienen daar zal ik me niet over uitlaten. Ik wil het vriendelijk houden.

Wat KRK ( ooo zo succesvol...) betreft wil ik kort zijn. Er is maar 1 type dat iets waard is, en dat is de 9000 serie. Elke KRK-bezitter die dit niet gelooft mag steeds eens tot bij mij komen met z'n setje (behalve de 9000 dus) en naast mijn monitors zetten.
Dan kan je het zelf vaststellen.

Het is nu éénmaal zo dat je binnen monitor land een aantal vaste waarden & modellen hebt. Kiezen tussen één van die
vaste waarden is het beste als je graag 'goede' monitors wil. Maar je moet dan wel bereid zijn 'geld' uit te geven.
Punt andere lijn. Elke verkoper die tegen mij zegt dat die Alesis of Tannoys goed zijn is ofwel oerdom, ofwel gehaaid.
Vergeet niet dat de aankoop van een stel monitors een 'investering' is die heel veel jaren kan meegaan op voorwaarde dat je de juiste keuze maakt.

Ik wil maar zeggen : waarom kost een Genelec 1032 met een (ocharme) 10" drivertje 1000 euro per stuk terwijl ze je in winkels rond de oren slaan met zogezegde "goeie" monitors, evengoed met 10" drivers mlaar dan wel aan 1/8 van de prijs van Genelecs ?
Als dat soort monitors de stempel 'goed' meekrijgt, waarom zou je dan in godsnaam nog Genelec, Dynaudio of Quested kopen ? ( ik bezit de laatste 2, ongeveer 3000 euro uitgegeven, zonder amps...)

Wat de Mackie H824 betreft wil ik kort zijn : zeer goede keuze. De prijs is er ook naar...
Focal wordt ook vaak vergeten. Beregoed...hyperduur.
 
Budget is ook bepalend in je keuze. zoals je zelf al zegt zijn goede monitoren kostbaar, maar je hebt hier niet alleen te maken met 30-ers die ruim 1500 euro of meer per maand netto verdienen. Er zitten hier ook studenten, scholieren en mensen die gewoon het geld niet hebben of er niet voor over hebben.

Om in die lagere marktsegment toch een goede keuze te kunnen maken zijn dit soort threads wel degelijk nuttig.
Ik heb zelf ook Mackie 824's gehad en ik heb nu Event's TR-8. Alhoewel ik zeker wel verschil hoor in kwaliteit, kan ik eerlijk waar niet zeggen dat de Event's slecht zijn. Alles vergelijken met monitoren van 3000 euro vind ik daarom ook niet zaligmakend. Heel veel mensen hebben een auto, maar niet iedereen kan of wil een porsche/mercedes betalen.
Waarom zouden die mensen dan geen plezier aan hun auto kunnen beleven? Het is toch echt beter dan de fiets of brommer die ze eerder hadden.

Je moet ook niet vergeten dat een hoop mensen hier een hobby hebben. Als postzegelverzamelaar koop je ook niet meteen de duurste set postzegels uit 1873 van 3000 euro. Als mensen later dan nog steeds veel plezier beleven aan deze hobby, of misschien wel op het punt staan om iets uit te brengen, dan kunnen ze alsnog die duurdere aanschaf overwegen.

Just my 0,0.
 
Origineel geplaatst door DJ41
Budget is ook bepalend in je keuze. Heel veel mensen hebben een auto, maar niet iedereen kan of wil een porsche/mercedes betalen.

Da's waar. Ik heb ook niks tegen een setje Reveal of budget 'monitors'.

Maar dan mag je er ook niet van uitgaan dat je een speaker koopt die je als referentie kan gebruiken om op te mixen.

Anderzijds is het zo dat je in principe op elke speaker zou kunnen mixen op voorwaarde dat je weet waar die speaker
je in de steek laat.
Je moet dan eigenlijk in je hoofd iets anders horen dan hetgeen er uit die speaker komt. Als je geen geoefende oren hebt is dit haast een onmogelijke opgave.

Origineel geplaatst door DJ41
Je moet ook niet vergeten dat een hoop mensen hier een hobby hebben. Als postzegelverzamelaar koop je ook niet meteen de duurste set postzegels uit 1873 van 3000 euro.

Ook waar. Maar diezelfde hobbyisten geven maar wat graag 1000 euro aan een 909...begijpen wie kan.
 
..hier moest ik toch even op reageren

..hier moest ik toch even op reageren

Wat KRK ( ooo zo succesvol...) betreft wil ik kort zijn. Er is maar 1 type dat iets waard is, en dat is de 9000 serie. Elke KRK-bezitter die dit niet gelooft mag steeds eens tot bij mij komen met z'n setje (behalve de 9000 dus) en naast mijn monitors zetten.

Beste SkEl,

De 6000 serie van de KRK's vind je niet goed?

Deze heb ik namelijk zoals je al verwachtte en ik ben er niet ontevreden over.

Overigens zal ik na deze reply deze boxen niet verder gaan lopen verdedigen want dat lijkt me niet echt zonvol.

Wilde alleen je mening even horen, tha's all.

Semble
8)
 
Origineel geplaatst door Cozko
@lafurieetlafoi
Ik mis een beetje Genelec en Mackie in jouw lijst.

Maar die Dynaudio's kosten toch ook maar zo'n 500 per stuk? Snap best dat geld een issue is, maar ik denk altijd: "ik doe het goed of anders niet!" Dat bespaart je veel frustraties.
Misschien gewoon nog even doorsparen, of 2ehands iets scoren.

1) Simpelweg omdat die niet in de winkels stonden waar ik geweest ben.

2) Omdat het verschil tussen de Dynaudio's en de Event's in kwaliteit minder was dan de 200 euro extra die je er voor betaalt. Ik weet zeker dat ik op de Event's een betrouwbare mix kan maken, en dan vind ik de prijs/kwaliteit verhouding van de Events een heel stuk beter... Wat ik ook op moet merken is dat de opstelling bij Tach & Tally een stuk beter was dan bij Rockpalace.
 
Re: ..hier moest ik toch even op reageren

Re: ..hier moest ik toch even op reageren

Origineel geplaatst door Ensemble
Beste SkEl,

De 6000 serie van de KRK's vind je niet goed?

Deze heb ik namelijk zoals je al verwachtte en ik ben er niet ontevreden over.

Overigens zal ik na deze reply deze boxen niet verder gaan lopen verdedigen want dat lijkt me niet echt zonvol.

Wilde alleen je mening even horen, tha's all.

Semble
8)

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de 6000 niet ken. Dus wil ik me daar ook niet over uitspreken.
Het enige dat ik weet is dat de 9000 vrij 'correct' zit met z'n weergave.

Das trouwens het gevaar van de meeste KRK's. Initieel kan je niet zeggen dat ze 'slecht' klinken. In tegendeel zelfs.
Voor het betere synthwerk klinken ze zelfs in zekere zin heel aangenaam.
Maar ze klinken totaal fout als het op weergave van balans aankomt. Veel meer bas dan werkelijk is. Zeker bij de V serie.
Als "luister" monitor echt wel te doen, als mixmonitor absoluut af te raden.
Ik heb net een single afgeleverd die (gelukkig niet door mezelf) werd afgemixed op KRK V8 in een zogezegde high-end studio.
Weet je wat iemand op SF (track forum) me heel terecht opmerkte ? Goed geluisterd overigens. "Waar is de basdrum ?"
Zeer juiste opmerking. Die heb ik anders wel gehoord tijdens de afmix. Thuis en spijtig genoeg na de persing (waarbij de mastering al was gebeurd) bleek hij verdwenen...
Dank u KRK.
 
Nog even toevoegen :

Ik denk dat je in heel dit monitor verhaal onderscheid moet maken tussen 2 types 'monitors'

Ofwel zoek je naar een 'budget' compromis waarbij je eerste keuze moet zijn dat je uitkijkt naar een setjes speakers wat jij als aangenaam klinken ervaart.

Ofwel zoek ja naar een "monitor" waarvan je wenst dat die een zo correct mogelijk beeld geeft van de amplitudes / frequenties. De doelstelling hiervan is dat je een correcte eindbalans / klankkleur verkrijgt.
Gek hoe mensen vaak de klank van de betere studio-monitor niet als "aangenaam" ervaren ten aanzien van hifi-speakers rond hetzelfde budget. Dat zegt al veel.

De Yamaha NS-10 is hiervan het beste voorbeeld. Maar hij is wel nog steeds standaard nearfield in zowat 85% van de high-end studio's. Toch kan je niet zeggen dat de NS10 aangenaam klinkt. Integendeel zelfs.
 
wat mij opvalt is dat veel mensen voor 1 paar monitors gaan en als ik kijk wat ze in hun studio hebben staan dan is het bergen met synths. ik ben toch een voorstander om met 2 paar of meerdere monitors te gaan werken en wat minder synths ter opstelling zetten. uiteindelijk zijn de monitors de grootste referentie.
de mackie's zijn heel goed maar let op hoe je ze opsteld ivm het laag. wil je gedetaileerd gaan luister eens naar de dynaudio BM6a (mooie referentie om naast je mackie's te zetten) en de KrK V serie is zeker ook niet slecht maar wel een veel moeilijkere monitor als de 2 boven genoemde maar wel een lekkere monitor. maar ja elk oor is ook anders

en over het afmixen......... als je je nr af hebt luister hem eens over een grote PA set in een club/disco etc etc etc en natuurlijk op de gewone thuis speakers en in de auto daar zul je vaak dingen horen die je over je monitors gemist hebt en kan je dat nog evt bij werken.
en misschien eens je oren testen zodat je weet welke frequentie gebieden bij jou minder zijn zodat je er rekening mee kan houden met je eind mix.
 
Origineel geplaatst door DJ41
Je moet ook niet vergeten dat een hoop mensen hier een hobby hebben. Als postzegelverzamelaar koop je ook niet meteen de duurste set postzegels uit 1873 van 3000 euro. Als mensen later dan nog steeds veel plezier beleven aan deze hobby, of misschien wel op het punt staan om iets uit te brengen, dan kunnen ze alsnog die duurdere aanschaf overwegen.

Just my 0,0.

Je hebt in zeker zin gelijk maar toch....

Bezie het eens omgekeerd, door misschien niet te besparen op een set professionele monitors, kan je misschien ooit eens iets uitgebracht krijgen.

:eureka:

Heb ook proberen te mixen op hifi speakers, ik weet hoe genant ik eens werd toen ik met fierheid eens een demo liet afdraaien in een danscafè ettelijke jaren geleden:o:

Toen ik zinnens was een deftige mixer te kopen, wou ik meteen ook profi moni's en heb ik gezocht naar de goedkoopste leverancier van de mackie hr824's

----->mozes opende de gordijnen ! :halleluja

:okdan:
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Wat KRK ( ooo zo succesvol...) betreft wil ik kort zijn. Er is maar 1 type dat iets waard is, en dat is de 9000 serie.....

.......Wat de Mackie H824 betreft wil ik kort zijn : zeer goede keuze. De prijs is er ook naar...
Focal wordt ook vaak vergeten. Beregoed...hyperduur.

Typisch. Ik heb een set V88's en een set HR824's.
De Mackies klinken veel mooier, veel indrukwekkender dan de KRK's, welke heel saai, niet opwindend klinken.
Totdat je je mix op een doorsnee huiskamer installatie of over een PA terughoort.
He, waar zijn nu die schitterende vocals ? Dat prachtige stereo effect dat ik zo mooi op de Mackies heb afgeregeld ?

Toen ik de V88's voor het eerst aansloot, en er de track waar ik op dat moment mee bezig was, ging beluisteren schrok ik me wezenloos. Wat een slecht geluid !!! Ik dacht echt dat ik een miskoop had gedaan.
Toch maar aangedurfd om wat wijzigingen in de mix aan te brengen. Hup, beetje levels bijtrekken, heel klein beetje eq'en...en een wereld van verschil !
Mijn mix was dus slecht, niet de speakers !

Ik kan me goed voorstellen dat mensen KRK k*t vinden klinken, en Mackies prachtig.
Laatstgenoemde neigt meer naar hi-fi. Maar dus wel iets te mooi.
Overigens vind ik het laag op de V88's ook eerlijker dan op de Mackies.
Ze klinken gewoon minder gehypt, en dus eerlijker.
Mijn mening.
 
De eerlijkheid is ook percies waarom ik voor krk heb gekozen.
Het gaat er om dat het mooi klinkt als de mix klaar is en goed vertaalt op zoveel mogelijk andere systemen.
Naar mijn mening moet een studio monitor zo eerlijk mogelijk zijn. Dit is toch ook wat je wilt!?
Als je op je monitors kunt vertrouwen is het heerlijk werken. Of het nou moeilijker is om iets te laten klinken zoals je wilt op bijv. een setje krk geeft voor mij juist destemeer de voorkeur aan dit merk. Anders blijf je je wezenloos bedenken...is de mix wel echt goed of zijn het mijn monitors die me aardig vinden!
 
Interessante verhalen allemaal. Ik weet van mezelf dat ik liever niet ga luisteren want dan weet ik dat ik monitors wil die ik NOOIT kan betalen. Nu werk ik al een aantal jaren met de MSP5 van Yamaha. Ik weet na zoveel jaren goed waar de monitor niet goed in is: midden/laag. Dit leer je door je tracks op veel verschillende systemen te beluisteren (van ipod tot stereo). Op die manier kan je er toch nog goedkoop vanaf komen. :D
 
Origineel geplaatst door Arv
Op die manier kan je er toch nog goedkoop vanaf komen. :D

Of zoals één van m'n beste vrienden : Die heb eergisteren een setje Nautilus 801 op ebay kunnen scoren voor "slechts" 2900 euro.
Deze speakers die in elk zichzelf respecterende mastering studio staan, kosten normaal tssn de 11.000 en 13.000 euro.
Over "hoeresjans" en goede monitors gesproken...

Origineel geplaatst door Arv
Ik weet van mezelf dat ik liever niet ga luisteren want dan weet ik dat ik monitors wil die ik NOOIT kan betalen.

Och, zwijgt ! De Genelecs die ik wil kosten "maar" 15.000 euro per stuk.
:P
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Och, zwijgt ! De Genelecs die ik wil kosten "maar" 15.000 euro per stuk.
:P

Welk type is dat ?

Ik zit momenteel een set (2e hands) M3's in de gaten te houden....maar die kosten nog geen 15.000 per paar (nieuw),
dus da's goeiekope brol :D

PS. wat is 'hoeresjans' ?
 
'hoeresjans' = Walgelijk veel geluk hebben.

zo iets als monitors van 12 - 13000 kunnen scoren voor nog geen 3000.
:stupid :{

wat de NS10 betreft; Ik dacht altijd dat deze speciaal ontwkkeld werden om problemen in het midden te ontdekken die je niet of moeilijker kan horen op "Grote" monitoren; eerder om te kunnen luistern op een speaker die meer lijkt op de gemiddelde auto speaker.

Of vergis ik me?
 
Back
Top