Dave Smith releases Tetra synth

Dave Smith Instruments today released Tetra, its next-generation analog polyphonic synthesizer. Tetra’s four voices feature a 100% analog signal path and four-part multitimbral operation with individual outputs per voice.

attachment.php


“We’ve been getting the message loud and clear from our customers that ‘smaller is better,’” said company founder Dave Smith. “All our recent products pack a lot of power and functionality into a small package—even the Prophet ’08, which is relatively small for a full-sized keyboard. We’d also gotten a lot of requests for a poly version of Mopho, our analog mono synth, which has been very successful. By following Mopho’s lead and paring the interface down to the essentials, we can keep the price low and provide excellent value. Everybody wins.” Tetra is fully programmable via the front panel or with a free downloadable editor for Mac OS and Windows.

Tetra is basically four Mophos in a very compact (7.9" L x 5" W) enclosure, a sort of mini Prophet with a couple of extra tricks up its sleeve: specifically, a sub-octave generator for each oscillator and feedback. With a street price of approximately $799, that’s like four Mophos for the price of two. And it’s expandable. Tetra can be poly chained with additional Tetras or a Prophet ’08 for up to sixteen-voice polyphony.

Other features include Combo Mode, used to combine four programs into unison or poly “super patches.” Combos can also play four 16 x 4 step sequences—one per voice/program—simultaneously. In Multi Mode, each of Tetra’s voices responds to a different MIDI channel, making it ideal for complex arrangements and sequencing analog drum sounds. Tetra is the first DSI product to feature USB. “USB is one of the most requested features across our entire product line,” said DSI’s Tracy Wadley, “so it’s great to be able to offer it.”

Tetra’s classic analog sound and unprecedented combination of performance, flexibility, and price make it an outstanding value.

Tetra is available now with an MSRP of $879.00 and an MAP of $799.00.

Bron: http://www.gearjunkies.com/news/4082
 

Attachments

  • DSI_Tetra_front_NEWS.jpg
    DSI_Tetra_front_NEWS.jpg
    307,4 KB · Bekeken: 153
Last edited by a moderator:
Klopt niet helemaal, de Prophet 08 en Mopho klinken behoorlijk anders dan de Evolver, vooral omdat de Evolver zijn analoge oscillators samplet en door de DSP trekt voordat 'ie ze naar buiten stuurt. Je hebt dus een A/D - D/A conversie-slag die de Prophet 08 en Mopho (en Tetra) niet hebben. Daardoor klinkt 'ie wat killer en kan 'ie minder 'freaken' (je krijgt problemen met digitale clipping) dan de 100% analoge DSI synths.

Zie signal path

De vervorming van moderne ad/da converters is zo klein dat je geen verschil hoort tussen in en uitgang.
Het verschil in klank zit hem in de andere afstelling van de oscillator chips.

Nog effe 2 zinloze opmerkingen over de monopoly:
1 In poly mode en met de efx sectie aan, kan het dingen die niet met andere synths zijn na te maken. Een vrij bijzondere synth dus, maar alleen in poly mode.
2 Als mono synth vind ik hem erg zwak klinken. Er zijn veel mooier klinkende synths voor dat geld te koop.
 
Waar dient die "Push it"-knop voor ?

Volgens mij moet je daar gewoon op douwen. Zo moeilijk is engels toch niet? Het staat er gewoon op, dus.
 
De vervorming van moderne ad/da converters is zo klein dat je geen verschil hoort tussen in en uitgang.
Het verschil in klank zit hem in de andere afstelling van de oscillator chips.
Dat zou best kunnen, maar ik heb wel het idee dat de Evolver veel minder tolerant is met geluiden die 'op het randje' zitten qua resonantie, filtering, feedback etc., je krijgt toch al snel die typische digitale distortion/clipping.
 
Bij Thoman staat de Tetra voor €689
Hier in de UK is hij te pre-orderen voor £490 --> €572
Ik moet zeggen voor zo'n prijs begint het ineens een heel leuk bakkie te worden.
 
Ja als de verzendkosten ook redelijk zijn bij DV247, en je 'm voor rond de 600 euro al in huis kan hebben is het zeker al wat aantrekkelijker.

edit: volgens DV247 zijn de verzendkosten naar Nederland: £13.70 = €16,20
572,80 + 16,50 = € 589,- :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik krijg bij de Tetr4 toch wel een gevoel wat ik had als ik een CD bij het releasen meteen koop en dat die dan een halfjaar later met bonustracks erop verschijnt. Ik heb net de Mopho gekocht en dan brengen ze een Mopho met vier stemmen uit. Eigenlijk baal ik een beetje van dat soort acties. Breng dan iets nieuws uit.
 
Het is toch ook iets nieuws? En een stuk duurder ook. Je kunt altijd nog je Mopho verkopen met weinig verlies en dat investeren in de Tetra. Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik vind het zelf eigenlijk wel een goede zaak dat er veel nieuwe leuke betaalbare synths bijkomen.

Het feit dat je iets koopt dat binnen de kortste keren goedkoper wordt of wordt vervangen door een beter model of wordt opgevolgd door een uitgebreider model heb je nu eenmaal altijd, of het nu om mobieltjes, computers of synths gaat.
 
Voor 589 euro is het een aantrekkelijke synthesizer. Als ik geen nieuwe haal binnen nu en een half jaar dan een tweedehandse :okdan:
 
Mopho's worden misschien wel iets goedkoper maar die liepen toch ook goed. Ik denk niet dat iedereen meteen een vierstemmige synth zoekt.
 
Dat is ook zo. Ik vind het toch een hoop geld voor een synth waarbij ik (en ik bedoel alleen mijzelf hiermee) een controller of een PC-editor nodig heb. Ik kan de Mopho zelf niet editten (wat me bij de Blofeld namelijk wel lukt). Je betaalt echt voor het geluid. Ik ben benieuwd bij hoeveel mensen dit straks een presetbak gaat worden (wat ik me goed kan voorstellen, want het is dan een erg goede presetbak).
 
Dave Smith blijft wel goed bezig op deze manier :). Dit soort synths zijn zeer welkom wat mij betreft.
 
Nou ja een Matrix 1000 gaat voor 250 euro bijvoorbeeld, en die is toch stukken minder dan dit volgens mij. Analoog is nou eenmaal duurder dan digitaal, gewoon meer componenten en lastiger aan te sturen.
 
Voor diegene die benieuwd is naar automation voor je daw en toekomstige vst support hieronder een quote van een mailtje van de support:

If you are on a Mac you can use the Virtual MIDI port in the editor in conjunction with your sequencer. If you are on a PC you can download a free MIDI utility called MIDI Yoke.

VST support is planned and in progress for both instruments. Please check back periodically for updates.
Many thanks,
 
Wel grappig dat een Mac gewoon out of the box een multi-client MIDI driver heeft. Wat een hoop gezeik dat voorkomt.
 
Back
Top