Ochtendje Monitors luisteren bij Feedback

DJ41

Lid sinds 1834
Lid sinds
20 december 2001
Berichten
1.910
Locatie
Nieuwerkerk a/d IJssel
Als je (nieuwe) monitors nodig hebt, wat doe je dan? Aan iedereen vragen op het synthforum welke monitor het beste is natuurlijk! …. FOUT! Je gaat zelf luisteren. Vandaag ben ik dan ook naar de Feedback in Rotterdam geweest om een aantal monitors aan mijn oordeel te onderwerpen.

Mijn budget is redelijk flexibel, maar ik heb me gericht op monitors tot 300 euro per stuk.
Ook heb ik enkel gekeken naar actieve monitors. De monitors die in aanmerking kwamen bij Feedback waren:


Phonic P 8 – 199 p/s
Alesis Monitor one MKII – 189 p/s
KRK RP 8 – 299 p/s
Behringer B 2031A – 179 p/s
Tapco S8 – 269 p/s
Yamaha MSP 5 – 269 p/s
Dynaudio BM5 – 299 p/s

afdeling5.jpg


Natuurlijk had ik zelf een CD met “knalmuziek” meegenomen om een goede indruk te krijgen van de speakers.
Voor de rest zijn de volgende uitspraken mijn mening. Ik verdien mijn brood niet door monitors te beoordelen op kwaliteit.
Ik heb ooit eens Mackie HR824’s gehad, maar zoveel wilde ik niet meer uitgeven aan monitors. Mijn oren zijn dus
eigenlijk misschien al iets te “verwend”, maar geven misschien dan wel een eerlijker vergelijk. Laten we beginnen.


Phonic P 8

Met deze begon ik. CD werd in de CD-speler gedaan. Op het moment dat de medewerker van Feedback de CD erin stopte, zei hij meteen al:
“Er zijn monitors om naar te luisteren en om op af te mixen”. Met die opmerking bedoelde hij dat hij de Phonics niet
geschikt vond om op af te mixen. En hij had absoluut gelijk. Het mid en het laag waren een grote brei dat als een “blok” vast leek te zitten.
Er zat ook erg weinig hoog in. SKIP! Volgende!


Alesis Monitor One MKII

Het verschil met de vorige kandidaat was duidelijk merkbaar. Veel meer detail in het geluid. Het stereobeeld was ook meteen een flink stuk beter geworden. Na even luisteren viel me op dat het laag erg rommelig was. Mid en hoog was wel om aan te horen, maar ook niet echt heel bijzonder. Het was meer dat hij zo goed klonk, omdat de vorige zo slecht was. Ik wilde deze monitors persoonlijk graag goed vinden,omdat de prijs erg gunstig was en omdat veel mensen deze monitors ook hebben. Het rommelige laag vond ik heel erg jammer,misschien verkeerd ingesteld in de opstelling ofzoiets, maar ik was niet helemaal overtuigd. De volgende dan maar.


KRK RP 8

AAAH! Kijk! Hier hebben we iets. Een geweldig gedetaileerde hoog en mid en een mooi stereobeeld. Deze monitors hebben iets! Een ruime sweet-spot ook. Enkel was het laag ietsje afwezig, wat ik erg jammer vond. De KRK RP 8 monitors gaan tot 45 hz, stond op het kaartje. Dat is wel heel erg jammer, want het geluid van dit setje is echt groots. Ik was zeer onder de indruk. De beste tot nu toe in de reeks. (ook de duurste).


Behringer B 2031A

Okee, dan de Behringer. Ik zat met dichtgeknepen billen toen ik de switch instelde voor de Behringer.
Ik heb zelf niet veel positieve ervaringen met Behringer. Vooral met mijn Eurodesk 8000 die ik ooit had gehad met lekkende kanalen als een vergiet. De switch ging over en ik was zeer aangenaam verrast. Hij klonk heel erg helder en een redelijk goede mid.
Hij klonk een beetje als de Alesis, maar dan met wat minder aanwezig laag. Al was het laag ook nog wat rommelig.
Er zat wel een overkill in het mid, dat had wel ietsje minder gemogen.


Tapco S8

“Hey, meneer de verkoper. De Tapco S8 zit er niet bij.” Dat klopt, ze verkochten ze niet meer.
Hmmm, vreemd. De ruimte stond ook vol met vanalles van Mackie. Tapco is een merk wat mede door Mackie
is ontworpen. De term : “A poor man’s HR824” heb ik weleens gelezen op internet. Waarom zouden ze niet meer verkocht worden? Veel klachten erover gehad? Voorraden op? In ieder geval erg jammer. Ik was er best benieuwd naar.

Oh ja, en Feedback : Werk je internetsite eens bij….


Yamaha MSP-5

Ik schrok een beetje van deze boxen. Niet dat ze lelijk zijn ofzo, maar ze waren erg klein. Ik had een 8” woofer verwacht, maar dit beestje was zo klein, dat ik hem maar niet geluisterd had. Voor het type muziek wat ik maak is behoorlijk wat laag een vereiste.



Dynaudio BM5


Deze was eigenlijk ook erg klein, maar ik had hem toch maar geluisterd. Deze monitors zijn bijna vergelijkbaar met de KRK’s. Erg goed detail en een super stereobeeld. Ik was meteen erg benieuwd naar de grotere broertjes van deze monitor, maar qua budget ging ik dat toch niet redden, dus ik heb mezelf maar niet gepijnigd. Omdat deze monitor ook zo klein is, viel er redelijk wat laag weg van mijn CD.
Weer erg jammer.

En toen?

En? Waarmee ging je dan naar huis? Nou, met niks. De KRK’s waren mijn favoriet, maar die hadden ze niet meer op voorraad. Volgende week zouden ze weer binnen komen. Ik vond de 45hz grens niet acceptabel op deze monitors, maar de verkoper wees me erop dat er volgende maand een speciale subwoofer voor deze monitoren uitkomt. De prijs zal in de 300 – 400 vallen.

Jammer dat dat dan weer extra kosten met zich mee brengt, dus daar ga ik nog even over nadenken.
Het was eigenlijk ook maar goed dat hij niet op voorraad was, want ik ben vrij impulsief met aankopen, vooral als ik iets tegenkom wat me zint. Ik wacht nog even af of ik leuke aanbiedingen op het forum tegenkom van monitor boxen. Zo niet, dan worden het de KRK RP8’s met later een subwoofer erbij.

Dan nu de cijfers.


PRIJS/KWALITEIT VERHOUDING

Phonic P 8 = 4

Alesis Monitor one MKII = 7

KRK RP 8 = 8,5

Behringer B 2031A = 8

Tapco S8 = NVT

Yamaha MSP 5 = NVT

Dynaudio BM5 = 8,5



KWALITEIT (zonder naar de prijs te kijken)

Phonic P 8 = 3

Alesis Monitor one MKII = 6.5

KRK RP 8 = 9

Behringer B 2031A = 7.5

Tapco S8 = NVT

Yamaha MSP 5 = NVT

Dynaudio BM5 = 9



Conclusie:. De Alesis monitors vielen mij in het bijzonder erg tegen. Daar had ik veel meer van verwacht. De Behringers waren de verassing van de dag. Heb je een bijzonder laag budget, dan zou ik deze verkiezen boven de Alesis monitors. De KRK’s waren naar verwachting erg goed. Toch zie je dat de prijs redelijk evenredig overkomt met kwaliteit, uitgezonderd de verassende Behringers dan, die best wat meer hadden kunnen kosten.

Ik had ook nog graag de M Audio BX8 willen horen, maar die hadden ze helaas niet.
Als iemand met die boxen of de Tapco’s ervaringen wil posten, dan graag!

Als allerlaatste wil ik jullie meegeven : Koop nooit een monitor zonder hem eerst geluisterd te hebben. Het kan erg vies tegenvallen!
 
M'n vader heeft de rp5's van KRK of rp4? het kleine broertje van de rp8, die vind ik zelfs beter klinken dan de behringer :)
Bedankt voor het delen, hier heb je wat aan, ook al moet je NOG STEEDS zelf luisteren!
 
Samson heeft in de Resolv serie een goede subwoofer voor rond de 250 euro te koop......... heb van iemand gelezen die deze in combi met de KRK rokkit rp4 gebruikt en er ERG tevreden mee is..je moet wel ff een geluidsmeter regelen om de boel goed af te stellen
 
Leuke stukje tekst!

Waarom heb je de Tannoy Reveal active niet gechecked? Die zitten ook in de juiste prijs categorie en worden door veel mensen gebruikt. Of verkopen ze die niet meer? (staan niet meer op de site zie ik)
 
Ik ben het op hoofdlijnen wel met je eens: die KRK zijn hele mooie monitoren, ze kosten alleen wel per stuk wat een paar van Alesis kost.

Daarmee doe je de Monitor One wel een beetje tekort in z'n prijs/kwaliteitsverhouding vind ik. De Alesis is idd plaatsingsgevoeliger en het laag is "out of the box" iets te massief, dit is wel goed op te vangen door dempend materiaal in de poorten te doen. De handleiding verwijst hier ook naar, IMHO koop je bijna niets beters in dit prijssegment.
 
Origineel geplaatst door olafmol
Samson heeft in de Resolv serie een goede subwoofer voor rond de 250 euro te koop......... heb van iemand gelezen die deze in combi met de KRK rokkit rp4 gebruikt en er ERG tevreden mee is..je moet wel ff een geluidsmeter regelen om de boel goed af te stellen

Interessant! Kun je me een link van die winkel waar dat te koop is PB-en? Thx!
 
omc : Hadden ze inderdaad niet meer.

The Q : Ik vond ze ook minder dan de Behringers. Kon er niets aan doen. Ik had het ook andersom verwacht, maar helaas.
 
Origineel geplaatst door omc
Leuke stukje tekst!

Waarom heb je de Tannoy Reveal active niet gechecked? Die zitten ook in de juiste prijs categorie en worden door veel mensen gebruikt. Of verkopen ze die niet meer? (staan niet meer op de site zie ik)

Die Tannoy,s komen ook niet meer is mij verteld.Ik heb ook nieuwe monitoren nodig en ging luisteren bij Feedback en wat ik erg jammer vond was het volumeverschil door de schakelkast.Ik kwam jammer genoeg ook met niets thuis. .....
 
Leuk verhaal

Leuk verhaal

inderdaad, de Tannoy Reveal active zou zeker niet misstaan in het rijtje.
Maar goed, de oren doen toch het meest.
Algemene tip: luister nooit je mix op één setje monitoren af.
Neem mee die cd, doe hem bij je moeder er in (de cdspeler:duivels: ), luister hem af door goedkope pc-luidsprekers,knal hem door een PA heen, vlak voordat PinkPOP begint (prima plug trouwens) etc.
Je zult je verbazen over de verschillen.....want....een echte monitor bestaat niet!
Altijd kleurt zo'n ding. Ook al is ie helemaal neutraal, bij de buren klinkt je mixje weer anders.
M.a.w. niet iedereen zal je monsterproductie beluisteren via Quad electrostaten met buizenversterker en cdspeler van 6000 euri:D
Ook een koptelefoon geprobeerd?
Dan 1 miljoen exemplaren laten persen, niet eerder!
 
Origineel geplaatst door olafmol
Samson heeft in de Resolv serie een goede subwoofer voor rond de 250 euro te koop......... heb van iemand gelezen die deze in combi met de KRK rokkit rp4 gebruikt en er ERG tevreden mee is..je moet wel ff een geluidsmeter regelen om de boel goed af te stellen

tnx 4 da tip :)
 
Re: Ochtendje Monitors luisteren bij Feedback

Origineel geplaatst door DJ41
Oh ja, en Feedback : Werk je internetsite eens bij….

Dit is echt de klacht van de dag bij Feedback.....dat ze producten bewust op hun website laten staan welke ze nooit meer op voorraad krijgen is echt super irritant!! :stupid

Verder nette test....... Het overtuigd mij echter niet zo om 1 van deze monitoren te kopen.

Als je overweegt een subwoofer bij de mackies te kopen voor 300 - 400 betekent dus wel gewoon dat je ook in de categorie 500 Euro per stuk kunt gaan kijken want daar kom je dan in feite uit.
 
Ik denk dat je de KRK's bedoeld. Maargoed, dat klopt ongeveer wel wat je zegt. Alleen was dit voor mij persoonlijk een punt. Voor anderen hoeft dat niet zo te zijn. Verder zou ik hem eerst zonder Sub kopen en als ik later dan toch nog extra laag wil hebben, dan was de optie er om een sub erbij te kopen.
 
Kewle test! Tof dat je 't ff gepost hebt, zeker omdat er nogal vaak wat over monitors gevraagd wordt de laatste tijd.
 
Origineel geplaatst door DJ41
The Q : Ik vond ze ook minder dan de Behringers. Kon er niets aan doen. Ik had het ook andersom verwacht, maar helaas.

Ja joh, kan natuurlijk. Het blijft een kwestie van smaak en omstandigheden, 'tis een goeie zaak dat je er zoveel moeite en tijd in steekt.
 
ik vind het best grappig dit terug te lezen. zeker omdat ik precies 2 weken eerder in de ochtend die wand helemaal af heb geluisterd voor zeker 1.5 uur met diverse cd's en muzieksoorten.

(gekozen: Enigma 4 en Marillion Marbles)

om die behringers eens onder de loep te nemen. Opzich geen slechte dingen, totdat ik you're gone draaide... Ik zat me af te vragen waar die achtergrond stemmen waren. Ik hoorde ze niet en het leuke is ik draai het stuk eens op een andere monitor en huh die stemmen staan nog hard gemixed ook (wat ik al vermoedde eigenlijk). Mijn conclusie was dat mid frequencies gewoon wegvallen...

De phonics ben ik idd ook niet over te spreken vond dat net zo erg als de resolvs (die er overigens niet bij feedback stonden)...

De krkrp5 vond ik beter als de RP8. De RP8 had toch wat meer bass (had je de 5 of de 8 getest?)

Alesis vond ik verdomd goed toch alleen net wat te bassig... Voor de gein ook die dynaudio geprobeert om gewoon even te luisteren (raadde iemand me an die naast me stond) en vond de KRK toch gedetailleerder...

overigens de tapco stond er idd niet bij want was daar best benieuwd nar zeker omdat ze net zo duur zijn als de RP5 van KRK.

Ik heb dus die rp5 besteld. Zouden die week nog op voorraad komen maar we zijn 2 weken verder en nog geen postbode gezien... ga ze eens bellen morgen denk ik...
 
Ik ben later in de middag nog even naar Peter Verspuij geweest om wat monitors te checken. Ze hadden alleen de Alesis niet en de KRK RP8 ook niet. Wat ik wel even geluisterd heb is de Samson Resolv 80a's. Die klonken ook helemaal niet verkeerd! Het mid was een beetje slap, maar dat kun je volgens mij instellen. Op deze pagina : http://www.jkmm.be/catalogus.php?categorie=35 zijn ze te koop voor 385 euro per paar! Dat is geen geld. Wel hetzelfde verhaal als de KRK's, weinig sublaag. Maar als je op die site de Samson - Resolv 120a Sub erbij neemt van 195 euro, dan blijf ik ook nog onder de 600 euro. Maar dan wel MET een sub erbij. Ik zit nu dus zwaar te twijfelen....

Iemand anders nog iets nuttigs te zeggen over de Samson Resolv's? Ik ben in ieder geval reviews lezen. }:|
 
Back
Top